X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החלטה 1184: האם המינהל אכן ביטל את תשלום דמי ההיתר בגין תוספות בנייה למגורים?
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

החלטה 1184 של מינהל מקרקעי ישראל, ביטלה את תשלום "דמי ההיתר" בגין תוספת בנייה למגורים של בית מגורים קיים עד לשטח כולל של 240 מ"ר. הביטול אינו גורף ותלוי בתנאים הקבועים בהחלטה. הפטור חל גם על מגרשים שהוקצו למטרות "תעסוקה" (תעשיה, משרדים, מסחר ומלונאות) וכן על בניית יחידת מגורים נוספת המותרת בתוכנית מתאר תקפה.
לדעתנו, ההחלטה כשלעצמה חיובית ויש לברך עליה. ההחלטה מקטינה את "החיכוך" שבין המינהל לחוכרים ופוטרת מחוכרים את הצורך להיזקק לאישור המינהל בבקשות להיתר בנייה חדשות המוגשות על ידם.
עד קבלת ההחלטה הנ"ל, כל חוכר בעל זכויות חכירה ממינהל מקרקעי ישראל היה מוגבל בהרחבת בית מגוריו עד לשטח המקסימלי אותו רכש ממינהל מקרקעי ישראל והרשום בחוזה החכירה שלו. לעניין זה יובהר, כי המינהל שיווק בעבר מגרשים לבנייה תוך מתן זכות לרוכשים לקבוע את גודל הבית אותו הם מבקשים לבנות, דמי ההיוון ששולמו נקבעו בהתאמה. מי שביקש בדיעבד להגדיל את בית מגוריו (מעבר לשטח הבנוי שבגינו שולמו "דמי היוון"), נאלץ להוסיף ולשלם "דמי היתר". התשלום הנוסף הביא לידי ביטוי את שווי ערך הקרקע בגין "תוספת הבנייה" המבוקשת.
החלטה 1184 קבעה כאמור פטור מתשלום "דמי היתר" בגין "תוספת בנייה". הפטור כפוף למספר תנאים שהינם, בין היתר, קיומו של "מבנה" ו"חוזה חכירה" בר-תוקף. נוכח קיומם של התנאים האמורים, מי ששילם למינהל מקרקעי ישראל תשלום "דמי היוון" וטרם בנה את ביתו, אינו יכול להיכנס ל-"ד' אמותיה" של החלטה 1184. תוצאה זו מעלה תמיהות, שכן, המינהל מאפשר מתן ארכות לבניית בית המגורים ב"חוזה הפיתוח" כשהתקופה המינימלית הינה 36 חודשים. לא ברור מדוע המינהל בחר להעדיף את מי שהזדרז ובנה את ביתו ביחס למי שהתעכב בבנייה מסיבות אישיות; מה גם, שאין מגבלה בהחלטה 1184 לקבלת הפטור, אם הבנייה תתבצע בשני שלבים כשבשלב הראשון ייבנה בית המגורים על-פי השטח שנקבע בחוזה החכירה המקורי. כך למשל, מי שמחזיק "חוזה פיתוח" לבניית בית מגורים בשטח של 160 מ"ר וטרם בנה את ביתו, יכול לבנות בית מגורים בשטח הנ"ל, ועם השלמת הבנייה לקבל "חוזה חכירה" ולהגיש מיד בקשה להיתר חדשה, נוספת, להגדלת ביתו בפטור (לפי ההחלטה הנ"ל) מעבר ל-160 מ"ר.
מגזר נוסף שנדמה שיש ספק לגבי תחולת הפטור לגביו, הוא המגזר החקלאי, שכן סעיף 3 להחלטה, הקובע את מתן הפטור, לא מתייחס במפורש אליו. לנו נראה כי פרשנות המוציאה את "המגזר החקלאי" מתחולת הפטור שגויה. המגרשים ב"הרחבות" שבמושבים שהוקצו לפי החלטות 612, 737, ו-959 ובתי מגורים שהוונו לפי החלטה 914 הוכנסו להגדרת המילים "שטח מבונה" עליו חלה החלטה 1184. מכאן שמועצת מינהל מקרקעי ישראל התכוונה להחיל את החלטתה גם על מגרשים אלה. לדעתנו יש לצקת תוכן ולפרש את הוראות הפטור באופן שההחלטה תחול על המגזר החקלאי בהתאמה ל"הגדרות" שבהחלטה.
אם בסופו של יום ההחלטה לא תחול על המגזר החקלאי, יהווה הדבר הפליה פסולה של ממש ביחס לבעלי המגרשים במגזר העירוני.
הכותב הוא מומחה למקרקעין ולנדל"ן חקלאי.
תאריך:  07/07/2009   |   עודכן:  07/07/2009
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
פטור ערטילאי מ"דמי היתר"
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
פטור מתשלום דמי היתר ליחידה נ
עופר קרמונה  |  15/11/09 14:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד קאפח
יש לשתות בכל בוקר ליטר וחצי מים, שהם כשש כוסות, לצורך ניקוי הגוף מרעלים, שיפור התפקוד והפחתה של כאבים ומחלות
רות פורסטר
גברתי הנשיאה, הציבור מבין היטב והוא אינו אוהב את פסקי הדין הרחמניים של מערכת המשפט, רוב הטענות מתייחסות לערכאות היותר נמוכות. האם יכול להיות שציבור שלם אינו מבין את המערכת?
אייל זמיר
גם אני שמעתי על שרי אריסון והקולות שהיא שומעת. החלטתי לנסות ולהבין קצת יותר. לצערי - לא הצלחתי...
ליאורה הנדלמן-בעבור
הניסיונות המתמשכים של הרפובליקה האיסלאמית להגביל את השימוש ברשת באמצעים משפטיים, טכניים ובהטרדות מתמשכות, מעידים על האתגרים שמציבה הרשת למשטר הדכאני באירן    למרות האשמות נגד אמצעי תקשורת בינלאומיים שליבו לכאורה את המחאה המקומית, הרי שעשור של פעילות מקוונת אינטנסיבית הפך את הצעירים באירן לפעילים מנוסים, מוכרים ומקושרים ברשת הגלובלית
אלי וינוקור
על התקשורת כמנוע לשינוי חברתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il