X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מודל 20-20-20 מדבר על ניהול זמן של עובדים מקצצים 20% מהעובדים, לאלו שנשארים מקצצים 20% מהתנאים ודורשים מהם לעשות 20% יותר מהרגיל בנוסף, במשאבי הזמן והתקציב שנותרו, הורים בכלל ואמהות בפרט מתמודדות עם ניצוח על תזמורת החופש הגדול איך צולחים את הקיץ בשלום?
▪  ▪  ▪
לנהל את הזמן נכון [צילום: פלאש 90]

בשל אילוצי המציאות התובענית של ימינו, בפרט לאמהות עובדות, אנו מוצאות עצמנו מתנהלות בשיטות שונות, על-מנת להספיק ולהכיל ביום אחד את כל שנדרש.
קיימות שלוש אסטרטגיות שגויות, המאפיינות את ניהול הזמן של רוב בני האדם. בסדרת הכתבות הבאות, אתאר כל פעם אסטרטגיה שגויה אחת והשלכותיה, ומה ההמלצות לניהול זמן שפוי ונכון יותר.
הגישה הנפוצה ביותר, בכתבה להלן, ידועה לשמצה בשם - האסטרטגיה הביצועיסטית. בבסיס גישה זו, קיימת האמונה המוטעית, ש"באמת היה יכול להיות מספיק זמן לעשות הכל, לו רק הייתי מצליח/ה לארגן את עצמי ומשימותי ביעילות רבה יותר".
הגישה מאפיינת בעיקר נשים, בשל הסטריוטיפ הנשי, המתוקשר לנו -הכל בפרסומות למוצרי הגיינה וכלה במקומות העבודה, מעביר לנשים מסר שהן אלופות ה-גם וגם וגם. מסר מחמיא לכאורה, אך ממלכד זה, מבהיר את הציפייה מנשים להיות סופר-סטאר - אשת קריירה מדוקדקת, אם מתוקתקת ורעיה למופת.
הנוקטים באסטרטגיה זו (קיים גם בקרב גברים הישגיים, בפרט בתחומי הניהול), סבורים שאם יוכלו לנוע מספיק מהר, הם ינצחו במרוץ, ואף ישאר להם זמן פנוי. אסטרגטיה זו טובה מאוד - ליצירת תסכול ותחושת ערך מפוחתת. שכן, כאסטרטגיה לניצול הזמן, עבודה חפוזה אינה מועילה במיוחד, ולעיתים קרובות -להיפך, שכן, תחת תנאי "לחץ", עושים שגיאות - יש פחות זמן לחשוב, לתכנן ולשקול לפני הפעולה, דבר המוביל לניהול משימות בדרך של "כיבוי שריפות".
הימים מתחילים להיראות כמו מרוץ משוגע, תוך ניסיון קלוקל להספיק יותר, בפחות מדי זמן. הורים ממשיכים את המרוץ גם בבית, ועלולים להגיע מותשים לסוף היום ולהתיש גם את הסביבה.
אז איך יותר שפוי ונכון להתנהל עם הזמן?

א. ברמת התפיסה

גישה חלופית לאסטרטגיה הדוחקת הורים, ואמהות בפרט אל קצה היכולת, תוך חוויית כישלון למול המרוץ הבלתי פוסק כנגד הזמן, היא הגישה של ויניקוט לגבי "אמא טובה דיה".
בניגוד לשאיפה להיות "אמא מושלמת" - יצור שלא קיים, למזלם של הילדים (חשבתם פעם, כמה מתסכל זה עלול להיות לגדול למודל מושלם?). שהרי, עם כל התחכום שלנו ושל הטכנולוגיה בעידן המודרני, עדיין יש רק 24 שעות ביממה, ובשאלה מי מנהל את מי, הזמן תמיד מנצח.
וכשמפסידים - חשוב לא להפסיד את הלקח, שבמקרה הזה אומר - שעל משהו צריך לוותר. אפשר לעשות הכל - אבל לא את הכל, באותה יחידת זמן. או בשפת הניהול - חוק פרטו הידוע - להתמקד ב-20% ההשקעה שתניב 80% מהתפוקה וכל היתר בונוס. וככל שנבין זאת מהר יותר, כך נחסוך את הזמן שאנו מקדישים לתסכול והאשמה עצמית.
אחת הפריבילגיות של לעבור את העשור השני לחיים, משולבת בדרך-כלל בתובנה לגבי היכולות הראליות שלנו, בשילוב עם פחות התרגשות כשלא מספיקים. ערך נוסף להטמעת תפיסה זו, הינו מודל שפוי יותר לילדים שלנו, ביחס לזמן. עצירה להתבוננות פנימית, מגלה, שהיחס שלנו לזמן ניזון משורשי הילדות והמודל ההורי שקיבלנו. שאלו את עצמכם, איזה מודל אתם רוצים להעניק לילדיכם והאם אכן התוצאה הרצויה מושגת?

ב. מיקוד בדברים הקטנים שעושים את ההבדל

"אמא טובה דיה", המשולה בניהול גם ל"מנהל/ת טוב/ה דיו/ה" משקפת מנהלים ומנהלות, המתמקדים במשימות החשובות, בהם יש להם יתרון יחסי. מיקוד בחוזקות, מאפשר להתבלט ולתת ערך מוסף ביתר קלות, ובכך לעשות יותר עם הזמן שיש.
את יתר הדברים ניסו להאציל לאנשים אחרים החזקים בכך מכם, או שזמנם יקר פחות משלכם. למשל בבית, אם בחינוך הילדים הערך המוסף המשמעותי שלכם, הוא בזמן איכות, או בחינוך לערכים - השאירו את הדברים בהם אתם פחות מצליחים ליצר את המיטב, לאחרים. כמו להביא מנקה או מורה פרטי למשימות הקיץ, במקום להיכנס למלחמות מיותרות - או להגיע עייפים ומותשים להמשך הערב. עלות מנקה או מורה פרטי, הינה השקעה טובה מאוד ביחס לטיפול פסיכולוגי בהמשך.

ג. הפכו את החוויה של אי הספק

לאי של הספק - מתוך הבנה שלא באמת ניתן לנצח את הזמן, ושאנו נוטים לתכנן תמיד יותר ממה שאפשר להספיק, עדיף לנקוט בשיטה הפוכה, שלוקחת שיוצרת איים של זמן ביום, כטווחי ביטחון.
למשל, במקום לדחוס פגישה אחרי פגישה, ולהיות כל הזמן בתסכול מהאיחורים, פרגנו לעצמכם תכנון זמן הגעה של כרבע שעה מראש לכל פגישה. גם אם זה בא, על חשבון דחיית פגישה אחת ביום. הדבר יאפשר לכם להיות יותר נינוחים ויעילים לאורך היום, לבזבז פחות משאבים על לחצים ואי-נעימויות והכי חשוב - להרגיש טוב.
נשים רבות מאופיינות ברצון לרצות את הזולת, ועל כן הן מעמיסות את יומניהן יתר על המידה ולא לוקחות בחשבון זמן הפרעות. פעמים רבות הן מצליחות להיות מאוד יעילות, אך במחיר כבד של מותשות וחוסר שביעות רצון תמידית.
הגיע הזמן להתחיל לרצות קצת את עצמכן והבריאות שלכן, והמרוויחים הבאים בתור יהיו הילדים והמשפחה - שבדרך-כללהם המקום בו התסכול והעייפות, מוצאים פורקן. צרו אי של הספק, גם בין המעבר מהעבודה לבית, במקום לרוץ הביתה עם תחושות האשם של מיעוט הזמן עם הילדים, פרגנו לעצמכן רבע שעה של מנוחה, בין העבודה לבית - לרישום הדברים שמציקים לכם, כך שישארו על הנייר למחר ולא בראש, לנשום עמוק ולהירגע מהמרוץ בעבודה ולהיכנס הביתה במצב צבירה נינוח יותר.
פרגנו לעצמכם רבע שעה של נחת עם בן הזוג, שמצטרף מהמירוץ שלו - במקום לצרפו ישר, למאבק הקיומי על תקתוק הילדים. זכרו - רבע שעה פחות תמיד שווה הוויה איכותית יותר בהורות וזוגיות.
רק 50%-25% מהזמן של מנהלים נמצא בשליטתם, בשל בלת"מים (בבעיות בלתי מתוכננות). שימוש מושכל בידיעה זו ליצור איי זמן, יאפשר קליטת, בלתמים אלה בנינוחות יחסית.

ד. עצלנות או התפנקות - אינן מילים גסות

"עצלנות" ו"פינוק" הם ערכים שזכו ליחסי ציבור גרועים מדי, בעידן ההישגי המודרני של ימינו. כשלמעשה ההיפוך המודרני "המוערך" שלהם - הוורקוהוליזם, אינו טוב בהרבה.
החוכמה היא האיזון, לאפשר לעצמכם גם להרפות, להתבטל, כמדד חשוב לניהול נכון של הזמן והבריאות. כך גם לילדים בקיץ, זו הזדמנות לשבור את השגרה, תוך יצור שגרה אחרת, לוחצת פחות.
אל תחששו לשנות כללים בקיץ, תוך הגדרה שאלו כללים זמניים. גם אם ה"חופש" הינו ההיפך הגמור של חופש עבורכם, אפשרו חוויית חופש לילדים. תנו להם להתמודד גם עם שעמום - המפתח מסוגלויות של סקרנות, העסקה וויסות עצמי - בלי לקחת בכל רגע נתון את תפקיד "צוות הוואי ובידור".
בנוסף, אפשרו לעצמכם, משהו אחד מפנק בכל יום. הדבר יחסוך לכם משאבי זמן וכוחות רבים על תחושות תסכול, שיתפנו לעשייה והוויה חיונית לאורך זמן. ויהוו מודל לילדיכם, שנעים, מותר ואפשר ליהנות - גם כשגדולים.

מחברת המאמר הינה פסיכולוגית חברתית ומנכ"לית פ.ד.ה יעוץ ארגוני והדרכה
תאריך:  29/07/2009   |   עודכן:  29/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדריך לאמהות עובדות בחופשת הקיץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
"חוק פרסונאלי שנעשה לא למען עניין אלא למען אדם, הוא מעשה מגונה. שינוי כללי משחק תוך כדי משחק, הוא לעג לדמוקרטיה. מילא אולמרט או פרס, אבל מי שהעבירה את ההצעה (חוק פרס) המבישה הזאת הייתה לא אחרת מ...שרת המשפטים ציפי לבני גברת ניקיון" (נחום ברנע, ידיעות-אחרונות, 29.1.07)
מני ישי
נַחֲלָתֵנוּ נֶהֶפְכָה לְזָרִים, בָּתֵּינוּ לְנָכְרִים, ובכל זאת הצלחנו להקים מדינה לתפארת, אור בודד, מגדלור בחושך האיסלאמיסטי המקיף אותנו מסביב    ניחומים לתשעה באב
עו"ד עמית יפרח, יוחאי עתריה
כדי לייצר ודאות בסיסית בעולם אי-הוודאות שהחקלאים מצויים בו יש צורך לייצר חוזה חכירה לדורות שמשקף את הזכויות האמיתיות של המתיישבים על אדמתם ובנוסף מקנה ודאות ויציבות
אפרי הלפרין
אבירי שלטון החוק, שאול מופז, ציפי לבני, בני בגין, מיקי איתן ורובי ריבלין מזדעזעים מחוק מופז - חלקם טועה בתום לב, וחלקם צבוע ומתחסד
עמי דור-און
סיסמאות הטוענות לשירות איכותי המתפרסמות באתר החברה יפות מאוד, אבל מה לעשות שבמציאות השירות אפילו לא דומה למשמעות של המילים המובטחות לציבור הצרכנים    סיפור צרכני אישי על "איכות השירות" מפז-גז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il