X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעד עונש מוות בספר החוקים לפשעים חמורים באופן קיצוני, אך הצבת משוכות גבוהות לפני הביצוע
▪  ▪  ▪
אימה בישראל

המדינה שטופת רציחות. פחד אלקים לפתוח את הרדיו בבוקר ולהאזין ל'יבול' הלילי של המתות אכזריות, של דקירות-קטטה, של אונס ברוטאלי ושל... תאונות דרכים מזוויעות. אין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, ואין לך לילה שאין בו תעסוקה לאנשי זק"א - החסידים של אמת.
מה ניתן לומר מלבד מילים בנאליות של צורך בחינוך ובהחמרת ענישה ובהגברת אכיפה ו"איפה הייתה המשטרה?" ו"להיכן נעלמה לשכת הרווחה?" ו"השכנים איה הם?" והרי "הכתובת הייתה על הקיר". ומה יש לנו להוסיף ולא נאמר עדיין? והאם יש בכלל עצה מועילה או שמא רק שיח אקדמי פסיכיאטרי-קרימינולוגי לצאת ידי חובת התקשורת.
אנסה בכל זאת להעלות מספר הערות בשולי מאורעות הדמים:
האם עונש מוות מרתיע?
ברור כי מילת המפתח היא 'הרתעה', מבלי לפגוע ולמעט את ערכם של פתרונות 'עמוקים' יותר וארוכי-טווח יותר - מתחום החינוך, האכפתיות החברתית, המשפט וכיוצא בהם.
האם עונש מוות מרתיע פושעים? למיטב ידיעתי אין עמדה אחידה בין המומחים לקרימינולוגיה ולפסיכולוגיית הפשע. אני מסכים כי קיימים פושעי-אטרף ששום דבר לא ירתיע אותם מלבצע את זממם. מהם הלומי רצח-מזדמן בגין סיגריה או מילת עלבון, ומהם מתוכנני רצח-שטני, קר רוח ומחושב לפרטי פרטיו. הללו מתים להשיג את מטרתם הנפשעת וזו מאפילה על איומי ענישה, כולל עונש מוות או הארכת שנות מאסר.
מאידך-גיסא, גם המלומדים המתלבטים יסכימו שיש בקרב אוכלוסיית הפושעים כאלה שמחשבים 'רווח כנגד הפסד', ויחס תוצאה-עלות. אני מאמין כי יסוד ההרתעה קיים בעולם הפשע. אני חייב להאמין כך כדי שלא לכפור בתורה שבכתב, בפסוק מפורש בפרשתנו, בקשר לעונשו החמור של 'בן סורר ומורה' שצוטט בראש המדור. התורה מנמקת את עונש המוות לא רק ב'ביעור הרע' אלא גם ב"כל ישראל ישמעו וייראו". הוי אומר: נותן התורה מקוה - ויודע - כי אחרים ילמדו לקח ויירתעו; יחשבו פעמיים ושלש מה תהא אחריתם.
ובכן, 'האם היהדות היא בעד עונש מוות'? התשובה היא 'כן ולא'. הכל מכירים את דברי חז"ל על הנדירות שבביצוע גזר דין כזה, ועל הדילמה של הצורך בהרתעה מול רתיעת מערכת השפיטה מפני גזר דין שיש בו שפך דם; שמא הוא מיותר או שגוי, ואולי בכלל לא ירתיע. כך שנינו במשנה (מכות א, י). "סנהדרין ההורגת אחד בשבוע (=שבע שנים) נקראת חובלנית. רבי אליעזר בן עזריה אומר אחד לשבעים שנה. רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם. רבן שמעון בן גמליאל אומר אף הן מרבין שופכי דמים בישראל".
פער בין החוק למימושו
אז מה עושים לנוכח מאזן האימה של שפיכות דם מכאן ומכאן?
לדעתי, תשובה תימצא בפער שבין החוק הכתוב לבין מימושו. יסוד ההרתעה קיים (במידה מסוימת) גם אם הביצוע נדיר. מספיק גזר דין מוות אחד לשבע שנים כדי להרתיע פושע מחושב וקר רוח. אך מבחינת המימוש ראוי להציב משוכות גבוהות מאוד לפני ביצוע גזר דין מוות. כל בדל ספק בעובדות, במצב הנפשי, במהימנות הראיות וכדומה - יעכב את הביצוע וימירנו במאסר ממושך.
אני איפוא בעד הכללת עונש מוות בספר החוקים הישראלי, במיוחד לפשעים חמורים באופן קיצוני, כמו רצח מתוכנן בקור רוח או כזה המבוצע באכזריות שטנית.

הרתעה כנגד פושע פוטנציאלי

חמש פעמים, לא פחות, חוזר ונשנה בפרשתנו (שופטים) הפסוק המאיים: "ובערת הרע מקרבך/מישראל"; שלש פעמים בענייני עריות, פעם בדינו של בן סורר ומורה (כא, כא) ופעם ביחס ל"גונב נפש... והתעמר בו ומכרו" (כד, ז). בשבוע שעבר קראנו פסוק זה רק שלוש פעמים, ולפני שבועיים, בפרשת ראה, פעם נוספת. אלו הם תשעת פסוקי ביעור הרע שבתורה.
עיון קל מגלה כי רק בשלושה מתוך תשעת הפסוקים הללו נלווית התקוה "וכל ישראל ישמעו וייראו", או בנוסח דומה; (א) בעניין זקן ממרא (יז, יב), (ב) בעניין עד זומם (יט, יט), (ג) ובעניין בן סורר ומורה (כא, כא). שאר הפסוקים עוסקים בעבודה זרה ובגילוי עריות, שם כנראה ביעור הרע כעונש הוא העיקר, גם ללא הרתעה (וכן בפרשתנו ב"גונב נפש").
המשותף לשלושת פסוקי ההרתעה ("ישמעו ייראו") הוא שלכאורה הנענשים לא פגעו באיש, וכל עונשם הוא כלפי הפוטנציאל הפשיעתי הטמון בהם. בעבירות אלו (זקן ממרא, עד זומם ובן סורר) כל הצידוק לעונש מוות הוא יסוד ההרתעה, התקוה שאחרים ילמדו לקח ויחַשבו כדאיותו של הפשע.

תאריך:  27/08/2009   |   עודכן:  27/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל פואה
מי שמסתובב בימים אלו בסניפי הליכוד, יודע ש"מפקד הארגזים" רוחש מתחת לפני השטח    הסיבה בגללה מוכן נתניהו להחזיר את השחיתות לליכוד, היא בדיוק אותה סיבה של שרון
יצחק מאיר
אין דבר כזה בתי ספר שהם פרטיים לעניין ערכי, לא רק מפני שהממשלה או הרשות העירונית היא שותף בכיר בפרטיותכם המושאלת אלא מפני ששום דבר אינו פרטי כשמוסד חינוכי בישראל מפלה אתיופים, או כל אדם באשר הוא אדם לרעה
עמוס שריג
הפסוק הנ"ל נאמר על ד"ר גורדון, ד"ר פפה ודומיהם, שעל-פי סגנונם והתעמולה השקרית בה הם נוקטים נגד המדינה - הם הוציאו מזמן את עצמם מקהל עדת ישראל
צבי גיל
הערות בעקבות הכרזת ראש הממשלה בלונדון כי הכרת הפלשתינים בנו כמדינה יהודית הוא תנאי בל יעבור לשלום
יניב אקרמן
קשירת מחנה ההשמדה האירני עם הישובים היהודים ביהודה ושומרון מחלישה את הנשיא האמריקני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il