זו אינה הפעם הראשונה שמורנו ורבינו, עטרת ראשנו, פאר הדור והדרו, צדיק יסוד עולם, שר התורה, פוסק הדור, גאון ישראל, הראשון לציון הרב עובדיה יוסף שליט"א, משלח את לשונו נוטפת הארס כנגד נשים. גאון ישראל ופוסק הדור מצא לנכון בסוף השבוע החולף להיטפל לנשות הכותל, ולכנות אותן "טפשות". כל זאת בשל העובדה שהן רחמנא ליצלן מתעטפות בטלית ומניחות תפילין. לא בדקתי את מנת המישכל של נשות הכותל וגם לא את זו של הרב עטרת ראשנו. יש לי אומנם השערות בנדון, אבל אשאיר אותן לעצמי. אין לי גם ידע מעמיק בהלכה ובפרטי ההבדלים בין התנועה האורתודוקסית, הרפורמית, או הקונסרבטיבית בשאלות תפילין וטליתות. מעבר לסוגיית חוכמתו של האיש הזה, שמזמנת חשיבה מחודשת על הגדרת המושג "חוכמה", די ברור שהרב בוחר להשתלח במי שמאיים על כוחו ושליטתו בצאן מרעיתו. וכי מה לו לרב הדגול להתעסק עם קבוצה קטנה של נשים דתיות שבוחרות להניח תפילין?
התשובה, יש לשער, קשורה במהות ובחשיבות מינהגי הטלית והתפילין לפי המסורת היהודית. הסיבה לכעסו של הרב קשורה בכך שתפילין, למשל, איננה סתם עוד מצווה. כל גדולי התורה טענו שהתפילין מהווה מעמד של קדושה, חיבור אמיתי בין האדם לבוראו ללא הפרעות או הסחות דעת של תשוקות ותאוות אנושיות. נשים, עבדים וקטינים לא חייבים. למה? התלמוד הבבלי מייחס זאת לכך שמדובר במצוות עשה שהזמן גרמא, מצוות שנשים פטורות מהן בדרך כלל. למה? אולי, ורק אולי, התשובה קשורה בכך שתפקיד האישה בדת היהודית הוא קודם כל למלא את רצונות בעלה. ומיד. מה יקרה אם למשל הוא רוצה שתביא לו את נעלי הבית בדיוק בזמן הנחת התפילין?
עיון מהיר בהשתלשלות ההיסטורית של הדרת האישה ממצוות התפילין מעלה תרשים זרימה ברור. ככל שהאנושות התקדמה והתפתחה, האיום גבר ומהמלצה הפכה זו לאיסור. אגב, בעיקר ע"י פוסקים אשכנזים שהרב עובדיה אינו נמנה עליהם למיטב ידיעתי..
לא פעם מסבירים אוהדי הרב שאנחנו, כלומר ההדיוטות חסרי ההשכלה התורנית, פשוט לא מבינים את גדולתו של הרב. זה לא שהוא אומר שטויות, זה אנחנו שלא מבינים אותו ואת בקיאותו בתורה. אז ננסה להסביר סוגייה זאת זאת לרב בשפתו שלו.
חז"לינו הנבונים ששמו לב שבעשרת הדברות לא מצויה דברה שתאסור על העלבה, עסקו בנושא לא מעט ואף הוסיפו המלצות רבות העוסקות בכבוד האדם, כגון המצווה שלא לעשות לחבריך מה ששנוא עליך, או זו שמממליצה לא להלבין פני חברים ברבים. כמה מפתיע שהרב עובדיה בעצמו דן לא מזמן בסוגייה זו. ומה גורלו של המלבין פני חברו ברבים, אליבא דעובדיה? ובכן, דינו של זה שלא יעלה מהגיהנום. ואף מרחיב הפוסק הדגול שאם אותו אדם אינו טועה באופן חד פעמי, אלא עושה זאת להרגל הרי שאין לו חלק בעולם הבא.
דברי הרב למסוף השבוע האחרון לא מפתיעים אף אחד או אחת. היותו של הרב דמות מפלגת, מסכסכת, חסרת כבוד לאדם באשר הוא אדם, אינה חדשה. מי שקרא לנשים ללכת להכין חמין ולא חלילה לעסוק בתורה, רואה באישה מה שלמשל זיגמונד פרויד יקיר הפסיכואנליטיקאים , ראה. זיגמונד עצמו הודה שאין לו מושג מה נשים רוצות, אבל במקביל טרח לידע אותנו בכך שהאישה היא יצור אינפנטילי, כנוע, תלותי, שלא לדבר על הקטע בו הוא משווה את שערות ערוותה של האישה לחוטי אריגה ושולח אותה לנול לעסוק במקצוע המתאים לכישוריה.
פרויד חי לפני כמאה שנה בחברה פאטריארכלית. גם הרב עובדיה.
מה ההתרגשות? מורנו ורבנו על כל תאריו הרבים השתלח בכל כך הרבה ציבורים, אז למה לא גם בציבור הנשי. מן הראוי לגשת לדברים בהיבט היותר הפרקטי ופחות אמוציונאלי.
ננסה לבחון התייחסות מגזרים שונים לאמירות רב זה או אחר כלפי הנשים ומעמדן הנחות לכאורה - את הרוב (אני מקווה) השפוי של האומה, זה לא מעניין וכבר מזמן לא לוקחים ברצינות את הדברים. לגבי אותו חלק בעם שדברי הרב מבחינתם אינם נתונים אפילו לביקורת, כל מה שיאמר ע"י מבקרים אלו או אחרים ממילא לא ישפיע כך שפשוט חבל על הזמן (במובן הישן של הביטוי).
אז מה בכל זאת עושים - מן הראוי להשקיע את המאמצים בפעילות למען הפרדת הדת מהמדינה. אז, אולי, נגיע למצב בו הדעות של הרב ושל צאן מרעיתו לא ישפיעו על חיי היום יום של הרוב בארצנו. המדינה תתנהל ללא כפיה דתית ואיש איש, בדלת אמותיו, יחליט ויפעל עפ"י אמונתו מבלי שזה ישפיע על רעהו. זה עובד נהדר בכל הארצות המפותחות ואין סיבה למה זה לא יעבוד גם אצלנו.
יתר על כן, אני סבור שמהלך של הפרדת הדת מהמדינה רק ייקרב אנשים נוספים לדת, כאלו שיש להם זיקה לדת אך סולדים מהשימוש שעושים בה פוליטיקאים ומהכפייה המצויה בחלק נרחב של חיינו. נראה כי אין צורך במתן דוגמאות איך מתערבת הדת במעשינו, גם לכאלו שאינם מעוניינים במעורבות שכזו.
אלא, שאם לא יתאחדו הגורמים החילוניים אצל השלטונות מהר ויחוקקו את החוקים המתאימים, זה יהיה אבוד שכן המגזר החרדי מתחזק והוכיח חזור והוכח כי הוא יכול לשמור על מעמדו כגורם שאי-אפשר בלעדיו בהיותו לשון מאזניים בשיטת בחירות שכל פעם מחדש יוצרת שלטון שלאו-דווקא מביא לידי ביטוי את רצון הרוב בעם.
ואגב, לעניין החמין - זו רק מחמאה שמייחסים חמין מוצלח לנשים, גם אם זה לא תמיד נכון.