X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קידום החוק לעריכת משאל-עם טרם נסיגה משטח ריבוני מסנדל לא רק את בית המחוקקים אלא גם את ראש הממשלה
▪  ▪  ▪
משאל-עם לא נפוץ בדמוקרטיות מודרניות [צילום אילוסטרציה: אל אקצה]

קידומו של החוק לעריכת משאל-עם - טרם-נסיגה מרמת הגולן, או מכל שטח ריבוני אחר - אינו אלא שרות-דב לכנסת: בכך ירתה זו לעצמה, במו-ידיה, ברגל, ואילו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רק סינדל את עצמו.
רעיון משאל העם הועלה עוד ב-1994, כשיצחק רבין ניהל משא-ומתן עם סוריה על נסיגה מהגולן. על אותו משגה חוזר עכשיו בנימין נתניהו, שממש כמו רבין, בשעתו, מבקש לשחרר את עצמו מההחלטה הגורלית ומעדיף להעביר את הכדור לידי העם.
ישראל, למי ששכח, היא דמוקרטיה פרלמנטרית. בתור שכזו, משאל-עם בה הוא אקט מיותר לחלוטין. כמוהו כעצם בגרונם של הכנסת ונתניהו גם יחד. עריכתו רק פוגעת בלגיטימיות של בית המחוקקים, שכבר נבחר, ממילא, על-ידי העם, ולכן היא אינה אלא הבעת אי-אמון בו.
מי שעתיד הדמוקרטיה הישראלית באמת יקר לו, ייטיב לעשות אם יהרהר שנית בהשלכות לטווח ארוך של מנגנון משאל העם. אם המנגנון הזה באמת טוב ורצוי כל כך - מדוע צריך, בכלל, בחירות וכנסת? הדעת הרי נותנת שמשאל-עם רק עלול לפגוע במשילות השלטון וביציבותו. יתר על כן: במדינה כל כך משוסעת, כמו זו שלנו, קיימת סכנה מוחשית שחידוד השסעים, באמצעות משאל העם, רק יחריף.
החלטות פטאליות
אסור לשכוח שקיומו של משאל כזה עלול להוות תקדים גם בנושאים אחרים שחוצים את הציבור הישראלי. זו, בדיוק, הסיבה מדוע התנגד, בתוקף ובצדק, ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון, ב-1952 לעריכת משאל-עם בסוגייה הרגישה של הסכם השילומים עם גרמניה. זו גם הסיבה שראש הממשלה, מנחם בגין, לא ביקש להחליף את הכנסת בציבור הבוחרים, כשהביא לאישורה את הסכם השלום עם מצרים. אחרי ככלות הכל, הלגיטימיות של השניים החלה ונגמרה בכנסת.
אסור לשכוח שהשימוש במשאל-עם אינו נפוץ בדמוקרטיות המודרניות. אפילו שווייץ, אחת הדמוקרטיות היחידות שעדיין מקיימות אותו, משתדלת מאוד לצמצם את השימוש בו, מן הטעם הפשוט: עריכתו רק מעידה שציבור הבוחרים אינו סומך על הממשלה שלו בקבלת החלטות מסוימות.
אבל זהו, בעצם, רק הרע במיעוטו. חסרונותיו של משאל העם מרובים וגלויים לעין. מלבד אלה שכבר מנינו, ניסוח שאלותיו עלול להיות מוטה על-ידי טיב השאלה והגבלת מרחב תגובתו של המצביע ובכך להשפיע על התוצאות; הוא אינו מאפשר, בשום פנים ואופן, פתרונות מורכבים וטיפול בבעיות מסובכות, הדורשים ידע טכני רב, שממילא חסר לרוב הציבור, אלא רק הכללות של תשובות "כן" או "לא"; דעותיהן של קבוצות-מיעוט עלולות שלא לבוא לידי ביטוי בתוצאותיו, מה שיגרום להחלטות שגויות ופטאליות, שבסופו של דבר לא יפעלו לטובתו של רוב הציבור.

תאריך:  11/12/2009   |   עודכן:  11/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשהכנסת יורה לעצמה ברגל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכל נכון אבל....
p.r  |  11/12/09 12:08
2
מדוע לא מדברים על חכירה
אליהו חיים  |  11/12/09 13:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בוקי נאה
שוקי ויינגרטן, כוכב העבר של הפועל תל אביב, היה בין השודדים שניסו לשדוד את אוצרות כנסיית הקבר בשנת 73    השבוע נפטר
אהרון רול
השיכחה היא טבעית, אך כאשר היא באה מאנשים העושים לפרנסתם בהעלאת ארועים, חלקם היסטוריים וחלקם עדכניים הרי שעלינו לתמוה, לגחך או אף להתרגז
רועי גולדשלגר
ג'וליה צ'יילד, כהונת המטבח האגדית, היא סוג של פרפרזה לכל הטוב שבאוכל ולא חלמנו עליו    עכשיו היא מגולמת בסרט על-ידי השחקנית מריל סטריפ
אמילי לנדאו
יש לברך על כל התפתחות המשקפת את תחושת הזעם ההולך וגובר של הקהילה הבינלאומית כלפי אירן, אך לצד זה יש הכרח להעריכה באופן מציאותי במסגרת המטרה הכוללת אשר הוגדרה כמניעה מאירן את היכולת להשיג נשק גרעיני
יואל גוזנסקי
בהיותו מודע ליכולות המוגבלות של כוחות הביטחון העירקיים, אל-מלכי לא שולל את האפשרות "להשאיר דלת פתוחה" להמשך הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינה גם לאחר 2011, זאת לצורך הכשרת כוחות הביטחון העירקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il