X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התלמידים שאינם מצליחים להשיג תעודת בגרות מלאה אינם מטומטמים או בעלי מום מולד המונע מהם ללמוד - ההפך הוא הנכון
▪  ▪  ▪

תוכנית חדשה של משרד החינוך עומדת לצאת לדרך: יום בשבוע, תלמידי התיכון יעבדו במפעלים כדי לרכוש גם השכלה טכנולוגית ברמה של טכנאי.
ראשית, יש לברך את המשרד על כך שהוא מוכן לשנות את המדיניות שהייתה נהוגה מאז 68', עת נכנסה לתוקפה הרפורמה הדגולה והגדולה אשר במרכזה חיסול החינוך הטכנולוגי, הנהגת "בגרות לכל" ואינטגרציה. אחרי 40 שנה של בזבוז מיליארדים רבים והכשלת דורות של תלמידים, חוזר משרד החינוך אל מדיניות שפויה, מקצועית ולא פוליטית, במובן המכוער ביותר. יש לקוות ששר החינוך ומנכ"ל משרדו, יוכלו לעמוד בלחצים הפוליטיים והחברתיים שיופעלו עליהם על-ידי גורמים שונים שבינם לבין הכרת המציאות בבתי הספר המקיפים והאחרים, מקרי לחלוטין.
הסיסמה של "בגרות לכל" היא סיסמה ריקה מכל תוכן והנתונים מוכיחים שמאז הנהגת המדיניות הזו, לא חל שום מהפך בקרב הזכאים לבגרות. "ההצלחה" נמדדת באחוזים בודדים בלבד, ובמציאות אין להם שום משמעות.
זכאות לבגרות

בשנת 2008, רק 44.4% מבני/ות ה-17 בישראל היו זכאים לתעודת בגרות. פירוש הדבר שיותר ממחצית מבני/ות ה-17 (55.6%) לא קיבלו תעודת בגרות, 13.2% מתעודת הבגרות לא עמדו בדרישות הסף של המוסדות האקדמיים, כך ששיעור הזכאים היכולים להתקבל ללימודים אקדמיים הוא 38.5% מקבוצת הגיל.
במבט כולל על גילאי 17 עולה, כי רק 79.2% לומדים בי"ב, 44.4% משיגים תעודת בגרות, ורק 38.5% יכולים להתקבל למוסד אקדמי. בפועל, לא כולם יגיעו ללימודים אקדמיים: מתוך מסיימי י"ב ב-2000, רק 31.9% הגיעו לאוניברסיטה או למכללה אקדמית עד 2008.
מאז 2005 יש ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות. יתכן שחלק מן "הפטנטים" השונים שבהם משתמשים שרי החינוך כדי להעלות במהלך הקדנציה שלהם את שיעור הזכאות - הגרלות והקלות למיניהן - הפסיקו לפעול.
החינוך הטכנולוגי חוסל על מזבח "תורה" חינוכית פופוליסטית של ממשלות ישראל מאז ועד היום. התופעה הזו מורגשת במיוחד בבתי הספר המקיפים. במקום תעודות המעידות על הכשרה מקצועית ברמה של טכנאים והנדסאים, רובם של התלמידים המקבלים תעודת בגרות שאינה מוסיפה כהוא זה לשום התקדמות, במקרה הטוב, או שמסיימים את לימודיהם ללא שום תעודה, לא בגרות ולא תעודה מקצועית. פשוט מכשילים את התלמידים ביודעין.
התלמידים בבתי הספר המקיפים הלומדים במגמות טכנולוגיות אינם מקבלים את המגיע להם, לא מבחינת שעות הלימוד במקצועות הטכנולוגיים, ולא מבחינת האמצעים המטריאליים. כך הם יוצאים קרחים מכאן ומכאן.
מסלולי אומ"ץ ומב"ר שהונהגו לתלמידים חלשים שסיכוייהם לקבל תעודת בגרות מלאה קטנים ביותר, הפכו להיות מקלט "לילה" שמא לא יסתובבו התלמידים ברחובות. התקצוב פר-תלמיד במסלולים אלה גבוה לאין שעור מזה הניתן לתלמידים במסלולי הבגרות הרגילים ובלבד שיצליחו.
לדאבון הלב, התוצאות מראות את ההיפך. התלמידים במסלולי אומ"ץ ומב"ר מיואשים. גם בכיתות הבגרות הרגילות נמצאים תלמידים רבים שבעצם לא היו אמורים להימצא בהן, אך מפאת החובה למלא את הכיתות לפי התקן, יש בהחלט אחוז נכבד של תלמידים שאינו מוצא את עצמו בכיתות אלה. תופעות הלוואי אינן מאחרות לבוא: היעדרויות רבות ובעיות משמעת קשות.
התלמידים שאינם מצליחים להשיג תעודת בגרות מלאה אינם מטומטמים או בעלי מום מולד המונע מהם ללמוד. ההיפך הוא הנכון. הבעיה העיקרית שתלמידים אלה לא למדו מכיתות היסודי ועד התיכון ויכולתם להשלים את הפערים כמעט אפסית. בכך האשמה נופלת על המערכת שלא מסוגלת לעקוב ולתת פתרונות לאותם תלמידים, מאז כניסתם לכיתה א' ועד התיכון.
החינוך הטכנולוגי חשוב בדיוק באותה הצורה כמו החינוך העיוני. יש לחזור למדיניות של חיזוק החינוך הטכנולוגי, לתקצב אותו בצורה משמעותית, להקים מעבדות מודרניות או לחילופין לרתום מפעלים לקלוט תלמידים במעבדות, במחלקות השונות, כדי להכשירם לעתיד. מי שמנסה להנציח את הקיים, פשוט משקר ומטעה את התלמידים.

מחבר המאמר הינו היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  26/01/2010   |   עודכן:  26/01/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' יוסף נוימן
זכויות הפרט והשמירה על ערכי המוסר האוניברסליים נדחים מפני הערכים הריאקציוניים של היהדות    החידוש הוא בכך שהכוחות הפוליטיים - תנועת העבודה, התנועה הקיבוצית, שעמדו בפרץ, הולכים לצערנו ומתפוגגים
אלי משולם
נתניהו פיתח את שיטת פוליטיקת השקר לכדי אומנות, זוהי שיטתו הפוליטית    שיטה זו גורמת כיום לישראל נזקים פוליטיים ממשיים ומוחשיים
יאיר דקל
בקביעת השופט אברהם, כי לא תיחשף כתובת IP של גולש משמיץ, יש מדריסת המושג "חופש הביטוי" בכך שהוא תומך באנונימיות
חיים שיבי
משפורסם ה"עליהום" על שרה נתניהו התמלאתי בחילה קלה להיבט אחד של מקצוע אהבתי - עיתונות    צריך "לרדת" משרה, ומהר!
ראובן שילת
תסמונת ה"אני": מי שלא דואג למיגור המגה-רוצחים היום, ישלם על כך מחר    מי שלא דואג לילודה היום, לא יזכה לדור המשך בעתיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il