X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר הוקמו הערוצים המסחריים, הם נחשבו כהבטחה גדולה בשמי הטלוויזיה. כיום זה נראה יותר כ"פלופ" גדול
▪  ▪  ▪

כידוע, את שנת 2009 סיימו ערוצים 2 ו-10 בהפסדים כבדים. דבר זה נראה כחלום רחוק לפני חמש שנים, כאשר התקיים מכרז להמשך הפעלת ערוץ 2 בין ארבע זכייניות: קשת, רשת, טלעד וכאן. הזכייניות נדרשו לשלם דמי מכרז בסך 170 מיליון שקל וכן לפתות תאגידים מסחריים שישקיעו בהפעלת ערוץ 2 לעשר שנים. כדי להבין את עומקו של המשבר, ערך חוקר התקשורת ד"ר אמיר חצרוני מחקר מדעי, אשר תוצאותיו יפורסמו בכתב העת הבריטי "CulturalTrends". המחקר התבסס על קריאת ספרי המכרז להפעלת ערוץ 2, ההבטחות שניתנו על-ידי הזכיינים ערב המכרז, וכן נתונים שנאספו ברשות השנייה.
הרקע לפרשה
בין השנים 2005-2004 הרוויחו זכייניות ערוץ 2 סכומים אסטרונומיים אשר נעו בין מיליון דולר לחמישה מיליון וחצי. ערוץ 10 צמצם את הגירעון מחמישה מיליון לשניים וחצי מיליון. רוב המדינה צפתה בערוצים אלו כאשר הערוץ הציבורי לא היווה תחרות כלל ועיקר. לוחות השידורים התאפיינו בשעשועונים ובתוכניות אירוח, אשר לצידן הופיעו סדרות דרמה וסיטקומים. הריאליטי היה בחיתוליו וכמעט שלא שודר.
בראשם עומדת הרשות השנייה, אשר הוקמה על-ידי הכנסת על-מנת לווסת את השידור המסחרי. היא לא התערבה בתכני הערוץ השני בשנתיים הראשונות לקיומו. אך היא נכשלה להעביר את שידורי ערוץ 10 שיהיו נגישים לכלל האוכלוסיה אשר אינה מחוברת לכבלים וללווין.
ממחקר שערכה הרשות השנייה התברר כי ייצוגם של ערבים, רוסים ודתיים הינו נמוך ביותר, אם בכלל קיים על המסך. ברבות השנים הסתבר שההנחה שליוותה את המכרז, ולפיה כל דבר שישודר על המסך יניב רווחים מיידיים - אינה נכונה. מה שהוביל לכך שבשנים הראשונות לאחר המכרז ניסו ערוצים 2 ו-10 לשדר תוכניות חינוכיות, תוכניות המופנות לציבור הדתי, וזאת מתוך כוונה ברורה לעמוד בתנאי הסף של המכרז. אך הניסיונות הללו התבררו ככושלים והובילו להפסדי כספים אדירים מצד הזכיינים.
הדרך להתמודד עם ההפסדים הכבדים הייתה להשקיע בתוכניות ריאליטי, אשר עלות הפקתן יקרה במיוחד ואשר נועדו להחליף את התוכניות הקלילות ששודרו בעבר. בתחילה הניצוץ פעל כמצופה, החלה דעיכה גם בז'אנר זה, אשר צמצם משמעותית את עוגת הפרסום והתבטא בירידת הצופים.
ערוץ 10 היה על סף סגירה, ערוץ 2 צף על פני המים.
מסקנות מהמחקר
1) הרשות השנייה טעתה כאשר לא בחנה את איכויות הצפייה של המיעוטים אותם ניסתה לקדם על גבי מסך הטלוויזיה. כלומר: אם הייתה עושה כן, הייתה מגלה שהרוסים צופים בערוצים דוברי רוסית, לרוב המשפחות החרדיות אין בכלל טלוויזיה, והערבים צופים בסדרות בערבית.
2) הרשות השנייה לא הבינה את מגבלות השוק הישראלי. כלומר: היות שהשוק הישראלי מצומצם, אין מקום לתוכניות בשפות זרות בערוצי השידור המרכזיים.
לקחים שצריך להפיק
1) רצוי להגדיר את תפקידי הרשות השנייה שאמורה לדאוג שערוצי הברודקאסט ישדרו, ולא להתערב להם בתוכן.
2) רצוי לצרף להרכב המועצה הכולל כרגע פוליטיקאים ויוצרי סרטים דוקומנטריים אשר מתעבים תוכניות רדודות, אנשי טלוויזיה וכלכלנים אשר יוספו מניסיונם שנצבר ברבות השנים.
3) כן רצוי לגוון את לוח השידורים - שיהיה מורכב מסדרות קומיות/דרמטיות לצד שעשועונים ותוכניות בידור, תוכניות תעודה ותחקיר, וכן לשלב תוכניות ריאליטי במינון נמוך.
כך ניצור טלוויזיה בריאה ואיכותית.

הכותב הינו בלוגר וסטודנט באוניברסיטה הפתוחה.
תאריך:  29/01/2010   |   עודכן:  31/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הרשות השנייה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערוצים המסחריים - סיפור על אופרה בגרוש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארז תדמור
הנחת היסוד של אויבי הציונות בארץ ובחו"ל היא כי ישראל אשמה כל עוד לא הוכחה חפותה. זה לא מפריע להם להחזיק מעצמם אבירי הדמוקרטיה והמשפט ההומניסטי
ניב עמית
אישה נעלה, נעלה נעלה, נעלה את הדלת בפני בעלה    כבר שלושה ימים שאני לא מצליח להוריד את החיוך מעל פני, מאז חטפה ביניש נעל בפרצוף
אבינדב ויתקון
אחרי עשר שנות יובש נורא, גם עצי השיטה הכי קשוחים באזור אילת והערבה הצהיבו    הצבאים והיעלים פחתו במחצית, שלא לדבר על החרדונים והצבים    רגע לפני גוויעתה של המערכת האקולוגית בדרום - הגיע השיטפון הגדול, שכבר 20 שנה לא היה כמותו    הפרדוקס הוא שהמבול הנדיר ניתך בזכות ההתחממות הגלובלית
דני בן-ישי
כל עוד מנהיגנו נמנע מלחשוף את הכזב של "תהליך השלום" או של "מתינות אבו-מאזן", אין לנו הזכות לקבול על ההתייחסות הבינלאומית למלחמת עמים קיומית כאל סכסוך גבולות קטנוני בין זאטוטים
מרטין שרמן
ספרו של פרופ' ג'יימס גלווין "הסכסוך הישראלי-פלשתיני: מלחמה בת מאה שנים" אומנם אינו תורם להבנת הסכסוך הישראלי-פסלטיני, אך מבהיר היטב את מידת העיוות שבה מטופל הנושא בעולם האקדמי כיום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il