X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות חל כרסום במעמד ביהמ"ש הישראלי, כדי להחזיר אותו צריך לערוך שינויים בסדרי הדין מעט לפרשת משפטים
▪  ▪  ▪
לאזרח הקטן מגיע משפט צדק

חוסר האמון שמביע הציבור במערכת המשפט הישראלית, מצריך אותנו לברר מהי המערכת המשפטית שכן תזכה לאמון מהציבור, או במילים אחרות - מה הם הקווים למערכת משפט אידיאלית. אם נבחן כמה מן החולאים שבמערכת המשפט הישראלית ונראה את הבעייתיות שבהם, נוכל אולי לשרטט את הרמה האידיאלית שאליה אנו שואפים במערכת המשפטית.
בבית המשפט כיום, ישנו ניתוק בין פסק הדין לגזר הדין. לא אחת שמענו פסק דין חמור בו מכריע השופט לחובת הנאשם ומציין את חומרת מעשיו, אבל אחר-כך, בגזר הדין, הוא מקל עליו. על-אף שהמחוקק קבע עונשים חמורים במקרים של אונס או תקיפה, נדירים המקרים בהם ממצים עם הנאשם את כל חומרת הדין.
גם התמשכות ואריכות הדיונים המשפטיים פוגעות באמון של האיש הפרטי בבתי המשפט. הדבר המייאש ביותר בו אדם נתקל כשהוא נזקק לבית המשפט, הוא זמן ההמתנה הארוך עד פסק הדין וביצועו. הסחבת והתמשכות הדין גורמות לאנשים רבים להימנע בכלל מלגשת לערכאה משפטית, עד שהם יקבלו את כסף התביעה שלהם יעברו שש-שבע שנים, אם בכלל. תחושת חוסר צדק שנגרמת מאי-מתן תשובה מיידית לטענותיו של בעל הדין, גם היא לא מוסיפה נקודות לבית המשפט. לעיתים השופט כותב פסק דין המתפרס על פני עשרות, אם לא מאות עמודים; לא רק שמדובר בבזבוז זמן בכתיבת המסמך, אלא שגם צורת הכתיבה מביאה את הצדדים למצוא נקודות עליהן הם יכולים לערער בערכאה גבוהה יותר, וכך מתארך הצדק לעוד סיבוב ולעוד זמן.
העומס הבלתי נסבל על המערכת, הוא גם אחת הסיבות לאריכות הדיונים. העומס עצמו נגרם בשל יתר עורכי דין, שכל אחד מהם צריך פרנסה ולכן מורח את הדין על פני אינספור דיונים, ערעורים, בקשות ומלחמות התשה. יסלחו לי כל חבריי שלומדים משפטים, אבל למה בכלל צריך עורכי דין? למה שאותו אדם הנידון בבית דין לא יטען את טענותיו בעצמו? הרי אנחנו רוצים לשמוע את מה שיש לו להגיד, ולא את מה שאמרו לו להגיד. לא מדובר רק בהטיית העדים ובישול עדותם, אלא בשיבוש ובהטיית המשפט באמצעות תרגילים משפטיים כאלו ואחרים.
משפט ישראלי מול "תנ"כי"

על השופט להגיד רק אם הנאשם אשם או לא, כלומר רק לפסוק את הדין, גזר הדין הוא אוטומטי על-פי ההאשמה. במידה שהשופטים הכריעו כי הנאשם ביצע את העבירה המיוחסת לו, הרי דינו צריך להיקבע על-פי מה שקבע המחוקק

בצורת משפט אידיאלית, על השופט להגיד רק אם הנאשם אשם או לא, כלומר רק לפסוק את הדין, גזר הדין הוא אוטומטי על-פי ההאשמה. במידה שהשופטים הכריעו כי הנאשם ביצע את העבירה המיוחסת לו, הרי דינו צריך להיקבע על-פי מה שקבע המחוקק. אין "עד שלוש שנות מאסר", אלא יש עונש ברור וקבוע לכל עבירה. לשופט אין שיקול דעת על גזר הדין, אלא רק על פסק הדין.
בצורת משפט אידיאלית, פסק הדין הוא כמעט מיידי, אחרי שהשופט שמע את טענות שני הצדדים מפיהם ממש ולא מעורכי דינם. לאחר שהוא בעצמו חקר אותם כדי לברר את האמת, הוא מוציא פסק דין קצר האומר, זכאי או חייב, אשם או פטור. אין לו לכתוב מגילות שלמות וארוכות כדי להראות את צחות לשונו.
בצורת משפט אידיאלית, עומד הנאשם בעצמו בבית הדין, ושוטח את טענותיו מול השופט. בשפתו הלא מלומדת, הוא יגיד לשופט מה שקרה ועל מה הוא מתלונן, כשגם חברו יטען כנגדו וישיב לטענותיו. השופט יבחן את טענות התובע אל מול הנתבע, כפי שהן ולא כמו שאמרו לו להגיד, ועל-פי הדברים האלו יקבע את פסק הדין.
פרשת משפטים היא הזדמנות טובה לבחון היטב את המערכת המשפטית הישראלית אל מול המערכת המשפטית האידיאלית עליה מדברת התורה. כדי להחזיר את האמון במערכת המשפטית, צריך להחזיר אותה לצורה האידיאלית שלה, לצורה אותה מתארת פרשת משפטים.

תאריך:  12/02/2010   |   עודכן:  12/02/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
להחזיר את האמון במערכת המשפטית
תגובות  [ 4 ]מוצגות  [ 4 ] כתוב תגובה 
1
כול מילה כול מילה כאן אמת
שולץ  |  12/02/10 12:44
2
סיסמת בגץ:"צדק צדק תרדוף"!
ישמעאל  |  12/02/10 13:15
3
לא פגעת בבעיה- כיוונת בטעות
מרק_טווין  |  12/02/10 15:13
4
אימון?
יהושע קוצינסקי  |  12/02/10 17:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורה עריף כץ
עברית קלוקלת ברשת-ענק    ההתעקשות של גליה מאור    אילנה דיין לא בין בני התמותה    וגם: השלומיאליות של 'השידור הציבורי'
מנחם רהט
שרים בליכוד טוענים כי השדולה נוגדת את עמדות הליכוד, כשההפך הוא הנכון: עמדתם אינה תואמת את חוקת הליכוד
איתמר לוין
מדוע גליה מאור מתעלמת מכך שגם מינוי לדירקטוריון במסלול הפרטי כבעלת מניות דורש צינון?    מדוע מתעקשים בממשלה על מסילת ברזל והאם הדבר קשור לחלומות על מינויים פוליטיים?    על המתגייסים הפראיירים שרקיכולים לקנא בטוראית אסתי גינזבורג שעושה חיים וכסף    ומדוע בגן הלאומי קומראן יש רק מזכרות לנוצרים ואף לא פריט אחד בשפה העברית?
ראובן לייב
גם ללא כתר רשאית מסעדת "שרה" היפואית לשאת בתואר מלכת המסעדות הביתיות    הטעמים - מצוינים; השירות - מעולה
אהרון רול
ניגוד העניינים מקשרי אילנה דיין ודורית ביניש מעלה ריח צחנה כבד    האם בימינו למותר הוא לבקש "השיבה שופטינו כבראשונה"?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il