X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפרשת השבוע מתחילה התורה לעסוק בבניין הקדושה של היהודי הפרטי. הציווי הראשון הוא הימנעות מאכילת דברים המזיקים לנפש מעט לפרשת שמיני
▪  ▪  ▪
מצווה לאכול בעלי חיים עדינים ולא "חייתיים" [צילום: פלאש 90]

אחר שסיימה התורה לתאר את בניית המשכן, את העבודה הסדירה בו ואת חנוכתו, תיאור ארוך שהחל באמצע ספר שמות ונמשך אל תוך ספר ויקרא; כעת עוברת התורה לרשימה של מצוות וציוויים שמגמתם היא העלאת החיים של האדם הפשוט למדרגה של קדושה. רוב הפרשות הבאות של ספר ויקרא יעסקו בנושא זה.
הציווי הראשון אותו מפרטת התורה היא רשימת בעלי החיים שיש להימנע מאכילתם. "דַּבְּרוּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ". התורה מחלקת בין ארבע קטגוריות של בעלי חיים: בהמות וחיות, עופות, דגים ורמשים. לא את כל בעלי החיים מותר לנו לאכול, אלא רק רשימה חלקית שלהם. התנאים לאכילת בעלי החיים שונים בין הקבוצות, כשניתן לומר כי כמה שבעל החיים יותר מפותח, כך דרישות הסף כדי לאוכלו מחמירות יותר.
התורה מפרטת את רשימת העופות שאסור לאכלם, ואת רשימת החיות המורשות באכילה. חז"ל למדו מכאן, שהפירוט השמי בא לתאר את הקבוצה הקטנה יותר. יוצא מכך, שאת רוב העופות ניתן לאכול ואילו הרוב המוחלט של החיות אינו כשר. התורה אינה מונה כלל את הדגים או את החגבים הכשרים, אלא רק נותנת סימנים לכשרותם. לא רק בדיני הכשרות ישנו מדרוג אבולוציוני אלא גם בהכשרת בעל החיים לאכילה. בעוד אצל הדגים והחגבים אין הקפדה על דרך קטילת בעל החיים, הרי שבעופות כבר יש צורך בצורה מסוימת של שחיטה, שמחמירה יותר כאשר מדובר בבהמות.

סימני הכשרות

התורה מחנכת אותנו, שגם כשאנו אוכלים, גם כשאנו סופגים אל קרבנו משהו מבעלי החיים, עדיף לנו להכניס אל גופנו רק מאותם בעלי החיים העדינים יותר, ואל לנו לספוג את הגסות והרצח של בעלי החיים הטורפים

אם ננסה לאפיין את סימני הכשרות של בעלי החיים השונים, נשים לב כי ישנו מאפיין אחיד לכולם. סימני הכשרות של בהמות הינם שלושה: "כֹּל מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ". בהמה מפרסת פרסה, איננה הולכת על כפות הרגליים אלא על קצה הרגל. בניגוד לדוב או לכלב המהלכים על כפיהם, הכבש או הפרה מהלכים על קצות "אצבעות" הרגל. שסיעת שסע, היא חריץ החוצה את כף הרגל לשניים. בניגוד לסוס או לחמור שפרסתם שלמה, לבעלי החיים הכשרים הפרסה מחולקת לשניים. יוצא אם כן, שלא רק שהם מהלכים על קצות האצבעות, אלא הם עוד נשענים רק על חלק מהאצבעות. העלאת גרה היא תכונה של בעלי חיים צמחוניים בלבד, בו תהליך העיכול הוא מדורג. האוכל נאגר בקיבה ומתחיל בתהליך פירוק ראשוני, לאחר כמה שעות, כשהבהמה במנוחה, האוכל עולה מהקיבה חזרה אל פיה של הבהמה ללעיסה נוספת ולעיבודו קודם שיירד אל הקיבה. גם בסימני העופות (שאינם מוזכרים בתורה שבכתב, אלא נלמדים בתורה שבעל-פה) "סִימָנֵי בְהֵמָה וְחַיָּה נֶאֶמְרוּ מִן הַתּוֹרָה, וְסִימָנֵי הָעוֹף לֹא נֶאֱמָרוּ. אֲבָל אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל עוֹף הַדּוֹרֵס, טָמֵא". עוף דורס נמדד בכך שמקורו כפוף ואצבעותיו מחולקות משני צידי הרגל לאחיזה טובה יותר בבשר הניצוד. אצל עוף כשר, המקור צריך להיות ישר וכל אצבעותיו מקדימה.
אנו מוצאים, אם כן, כי בעלי החיים המותרים באכילה הם בעלי החיים שיש בהם עדינות. לא בעלי חיים ההולכים על כפות הרגליים, אלא אלו ההולכים בעדינות, על קצות האצבעות. ולא את בעלי החיים הטורפים אלא דווקא את הצמחוניים. התורה מחנכת אותנו, שגם כשאנו אוכלים, גם כשאנו סופגים אל קרבנו משהו מבעלי החיים, עדיף לנו להכניס אל גופנו רק מאותם בעלי החיים העדינים יותר, ואל לנו לספוג את הגסות והרצח של בעלי החיים הטורפים.
חז"ל דורשים על הפסוק שנאמר בסוף הפרשה: "וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם" שהחיסרון של ה-א' במילה 'ונטמתם', בא ללמד: "תנא דבי רבי ישמעאל עבירה מטמטמת לבו של אדם שנאמר ולא תטמאו בהם ונטמתם בם אל תקרי ונטמאתם אלא ונטמטם". הטמטום, קהות החושים, נובעת מחוסר עדינות. כאשר אדם אוכל מאכלים גסים, הוא מכניס אל גופו ואל נשמתו את אותה הגסות, והיא המונעת ממנו להבחין בין הבדלים דקים של קודש וחול, של טמא וטהור. בלא הבחנות אלו, לא יוכל האדם להמשיך בשלבים אל השגת הקדושה. לכן, כאשר התורה מתחילה את המסע אל הקדושה של היהודי הפרטי, היא מתחילה אותו קודם כל בשמירה על נשמתו של האדם בדברים הכי יום-יומיים. שמירה על עדינות הנשמה היא תנאי הכרחי כדי להגיע לשלבים מתקדמים של קדושה.
"כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי".

תאריך:  09/04/2010   |   עודכן:  09/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
בטחון המדינה חשוב מדי בכדי להפקיד אותו בידי פיונים קטנים שכל עניינם הוא קידום אינטרסים אישיים    על צבא ופוליטיקה
הרב ישראל רוזן
ה'הינתקות', שתמורתה 'אפס', היא עדות לבאי עולם על ויתור ועונשו    המלחמה ברשע מטהרן: זעזוע דעת הקהל האירופי והאמריקני
גורי גרוסמן
על-מנת לצמצם בעתיד את הסכנה של פרשות שוחד לכאורה, יש להקים, במקביל לרפורמת התכנון והבנייה, גוף מיוחד בלתי תלוי במסגרת משרד מבקר המדינה
ד"ר מוטי גולן
כאשר אדם כוסף, עורג וחפץ להיטהר ו"להתקדש במותר לו", מן השמים יעזרו ויסייעו לו    פנינים וסיפור לפרשת "שמיני"
מיכל מנין
הנוער של היום אינו הנוער של פעם, הוא נטול כל ערכים של עזרה לזולת ואהבת המדינה    הפתרון: שבוע השירות ביישובים חקלאיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il