X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפני שמחפשים אשמים בשחיקת אמון הציבור במערכות המשפט ואכיפת החוק, מן הראוי שמערכות אלה עצמן יבחנו את מעשיהן ומחדליהן ואת ההחלטות שאינן עומדות במבחן השוויון והמידתיות
▪  ▪  ▪
מנחם רהט
על מה ולמה צונח הבג"צ?

מדינת החוק
אהרון רול
אהרון רול דן בפירושן של מטבעות-לשון שונות שנטבעו בשיח היומיומי-מדיני * "שלטון החוק", "ממשלת החוק", "שלטון העם" ו"מדינת חוק"
לרשימה המלאה

לפי מחקר מקיף שנערך באוניברסיטת חיפה, וממצאיו פורסמו לאחרונה בהארץ, חלה בעשור האחרון שחיקה של 33% באמון שהציבור הישראלי רוחש לבית המשפט העליון. הירידה באמון במערכת בתי המשפט בכללה חדה עוד יותר, ובקרב החרדים והמתנחלים מספר המפקפקים עולה בהרבה על המאמינים.
מאמר המערכת של הארץ (23.6.10) קובע כי "הממצאים הם צפירת אזעקה לכל מי שחרד לעתיד הדמוקרטיה בישראל, שקיומה נשען על מערכת משפט עצמאית וחזקה". הקביעה נכונה, אך לא כך ההסברים שהופיעו באותו המאמר: "קל לתלות את חוסר האמון הציבורי בגורמים כמו הסחבת בניהול ההליכים בבתי המשפט, או באכזבה מתוצאותיהם. אבל אלה הסברים קלים מדי. קל לקבוע שהאחראים הראשיים לשחיקת מעמדה הציבורי של מערכת המשפט הם הפוליטיקאים". קביעות כאלה דומות לחיפוש מטבע שנפל לאורו של הפנס, במקום בסביבה שבה אבד.
התבוננות מעמיקה יותר מצביעה על כך שהשחיקה במעמדו של בית המשפט העליון היא תוצאתו הצפויה של "האקטיביזם השיפוטי", אותה מגמה שהחלה בבית המשפט העליון ופגעה באופן חמור בבלמים ובאיזונים החיוניים לקיומו של משטר דמוקרטי תקין. כאשר הרשות המחוקקת והרשות המבצעת חלשות, לא נותר חלל ריק. לתוכו חודרת הרשות השופטת, אשר נוטלת לעצמה החלטות שהן בתחומן של הרשויות האחרות. ה"אקטיביזם השיפוטי" הפך ל"אימפריאליזם שיפוטי".
על-רקע זה נולד הביטוי התקשורתי השגוי "חוק עוקף בג"צ", כאשר המצב בפועל הוא "בג"צ עוקף כנסת", כלומר מצב שבו חודרת הפעילות השיפוטית לתחומה של הרשות המחוקקת. על-רקע זה מתערבת הרשות השופטת בנושאים ביצועיים, שהם בתחום החוקי והמקצועי של הרשות המבצעת. לכאן שייכת, למשל, ההתערבות התכופה בענייני תוואי גדר "הביטחון", במקום החלטה שאין הנושא "שפיט" ואינו בתחומה של הרשות השופטת. למען הגילוי הנאות, הח"מ הוא מתנגד חריף לגדר, מצד ימין של הקשת הפוליטית, מכיוון שזו נבנתה במגמה פוליטית ברורה: הסגת ישראל מלב ארץ ישראל. ביטחון טוב יותר וזול יותר ניתן היה להשגה ללא הפיל הלבן המייצג את האינטרסים של הברית הבלתי קדושה הון-תקשורת-שלטון, יותר מאשר את הצרכים האמיתיים של ביטחון אזרחי ישראל.
שלב ברור ומכריע בתהליך השחיקה של אמון הציבור בבית המשפט העליון התרחש לפני כחמש שנים, כאשר המוסד החשוב, האמור להתייצב מול עוולות שלטוניות, נתן את ידו והכשיר את שרץ הגירוש של אזרחים מבתיהם בארצם. תמיכה במעשה פסול מבחינה מוסרית ודמוקרטית, רק כדי לאפשר איוולת מדינית שבאה לעולם משיקולים זרים, היא שגרמה לכך שבית המשפט העליון פגע במו ידיו באמון בו מצד חלקים נרחבים בציבור. אין אדם חייב להיות "מתנחל" או "חרדי" כדי שהחלטה כזו תקומם אותו. חש כך כל מי שזכויות האדם חשובות בעיניו באמת, ואפילו כאשר מדובר בזכויות האדם של יהודים.
מעורבותו של בית המשפט העליון לוקה לעתים קרובות מדי בחוסר תבונה ובחוסר מידתיות. דוגמה בולטת הייתה הכוחניות שבה טיפל בנושא ההפליה העדתית בעמנואל. התופעה, מקוממת ככל שתהיה, מחייבת טיפול חכם יותר ושקול יותר. הכוחניות שהביאה להשלכת אנשים לכלא שיחקה לידיהם של חרדים קיצוניים ושל חילוניים קיצוניים והלהיטה את הרוחות, אך לא תרמה לפתרון הבעיה הסבוכה. במאמר מערכת אחר (הארץ, 17.6.10) זעקה הכותרת: "לא לוותר בעמנואל" ובסיפא נאמר: "כל פשרה בין הממשלה לבין המוסדות המפלים רק תגרום לכרסום נוסף בריבונותה". דווקא העיתון, שבהקשרים אחרים וקיומיים מטיף לכל ויתור, כניעה והתרפסות בפני האויב, תובע אי-ויתור בעמנואל. חבל שגם בית המשפט העליון אימץ כוחניות במקום תבונה.
לא זכורה כוחניות כזו של הרשות השופטת כאשר מדובר בפורעי חוק ערביים, למשל, ובמעשים שמשמעותם מרידה במדינה ופגיעה בביטחונה. חשוב לציין, מערכת אכיפת החוק מגלה "אומץ" ונחישות גבוהים הרבה יותר כאשר מדובר בעבירות בנייה של יהודים בלב ארצם מאשר בעבירות רבות הרבה יותר של ערבים, משני צדי "הקו הירוק". איפה ואיפה אלה תורמות אף הן לשחיקת האמון הציבורי במערכות החשובות.
לפיכך, לפני שמחפשים אשמים בשחיקת אמון הציבור במערכות המשפט ואכיפת החוק, מן הראוי שמערכות אלה עצמן יבחנו את מעשיהן ומחדליהן ואת ההחלטות שאינן עומדות במבחן השוויון והמידתיות.

תאריך:  25/06/2010   |   עודכן:  25/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי שוחק את אמון הציבור?
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
ישנם גורמים חשובים יותר
חיים יוסף  |  25/06/10 14:49
2
תחילה: הפרדת רשויות מוחלטת !!!
הניה  |  25/06/10 16:09
3
ניתוח קולע ונוקב ל"ת
פול  |  25/06/10 22:07
 
- מסכימה בהחלט ל"ת
בתיה  |  25/06/10 23:28
4
איפו הצדק רבונו של עולם .
S  |  25/06/10 23:55
5
חבל עזה והאקטיביזם השיפוטי
גולדבלט משה  |  26/06/10 07:40
 
- אם היתה הממשלה מחליטה לגר
ד"ר רון בריימן  |  26/06/10 11:11
 
- התשובה מורכבת
גולדבלט משה  |  26/06/10 12:49
6
מזל שכתבת שאתה איש ימין..שהרי
תושב עארסלנד  |  26/06/10 09:50
 
- מדוע מפרסמים את עארסלנד? ל"ת
בתיה  |  27/06/10 00:29
7
הבהרה משפטית: "הכל שפיט" פרושו ל"ת
ביטול הדמוקרטיה!  |  26/06/10 09:55
8
אני מציעה לידידי לא ללכתלבימ"ש
מיכל מירושלים  |  26/06/10 10:15
9
ד"ר בריימן- אתה כל כך טועה
מיכל מירושלים  |  26/06/10 10:22
10
עינוי דין +עיוות+איפה ואיפה+זי
ישע  |  26/06/10 10:36
11
הון=משפט זה הסרטן
גדליה  |  26/06/10 11:25
12
הבלעת את הדבר החשוב
gad  |  29/06/10 09:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית כהן
עם ישראל צריך לעבור קורס דחוף בשנאה
רפי פרידמן
פרשת עמנואל הטעונה הביאה את רה-הארגון הזה ("צהר") לחגיגת-ענק של חשיפה תקשורתית בצוק העתים. כשכל האחרים - כולל בני עדות מזרח אצילים, פגועים ונעלבים - ביקשו לחפות על ערוות-דבר, לכאורה מתוך אחוות המחנה האחד - נציגי "צהר" בחרו להתכבד בקלונם של עמיתיהם לדת לכאורה
מני ישי
מה משותף למוסלמי אדוק מטורקיה, שיעי מזוקן מאירן, ספרדי קתולי ופרוטסטנטי בלונדיני ותכול-עיניים? - השנאה לעם ישראל - היא קללת בלעם
עו"ד משה גולדבלט
מסע התעמולה המופקר שמנהלים ידיעות אחרונות ומעריב בפרשת שליט מטרתו: הפלת בנימין נתניהו כניצחון במלחמת העיתונים
נסים ישעיהו
אנחנו הרי מבינים אותו, הוא לא לגמרי אשם בהתנהגות שלו, זה הכיבוש שמרתיח אותו, העובדה שהוא נשלט על יד עם זר מוציאה אותו מדעתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il