X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעמדה של האישה הולך ומתעצם והגבר נשאר מאחור. מי בכלל רוצה בנים?
▪  ▪  ▪
קביעת מין הילוד

מאמר נרחב של חנה רוזין (Rosin) ב"אטלנטיק" דן במקומו של הגבר בתרבות העכשווית, והמצב נראה לא מזהיר. נתחיל מכך שהאופציה של בחירת מין העובר, שהופכת לזמינה יותר ויותר בעולם, מנוצלת כיום בעיקר לכיוון אחד - כדי להביא לעולם דווקא בנות ולא בנים. אם לפני כמה שנים אישה הרה שהגיעה לקבל טיפול לבחירת מינו של העובר אמרה בטון מתנצל שיש לה כבר שני בנים ולכן הפעם היא מעדיפה בת, היום אין התנצלות והקדמות ארוכות, אלא דרישה נחרצת - אני רוצה בת, כמוני. יחס הטיפולים לבנים ולבנות עומד כיום על שניים לאחד לטובת הבנות, כאשר בסוג טיפולים חדשני יותר שיעור הבנות עולה ל-75%. הגברים - האבות - הופכים גם לחלק פחות משמעותי בקבלת ההחלטות, שמתקבלות בעיקר על-ידי האמהות והסבתות. נדמה שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שההעדפה הטוטאלית לבן זכר ולבן בכור מפנה את מקומה, וייתכן שהדור הבא כבר לא יבין את המשמעות של המושג "בכור" כפי שהיה נפוץ בתרבותנו.
זה ממשיך בחתירה הנשית המתמדת לעמדות הכוח, המתרחשת גם במדינות המפותחות וגם במתפתחות. נשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון סירליף, תיארה את ארצה כילד חולה הזקוק לאהבה אמהית, ורואנדה, בעידן שלאחר רצח העם, בחרה רוב נשי לפרלמנט. יתרה מזו, במדינות דוגמת ארה"ב הכלכלה העכשווית מתגלה כמותאמת יותר לנשים מאשר לגברים. במשבר האחרון שלושה רבעים ממקומות התעסוקה שנאבדו היו מאוישים בגברים, והודות לכך, השנה, לראשונה בהיסטוריה, נשים מאיישות את רוב מקומות העבודה בארה"ב. הכלכלה הפוסט-תעשייתית אדישה לכוח ולגודל הפיזי העודף של הגבר. היא מצריכה יותר תכונות שמקובל לזהותן כנשיות - אינטליגנציה חברתית, דפוסי תקשורת בין-אישיים מפותחים ופתוחים, ויכולת לשמור על ריכוז ומיקוד שעות רבות.
נשים כיום יוצאות יותר לעבודה בשעה שהגברים נשארים בבית עם הילדים. רבים מהם לא מצליחים למצוא עבודה. נשים משתלטות כרגע על רוב המקצועות שנחשבו בעבר לגבריים - הנדסה היא יוצא מן הכלל יחיד לפי שעה - בעוד שגברים לא מראים כל כוונה להיכנס לתחומי העיסוק הנשיים, כמו סיעוד והוראה, על-אף שהמכללות משקיעות מאמצים כבירים על-מנת לגייס אותם. דווקא כאן הסטיריאוטיפ הגברי עובד לרעה - בחור שלומד הוראה (מקצוע גברי מוערך בעבר) כמעט נאלץ להסתיר זאת מחבריו.
הקצה העליון של מקומות התעסוקה עדיין נשלט במידה מכרעת בידי גברים - נשים מנכ"ליות בינתיים נדירות. אבל גם כאן קיימות מגמות בנוסף למצב הקיים, והן מצביעות על תזוזה לטובת הנשים. מקומות העבודה רוצים לעודד יצירתיות ולכן קידום נשים בחברות הגדולות כיום הוא מהיר יותר ותגמולי השכר משמעותיים יותר. גם המשפחה פחות מפריעה היום לקריירה. נשים נכנסות לעולם העבודה בתור רווקות, ממשיכות בו כנשואות ואף אינן נוטשות אותו בתור אמהות צעירות. למקומות עבודה כיום יש מגמה לגבש "מערכת שעות גמישה", ואפילו לא להציג זאת כנושא נשי אלא כצורך של כלל העובדים. גם ה"רגשנות" הנשית כבר אינה בעוכריהן. ההפך הוא הנכון - דווקא התוקפנות הגברית ה"אמיתית" נחשבת כזו שגורמת לסיכונים עסקיים בלתי מחושבים. כך, ראש ממשלת איסלנד, שנבחרה בשנה שעברה, הצהירה שגברים הם האחראים לקריסה של המערכת הבנקאית הלאומית והבטיחה להוביל את ארצה אל מעבר ל"עידן הטסטוסטרון".
המהפכה מתקיימת גם בעולם ההשכלה הגבוהה, שם נשים מקבלות כשישים אחוז מהתארים השניים, כמחצית מכל התארים ברפואה ובמשפטים, וכשישים אחוז מכלל התארים הראשונים. המוסדות להשכלה גבוהה עושים מאמצים נואשים לגייס גברים - כולל ייסוד של קבוצות כדורגל ומחלקות להנדסה - אך בינתיים לא נראה שהדבר מעורר זרימה גברית המונית אליהם.
בנים עדיין נושרים מבתי הספר בשיעורים גבוהים, וקשה לא לתהות עד כמה הדבר קשור לריבוי הנשים בצוותי ההוראה. רבים מדברים לאחרונה על מערכת החינוך במערב כמכשילת-בנים, וככלל ניכרת התמרמרות אנטי-פמיניסטית בקרב גברים אמריקנים, ובפרט בקרב הרווקים שביניהם. הציפיות גבוהות מאוד, אך הסיכוי לזכות גם בהשכלה אקדמית וגם בתעסוקה יציבה הוא נמוך היום יותר מאי פעם. למה אפשר לצפות מגבר כזה ומדוע להתחייב כלפיו? אולי שיא התופעה של הנשיות החדשה הוא ניצול הולך וגובר של גברים בידי נשים, כאשר נשים מבוססות כלכלית מארגנות לעצמן בני לוויה צעירים למגוון של מטרות. גם הדפוס של התוקפנות הגברית מפנה את מקומו יותר ל... תוקפנות הנשית. אישה רוצחת שכירה, בת דמותה של ניקיטה, מככבת ביותר ויותר סרטים וסדרות. גברים אמריקנים צעירים מביטים קדימה בחשש רב, והם חשים כי מסיבת הרווקים שלהם נגמרת.

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  04/07/2010   |   עודכן:  04/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תום עידן הטסטוסטרון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הנשים הפכו לגברים!
שמשון הגיבור  |  4/07/10 07:19
2
מה תכלית המאמר?-גיבובי מילים? ל"ת
א מ רול  |  5/07/10 08:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: חרדים לתאונות - האם גם למתים יש רייטינג?    ירושלים על ראש אסוננו    חרדים לעלייה    חרדים לזיהום הסביבה    חרדים לתעריפי החשמל    חרדים לבג"צ    חרדים למוסר עבודה    וגם: עמנואל כמודל?
יוני בן-מנחם
ישראל מנסה לנצל את קשריה של רוסיה עם החמאס כדי לקדם את שחרורו של גלעד שליט    מערכת התעמולה של החמאס טוענת כי ממשלת נתניהו מוליכה שולל את הציבור וכי שחרור האסירים הביטחוניים במסגרת העסקה איננו מסכן את ביטחונה של ישראל
יובל ברנדשטטר
מתברר כי מבחינת הג'יהאד "זכותה של ספרד" להתקיים, או "זכותה של בריטניה" להתקיים דומות ל"זכותה של ישראל" להתקיים    בהולנד מתחילים להבין את זה
יואב יצחק
כמה מבכירי חברת "תשבץ" נעצרו ביולי 2009 בחשד לפגיעה בפרטיות והטרדה מאיימת כנגד מנכ"ל מד"א אלי בין    בחקירתם סירבו למסור מי שכר את שירותיהם    אנשי תשבץ הופעלו בעבר באופן תדיר על-די מרדכי גילת    כדאי למשטרה לחקור: האם הם נשכרו על-ידי גילת שעסק אותה תקופה בהכנת תחקירים על מד"א לפרסום בעיתון ישראל היום
יוסף אורן
הוצאתו המחודשת לאור של הרומן האוטוביוגרפי של חנוך ברטוב - "של מי אתה ילד", היא הזדמנות להכיר את בית הגידול שהעמיד לסיפורת הישראלית של שנות המדינה מסַפֵּר בעל יכולת אפית ובעל תרבות כתיבה
רשימות נוספות
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
כמו פעמון שענבליו מקרקרים  /  חגית כהן
והמשכיל בעת ההיא יידום  /  חגית כהן
כשהגוף נפטר מהזכרונות  /  אדוארד אטלר
בעמנואל נמשך חטא השנאה  /  יעקב בצלאל חרר
יהדות בגובה העיניים  /  מאיר אביטן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il