X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איזה תפקיד ממלאות או צריכות למלא הדתות בסכסוך? אני מרשה לעצמי לצאת מתוך הנחה, שאם הדת החזקה תנצח, בסופו של דבר, יגבר האסלאם על היהדות, ולו בשל יתרונו המספרי האדיר
▪  ▪  ▪
אין ליהדות כל סיכוי "לנצח" [צילום: AP]

בכל התגובות הנסערות, המבולבלות וברובן הגדול ארסיות, לשתי רשימותיי הקודמות, קשה למצוא נימוק ענייני ורצון כן לדיון. יחד עם זה, ישנו עניין אחד, המבצבץ בין השורות, שתובע דיון: הגדרת הישות היהודית כישות דתית, לאור הסכסוך והבידוד המאיימים לחנוק את מדינת ישראל.
רבים מהמגיבים לעגו לדבריי בגלל היותי מיעוט מבוטל (לדעתם). אבל גורל היהודים בעולם היה תמיד להיות מיעוט! גם נביאי ישראל היו מיעוט בזמנם. היות אדם שייך למיעוט איננו, אפוא, סיבה להשתקתו. לעיתים קרובות ההפך הוא הנכון: דווקא היותך במיעוט מחייב אותך לדבר!
שאלת היסוד שאני רוצה להעלות היום היא, איזה תפקיד ממלאות או צריכות למלא הדתות בסכסוך? אני מרשה לעצמי לצאת מתוך הנחה, שאם הדת החזקה תנצח, בסופו של דבר, יגבר האסלאם על היהדות, ולו בשל יתרונו המספרי האדיר. ומכאן מסקנתי היא, שהדת חייבת להישאר מחוץ לכל דיון (מלבד כיבוד המקומות הקדושים, ששייך, בגדול, להגנת זכויותיו של מיעוט). רובם המכריע של מנהיגינו במאה השנים האחרונות, שעל שמם נקראים רחובות ראשיים בערינו - הרצל, ביאליק, גורדון, ארלוזורוב, נורדאו, בן-גוריון - לא העלו על דעתם לחבוש כיפה או להתבשם בסממנים אחרים של הדת היהודית. "צור ישראל" הינו הקרוב ביותר לביטוי דתי, שמצא מקום במגילת העצמאות. מראה נשיאינו וראשי ממשלותינו אוכלי החזיר, הממהרים לחבוש כיפה בכל הזדמנות של חיזור אחרי מצביעים פוטנציאליים, היו מעוררים את חמתם של מנהיגינו הגדולים הנזכרים, שיצרו לא רק את הישות היהודית החדשה אלא את עצם המדינה.
הראשון שהטיל ספק באמיתותה של הדת שהעלתה ערכים בדלניים ואי-רציונליים ששלטו בכיפה לפני אלפי שנה, היה יהודי בשם שפינוזה, שהוחרם על-ידי ראשי קהילתו. אבל תורתו היוותה בסיס איתן לכל תפישה מתקדמת מודרנית בעולם - כולל זו של הציונות המדינית. ובכל זאת נראה היום, שהדתות מהוות כוח הולך וגדל בחלקים גדולים של העולם, למרות שהן מסכנות את שלומו. ואם הדבר נכון לגבי האסלאם ו"הרצועה התנ"כית" בארה"ב, קל וחומר במדינתנו הקטנה.
ומאחר ובעימות דתי, בינינו לבין עמי העולם, אין ליהדות כל סיכוי "לנצח", שאלת מפתח היא, אפוא, האם נצליח לחזור לערכים האוניברסליים, שבין השאר גם הקימו את המדינה - בניגוד לפעמי משיח והלהט של המחכים לבואו - ולהפוך אותם למדריך הנאמן שלנו בכל נושא חשוב בחיינו, כולל הנושא המדיני.
כדי לבדוק שאלה זו לעומקה, נראה לי שעל הקוראים שמוצאים טעם בנאמר כאן, לנסות ולהתרחק מנפנוף בסיסמאות ומהיגררות אחרי השמצות, ובמקום זה, לבדוק ללא משוא פנים את ההרגלים המחשבתיים שהביאו בדור האחרון חלקים גדולים והולכים של אזרחי ישראל להתבטל בפני "ערכי דת", שמעצם טבעם הם בדלניים, וברוב המקרים, גזעניים. בקונטקסט זה, "עם בחירה" הוא אויבנו הקיומי הגדול ביותר!
האם דיון כזה אפשרי? (אני צופה כבר תגובות משתלחות, בלשון, "אם אנחנו נשתנה, האם זה ישנה את שנאת ישראל המוחלטת והנצחית של הערבים?"). השאלה, לדעתי, היא לא רמת הסבירות של הצלחתו של דיון כזה. השאלה היא האם אנחנו באמת רוצים בו? כי, אם תרצו, כבר אמר איש חכם, הכל אפשרי.
אני מבקש להזכיר כאן את דבריו של ראשון נביאי הכתב שלנו, עמוס, שגורש מישראל על דבריו הבאים: "הלוא כבני כושיים אתם לי, בני ישראל... את ישראל העליתי ממצרים, את פלשתיים מכפתור ואת ארם מקיר". הכושים נחשבו לתחתית המדרגה האנושית, הפלשתים והארמים היו האויבים הגדולים של יהודה וישראל דורות רבים. ובכל זאת, משווה אותם הנביא אלינו, בני ישראל, לא פחות ולא יותר! שיא הנבואה המוסרית התמצה בדברים אלה. האם לא הגיע הזמן לחזור אליהם בכל הלהט הלא דתי, שהפעים את אבותינו?

הכותב הוא סופר, יוצר סרטים בנושא חינוך יהודי-ערבי, ופעיל שלום ותיק.
תאריך:  15/08/2010   |   עודכן:  15/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמת דת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פירוש דברי עמוס
שי770  |  15/08/10 13:12
2
אין גרועה מהדת הסוציאליסטית
אליק א.  |  16/08/10 09:07
3
כלומר אין איסלם מתון! האיסלם
רוצה ללחום בנו !!  |  16/08/10 13:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול דישי
תזכורת לקול – לפני ששוכחים: "המדריך למהפכה" = סרט תיעודי(!) לקול דבר ועניין
איתמר לוין
כאילו לא די בכך שפוליטיקאים ויחצ"נים בוחשים במינוי הרמטכ"ל, כעת גם חלק מגופי התקשורת מנסים להתערב    מה פתאום אלוף בצה"ל מיוצג על-ידי עו"ד קלגסבלד    כיצד עיתונאי בודק מסמך המגיע לידיך וכיצד הוא מציג אותו לציבור
יוני בן-מנחם
הרביעייה הבינלאומית תפרסם השבוע הצהרה המזמינה את ישראל והרשות הפלשתינית לחדש את המו"מ הישיר ביניהן    הפלשתינים תולים תקוות רבה בהצהרה הזו ורוצים כי היא תהווה את המסגרת למשא-ומתן ותקבע את תוצאותיו מראש    ישראל לא תוכל להיענות להזמנה הכוללת תנאים מוקדמים ולכן היא צריכה לפעול מדינית ולנסות להשפיע על תוכן ההצהרה
הרב ישראל רוזן
75 שנה לפטירתו (תרצ"ה, 1935)    יחס אוהד, חם, מחבק ו'גאולתי' לחילוניים ולכופרים במהלכי הלאומיות הישראלית
גורי גרוסמן
בעוד שהמגורשים בנו את בתיהם כחוק, בסיוען ובעידודן של ממשלות ישראל, הבדואים הקימו עשרות היאחזויות בלתי חוקיות בנגב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il