X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"אין ילד רע, יש ילד שרע לו בחייו והוא מוציא תסכולו כלפי חוץ" - יאנוש קורצ'אק, מורה ומחנך, רופא ילדים, ופדגוג
▪  ▪  ▪
עבריינים אלימים מועדים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90/למצולמים אין כל קשר לנאמר]
   קובי לירז
"הכול כלול" - גם בחינוך?

   קובי לירז
בחזרה לידע

השבוע, עם פתיחת שנת הלימודים ישובו המורים ויתמודדו עם בעיית האלימות שהלכה והתעצמה במשך השנים. לתופעה זו פנים רבות, ובוודאי לא ניתן לכסות את כול שנדרש לעשות בנושא במאמר אחד.
אקדים ואומר כי בנושא זה השר סער יכול לזקוף לזכותו נקודת מפנה חשובה. הרצינות בה מטפלים באלימות, והגיבוי הניתן למורים ולמנהלים הוא חשוב. גם התקנת מצלמות אבטחה היא צעד נכון, ומשרד החינוך צריך להתעלם מהביקורת מצד אבירי "זכויות התלמיד", שגישתם השגויה הביאה אותנו עד הלום. ברור גם כי חלק לא מבוטל מן האלימות נובע מתהליכים המתחוללים בחברה שאינם קשורים למערכת החינוך, אלא להתבהמות הכללית שמובלת בין היתר על-ידי בידור קלוקל.
אך לא ניתן לפתור את מערכת החינוך לגמרי מאחריות. במיוחד כאשר לא מדובר בעבריינים אלימים מועדים (ואלה עדיין הרוב), מערכת החינוך עדיין צריכה ליטול את האחריות לנושא המשמעת בכיתה. העובדה היא שיש בתי ספר המתמודדים עם הבעיה טוב מאחרים, וקיים מתאם גבוה בין ההצלחה בלימודים בבתי הספר, להתמודדות עם בעיות משמעת.
משרד החינוך סבור שהטפת מוסר מחנכת. לכן הוא מקצה שעות לימוד "רכות" בהן עוסקים בחינוך במקום בהקניית ידע. התוצאה הפוכה. לא רק משום שהטפת מוסר אינה יעילה, אלא משום שכאשר התלמידים אינם עסוקים באתגרים לימודיים הם מחפשים לעצמם פורקן. גם עודף שעות לימוד ומקצועות לימוד עליהם דיברתי במאמר הקודם, אינם תורמים להגברת הריכוז והמוטיבציה הלימודית של תלמידים נורמטיביים ככול האפשר. תלמיד לא מרוכז וחסר מוטיבציה עושה דברים אחרים...
כול מי שעבר על בשרו את החוויה החינוכית (בעצם מי לא), יודע כי הגורם המחנך העיקרי הוא דמותו של המורה. אבל כאשר לתלמידים יש מורה לאנגלית שעושה טעויות באנגלית שאפילו התלמידים עולים עליהן, מורה לפיזיקה שטוען שסמ"ק ברזל וסמ"ק עץ שוקלים אותו דבר (מדובר בדוגמאות מהחיים), או כאשר המורים מגיעים לשיעור באיחור ניכר, נעדרים מבית הספר לעתים תכופות, ולוקח להם יותר מחודש לבדוק בחינות, וגם אז הם לא מחזירים לתלמידים את הבחינות הבדוקות, כדי שלא יגלו באיזו רשלנות הן נבדקו, התלמידים מגבשים דעות מאוד ברורות על המודל שלהם לחיים. רוצים דוגמה יותר פשוטה: כשמורים מעשנים בשטח בית הספר, למרות שכול תלמיד יודע שזה אסור, הם מקבלים דוגמה אישית לשמירה על מותר ואסור. שום תקציב חינוך ושעות חינוך מיוחדות לא יתקנו את הנזק הזה.
למותר לציין, שבמאמר זה אני כותב מורים ומנהלים בלשון זכר מטעמי נוחות, אבל כמובן מתכוון גם (ולפי המצב בשטח בעיקר) למורות ומנהלות ללא כול אפליה.
בעבר כתבתי שיש להעלות את רמת המורים כדי לשפר את תוצאות התלמידים. כעת אני מוסיף, שיש להעלות את רמת המורים גם כדי לשפר את המשמעת של התלמידים, ואת המודל לחיקוי לחיים שיינתן להם. משתי הסיבות הללו, כשם שמשרד החינוך נותן גיבוי למנהלים ומאפשר להם להרחיק מבית הספר תלמידים אלימים, משרד החינוך צריך לתת גיבוי למנהלים גם לפטר מורים, כאשר הם סבורים כי המורים רחוקים מלעמוד ברמה הנדרשת מבחינת הרמה המקצועית, או האישית. כמו במקרה של התלמידים, הנוהל צריך להיות מסודר, וכפוף ליכולת ערעור, ולא נתון לגחמות שרירותיות, אך בכפוף למגבלות סבירות אלה, הכוח הזה צריך להינתן בידי המנהלים.
ראוי לשבח בהקשר זה את היוזמה של משרד החינוך להכשיר יוצאי חברות הי-טק להוראה. אין ספק כי זו דרך יעילה לצרף למערכת מורים ברמה גבוהה. אך אם במקביל המערכת תתיר לתפוחים רקובים להישאר בסל, כולנו יודעים מה תהיה התוצאה.
תפיסה נוספת של מערכת החינוך שהייתה לה לרועץ היא האינטגרציה, שכוונתה הטובה הייתה למנוע הפליה בין תלמידים, להתייחס לכולם כשווים, ללמד אותם באופן שווה, ולקדם אותם באופן שווה. במקור, הכוונה החיובית הייתה להילחם בתופעת הניכור העדתי. אלא שהתופעה הזו נעלמה ברובה, אך ההבדלים בין התלמידים, ללא קשר למוצאם העדתי ממשיך להיות גדול. למעשה אין שני תלמידים זהים. לכול אחד יכולות שונות, תחומי עניין ומצוינות שונים, קצב לימוד שונה, אופני קליטת חומר שונים ועוד הרבה מאפיינים שונים. אך מערכת החינוך מנסה ללמד את כולם אותו חומר, באותו אופן ובאותו קצב ללא כול אבחנה.
כאשר לא מתאימים את שיטת הלימוד, קצב הלימוד ומקצועות הלימוד למה שמתאים לילד, הוא לא לומד. עם הזמן נוצר פער, אבל בגלל האינטגרציה הוא ממשיך עם אותה כיתה. בשלב זה כשהילד נכנס לכיתה הוא יודע שהשיעור לא מיועד לו, והוא מחפש לו עיסוקים אחרים. העיסוקים החדשים הללו, מן הסתם יגרמו להפרעת משמעת חמורה בכיתה.
לאחרונה מנסה משרד החינוך לטפל בנושא קצב הלימוד השונה, ואופן הלימוד השונה על-ידי מה שהוא קורא פרטנות (מילה שאני לא אוהב, מאחר שהיא מאפשרת לכול אחד לפרש אותה באופן גמיש לצרכיו). צעד בכיוון הנכון אך מועט מידי, במיוחד כשבשעות הלימודים הרגילות התלמיד ממשיך להגיע לכיתה שאין סיכוי שיהיה לו משהו פרודוקטיבי לעשות בה.
על השאלה איך אפשר להתאים את מערכת החינוך ליכולות ולמאפיינים הייחודיים של כול תלמיד ותלמיד אייחד את מאמרי הבא.

תאריך:  30/08/2010   |   עודכן:  30/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיניים בגב או מורה לחיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הנער שרצח לא היה רע
מחנך ופדמגוג  |  31/08/10 20:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד גזית
אוי לאותה הממלכה שמלכה אילם, שריה שוטים, נתיניה קטנים וליצניה נעשו דעתניים    על ענייני היום והשעה בממלכה
עו"ד דב אבן-אור
רשויות מקומיות רבות ממשיכות לשכור גורמים עסקיים, ואלו מעסיקים אנשי כוח שמציגים עצמם כנציגי הוצאה לפועל    מאבק למען קיום חוק ועשיית צדק
עקיבא ביגמן
הקריאה הנרגשת לשוב לחיקה החם של הציונות לא מתייחסת לחיקה החם של אם אוהבת, אלא לחיקה הדביק והדורסני של המפלגה
איתן קלינסקי
בכרטיסים מוכללים שמות כגון מיכאל צ'רני, ארז תדמור וגם הכומר ג'ון הייגי    מימון מזוהם לארגון שניגח פעילות ברוכה של פעילת שלום מרכזית בישראל
יוני בן-מנחם
הפלשתינים מתכוונים להתעקש על דרישתם להמשיך את הקפאת הבנייה בהתנחלויות אך אין שום ודאות כי יזכו לתמיכת הממשל האמריקני אם יפוצצו את המו"מ על הרקע הזה    מעמדה של ממשלת נתניהו התחזק והממשל האמריקני הפנים כי רק שיתוף פעולה הדוק עימה יכול לקדם את המו"מ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il