X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: פלאש 90]
מעבר לאופק
תניא היה רבי מאיר אומר מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונין מפני שהתכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד (סוטה יז, מנחות מג. בחולין פט נוספה חוליה אחת, אבן ספיר)

מהו רקיע?
אנו מרימים את ראשנו ביום בהיר ולמלוא העין נפרשת יריעת תכלת. אנו קוראים לזה רקיע, שמים, אך ידוע לנו כיום שאין אנו רואים דבר הניתן למישוש ולהגדרת צבעו.
בקשת הצבעים, קרן האור החלשה ביותר והקרובה לשקוף חסר הצבע היא התכלת. האוויר הוא חסר צבע, אך ממרחק קילומטרים הוא מחזיר קרן אור תכלכלה. מחוצה לו, בחלל, גם את הגוון החיוור הזה אין לראות.
אם כך, מה שאנו רואים מעל ראשנו הוא המינימום שניתן לקלוט בעין, הגשם הקרוב ביותר לרוח, הדומה ביותר לריק, לבלתי נתפס. הוא מקיף את היש המוכר כטבעת חיצונית. הגשם עטוף ברוח.
מהו הים?
האדם בן היישוב, סוף תחום מושבו הוא קו החוף. הנודר מיושבי היבשה אסור ביורדי הים, שיורדי הים בכלל יושבי היבשה. היבשה היא מקום החיים. מעבר לקו המים אין יצירה ממשית, אין חיים מפכים מעל לפני המים. גבול היבשה הוא גבול היצירה האנושית.
גוון התכלת של מי הים הוא הצטברות של דלילות עצומה, כמויות בלתי נדלות של מים שקופים שאין להם סוף. גם כאן התכלת היא ביטוי של מה שמעבר לחוש, מעבר לחיי היום יום.
מהי ציצית?
הבגד הוא סמל התרבות האנושית. בעלי החיים אוכלים כבני אדם וישנים כבני אדם, אך אינם מתלבשים כבני אדם. קודם החטא, לפני שנראו החיים האנושיים כפי שהם נראים היום, טרם החל האדם לעבוד את האדמה ולפתח את העולם על-מנת להשתמש בו, 'ויהיו שניהם ערומים האדם ואשתו'. לאחר שהפכו לבני תמותה, כאשר הוטל עליהם עמל החיים ויצירת התרבות האנושית, 'ויעש ה' א-להים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם'.
אדם בן תרבות נבדל מהאדם הפרימיטיבי בלבושו. הבגד עושה את האדם לאדם.
כסבור הוא האדם שיצירתו היא גבולו. הוא קיים עד היכן שהוא יוצר. בגד שהוא לבוש בו, ארבע כנפות יש לו, ארבעה קצוות. עוטף הוא את עצמו, את חייו, את הכרתו, בבגד רבוע ותוחם את תודעתו בתוכו. זה מה שהוא מכיר, זה מה שהוא יודע, ובזה הוא מתעניין.
אך איש הרוח לא כן עמו. 'ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם'. רצועות יוצאות מגבולו של האדם היוצר אל מה שמעבר לו, מעבר לעשייתו, מעבר לתרבותו. אל תסתפק במה שאתה מכיר, יש עוד מעבר לזה. שלח לשם זרועות בגדך, פרוץ את המסגרת הרבועה שלתוכה הכנסת את ישותך.
כדי לסבר את העין במשמעות פריצת גבול זו - 'ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת'. התכלת מסמלת את מה שבחוץ, את מה שמעבר לאדם.
ומכאן לים.
כאשר פרצת את גבול עצמך, כאשר אין אתה עוד מאפיל בטליתך, זכור תזכור כי אין רוח האדם מוגבלת להיכן שרגליו מוליכות אותו. גם אם בן יבשה אתה, גם אם המרחב המימי זר לנוכחותך, אל תוותר על מרחבי תודעתך. ידוע תדע כי ארבע כנפות הארץ אינן מגבילות אלא את מקום מושבך. רוחך וכוח התודעה האנושי, משברי גלים לא יוכלו להם. יש תכלת מעבר לקו החוף, תכלת הים. התכלת מסמלת את מה שבחוץ, את מה שמעבר לאנושות.
ומכאן לרקיע.
את הים אתה משיג בחושיך, גם אם לא בחייך השגרתיים. בסך הכול המים הם אותם מים, האוויר הוא אותו אוויר, ובעלי חיים ניצודים גם משם לצרכיך. עתה שא נא עיניך וראה, דע מה למעלה ממך. השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם. כל יושבי תבל ושוכני ארץ מכירים את האדמה, עובדים ומעבדים אותה, חיים עליה וממנה, וחלק אין להם במה שמעל ראשם. אך חלילה לך מחשוב כי מה שאינך חש אינו עוד קיים. למעלה מחושיך, למעלה ממושגיך, תכלת הרקיע פרושה. שם אין סוף עצום ונורא. התכלת מסמלת את מה שבחוץ, את מה שמעבר ליקום.

רקיע דומה לכיסא הכבוד

גם את החלל תוכל לחקור, לנתח, להבין. דע לך בן אדם. זוהי תמונה חלקית בלבד.
הכבוד, מלך הכבוד, המלך יושב על כיסא רם ונישא, שוכן עד. אין סוף, אין תפישה, אין גבול. מעבר להשגתך, מעבר לתפישתך.
הרחב בן אדם את עולמך, את גבולות תרבותך. אל תתור אחרי לבבך ואחרי עיניך לאמור ולהתיימר: כל אשר שאלו עיניי לא אצלתי מהן, לא מנעתי את לִבי מכל שמחה. למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי והייתם קדושים לי נתתי לכם מצווה יקרה זו, המקיפה את הכסות ומרחיבה את הראייה אל מעבר לאופק.

פורסם במקור: מוסף שבת, מקור ראשון
תאריך:  01/10/2010   |   עודכן:  01/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
על מפתנה של השעה הזו, על סף הכניסה אל עידן חדש, שעשוי היה להיפתח במזרח התיכון המדמם למוות, ניצב איש שהשעה הזו, הנדירה, החמקמקה - גדולה עליו
ראובן לייב
כפל-שמותיהם של ערים ורחובות בארץ ובעולם מבלבל לא רק תיירים, אלא גם מקומיים
יעקב איציקוביץ
מה אמר השר ליברמן באו"ם? ממה ההתרגשות? האין בתגובות הנגד צביעות? אולי בורות עם חולשה? אשליה?
איתן קלינסקי
חבל ששר החוץ שלנו אינו מאמץ את המטען המוסרי של יזהר סמילנסקי    "אפשר, ובעוד מועד, להיפגש איך לחיות זה עם זה"
יוני בן-מנחם
יו"ר הרשות הפלשתינית הצהיר כי בשבוע הבא יודיע על "החלטות היסטוריות" בהופעתו בכינוס הליגה הערבית בקהיר    בשטחים יש הערכות שונות על תוכנו הצפוי של הנאום שיישא מחמוד עבאס בכינוס, אך הדעה הרווחת היא כי הוא לא יתפטר מתפקידו
רשימות נוספות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
נענה לאתגר  /  אורין אריה מוריס
בן-גוריון פינת סטלין  /  אדוארד אטלר
הציד אחר האחמדים הנחמדים  /  אבי כפירי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il