X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לתת. כן, לתת צדקה גם למקוששי הצדקה הקבועים אך אולי כדאי לומר להם להפסיק להתבזות ולצאת לעבוד ולהרוויח לחמם בגאווה?
▪  ▪  ▪
דין פרוטה כדין מאה? [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מדי שבוע אני רואה אותה – נקודה על קו העוני.
בוקר יום שישי. אנשים מתחילים להתרוצץ לסידורי השבת. היא עמדה בפתח הכניסה אל רשת השיווק, חפויה כמו דגל שהורידו אותו לירכתי התורן. שביס לראשה, כרסה בין שיניה. ביד אחת שלה החזיקה עלוני-דת קטנים, ניצוצות גאולה. מבטה היה מושפל. מדי פעם הרימה את עיניה במבע של תחינה. היא קוששה צדקה.
המבט שלנו הצטלב. החלפנו עיניים כמו מזכרות – לה חום, לי ירוק. השתיקה שחצצה בינינו הייתה יכולה להגיד הכל. שונים זה מזה "כשוני האש מן המים", כלשונה של המשוררת יראת שם-שמים, זלדה, עליה השלום ומנוחתה עדן. חוט החמלה שהחל להישזר בינינו, נטווה ונארג בעפעופים, בלא מילים, קשר את הגורלות שלנו זה בזה. אני חייב לה. חוב מוסרי. חוב מצפוני. לבי לא יניח לי להיכנס ולערוך את ה"השלמות לשבת" ולא לתת לה את נדבתי, את מתת חסדי. לא. אני לא אוכל להתעלם ממנה, להעמיד פנים כמי שאינו מבחין בה. זה לא אני. לא אעשה שקר בנפשי. לא אוליך אותה שולל. אני אכניס יד לכיס ואשלה משם מטבע של חמישה שקלים.
אבל מה אעשה בכך? האם אועיל לה? האם אזיק? האם משבת לשבת היא תרגיל עצמה ותתרגל לסמוך על מצפונם של אנשים, על טוב לבם, על חמלתם ועל נדבתם? האם כך נכון וראוי לחיות? היא אישה צעירה. אפשר שהיא הרה בימים אלה את הילד הראשון העתיד להיוולד לה. מי בעלה? האם הוא עובד? האם מתפלל ב'כולל'? האם הוא סומך על בורא עולם שיזין ויפרנס אותו ואת בת זוגו ומן הסתם גם את הילד שייוולד להם? ואולי יש לה כבר ילד או שניים בבית. מה הם עושים? מי מפרנס אותם? האם עמידתה כך, מדי יום שישי, היא בבחינת סידור לחיים? לא. אני אומר לעצמי וגם לכם – זה לא ייתכן. זה הזוי מכדי להיות אמיתי.
אני רוצה להגיד לה, עיזבי. אל תתבזי. לכי הביתה או, מוטב, לכי לעבוד. להרוויח את פת הלחם בכבוד, בקומה זקופה, בראש מורם, במבט גלוי-עיניים. כמו דגל בראש התורן ולא כמו – להבדיל - חתיכת בד מרופטת בתחתיתו.
איזה ילד ייוולד לה, למקוששת צדקת יום השישי? לאיזה עולם היא תביא אותו? מה תגיד לו? כיצד תחנך אותו? כשיגדל, כשישאל, מה תגיד לו – ממי, ביום שישי אני לא פנויה כי אני מקוששת משהו לשבת?
גם ביום שישי שעבר נתתי לה מטבע. האם הועלתי? האם הזקתי? לא יודע. הלב לא נתן לי לנהוג אחרת. דין פרוטה כדין מאה? אולי. הלוואי. לא בעולמנו. ובכל זאת – אני מקווה שאנשים נוספים העניקו לה מתת של חסד, והשבת שלה – נקודה בודדה על קו העוני - לא הייתה ריקה ושחורה.

תאריך:  02/10/2010   |   עודכן:  03/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נקודה על קו העוני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תמיד אותה דילמה - לתת? לא לתת?
דורית נ  |  3/10/10 13:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דויד מהצרי
בין הים לירדן יש מקום גם למדינה חרדית כשרה ועצמאית
אריה אבנרי
"נשיא ארה"ב ברק אובמה הציע לראש הממשלה בנימין נתניהו חבילה של הטבות באם תסכים ישראל להאריך את תקופת ההקפאה בחודשיים" (מן התקשורת)    קיפוד 34
יהונתן דחוח-הלוי
מהדורת החדשות של הירקון 70 מציינת כי דיווחים שונים מלמדים שישראל עומדת להקים מחנות ריכוז למסתננים מאפריקה    במהדורה אחרת של הטלוויזיה החברתית המליץ עו"ד לפעילי שמאל, שלא להודות בדבר גם אם צולמו רוצחים לוחם שייטת    אנשי תקשורת בכירים מסייעים למהדורת הירקון 70 שמרחיבה בימים אלה שידוריה
יוסף אורן
בכתיבת "נוצות" - שבעלילתו הסאטירית-קומית-גרוטסקית מתוארים האוטופיסטים כמתקני עולם פתטיים - נפרד באר סופית מחיפוש האוטופיה האחת שתשגים עבורו את "הגדולה" שהבטיחו לו הוריו ושבה בעת תביא גם את הישועה למצוקתה של מדינת העם היהודי במזה"ת
בועז ארד
מפעלי קייזר-אילין, שהוקמו על-ידי אפרים אילין, ייצאו בערך של 100 מיליון דולר במשך למעלה מעשרים שנה. בעשור הראשון למדינת ישראל עמד הייצוא של תוצרת מפעליו על כ-28 אחוז מכלל הייצוא התעשייתי של מדינת ישראל    לזכרו של אפרים אילין שהושמט מדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il