X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוב ושוב עולה לכותרות נושא השירות הלאומי או האלטרנטיבי לבני הישיבות או לבני המגזר הערבי, ומתסיס את הרוחות בקרב הציבור החילוני שתרם בשירות סדיר ועודנו תורם את חלקו במילואים; אלא שגם בנושא זה, חסרה תשתית ראויה שתסדיר את העניין מלכתחילה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

נושא שירות החובה הצבאי, ושיעור האוכלוסיה ההולך וגדל שאינו מבצע אותו, עלה זה מכבר כמה פעמים על סדר היום הציבורי, ובמיוחד בהקשר הסדר גיוסם של בני הישיבות (חוק טל), אף שמלבדם ישנה קבוצה לא מבוטלת נוספת של אלו שמתנגדים לבצע שירות בעל אופי צבאי או פטורים ממנו, כגון: בני מיעוטים, מתנגדים מצפוניים, חסרי התאמה בריאותית. הכרזתו האחרונה בעניין של שר החוץ הישראלי, אביגדור ליברמן, כי "אין שום סיבה שהערבים לא יעשו שירות לאומי. בעיניי, האזרחות והנאמנות כוללות את כולם. צריך לעשות משוואה חדשה - מי שנותן יותר מקבל יותר", נגועה לא רק בפופוליזם זול הכה אופייני ל'ישראל ביתנו', לא רק מתעלמת אפוא מכל שאר ה"משתמטים" ומטילה את האשמה על בני מגזר אחד, שאותו מבקש להשמיץ הלה בכל הזדמנות - אלא גם ובעיקר מצביעה על העובדה שאיווט, כרבים בחברה הישראלית, אינו מבין, כי במצב הנוכחי, המדינה לא מציעה כמעט כל אלטרנטיבה לאלה המעוניינים לתרום לחברה שלא במסגרת הצבאית.
בטרם אתחיל את דבריי, אבקש להבהיר כי חרף היותי אדם הנחשב כמחזיק בדעה שמאלנית יחסית, הרי שאין משמעות הדבר כי אני תומך בהשתמטות מכל סוג שהוא. אדרבה, דווקא היותי איש שמאל גורמת לי להאמין בשוויון ובצדק חברתי לכל. מכאן, שלדעתי חובת השירות היא כורח מוסרי - ולא רק אידיאולוגי - שחייב ליטול על עצמו כל אדם ואדם המבקש להיות חלק מן החברה הסובבת. מלבד זאת, הירתמות למען המדינה תתרום גם לפיזור הנטל בין שכבות רחבות יותר של האוכלוסיה. נכון שאין הדבר יבטיח לגמרי שוויון חברתי ואזרחי גמור, אך הוא יהיה לפחות בגדר צעד לקראת צמצום הפערים הגדולים בתרומתם של אזרחים שונים לחברה.
אי-סדר חוקתי
למעשה, במציאות הישראלית אין חוק הקובע שירות חובה בצה"ל. במקומו, בחוק שירות ביטחון, נקבע כי צה"ל מוסמך לגייס כל אזרח, שיחויב בהתייצבות על-פי החלטת הצבא, מלבד אלו שהוא דחה עקב סיבות שונות (חוסר התאמה, בעיות רפואיות, צרכי כוח האדם בצה"ל וכדומה). גם חוק השירות הלאומי אינו מוסדר בספר החוקים הישראלי, אך לעומת זה הצבאי, הרי שכל התקנות הנוגעות לנושא השירות האלטרנטיבי מפוזרות במספר רב של חוקים, תקנות, הסדרים והחלטות ממשלה, אשר פעמים רבות סותרות אלו את אלו, ומכאן נוצר המצב הלא צודק המביא להגברת האפליה והעמקת השסעים החברתיים.
ראשית, מוצעות לאותם צעירים וצעירות אלטרנטיבות לעסוק בתחומי בריאות, סעד, משמר אזרחי, חינוך, סיוע לעולים חדשים, סיוע לארגוני הסביבה, שירות במשטרה וכיו"ב. אך לא מוגדר בשום מקום מה הם התנאים לקבלתם של אותם צעירים למקום זה או אחר, בשעה שחיילי צה"ל נשלחים ליחידותיהם על סמך הפרופיל, הקב"א כיו"ב. שנית, משך השירות שנותנים הבנים המתגייסים לטובת השירות הלאומי הוא לא כמשך הזמן המינימלי שבו נדרשים אלו המתגייסים לצה"ל. גם דבר זה מגביר בתורו את האיבה בין אלו אשר התגייסו לעומת אלו שלא.
כעיקרון, חוק השירות הלאומי, התשי"ג, חוקק ב-1953 על-רקע ביקורת שנשמעה בשנותיה הראשונות של המדינה כלפי הפטור הגורף משירות צבאי שהוענק לנשים דתיות. החוק נושא אופי של "חוק מסגרת" (כלומר, אי-אפשר להפעילו ללא תקנות), וקובע כי שר העבודה והרווחה מוסמך להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו. לאורך 25 השנים שלאחר חקיקתו, נמנעו שרי העבודה מתיקון תקנות אלה, עד שב-1978 הוגשה עתירה לבג"צ והוא חייב את המדינה להתקין תקנות או לשנות את לשון החוק. בעקבות זאת תוקן החוק בכנסת, ונקבע כי הפעלתו תחול רק לאחר שהממשלה תקבל החלטה על כך. יחד עם זאת, עד כה לא התקבלה החלטה מסוג זה. העובדה כי החוק לא הופעל, וכי בנות דתיות הביעו את רצונן לבצע שירות לאומי, הביאה לצמיחתם של עמותות וארגונים שנטלו על עצמם את הפעלתו של שירות לאומי התנדבותי. "האגודה להתנדבות בעם" הייתה הגוף הראשון שעסק בכך, והצטרפו אליה במהלך השנים ארגונים נוספים כ"בת עמי" ו"שלומית". צמיחתם של אלו מתוך החברה האזרחית, כמו גם ההתעלמות של המדינה לאורך השנים מטיפול בנושא, מראות את היחס המבטל של המדינה - המשליך גם על דעתם של האזרחים - כלפי תחום זה מחד-גיסא, ומחזקות את המיליטריזם שבו נגועה גם ככה החברה הישראלית (נושא הראוי למאמר בפני עצמו) מאידך-גיסא.
תיקונים ותמריצים
בשנים האחרונות גברו הדרישות לפתוח את שורות השירות לאומי גם בפני מגזרים אחרים בחברה (מלבד נשים דתיות), כגון בני מיעוטים וגברים הפטורים משירות צבאי מסיבות שונות. במסגרת "חוק טל" שאושר בכנסת בקריאה שלישית ביולי 2002, מוזכר שירות אזרחי בן שנה כאחת החלופות המוצעת לבן-ישיבה אשר לאחר שנת הכרעה (בגיל 22) בוחר שלא לחזור ללימודים. אלא שגם במקרה זה, כמו בחוק השירות הלאומי, לא מפורטת דרך הפעולה של שירות אזרחי, ותחת זאת קיימת הסמכה של שר העבודה והרווחה לקבוע תקנות לצורך יישום הסעיף בחוק הנוגע לשירות אזרחי, אלא שגם תקנות אלו עדיין לא נחקקו. כך גם לגבי אזרחיה הערבים של המדינה, אשר שילובם צריך לנבוע לא מסיבות לאומניות אלא מתוך שיקולי עזרה ותרומה לחברה הישראלית כולה. דבר זה אף מחייב בראש ובראשונה לשנות את המינוח מ'שירות לאומי' ל'שירות אזרחי' או ל'שירות אלטרנטיבי', ובכך להדגיש את תרומתו ומהותו של השירות לבני כל החברה כולה או לטובתה של מדינת ישראל ולא כשירות של בני לאום מסוים המזוהה עם הקבוצה השולטת במדינה, כאשר דבר זה יגרום לאותם אלו שלא מתגייסים לצה"ל, להרגיש מבחינה נפשית לפחות טוב יותר עם השירות עצמו.
בנוסף על כך, יהיה על המדינה כאמור לקבוע גם מה יהיה משך אותו שירות לאומי. יש שיגידו כי הוא צריך להיות שקול למספר הימים שהיה ממלא המועמד או המועמדת אילו היו מתגייסים לשירות צבאי, ויש שיגידו כי צריך להוסיף על כך תקופת זמן נוספת עקב 'האופי הקשה יותר של השירות הצבאי' כפי שהדבר נהוג בגרמניה, באוסטריה ובפינלנד. הכרעה נוספת שמוטלת על המדינה תהיה בקביעת מקום השירות ולפי אלו קריטריונים יש לפזר את המגויסים - ובהקשר הזה ראוי להפסיק לקרוא להם 'מתנדבי שירות לאומי', שכן עצם המונח 'מתנדב' מוריד מרמת תרומתם - בכל רחבי הארץ. באם רצונה של מדינת ישראל להבטיח את שילובם הראוי של ערביי ישראל בפרויקט המדובר, כדאי לה לבדוק את אפשרות שילובם של אלו במסגרת הקהילה שלהם תחילה, לפני שהיא יוצאת בהכרזה כוללנית על אי-מוכנותם של אלו לתרום לחברה הישראלית הסובבת. דבר זה יכול לסייע בהגברת הלגיטימציה במגזר הערבי, אשר ידוע כי סובל מהזנחה רבה - יש שיאמרו מכוונת - מצד משרד הפנים ותמיד ישמח להסתייע בעוד זוג ידיים הבא לעזור ולתרום לו. אך במיוחד יהיה על המדינה לבדוק אם ההטבות שיקבלו משוחררי השירות יהיו דומות או לכל היותר מאוזנות לאלו שמקבלים המשוחררים מצה"ל. כך למשל, חיילים משוחררים נהנים מהטבות בשלוש השנים הראשונות לאחר שחרורם. הזכות לקצבה מיוחדת למשפחות מרובות ילדים והזכות לתנאים נוחים בקבלת משכנתאות ניתנות רק לאלה שהם עצמם או אחד מבני משפחתם שירתו בצבא.
שסע תמידי
אין זה המקום להתווכח האם יש מקום להקים בישראל צבא מקצועי כמו ברוב שאר הדמוקרטיות המערביות המודרניות. אך מה שבטוח, מבלי שנבדקו כל האפשרויות, ונעשתה תוכנית אסטרטגית מקיפה הכוללת התייחסות להיבטים לעיל ואחרים - תמשיך להיות החברה הישראלית מפולגת לא רק מבחינת השסע הלאומי שלה אלא גם ובעיקר מסוכסכת בתוך תוכה בין אלו שעשו שירות צבאי לבין אלו שלא. דבר זה נכון במיוחד לגבי השנים האחרונות, בהן הצבא משחרר בקלות רבה יותר אנשים מגיוס חובה עקב אי-היזקקותו לכל המתגייסים הפוטנציאליים, אף שבקרב הציבור הרחב עדיין לא חילחלה הבנה זו מתוך תחושת האיום המתמדת שבה נמצאים תושבי ישראל, הגורמת להם להאמין כי כל חייל תורם במידת-מה למאמץ המלחמתי. בו בעת, מכיוון שאין לאותם 'פטורי גיוס' מסגרת אלטרנטיבית אחרת, וזו שיש להם כרגע אינה מציעה להם חובות וזכויות דומות - הרי שהם יוצאים מופסדים מכאן ומכאן, כשתוך כדי מרגישים אלו ניכור כלפי המדינה בשעה שזו, באמצעות תושביה שכן עשו שירות צבאי, חשה כלפיהם ניכור בחזרה.

ביבליוגרפיה ומקורות

  • אפל, אביטל. מסמך רקע בנושא: שירות אזרחי כחלופה לשירות צבאי. מוגש לוועדה המיוחדת לחוק שירות ביטחון. ירושלים: הוצאת מרכז מחקר ומידע של כנסת ישראל, 12 בספטמבר 2001;
  • דרומי, אורי. החוזה בין צה"ל לחברה הישראלית: שירות החובה. ירושלים: הוצאת המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2002;
  • ורצברגר, רחל. מסמך רקע בנושא: שירות לאומי לבני מיעוטים. מוגש לח"כ אהוד יתום. ירושלים: הוצאת מרכז מחקר ומידע של כנסת ישראל, 10 במרס 2003;
  • קניג, עופר. "שירות אלטרנטיבי", פרלמנט - ביטאון המכון הישראלי לדמוקרטיה. אוקטובר 2002, (37). עמודים: 1-4.

תאריך:  08/10/2010   |   עודכן:  08/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בזכות השירות ובגנות הלאומנות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שיוון חובות ,מבחינה מוסרית ידר
V&V  |  12/10/10 23:42
2
מאמר מצוין שקולע בול ללב הבעיה
Leonidf  |  13/10/10 00:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב איציקוביץ
ההכרה שמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית היא מימוש החזון הלאומי היהודי, במיוחד אצל הפלשתינים, היא תנאי הכרחי בדרך להשגת הסכם של "סוף הסכסוך"    הדרישה להקפאת הבנייה והתנגדות לעידכון חוק האזרחות מהוות תירוץ, שמטרתו להמשיך לתחזק אפשרות של המשך הלוחמה בין העמים, הנמצאת כרגע בסוג של הפוגה
איתמר לוין
ההשוואה שעורך נחום ברנע בין חוק הנאמנות לחוקי נירנברג היא שילוב של בורות, טיפשות וחוסר אחריות    מסתבר שאין גבולות כאשר רוצים להשחיר את פניו של נתניהו
ראובן לייב
מסעדת "אפלוקה" הוותיקה שביפו נועדה לאכלנים חסכנים שאינם דווקא אניני טעם
יהונתן דחוח-הלוי
לוי טוען בלהט: עזה היא "בית כלא" ו"כמעט אין איש שיוצא ממנה"    נתוני ממשלת חמאס מלמדים, כי מעבר רפיח למצרים פתוח באופן מלא, וכי מאז חודש יוני יצאו ובאו במעבר זה בלבד יותר מתשעים אלף איש    בעלי מנהרות אף החלו מייצאים סחורות למצרים בעקבות הגידול הניכר בייבוא מישראל    האם גדעון לוי יתנצל על השמצת השווא?
דניאל חזון
יש כורח וצורך לאומי חיוני: לגבש ולכונן נראטיב לאומי – תרבותי-היסטורי-דתי – ישראלי-יהודי-ציוני(!) - אותנטי, שיציג את הסיפור ההיסטורי האמיתי של עם-ישראל וארץ-ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il