X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זאב וילנאי ז"ל, 1.1.1940 [צילום: לע"מ]
רואים רחוק? רואים שקוף?
מי רואה היום את החרמון מגבעות עמק חפר כמאמרו של זאב וילנאי? וכמה ימים עלובים בשנה עוד ניתן לראותו? הגבעות הקירחות של ילדותנו נעלמו לחלוטין ואיתן גם מה שניתן לראות מראשיהן
וילנאי בן 70, 1.1.1970 [צילום: לע"מ]

הר החרמון בימים טובים יותר [צילום: משה מילנר/לע"מ]

בא זאב וילנאי וכותב שגם מנתניה רואים את החרמון, מגבעת אום-חאלד. וגם מגבעות שפיים וגליל ים רואים את החרמון בימים שקופים. ואפילו, כן, ממש לא להאמין, גם מגג בית ההסתדרות שבצפון תל אביב של אז!

כשהייתי נער הוקסמתי מספרי "ידיעת הארץ" של זאב וילנאי. קראתי בהם הרבה ואפשר שגם למדתי מהם לא מעט. בייחוד משך את לבי מאמרו המרתק, שכבר אינני זוכר היכן ומתי נדפס, על הנקודות הגבוהות בשרון, שמהן ניתן לראות את כיפת החרמון!
זה היה פשוט מדריך לא ייאמן: אפשר לראות את החרמון המושלג משפלת החוף! נער צעיר הייתי כשיצאתי לראשונה עם זקני הנוטעים בקיבוצי, אל הגבעה הגבוהה שמדרום לקיבוץ. גבעת חול, שרגליה בביצה וראשה הוא כמעט דיונה... גבעת "קובני" היא מתקראת אצלנו, מדרום לנחל אלכסנדר, וגובהה משהו בסביבות שלושים מטרים מעל פני הים. מראש הגבעה הזו ראיתי לראשונה את הפלא המרהיב של ראש החרמון המושלג. ולא ככתם מלבין ולא כנקודה ורודה וזוהרת, אלא ממש, "עשרים סנטימטר חרמון", כפי שאמר אחד מזקני הנוטעים.
כעשרה ימים בהירים בשנה היו אז, שבהם ניתן לראות את החרמון מעמק חפר בקלי קלות. ימים בהירים ויבשים, שבאו לאחר תקופת גשמים וסערה. והנה בא זאב וילנאי וכותב שגם מנתניה רואים את החרמון, מגבעת אום-חאלד. וגם מגבעות שפיים וגליל ים רואים את החרמון בימים שקופים. ואפילו, כן, ממש לא להאמין, גם מגג בית ההסתדרות שבצפון תל אביב של אז! כביש החוף שנחנך אז חד לי תמיד חידה: בעוברי בכביש שמול קיבוץ שפיים, מתל אביב צפונה, באחד מימי הזוהר החורפיים הללו, האם אזכה לראות את פיסת הלובן המבהיקה של החרמון? או לא? מאתיים או מאתיים וחמישים קילומטרים בקו אוויר זהו בכל זאת מרחק לא קטן. לכן אולי לא הופתעתי, לאחר שנים רבות, כשידיד סיפר לי שהיה ביפן, וראה את פסגת הפוג'יאמה מלבינה ממרחק לא ייאמן של כארבע מאות קילומטרים! אם בארץ ישראל מלאת האבק והחול אפשר לראות ממרחק של מאתיים קילומטרים, קל וחומר ביפן הנקייה והרעננה.
"ג'בל אל תלג'", ההר המושלג הרחוק והנכסף, הפך לאביזר של קבע בפנורמה החורפית שלנו. "נו? ראיתם היום את החרמון?", הייתה שאלה קבועה במפגשי חובבי הארץ אצלנו. ולטירונים ולאלה שתמיד מתבלבלים, צריך היה להסביר שוב ושוב מהו קו ראייה. והיכן עובר הקו הזה אצלנו. ואל מה עליהם לכוון מבטם על ראש הגבעה: קודם להר אמיר וגבעות מגידו. ואחר-כך אל אותה התלולית שבין עין השופט למשמר העמק. ואז, טיפונת למעלה וטיפונת ימינה והחרמון בידכם! והיה שווה לטרוח בשביל כבדי העין, תודתם הייתה מלבבת, ונתנה למבינים היודעים הרגשה טובה.
כמה שנים חלפו מאז? כמה עשרות? ומי רואה היום את החרמון מגבעות עמק חפר? וכמה ימים עלובים בשנה עוד ניתן לראותו? שלא לדבר על גבעת אום-חאלד שבלב נתניה, ועל גבעות שפיים, ועל גגות תל אביב. רואים רחוק? רואים שקוף? לא רחוק ולא שקוף. האוויר שסביבנו נזדהם ונעכר. ובקושי רואים את רכס הכרמל ואת ה"שפיץ" של אוניברסיטת חיפה. גם ראשי הגבעות כבר אינם מה שהיו. חלקם נבנה בבתים מסתירי נוף, חלקם ניטע בשדרות של עצים גבוהים. הגבעות הקירחות של ילדותנו נעלמו לחלוטין ואיתן גם מה שניתן לראות מראשיהן. וכשאני מזדמן לפעמים אל אחת מנקודות התצפית הללו, אני מצר על המרחקים השקופים שנעלמו, על קריאות השמחה כשלכדה העין את ראש ההר הרחוק.
ובעיקר אני מצר על זאב וילנאי שהתלהב ללא גבול, על "ג'בל אל תלג'" שנעלם, על השניר ועל החרמון, על הנצנוצים הוורודים שהבהיקו לעת שקיעה. על "העשרים סנטימטר של חרמון" ממשיים ואמיתיים, שקפצו לנגד העיניים ללא משקפת וללא טלסקופ. ועל הערגה הנערית הזו, אל מקומות רחוקים וגבוהים, שכוסתה בהררי אבק ובשכבות של זיהום אוויר.

תאריך:  16/11/2010   |   עודכן:  16/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רואים רחוק? רואים שקוף?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ענין של השקפה
נוסטרדמוס  |  17/11/10 14:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
שרידיה של המושבה הטמפלרית, משלהי המאה ה-19, הידועה כיום כ"קריה", ישוחזרו במתחם תיירותי חדש, שיהפוך לפנינת החן של תל אביב
ציפורה בראבי
רחובות במקומות מסוימים בארץ מקרינים יותר מדי אווירת חג המולד    מי יצילנו מן האווירה העכורה הזאת, בה נצרות מתנוססת בגאון בערי ישראל?
אלעזר לוין
מעללי המנכ"ל שמואל מועלם ובכירים אחרים מצריכים צעדים תקיפים מצד משרד הבריאות, כולל פיטורי אלו שסרחו
יאיר דקל
תושבי אריאל חיים בין הגדרות ומככבים בכותרות, אך מביקור בעיר למדתי: הוויכוח - מקומו בת"א; איכות החיים - מקומה באריאל
נרי אבנרי
כל נבחרי הציבור יודעים: אין שום בשורה בקלון של הנגבי. כללי המשחק לא ישתנו, ועולם כמנהגו ימשיך לנהוג. השקרנים שיתאימו את השקרים שלהם לאג'נדה של העדר, יזכו בהבנה, בתמיכה, בעידוד, או בהתעלמות    הקלון הוא של התקשורת...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il