X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מסיפורם של בני יעקב למדנו: לעולם אל תציע תנאי מדיני מהנחה שהצד השני לא יעמוד בו. עיון תורני ואקטואלי במוסריות הענישה הקולקטיבית וגבולותיה
▪  ▪  ▪

מעשה שמעון ולוי בשכם והריגת כל אנשיה אינו חדל מלהעסיק אותנו מאז אונס דינה בת יעקב בידי שכם אז, ועד לדרך 'תג מחיר' ודומותיה היום. דרכי ההתייחסות המקובלות לפרשה הן הסתייגות מוחלטת עד לסלידה ממה שעשו שמעון ולוי, מחד-גיסא, וניסיון ללמוד ממנה פרק מעשי ב'הלכות שכם' ודומותיה היום מאידך-גיסא. גישה שלישית בונה מחיצת בטון בין המסופר במקרא לבין מציאותנו היום, וטוענת שאיננו יכולים ללמוד ממנו דבר. לדעתי יש להתנגד לכל שלוש הגישות, ולבקש דרך רביעית. לצורכה נקבל את ההנחות הבאות:

ההכרעה הסופית

העובדה שהתורה הכריעה בשני מקומות בדרך שונה בשאלה המוסרית הקשה, אפשר שהיא מצביעה על כך ששני הצדדים שקולים. אבל בין האפשרויות הייתה חייבת לבוא הכרעה. כאן יש לתורה עמדה בלתי מתפשרת. ההכרעה שיש לנהוג על פיה הייתה זו של האב, ראש השבט

העובדה שהתורה הכריעה בשני המקומות (פרק ל"ד ופרק מ"ט) בדרך שונה בשאלה המוסרית הקשה, אפשר שהיא מצביעה על כך ששני הצדדים שקולים. היה אפוא מקום לשיקול דעתו הערכי של יעקב, שהובא בצוואתו, ולפיו היה על בני יעקב לקיים את הסכם שכם, שנכנסו אליו בפזיזותם, עם כל הקושי שבו. היה גם מקום לשיקול שהנחה את שמעון ולוי להפר את ההסכם ולהכריע את ההתמודדות בעורמה ובחרב. בין האפשרויות הייתה חייבת לבוא הכרעה. כאן יש לתורה עמדה בלתי מתפשרת. ההכרעה שיש לנהוג על פיה הייתה זו של האב, ראש השבט, המנהיג, כלומר, של יעקב אבינו. האחריות לגורל בתו הייתה עליו, והאחריות מעניקה סמכות, בנוסף לסמכותו הטבעית כאב וכמנהיג. כששמעון ולוי מרדו בסמכותו הם נידונים גם כמפֵרי ערכי האמת שיעקב הציב בחזית המאבק. למרות מסירותם לאחותם, היה על שני האחים לתת על כך את הדין.

מבצע חילוץ

האם ישנה הצדקה להרוג אוכלוסיית עיר שלמה כדי להציל נערה אחת? האם היום היינו מאשרים, מבחינה מוסרית, פעולת חילוץ של גלעד שליט במחיר של מאות הרוגים, כולם אזרחים תומכי חמאס? אני מניח שכן

הנחה ראשונה: התייחסות התורה להריגת אנשי שכם בידי שמעון ולוי היא דו-ערכית. בפרשתנו אמירתו של יעקב שידרה רק חשש ופחד, ואולי פחדנות מפני תגובתם של אנשי הסביבה, חשש שלא התממש:
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.
לעומתו - שמעון ולוי נראים כמי שאמרו בוויכוח את המילה האחרונה, הערכית והאמיצה: וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ.
לעומת זאת, בדבריו של יעקב אל בניו ביומו האחרון - מילתו של יעקב היא ערכית וחמורה נגד המעשה של שמעון ולוי, והיא גם גוררת אחריה עונש חמור של שלילת נחלתם בארץ. נראה שהתורה הסכימה עם אמירה זו.
אמירה דו-ערכית זו אכן מקשה על התמודדותנו עם כוונת התורה, ומעמיקה את המחלוקת הפנימית בתוכנו, כיוון שכל צד יש לו על מי שיסמוך, ודרושה הכרעת אמת.
הנחה שנייה: הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ט') ראה בהריגת אנשי שכם עונש על עוונם, שלא דנו את שכם על אונס דינה, אף שבני נח נצטוו על הדינים. הרמב"ן (בפרשתנו) השיג עליו, וראה בהריגה מעשה נקמה על רשעתם של אנשי שכם, ששיתפו פעולה עם שכם בן חמור במעשהו בכך שהסכימו להימול כדי להצדיק את פשעו בדינה למפרע. אנו נלך בדרך שלישית: פעולתם של שמעון ולוי בשכם הייתה בראש ובראשונה מבצע חילוץ, וכמתואר בסוף פעולתם: וְאֶת חֲמוֹר וְאֶת שְׁכֶם בְּנוֹ הָרְגוּ לְפִי חָרֶב וַיִּקְחוּ אֶת דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם וַיֵּצֵאוּ. השניים חילצו את דינה השבויה-החטופה מביתם של חמור ושכם, והשיבוה לביתה.
האם היה צורך להרוג את כל הזכרים (= אנשי המלחמה) בעיר כדי לחלץ את דינה מבית שכם? לא בטוח! אך אפשר שכן. מכל מקום, מי שיודע דרך לחילוץ של נערה מארמון המלך בלא להרוג את כל יוצאי הצבא (החולים וכואבים את מילתם), שיקום ויציע אותה!
האם ישנה הצדקה מוסרית להרוג צבא, אוכלוסיית עיר שלמה, כדי להציל נערה אחת? נזכיר שאברהם עשה זאת לאנשי ארבעה צבאות, כדרלעומר וחבריו, בעת שבא לחלץ מתחת ידם את לוט האחד ומשפחתו. עוד נזכיר שמלחמת טרויה פרצה על חטיפתה של אישה אחת, הלנה אשת מנלאוס מלך ספרטה, בידי פאריס בן מלך טרויה. הייתה זו מלחמה עקובה מדם בת עשר שנים. נוכל להניח שהיו בשכם החיווית של חמור מאות 'זכרים' שנהרגו בעת חילוץ דינה. האם היום היינו מאשרים, מבחינה מוסרית, פעולת חילוץ של גלעד שליט במחיר של מאות הרוגים, כולם אזרחים תומכי חמאס? אני מניח שכן!
כאן ורק כאן, ולאחר שקבענו שמעשה שמעון ולוי היה פעולת חילוץ, נתחבר מחדש עם פירושיהם של הרמב"ם והרמב"ן. הרמב"ם מפרש שבני נח נצטוו על הדינים, כלומר לדון את הפושעים, וכמו שנאמר: "שופך דם האדם - באדם דמו יישפך". על תושבי שכם היה מוטל לדון את שכם בנו של נשיאם על האונס ועל החטיפה. אומנם אי-אפשר לדון עיר שלמה על מה שלא עשו, אך תושבי שכם שיתפו פעולה בדרך פוזיטיבית עם תועבת בן נשיאם בכך שהסכימו להימול כדי לאלץ את בני יעקב לעמוד מאחורי תנאם, ולאפשר לשכם להחזיק את דינה החטופה בידיו לאורך ימים. זו אינה סיבה להורגם לכתחילה, אך בעת שנדרש לחלץ את דינה לא היה צורך גדול להתחשב במשתפי הפעולה עם התועבה, ולהימנע בשל סכנת הריגתם מן החילוץ.

נגד כל התחזיות

אלא שאם כך, יפה עשו שמעון ולוי שחילצו את דינה מבית שכם במחיר הדמים הנזכר. ומדוע הסכימה התורה עם יעקב אבינו שנישל אותם מנחלתם בארץ?
למעשה של שמעון ולוי היה גם צד שני. חמור ושכם בנו הגיעו אחרי האונס והחטיפה לבית יעקב לצורך משא-ומתן על גורלה של דינה. יעקב ובניו יכלו לסרב לדון עמם, לפחות כל עוד הם ממשיכים להחזיק בדינה בכוחם כשליטים. אפשר שבני יעקב פחדו מלנקוט צעד כזה. אך נראה שהם העדיפו את המשך יחסי השכנות הטובה עם תושבי שכם, והציעו תנאי לנישואין - תנאי שהם לא האמינו שהנשיא חמור ושכם בנו יעמדו בו. התנאי היה כידוע חיתוך עורלת כל אנשי העיר. בני יעקב הציעו זאת 'במרמה', כלשון הכתובים. הם היו בטוחים שחמור ושכם יודו שאינם יכולים לקיים את התנאי, וישיבו את דינה. אם חלילה ירצו לקיים את התנאי ולהותיר את דינה אצלם, יש להניח שאנשי העיר יסרבו להצעה למול את עורלתם רק כדי לתת לגיטימיות לאונס ולחטיפה, ושמא אף ידיחו את השליט ובנו מתפקידם.
כאן הפתיעו אותם חמור ושכם ואנשי עירם. הם קיבלו את התנאי, ושילמו את המחיר הנורא של מילת עורלתם. כאן למדנו: לעולם אל תציע תנאי מדיני מהנחה שהצד השני לא יעמוד בו!
מכל מקום, לאחר שהצד השני עמד בתנאי, ונגד כל התחזיות, עלתה השאלה האם היה על בני יעקב לכבד את התנאי, ולהסכים בעל כורחם לנישואיה של דינה לשכם הנימול, או שמא היה עליהם להמשיך ולהתייחס אל שכם כאל אנס וחוטף, ואל סביבתו כמגבה אותו בפשעו, וכן לראות את המשא-ומתן ככפוי מול לוע אקדח החטיפה וממילא כבלתי מחייב. דוגמה להכרעה בדרך השנייה היא המשא-ומתן שהתנהל בשנת תשל"ב בין נציגי צה"ל לחוטפי מטוס 'סבנה', שאיימו לפוצץ את המטוס על נוסעיו בנתב"ג. החוטפים הסכימו לכניסתם של רופאים וטכנאים לסייע לכמה מן החטופים, וקיבלו במקום רופאים את לוחמי סיירת מטכ"ל (אהוד ברק היה המפקד, ובנימין נתניהו נפצע בפעולה. אך זה סיפור אחר). איש אינו מעלה על דעתו שהייתה זו הערמה בלתי הוגנת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
הכותב הוא רב
תאריך:  24/11/2010   |   עודכן:  01/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעשה שמעון ולוי בשכם - 'תג מחיר'?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תגובתו של יעקב אבינו היתה שמאל
קורןנאוה טבריה  |  25/11/10 04:38
 
- תגובה מזעזעת
ק.ר.  |  25/11/10 14:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
מאמרי המערכת של עיתון הארץ הם בדרך-כלל טקסטים של הטפה מתנשאת שאין בהם שאר-רוח ורובם דמגוגיה נבובה    דודו אלהרר בוחן מאמר מערכת מהשבוע, שכולו צלול בריקנותו ושמאחוריו כותב נקי מדעת
צבי י' כסה
השיח הציבורי היום - בנושאי הוויתורים לשלום, ישראל היהודית-דמוקרטית, "חוק הנאמנות", הגיור, הסכם אוסלו - הוא שיח עקום
יהושע רץ
חברת הכנסת חנין זועבי זכתה אצלכם לקבלת פנים תוקפנית ואלימה, בניגוד למסורת האקדמית של סובלנות, חופש מחשבה וביטוי, סקרנות והטלת ספק בכל אמת מקובלת
עו"ד אברהם פכטר
ד"ר א' מפרקת את צמרת המשטרה ואת המירוץ למפכ"לות    שוב גב' א' בחדשות לאחר פרשות קצב ורמון    א' טוענת שלא הגישה תלונה נגד בר-לב אלא אולצה למסור עדות; בעלה טוען אחרת    כל צמרת המשטרה בחקירת מח"ש - תמונה עצובה    וגם: שימוש בפוליגרף ובהיפנוזה בחקירות פליליות וביטחוניות
עו"ד גלית צור
שרשרת מקרי הרצח בתוך המשפחה מחדדת את הצורך בקיום תהליכי גישור יעילים ומהירים בין בני-זוג המצויים בסכסוך    הגישור הוא אמצעי יעיל הנוגע לסכסוכים במשפחה ומתאים לזוגות שנכונים להגיע להסכם תוך הידברות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il