X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בימים של תאוות ויצרים אינסופיים, עלינו ללמוד מיוסף, שכבש את יצרו מול אשת פוטיפר הנכבדה והמפתה, ושבגין כוחו זה הוסף לצד שמו התואר "צדיק" דבר נוסף שעלינו ללמוד ממנו הוא זריזותו בקיום מצוות כיבוד הורים פנינים לפרשת וישב
▪  ▪  ▪

"איזהו גיבור"? - שואל בן זומא [אבות ד', א'] ועונה במקום מיניה וביה: "הכובש את יצרו". תשובתו לאלתר של התנא המשנתי מסתמכת על מה שכבר כתב החכם מכל אדם, הלא הוא מיודענו שלמה המלך בספרו המשכיל כל אדם במשליו ובלקחי אמרותיו [משלי ט"ז, ל"ב]: "טוב ארך אפיים מגיבור ומושל ברוחו מלוכד עיר".
רבים המה בהיסטוריה היהודית לדורותיה, גברים ונשים כאחד, היכולים לשמש כמודל חיקוי לכך שהצליחו למשול ברוחם בגבורה עילאית. שהרי המשילה ברוח, היא היא כבישת היצר (הרע) והיא מהותו ותמצית חייו של האדם, בכל אתר ובכל זמן. וזאת יש לדעת ולהפנים שאין היהדות דורשת עקירת היצר אלא השתלטות והתגברות על היצר ומה יפה היא קביעתו ההגותית והמחכימה של ד"ר אהרון ברט זצ"ל (1957-1890) בספרו "דורנו מול שאלות הנצח", כדלקמן: "ראשית החינוך הגדול הוא שכל יחיד ילמד לכבוש את יצרו וזהו שנאמר 'ומותר האדם מן הבהמה'... ואין היהדות דורשת עקירת היצר כי אם דבר יותר קשה (הימנו). היהדות דורשת שהאדם ישתלט על יצרו ולא שיצרו ישתלט עליו... עצם מניעת המילוי המיידי של דרישות היצר ועצם עשיית דברים אחרי בדיקה ושיקול דעת ושלא לפי הצו (הבלתי אמצעי) של היצר, הם המבדילים, באופן עקרוני ויסודי, בין האדם שיצרו משתלט עליו ובין האדם השולט ביצרו". הרשוני להוסיף מדידי: "ומאן דנפח מדידיה נפח": שאם האדם ידע לכבוש את היצר ואשר טרמינולוגית פירושו: "ריסון התאוות (הנלוזות) והתגברות על נטיות הלב (הקלוקלות)" התוצאה תהיה - הסרת החטא. או אז, ייווצר חלל ריק ("ואקום") שיתמלא רק בטוב, במעשים טובים, בצדקה ובחסד. וזהו, לענ"ד, פירושו הפשטני והנכון של הפתגם המפורסם והידוע לכל בר בי רב [תהלים ל"ד, ט"ו]: "סור מרע ועשה טוב". והבן.
פרשת השבוע, פרשת "וישב" הכוללת קי"ב פסוקים (וסימנך: "ויעבור את מעבר יבק"), היא אחת מן הפרשיות המרתקות בתורתנו. היא כוללת סיפורי מקרא חשובים שמחמת קוצר היריעה והזמן לא נוכל לעסוק בהם. לצערנו, חלקם אינו "מתיישב" עם דפוסי ההתנהגות הרצויים והמקובלים בכל חברה אנושית ועל אחת כמה וכמה אינו רצוי ומקובל "בבית ספרנו", בחברה היהודית. ברם, מאמרנו יידון באחד מן הסיפורים מלאי ההשראה וההוד ואשר גיבורו עמד בגבורה עילאית, פיזית ורוחנית ב"מבחן התוצאה". סיפור הכלול לעד בפנתיאון הנצח של "העולם היהודי" לגווניו השונים. סיפור המנחה והמתווה דרך בדפוס ההתנהגות האמיתי, המקובל והרצוי ביותר ודווקא ברגע של (אולי) משבר אמוני, "ברגע של נפילת מתח ערכי ואמוני" (על-פי הגדרתו המליצית של בעל "מדרש גם"), ברגע אשר בו יצר הרע כמעט שגובר על האדם ומובילו אלי שחת, אל עולם של עשיית וביצוע דברים בלתי מוסריים; וכן בסיפור נוסף בהמשך.
זהו סיפורו של יוסף הצדיק ומאבקו כנגד "יסודות הרשע והטומאה" כפי שבאו לידי ביטוי בדמותה של אשת פוטיפר, "היצר הרע הנשי", אישה מרושעת, חסרת שם ומעצורים. ובקצירת האומר: יוסף מורד מצרימה כשהוא בן 17 שנים, במלוא כוחו ואונו, צעיר לימים, "יפה תואר ויפה מראה". לאחר "תקופת הסתגלות" קצרה הוא מופקד על בית פוטיפר ו"כל אשר יש לו" נתן בידי יוסף. ומשום ש"י-ה-ו-ה איתו" בית פוטיפר מתברך ומוצלח. גם יוסף מצליח. ברם, דא עקא, יופיו וחוסנו הגופני, התנהגותו הכללית והצלחתו "מסובבים" את ראשן של "גבירות ונשות השכונה" ובעיקר את ראשה של ה"בוסית" תאבת הבשרים (תרתי משמע), חסרת הבושה והמוסר - ובלשון נחרצת, בפה מלא ובתוקף היא דורשת מיוסף: "שכבה עימי"(!). יוסף מסרב להצעתה בעדינות אבל בהחלטיות, ברגישות אבל בנחישות. יוסף אינו בוגד בערכיו המוסריים מ"בית אבא" ולא כל שכן באלוהיו, כמו גם באמונו של פטרונו ואדונו, פוטיפר.
יוסף כובש את יצרו, מושל ברוחו וכובש את תאוותו. אי לכך חז"ל קבעו [ב"ב ק"ט:]: "יוסף, פטפט ביצרו". קרי: יוסף אסף את כל כוחותיו הפיזיים, כמו גם ובעיקר, את כוחותיו הרוחניים ונלחם כנגד עצמו ממש, השתלט על יצרו וניצח בגדול. "יוסף לא נחשד על העבירה" [ע"ז דף ג']. אשר על כן, זכה יוסף שנוספה האות ה' לשמו, שנאמר [תהלים פ"א, ו']: "עדות ביהוסף שמו" והכינוי "צדיק" נוסף בקביעות ולצמיתות לשמו הפרטי. כמו-כן, "רוח הקודש שרתה עליו מנעוריו ועד יום מותו והייתה מנהגת אותו בכל דבר חוכמה" [פרקי דר"א, ל"ט].
יוסף הצדיק - על שום מה?

וגם אומנה - פרשתנו פותחת בסיפור "יוסף ואחיו" ואשר בקריאה ומקריאה ראשונית ושטחית בלבד של הסיפור, ללא העמקה בדברי רבותינו ע"ה, יכול הקורא להגיע לידי מסקנה עגומה לגבי דמותו של יוסף (שעליו אמרו חז"ל: "זיו איקונין שלו דומה ליעקב אביו") בכך, שחלילה, יטיל על דמות מיוחדת זו דופי, שלילה וצל כבד. ודי אם נצטט מדברי המקרא הקדושים בשילוב דברי קודשם של חז"ל, כדלקמן: "והוא נער את בני בלהה" - שהיה עושה מעשה נערות: מתקן בשערו וממשמש בעיניו כדי שיהא נראה יפה. או: "ויבא יוסף את דיבתם [של אחיו] רעה אל אביהם" - כל רעה שהיה רואה באחיו היה מגיד לאביו, כמו למשל (רחמנא לצלן): אוכלים אבר מן החי, מזלזלים בבני השפחות, חשודים על העריות ועוד "כהנה וכהנה" רעות ומעשים קלוקלים. ואם כן, "הדרא קושיא לדוכתא": הכיצד חז"ל הגדירו את יוסף כצדיק? או ליתר דיוק, נוכל לשאול: על מה ועל שום מה יוסף מוגדר כצדיק?
מחמת קוצר היריעה והזמן לא נוכל להרחיב ולפרט. ברם, המלצתנו החמה היא: לקרוא את סיפורי המקרא הקשורים למערכת היחסים של יוסף ואחיו רק "בליווי" ובצמוד לדברי קודשם של חז"ל ע"ה. או אז, תחזינה עיני הקוראים - מישרים. הבה וניעזר בדברי קודשם של חז"ל שפותחים ללומדים "יותר מפתח של קוף" ובכך נועשר באמיתות, באיכות ובעמקות נדרשת כדי להבינם. ודי באם את עניין הזריזות והענווה של יוסף, בן הזקונים (=בר חכים) של יעקב אבינו ע"ה, בחיר האבות. זריזות וענווה מתוך קיום מצוות כיבוד ההורים של יוסף, אף במחיר של סכנת חיים ממש, עניין שלא כל בר-אנוש מסוגל ויכול אפילו לחשוב על זה ושלא לדבר ליישם זאת הלכה למעשה, כמאמרם על המילה: "הנני" (לאחר שיעקב ביקש מיוסף "הלוא אחיך רועים בשכם. לכה ואשלחך אליהם") - לשון ענווה וזריזות. הזדרז יוסף (לקיים מצוות אביו) אף על-פי שהיה יודע באחיו ששונאים אותו (ומסוגלים אף להורגו נפש). ודו"ק.

הערה: את מאמרי ד"ר מוטי גולן ניתן לקרוא מדי שבוע בעלון השבועי התורני "שבת בפתח". תגובות, הארות והערות יתקבלו בשמחה בדוא"ל: ozie500@013net.net.
תאריך:  26/11/2010   |   עודכן:  26/11/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
על פקידים שאינם מפקחים, על ראש ממשלה שאינו רושם סיכומים, על שר לביטחון הפנים שנעלם מהשטח, על שביתת פרקליטים שאיננה מזיזה לאיש, על מינוי חפיפניקי של ראש המוסד ועל הליגה המפוארת של לוזון. עוד שבוע במדינת ב"יהיה בסדר"
יהונתן דחוח-הלוי
אורלי אינס טוענת: התלונה אינה קשורה להתמודדות על תפקיד המפכ"ל    מקורביה טוענים שהתלונה אכן קשורה להתמודדות    לטענת אינס, בר-לב תקף אותה בשטח ציבורי, ובמשתמע לא חשש שייחשף
אתי אשד
אתי אשד העבירה מאמר זה לפרסום בכמה כלי תקשורת אך הם מיאנו לפרסמו בטענות שונות ומשונות    "החודש גיליתי שזה לא משנה אם את צברית, ערבייה, אתיופית או רוסייה - העיתונאים כבר לא רוצים לכתוב עלייך אם היכו אותך, אם איימו עלייך, או אם חלילה רצחו אותך"
יוני בן-מנחם
הרשות הפלשתינית טוענת כי חוק משאל העם שעבר בכנסת הוא מכשול גדול בדרך להשגת הסכם הקבע בין הצדדים    בדרך היא שכחה את התחייבותה לציבור הפלשתיני בשטחים ומחוצה להם, כי תקיים משאל עם על כל הסדר קבע עם ישראל    הצביעות הפלשתינית חוגגת
פזית רבינא
שר התיירות הצהיר שבשנה הקרובה ייבנה בישראל קזינו    מיסז'ניקוב לא מתכוון לאבד רגע מיותר: מימוש תוכנית הקזינו יחל, לדבריו, כבר בשנת 2011
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il