X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפעם הראשונה בתולדותיה מכירה כנסת ישראל בעיקרון המשפטי כי העם בישראל הוא "העם הישראלי", המכיל את כלל אזרחי המדינה ונושא את שמה
▪  ▪  ▪
הכירה בקיום העם [צילום: פלאש 90]

ה-22 בנובמבר 2010 ייזכר כיום היסטורי בו הכירה הכנסת לראשונה בקיומו של "עם ישראלי". ויובהר - ההכרה היא לא ב"עם ישראל" מול "אומות העולם" ולא ב"עם יהודי" מול "הגויים", אלא עם ישראלי כמשמעותו במשפט העמים, כלומר עם המוגדר על-ידי טריטוריה עליה חלה ריבונות המדינה.
ייתכן שמלומדים ידונו ויתווכחו כיצד הכנסת הזאת, המאופיינת בחקיקה גזענית (כגון חוק הנאמנות למדינה היהודית וחוק ישובים קהילתיים) קיבלה ברוב גדול חוק שנוגד את תפישת "מדינת העם היהודי" ושקובע כי המדינה היא של כלל אזרחיה. אך לא פולמוס מלומדים הוא שמעניין אותנו כרגע, אלא טקסט חוק סדרי השלטון והמשפט (ביטול החלת המשפט, השיפוט והמינהל) (תיקון), התש"ע - 2010, טקסט המדבר בעד עצמו.
הכנסת אישרה לראשונה בתולדותיה את המוסד "משאל עם" ונשאלת השאלה: מי ה"עם" הרשאי להשתתף במשאל, הרי "עם" הוא שם קיבוצי? והתשובה נמצאת בסעיף 6 לחוק לפיו "זכאי להשתתף במשאל העם מי שהיה זכאי להשתתף בבחירות לכנסת לו היו מתקיימות במועד משאל העם".
הואיל ואין מחלוקת שבבחירות לכנסת זכאים להשתתף כל אזרחי המדינה, יהודים וערבים ואחרים, שהמכנה המשותף שלהם הוא היותם אזרחי ישראל, כלומר ישראלים, בלי הבדל דת, גזע ומין, הרי גם לא יכולה להיות מחלוקת, כי בפעם ראשונה בתולדותיה מכירה כנסת ישראל בעיקרון המשפטי כי העם בישראל הוא "העם הישראלי", המכיל את כלל אזרחי המדינה ונושא את שמה.
חוק משאל עם הולך בעקבות העיקרון המובע כבר בפקודת הבחירות לאסיפה המכוננת, תש"ט - 1948, בה נקראו כלל תושבי המדינה הזמנית שמלאו להם 18 שנה לבחור נציגיהם לאסיפה המכוננת של המדינה. בהקשר זה ראוי להזכיר גם כי אומנם נכון שמי שהכריזו על הקמת המדינה היו נציגי היישוב העברי, אך מי שכוננו את המדינה היו נציגיהם של כל יושבי הארץ - יהודים ולא יהודים, אשר היו זכאים לבחור ולהיבחר לאסיפה המכוננת.
מן המקורות אנו למדים:
וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים לְבַד מִטָּף: וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם ...: [שמות, י"ב, ל"ה-ל"ז] וְכָתַבְתָּ עַל הָאֲבָנִים אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב: וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם... [דברים, כ"ז, ח'-ט'].
עינינו רואות, כי לא על טהרת המוצא האתני מוקם "עם" מבחינה משפטית. כפי שמסופר, אל "בני ישראל" שיצאו ממצרים הצטרף גם "ערב רב" וכולם ביחד - "כל ישראל" - נהיו לעם.
מאז המהפכה הצרפתית החוקה - המכוננת "עם" - לא ניתנת על-ידי אלוהים ולא על-ידי המלך כנציגו של אלוהים עלי אדמות, אלא על-ידי התושבים שבשטח המדינה. הריבונות היא של העם, שהופך ללאום על-ידי כינונה של מדינתו. כך קיים "עם ישראלי" וטוב שזאת גם התוצאה של חוק משאל עם, גם אם סביר להניח שחברי הכנסת שיזמו אותו לא התכוונו לכך. אך מה לעשות, לטקסט משפטי יש כוח משלו.

הכותב הוא עורך-דין המייצג יחד עם עו"ד יואלה הר-שפי קבוצת אזרחים המבקשים להירשם כישראלים במרשם התושבים.
תאריך:  01/12/2010   |   עודכן:  02/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנסת הכירה בקיומו של עם ישראלי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מעט מאד ישראלים
אליהו חיים  |  1/12/10 17:16
2
מתאים לברך "שהחיינו והגיענו"
עוזי אורנן  |  1/12/10 19:28
3
הפרשנות התכליתית של ברק שקר!
אור משפטן  |  1/12/10 20:39
 
- תגובה
יוסי פלס  |  2/12/10 00:01
4
ממתי נאמנות למדינה זאת גזענות?
תקראו בפנים  |  2/12/10 06:20
 
- למר/ת תקראו בפנים
עידן סובול  |  2/12/10 10:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב פרידמן
הממשלה, על מגוון משרדיה, צריכה להניח על סדר יומה הציבורי אסטרטגיה כוללת לפעילות התאגידים למען זכויות החסויים בישראל    זהו נושא חברתי מן המעלה הראשונה בזירות הרווחה והמשפט במדינה
אורן קאשי
אופנהיימר ואבנרי, השמאלי והשמאלי משמאל, התכתבו במין "שיח לוחמים" - בהתיישבות יהודית, יש לציין    אבנרי טען כי חסר לו דיון רציני על סיבות הקריסה של השמאל הישראלי    אופנהיימר הסכים, אך לא כתב על כך    תשובה לחיילי האתנוסייד
דניאל גיגי
הסתדרות המורים בגדה באינטרס של המורים והובילה אותם לחתום על הסכם אופק חדש שפוגע במעמדם, בשכרם וביכולתם למחות    בדרכים אנטי-דמוקרטיות מנהיגי ההסתדרות גם נאבקים בכל ניסיון לשנות את הנהגת הארגון ע"י נקמנות ודחיית הבחירות
עו"ד אברהם פכטר
האינטרנט במקום הדיפלומטיה החשאית    מיליוני המסמכים שהודלפו לאינטרנט הופכים את המידע החסוי לכספת פרוצה    מכל המנהיגים עליהם פורסם, בנימין נתניהו יצא הכי טוב    חוק דרקוני נגד פרסום חומר חסוי בליווי עונש מרתיע יכול לבלום התופעה
ד"ר מוטי גולן
חג החנוכה יכול גם הוא לשמש כ"גורם מזמן" לחשבון-נפש והדבר אף רמוז וטמון במילה חנוכה    גם סמיכות פרשת "מקץ" לימי החנוכה מוכיחה זאת, שכן הפרשה אמורה "להקיץ" את הישנים לערוך חשבון-נפש בימי האור הרוחניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il