X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אידיאולוגיית השוק החופשי הקיצונית וההפרטה של ביבי והליכוד, אינן עומדות בקנה אחד עם חזון המדינה היהודית של האב הרוחני של התנועה, ז'בוטינסקי מעבר להיותו ציוני להוט, ז'בוטינסקי האמין בפילוסופיה חברתית סוציאל-דמוקרטית, שממנה שאב את החזון של מדינה יהודית שאמורה לספק לאזרחים שורה של שירותים
▪  ▪  ▪
זאב ז'בוטינסקי. דגל במדינת רווחה הרבה לפני שהרעיון אומץ בעולם

ראש הממשלה ופוליטיקאים ישראלים רבים, הושפעו מאוד ממשנתו המדינית-ציונית של זאב ז'בוטינסקי, שהיה מהוגי הדעות החשובים שהיו לעם היהודי, אך הם נטשו את המשנה החברתית שלו שהייתה לא פחות ערכית וחשובה. התורה הפילוסופית של ז'בוטינסקי התבססה מאוד על הרעיונות הפילוסופיים של לאומיות, ולכן היה חשוב לו לקדם את הקמתה של מדינת היהודים, אבל צריך לזכור שהייתה לו גם אג'נדה חברתית ברורה, שאותה זנחו בפוליטיקה הישראלית ובתנועת הליכוד שאמורה הייתה לקדם את האידיאולוגיה שלו. ז'בוטינסקי הקדים את דורו בחזון החברתי שלו, ובניגוד לתפישה המקובלת בחוגים של הימין הישראלי שאמורים להמשיך את דרכו, הוא אימץ עמדות סוציאל-דמוקרטיות ברורות של מדינת רווחה, עוד הרבה לפני שרעיון מדינת הרווחה אומץ בעולם. תנועת הליכוד, בראשותו של נתניהו, מקדמת היום ערכים אנטי חברתיים, וצריך להבהיר לנתניהו שהחזון הקפיטליסטי הקיצוני שלו, נוגד את חזון ז'בוטינסקי, שהיה האב הרוחני של התנועה שהוא עומד בראשה.
הנקודה המפתיעה ביותר היא האופן שבו ז'בוטינסקי ראה את תפקידיה של המדינה, כאשר הוא, באופן ברור, היה מתומכי גישת "המדינה הגדולה", שאמורה לספק לאזרחיה שורה של שירותים בסיסיים. הפילוסופיה של ז'בוטינסקי שילבה בין גישה ליברלית ששמה את היחיד במרכז הבמה, לבין גישה סוציאל-דמוקרטית שמבוססת על ערכים יהודיים וערכים קהילתיים. בספרו "פרקים בפילוסופיה הסוציאלית של התנ"ך", ז'בוטינסקי מניח את הקרקע האידיאולוגית לפילוסופיה החברתית הזאת שלו, שכללה אלמנטים ברורים של מדינת רווחה, ולפעמים אף אלמנטים סוציאליסטיים יותר.
ז'בוטינסקי, בספר זה, מאמץ שלושה "חוקים" יהוידים, שאמורים בעיניו להבטיח צדק חברתי במדינה היהודית: השבת, הפאה והיובל - כאשר שילובם מעיד שהוא בשום אופן לא סמך על חוקי השוק החופשי, ושהוא דגל במעורבות אינטנסיבית של המדינה בכלכלה.
"השבת"
השבת ביהדות בעיני ז'בוטינסקי הייתה חוק, שהביטוי שלו הוא שמירה על זכויותיהם של עובדים. מעיקרון זה ז'בוטינסקי הסיק, שאסור למדינה להזניח את העובדים, והיא חייבת לפקח על יחסי עובד-מעביד כדי להגן עליהם. כך כתב ז'בוטינסקי בספרו: "תמצית המושג היא בכך, שהחברה אסור לה לעזוב את הפועל השכיר לחסדו של נותן העבודה, בהרשותה להלה לכפות על העני כל דבר שביכולתו לכפות עליו". ז'בוטינסקי טען שיש להרחיב את חוק השבת, לשורה של חוקים שאמורים לשמור על זכויותיהם של העובדים.
"הפאה"
מ"הפאה" שמחייבת ביהדות בעלי שדות להעניק חלק מהשדה שלהם לעניים, ז'בוטינסקי הסיק שיש צורך בחלוקת משאבים צודקת במדינה, שתספק לאזרחים את התנאים הבסיסיים למחיה. ז'בוטינסקי אף מפרט וטוען שהמדינה חייבת לספק לאזרחים את "חמשת הממין": מזון, מורה, מלבוש, מרפא, מעון - ושהמימון יילקח מ"הפאה", שנלקחת מבעלי היכולת במיסים פרוגרסיביים.
"היובל"
מעבר למעורבות ולפיקוח הזה של המדינה בכלכלה שבה ז'בוטינסקי תמך, עיקרון "היובל" הוא העיקרון המהפכני והסוציאליסטי ביותר בתיאוריה שלו. בעיקרון זה מזהים לא רק עקרונות של צדק חברתי, אלא גם חשיבה מהפכנית, שדומה יותר לסוציאליזם הקלאסי. עיקרון "היובל" במקרא, קבע שכל 50 שנה יהיה תהליך שבו נעשית חלוקת משאבים מחודשת, והתנאים של כל האזרחים הופכים להיות שווים. עיקרון זה במקרא כלל מחיקת חובות וחלוקת משאבים מחודשת, וז'בוטינסקי, שהוקסם מחוק היובל, חשב שהוא מהווה ערובה ליצירת צדק חברתי, בחברה תחרותית שיוצרת פערים.

התורה של ז'בוטינסקי נשכחה

עקרונות אלה שבהם האמין ז'בוטינסקי מחייבים התערבות עמוקה מאוד של המדינה בכלכלה, ולכן לא ניתן להתחמק מהמסקנה שז'בוטינסקי הבין את הסכנות הטמונות בקפיטליזם הקיצוני, ואימץ לכן גישות סוציאליסטיות. האמונה של ז'בוטינסקי שהמדינה אחראית לספק חינוך, מגורים, ביגוד, שירותי רפואה ומזון לכל מי שרוצה בכך ולא רק למי שנחשב לאביון, מרחיבה את תפקיד המדינה מעבר למה שקיים היום אפילו במדינות הסוציאליסטיות ביותר, ומדגישה את העובדה שעבורו היה מדובר באידיאולוגיה ולא בפילנתרופיה. ז'בוטינסקי אומנם התנגד למאבקים מעמדיים ולשביתות ביישוב היהודי שקדם להקמת המדינה וזכה לביקורות רבות על כך מהמחנה החברתי, אבל ההתנגדות הזאת שלו הייתה, לדבריו, רק זמנית עד להקמת המדינה, מכיוון שהוא חשש שמאבקים בשלב קריטי זה עלולים לפצל את העם היהודי.
התורה החברתית-מדינית החשובה הזאת של ז'בוטינסקי נשכחה בציבור, וזאת הסיבה שהיום יכול מנהיג כמו ביבי, שמתיימר להיות ממשיך דרכו של ז'בוטינסקי, לאמץ גישות קפיטליסטיות קיצוניות שמחסלות את החזון החברתי והציוני החשוב הזה שלו.

תודה מיוחדת לאורי הייטנר, שכתב על הנושא וממאמרו שאבתי מידע והשראה למאמר.
תאריך:  24/12/2010   |   עודכן:  02/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשביל ביבי, אפילו ז'בוטינסקי היה סוציאל-דמוקרט
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
5 הממים אינם סוציאליזם
ג. בן עמי  |  24/12/10 15:38
2
מה ז'בוטינסקי היה אומרעל 5 המ.
אליהו חיים  |  24/12/10 23:19
3
"על קברו של הסוציאליזם מרקדת ה
קורןנאוה טבריה  |  25/12/10 12:50
4
ז'בו בתגובה:"ההזייה שהנה הם(הע
קורןנאוה טבריה  |  25/12/10 12:58
5
"מי שלא היה סוציאליסט בנעוריו
קורןנאוה טבריה  |  25/12/10 13:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
למרות החלטת עיריית ירושלים לשמר אותו, עומד הסמל והנכס התרבותי של תושבי הבירה להיהרס בקרוב לטובת פרויקט-מגורים נדל"ני
איתמר לוין
מי יחולל את השינוי הדרוש בחברה החרדית    על המשותף לאלי ישי ושמואל מועלם    מדוע אהוד אולמרט הוא עדיין יקיר התקשורת    על הסבלנות האין-סופית שנדרשת מתושבי ירושלים    ומה פירוש "יותר ממספר אחת"
צבי גלברד
מה לעשות אבל המציאות מלמדת שאנשי "הימין הקיצוני" צדקו, לפחות בחלק מהדברים שאמרו לפני שנים, ויש הסכמה רחבה בציבור שהם צודקים בעניין המסתננים - לנקוט את מה שנדרש בחקיקה, ובפעולות לגירושם מישראל
תרצה הכטר
מדוע הוזמן עו"ד אביגדור פלדמן לתוכנית-בוקר ימים מספר לפני הכרעת בית המשפט בפרשת הנשיא לשעבר משה קצב?    אומנם כולנו מצפים לפסיקה, אך אין הציפייה מצדיקה הזמנתו של סניגור משופשף לאולפן כדי שישפיע על דעת הקהל בדרכיו הסמויות
עו"ד אברהם פכטר
גם אם ההחלטה על הגבלת הקצבאות לתלמידי הישיבות ל-5 שנים צודקת, הדחייה ל-5 שנים משמיטה את הבסיס הרעיוני, ציבורי, מעשי עליה הוא מושתת. כל מי שטוען שצריך לחייב בחוק את גיוס החרדים, לא מבין את הסוגייה וואת דרך החיים של הקהילה החרדית. חוק טל - הוא פתרון מעשי לסוגייה הסבוכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il