זה כבר מזמן לא נחשב כמו משימה בלתי אפשרית עבור נשים עם שאיפות לנווט ולהגיע למשרות ניהול או לניהול עסק משל עצמן, וכבר נאמר ש"המנהל הכי טוב הוא מנהלת" - ואם גם את מאמינה בזה,אני ממליצה לך פשוט - צאי לדרך!
אבל רגע לפני שאני שולחת אותך לדרך חדשה ומרתקת אני רוצה לצייד אותך בכמה עצות שהלוואי והייתי אני מקבלת כשרק התחלתי את העסק שלי לפני 16 שנים.
רבות דובר על מטפורות כמו "תקרת הזכוכית" או "המבוך" אבל כאשר את מבינה את המכשולים ולומדת אסטרטגיות והתנהגויות, את אכן תגיעי למקומות גבוהים מאוד בקריירה שלך ותצליחי. אז אם את שואפת ליותר - קודם כל, הייתי אומרת לך לקחת את הזמן ובאמת לחשוב על החלומות שלך, ולא לפחד ופשוט לכתוב אותם.
כצעד ראשון תני לשאיפות שלך חיים משלהן — חשבי על המשמעות שלהן עבורך כאדם ואשת מקצוע. ואז הייתי מציעה לך להתנסות בשאיפה בדיוק כאילו שאת בוחנת כל רעיון חדש אחר, מוצר או קמפיין. לפעילות הזאת יש לגיטימציה בדיוק כמו לכל פעילות אחרת. אז, אם תכתבי את הרעיונות, אם תדברי על השאיפות עם עמיתים, חברים, בני משפחה וכו', זה יתן להם כוח ויהפוך אותם למשהו ממשי ומוחשי. אם לסכם בפשטות: חשיבה, כתיבה וביטוי, וכבר עלית על הדרך...
זה רק משחק! רוח המשחק קיימת עמוק בתוך כולנו - ההבדל הוא עד כמה גדול מגרש המשחקים שלנו. נשים עם שאיפות לקריירה מספקת, הן נשים שרוצות להגדיל את מגרש המשחקים שלהן ואם נראה שלא ברור איך עושים את זה אפשר לקבל את הידע דרך ייעוץ עסקי, לימוד ניהול ושיווק או לימוד של כל דבר אחר שיכול להוביל לשם. זה יכול להיות משחק מדהים. נכון שאפשר בעיקרון גם להפסיד בו, אבל החלטה נחושה לשחק במטרה לנצח ולא לתת לשום דבר לחסום אותך יכולה כשלעצמה לחולל פלאים. תמיד יש מחסומים וזה כולל פחד אישי מכישלון. הנה תרגיל פשוט שמטפל בפחד. חשוב שתעשי אותו על-פי הסדר ובמלואו:
1. רשמי את כל הדברים שחוסמים אותך בעבודה ובחיים בכלל. עשי רשימה ארוכה ומפורטת עד שתרגישי שרשמת את כל מה שממש מטריד אותך. אבל ממש הכל.
2. כעת רשמי את כל המקומות שיש לך בהם חופש בנוגע לדברים אלה או אחרים. המשיכי לכתוב את כל החופש והחירות שיש לך עד שתרגישי שרוח המשחק חוזרת אליך!
מה קרה במהלך התרגיל? האם הרגשת שבעצם השד לא כל-כך נורא ושאת כן יכולה לעשות משהו לגבי הדברים? נהדר! אם לא, המשיכי בתרגיל וכתבי עוד מקומות, זמנים ותחומים שאת חופשייה בהם.
גם מנהלת וגם מנהיגה אם כבר יצאת לדרך וכבר עלית על מסלול של קריירה, בוודאי נתקלת בנושא של ניהול אנשים. קשה להגדיל את מגרש המשחקים לבד ובהחלט יש צורך בשיתוף פעולה עם אחרים. לכל אישה שעומדת בראש ארגון, מחלקה, או פעילות יש יכולות מיוחדות שבזכותן היא הגיעה לעמדה מובילה. אנו מכנים זאת בשם "מנהיגות" ובשמות מעורפלים אחרים, אבל למעשה מדובר ביכולת לטפל בקבוצה, ולגרום לה לשגשג ולהתרחב.
הקבוצה יכולה להיות מלאה בחבר'ה מצוינים אבל זה עדיין לא מבטיח לה הצלחה. לקבוצה יכולות להיות תוכניות מדהימות אבל גם הן אינן מבטיחות הצלחה.
הנה מספר עקרונות של מנהיגות מוצלחת, ותתפלאי אבל לחכמה ולפופולריות אין שום קשר לכך:
1. לתת לאחרים להיות מה שהם ולהרגיש בנוח עם עצמם. כלומר, אם תתני לאנשי הצוות שלך להרגיש ביטחון וגאווה בעצמם, את תתני להם עוצמה שהרבה ממנה תקבלי בחזרה.
2. לבצע את הדברים בשלווה וביעילות. מנהלת שנכנסת ללחץ במהלך הפעילות היומיומית או אפילו במצבי משבר מאותתת לסביבה שהיא לא לגמרי שולטת בתחומה. לכן שלווה ויעילות הן הגישה הנכונה - ואת זה ניתן להשיג על-ידי מיומנות.
3. החלטיות - כן, מסתבר שבלי הוראות ברורות לא יהיה תיאום מסודר של בעלי תפקידים ופעילויות. כתוצאה מכך אפשר לצפות רק לחוסר הסכמה בין מנהלת לבין העובדים וגם בין העובדים עצמם. כאשר מנהלת מוציאה מערכות צעדים מאוד החלטיות, לצוות העובדים יש סיכוי להגיע להסכמה ועקב כך תשתפר גם התקשורת ואיתה האווירה הכללית. זה לא אומר שהמשמעת קפדנית או שההנהגה קשוחה - זה רק החלטיות.
4. רגש חיובי. לצד ההחלטיות חשוב לזכור שתקשורת חיובית היא מפתח. הוראות שניתנות בכעס, בעצבנות או באיום לא ישיגו תוצאות חיוביות, משום שהן לא ישיגו שיתוף פעולה אמיתי עם אנשים אחרים. לכן אפשר לומר שרגש חיובי הוא ממש הכרחי כדי להגיע להישגים לשגשוג ולהתרחבות.
ולסיום - בלי תחושה וידיעה ברורה של מה מניע אותך, מה מדבר לאידיאלים שלך, ומה מעורר את התשוקה שלך כאדם, עבודה היא רק "ג'וב" ולא "קריירה" שיכולה להביא אותך למשהו יותר מספק ועשיר.