X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחברה הישראלית של שנת 2011, סבלנות, סובלנות, כבוד הדדי ואהבת חינם - כל אלו הפכו להיות סיסמאות ריקות-מתוכן בישראל של 2011 אנשים אינם מתחשבים בזולת; מותר להוציא מן הפה מה שרוצים ומערכת החינוך קורסת במצב זה, נס הוא הישועה
▪  ▪  ▪
לשמור על הערכים הטובים של העם היהודי [צילום: פלאש 90]
אחד הכללים הראשונים שלמדתי היה: "Let us agree to disagree”. דהיינו: הבה נסכים שיש בינינו אי-הסכמה. אנחנו עדיין חלוקים בדעותינו, אך אנו נפרדים כידידים, אחרי שהסכמנו לפחות על אי-ההסכמה

הגמרא במסכת ברכות [דף נח ע"ב] אומרת: "כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות". גדולי ישראל בכל הדורות דנו במאמר זה והוציאו ממנו מסקנות לגבי יחס האדם אל אלו שסביבו. אולם בשום מקום, אין חז"ל מתירים לנו לחרף ולגדף את הזולת.
תורת-ישראל מבוססת על כבוד הדדי: "מה ששנוא עליך - אל תעשה לחברך", זהו יסוד-היסודות של החברה היהודית. אינך רוצה שיעליבו אותך, נכון? בסדר, זה לגיטימי. רק תזכור, שגם לך אסור להעליב אחרים.
החלק הארי של מפרסמי התגובות - "טוקבקים" - באינטרנט מתעלמים לחלוטין מן העקרונות שציטטנו. "מטומטם", "חרטטן", "אידיוט", "סתום ת'פה"... אלו הן רק דוגמאות בודדות מתוך לקסיקון-הדיבור של המגיב הישראלי הממוצע. מעבר לקללות ולעלבונות, מתפרסות התגובות השונות לכתבות שונות לכיוונים של שנאת ימין/שמאל, שנאת דתיים על-ידי חילוניים, מתקפת-נגד דתית כנגד הציבור שאינו שומר-מצות (כן, הציבור הדתי אף-הוא לא נקי מעוון!), וכך הלאה וכך הלאה.
בחברה הישראלית של שנת 2011 - כל מי שדעתו שונה או אינה מקובלת - הוא אויב העם שיש לסקול אותו ברשות הרבים. לא פחות. סבלנות, סובלנות, כבוד הדדי ואהבת חינם - כל אלו הפכו להיות סיסמאות ריקות-מתוכן. שלא יהיה ספק: כולנו יודעים שצריך לכבד כל אדם בלי קשר לדעותיו. הבעיה היא שאף אחד מאיתנו לא רוצה לעשות זאת בפועל. מסתבר, שלזרוע שנאה קל יותר מאשר לזרוע אהבה.
לפני שנים רבות, כאשר הגעתי אל דרום-אפריקה, אחד הכללים הראשונים שלמדתי היה: "Let us agree to disagree”. דהיינו: הבה נסכים שיש בינינו אי-הסכמה. אנחנו עדיין חלוקים בדעותינו, אך אנו נפרדים כידידים, אחרי שהסכמנו לפחות על אי-ההסכמה. ההשלכה הישירה של יישום הכלל הנ"ל הייתה שימור יחסי ידידות וכבוד הדדי בין כולם. בישראל של 2011 - לא מבינים את זה...

אז מה עושים?

לא בטוח שאכן יש מה לעשות. דיבור-חיובי וכבוד-הזולת הם עניין של חינוך, אבל בישראל של 2011 - מערכת החינוך קורסת. מכל מיני סיבות, ביניהן היעדר תקציבים (כי הממונים העבירו את הכסף למה שמביא להם יותר תועלת פוליטית), ובגלל שכולם דואגים רק לעצמם, כאן ועכשיו, ולא לעתיד המדינה. אם ההורים היו חושבים על העתיד, הם היו נותנים למורי בתי-הספר לחנך את ילדיהם בכל מחיר, מבלי להתקשר אליהם באמצע הלילה כדי ללמד אותם כיצד לעשות את עבודתם...
נבחרי הציבור שלנו, האמורים להיות המובילים ונותני-הדוגמה... נו, טוב, כבר ראינו איזו דוגמה הם נותנים, ומהיכן הם מקבלים את הכוח. מהם לא תצמח לנו הישועה.
אז מה עושים? דרושים צעדים קיצוניים. דרושים לנו מנהיגים שיהיו מוסריים וערכיים, אנשים שטובתה של מדינת-ישראל היא השיקול היחיד שלהם. אנשים אמיצים, שיחוקקו חוקים האוסרים דיבור של לשון-הרע, טוקבים פוגעניים, ולשון-חופשייה. אנשים אמיצים שמבינים שיש לבלום את התקשרות הדורסנית. דרושה לנו מערכת-אכיפה שמבינה שהכל מתחיל בהתייחסות הבסיסית שלנו האחד כלפי השני, ושיש לרדוף עד חורמה כל מי שאינו נוהג על-פי אמות-מידה של כבוד הדדי. דרושים לנו אנשי-תקשורת ועיתונאים אשר מבינים כי תפקידם להאיר את הטוב, ולא את הרע. דרושים לנו שופטים אמיצים אשר יענישו בחומרה כל מי שיפגע בזולתו, אף אם מדובר בפגיעה מילולית בלבד. דרושה לנו מערכת-חינוך שתרביץ מוסר בילדי ישראל, ללא מורא וללא משוא-פנים, ועם גיבוי מלא של מערכת החוק והמשפט.
ומעל הכל, דורשים לנו אזרחים המבינים שכדי שמדינת-ישראל תמשיך להתקיים, אנחנו חייבים לאמץ אמות-מידה שונות בתכלית מאלו השולטות היום ברחוב הישראלי. דרושים לנו אזרחים שיכבדו את חבריהם גם כאשר הם אינם מסכימים איתם. דרושים לנו אזרחים שלא חושבים על עצמם, אלא על אלו שסביבם.
כשאני מסתכל על רשימת ה"דרושים" שלנו, אני אומר לעצמי שאפשר לסכם את הכל במילה אחת. דרוש לנו נס. אבל אני לא בטוח שבישראל של שנת 2011 - יכול נס שכזה להתרחש.

התקשורת כמנוף לטוב או לרע

לצערנו, בעיקר לרע. מתי לאחרונה ראיתם כותרת-ראשית באותיות של קידוש-לבנה, על איזה מעשה טוב? על גבורתו של חייל? על פעולתה המבורכת של אגודת-צדקה? הלא יש כל-כך הרבה טוב-לב וארגונים נפלאים במדינת-ישראל... למה כמעט לא שומעים עליהם?
כלל ידוע בעיתונאות: "כלב נשך אדם" זו לא ידיעה. "אדם נשך כלב" - זו כבר כותרת שמוכרת עיתונים. המוציאים לאור מתעניינים רק בעצמם, בכיס שלהם, ברווחים שהם יכולים לצבור. הם יודעים שרק כותרות סנסציוניות מוכרות עיתונים, וזו השיטה על-פיה הם פועלים. מדוע אנחנו קונים את הזבל הזה? הייתכן, שאנו עושים זאת משום שאנחנו רוצים לקרוא על אנשים אחרים שדואגים רק לעצמם, ובכך לתת לגיטימציה להתנהגות שלנו? האם ייתכן שבישראל של שנת 2011 אנחנו פשוט מחפשים איך להתרגז יותר, איך ואיפה לתקוף את הזולת יותר ויותר?
"זכות הציבור לדעת" היא השקר הגדול ביותר בעולמה של התקשורת. נכון שזכות הציבור לדעת אם איש-ציבור סרח ופשע, אבל רק אחרי שהורשע! לא לפני! לפני ההרשעה, כל אדם חף מפשע, ואם התקשורת והציבור אינם מסוגלים לכבד כלל יסודי זה - הם מאבדים את הזכות לדווח/לדעת. ולמי שמתעניין, היהדות רואה בכל מידע שלילי - אפילו אם הוא אמת! - בבחינת לשון-הרע, שהוא איסור חמור מאין כמוהו. "החיים והמוות ביד הלשון" - רק בגלל הכוח הרב הטמון במה שאנחנו מוציאים מן הפה שלנו. בישראל של שנת 2011 - מותר להוציא מן הפה מה שרוצים.

לאן זה מביא אותנו?

בגלל שאנחנו עצמנו לא מתחשבים בזולת - אנחנו אחראים לאופי השלטון במדינת ישראל. אנחנו יודעים שהפוליטיקאים שלנו (אם כי לא כולם) מושחתים, ובכל-זאת אנחנו מצביעים עבורם

לא קשה לחיות לצידו של מישהו השונה מאיתנו או שדעתו אחרת. כמובן, אם מבינים שזה לגיטימי ומכבדים את זה. אולם כאשר לא מסוגלים ולא מוכנים לקבל את השוני - החיים הופכים למרדף של שנאה והתלהמות הדדיות. אנחנו משקיעים אנרגיה בוויכוחים אינסופיים מבלי להקשיב לצד השני; אנחנו מבזבזים שעות על כתיבת תגובות תוקפניות, קריאתן והתרגזות מחודשת בעקבותיהן. זהו מעגל קסמים שאינו נפסק.
חוסר הכבוד ההדדי אינו נגמר באופי הוויכוח, אלא מתפרש ומתפשט אל כל תחומי החיים. בגלל זה אנחנו מדברים בסלולרי בקולי-קולות, מלכלכים את הרחוב, נוהגים כמו מטורפים, עוקפים אנשים בתור, הפרקליטים שובתים (ועבריינים מסוכנים משתחררים!), ולא קמים באוטובוס עבור קשיש או קשישה. בישראל של 2011 אנשים אינם מתחשבים בזולת.
האם עלינו להתפלא על כך שאישי-ציבור וקברניטי המדינה נמצאים אשמים בשלל עבירות חמורות? בהחלט לא. הלא אף הם עושים עבור עצמם בלבד. הם שוכחים שמי שהושיב אותם על כיסאותיהם הם אזרחי המדינה, אנחנו, וזאת על-מנת שידאגו לאינטרסים שלנו, לא של עצמם. אבל הפוליטיקאי הישראלי בתוך עמו הוא יושב, ואין סיבה לחשוב שהוא יתנהג טוב יותר מאיתנו, אנו העושים רק מה שטוב לנו. מכאן קצרה הדרך לנפילה כללית: אם השר היושב על כיסאו משדר שרק טובת עצמו חשובה, אנשי המשרד והשירות הציבורי מתחתיו קולטים את המסר ומתנהגים כמוהו. ומי שמשלם את המחיר אלו אנחנו, אזרחי המדינה, שלא עשינו דבר כדי שנבחרי הציבור שלנו יבינו שלא נסבול את התנהגותם הפושעת. ובגלל שאנחנו עצמנו לא מתחשבים בזולת - אנחנו אחראים לאופי השלטון במדינת ישראל. אנחנו יודעים שהפוליטיקאים שלנו (אם כי לא כולם) מושחתים, ובכל-זאת אנחנו מצביעים עבורם. איפה ההיגיון???
בישראל של שנת 2011 אין היגיון. רק אגואיזם.

למה זה כך?

כל אדם קרוב אל עצמו. אצבעו הכואבת מעניינת אותו יותר ממיליון אפריקנים מזי-רעב. ביסודו, האדם הוא יצור אגואיסטי החושב קודם-כל על מה שטוב לו, ורק אחר-כך על מה שטוב לאחרים. ככה תיכנת אותנו בורא עולם, אך הוא מצפה מאיתנו להשתנות ולהשתפר. הוא מצפה מאיתנו לתעל את האגואיסטיות שלנו לתועלת הציבור. "אני לא אלכלך את הרחוב, כי אינני רוצה שהרחוב שלי יהיה מלוכלך. זה לא טוב לי". "אני אשמור על חוקי התנועה, כי לשלומי ולטובתי כדאי לי לעשות כן". הפועל היוצא מתנהגות כזאת הוא שכולם יהנו מרחוב נקי ומדרכים בטוחות.
הבעיה היא שבישראל אנשים לא חושבים על עצמם או על הזולת לטווח-רחוק, אלא הכל מופעל על-ידי גורם המיידיות: "אין לי היכן לשים עכשיו את בדל-הסיגריה, לכן אני משליך אותו ברחוב". "הבוקר, עכשיו, אני ממהר לעבודה, ולא אכפת לי אם אסור לנהוג כאן מהר מדי. העיקר שאני אגיע היום בזמן". לא לחינם אמרו חז"ל "איזהו חכם - הרואה את הנולד", כלומר מכלכל את מעשיו בהווה בתבונה, כדי להבטיח את העתיד. אבל בישראל של 2011 - הרבה אנשים עיוורים ממלאים את הרחובות.

תאריך:  03/01/2011   |   עודכן:  03/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל 2011 - דרוש לנו נס!
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
האם כבודו מתכוון לנס-קפה?
המכור לנס-קפה  |  3/01/11 14:16
2
מאמר חשוב ל"ת
תודה לך  |  3/01/11 15:05
3
את הנזק עשינו הקב'ה שולח את
הערבים לתקן אותו   |  3/01/11 15:25
4
לפני "נס" דרושה הבנה כי התקשור
ישע  |  3/01/11 15:44
5
כששומעים את ליבני ויואל חסון
גרוסמן   |  3/01/11 16:30
6
מה אתה לא מבין?????
אליהו חיים  |  3/01/11 19:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עזרא הראל
יש לינץ' ביפו כי אין מחוקק בירושלים    אין מנוס מחקיקה מתקנת, משום שצמח זן חדש של שופטים שלא ידע את שמגר ולא שביל הזהב מהו    חברה אחת בהרכב לא יודעת זיכוי מהו, ואילו בעל השמחה לוקה בתסביך חשין-קרא לאמור שהזכר תמיד אשם
יצחק מאיר
אם זה נכון כי האמריקנים התבוננו בנו דרך ניתוחיו של ברק, ושמעו מה ביבי אומר דרך מסננת האינטלקט האגדי של שר הביטחון, וראו מה מתרחש דרך העדשות המלוטשות לתפארת של משקפי השמש המיתולוגיים של החייל המעוטר ביותר בצה"ל, אז אויה לנו מהתבוננותם ואבוי לנו ממה שהם רואים או לא רואים
אהוד טוקטלי
קשה להמנע מן התחושה הדוחה שלא מעטים מלקקים בשקיקה אצבעות מול הטינופת שהציפה את הזירה הצבורית שלנו. הגועל הפרטי שלי נבע גם מן הצביעות    אין ספק שהנורמות השתנו בינתיים. השאלה היא מי שינה את הנורמות ומתי בדיוק זה קרה. איך זה שצברינו העוקצניים והחמודים הפכו פתאום לאבירי כבודה של האשה?, מתי הפכו אלה שקראו 'מיידלה' לכל פקידה לבני תרבות עתירי נימוס?
ראובן לייב
המניפיקה היא תרופה טבעית שפותחה על-ידי צוות ישראלי ושנועדה לטיפול בשורה ארוכה של מחלות ומיחושים    בין השפעותיה של התרופה: המרצה טבעית למניעה של מחלת השפעת - מומלץ למרבים לחלות בתקופת החורף
אורן קאשי
כל מפלג יבוא על פילוגו    כל שונא יבוא על שנאתו    פרקים שלמים בהיסטוריית השנאה של מפלגת העבודה על דורותיה הושמטו מעל דפי היסטוריית התקשורת    אופנת השכחה לא תעזור    כן, 'הם התחילו' בשפת הילדים    כעת, (שוב) הם מחפשים מנהיג    האם מסתיימות להן שבעים שנות שנאה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il