X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכנת ועשיית חלות הלחם - מצוות עשה מדאורייתא האם כל בני ובנות ישראל אכן בנו ועשו את המשכן? אור החיים הקדוש: "והגם שלא עשו, אלא בצלאל וחכמי הלב, 'שלוחו של אדם כמותו'. וכאילו, כל ישראל עשו"
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "פקודי", החותמת את ספר "שמות", מסיימת למעשה את חמש הפרשיות האחרונות בספר העוסקות בעיקר בבניית המשכן וכליו. אחד מן הכלים הידועים היה "השולחן" שעליו הכוהנים היו מניחים את "לחם הפנים" הידוע בכינויו הנוסף והמופיע פעם אחת במקרא [במדבר ד', ז'] בשם "לחם התמיד" או בכינויו השלישי "לחם המערכת". ב"קצירת האומר" נסכם: אלה הם שלושת הכינויים השונים לשתים-עשרה חלות הלחם (עשויות סולת) והיו מונחות בשתי מערכות על השולחן במשכן ובבית המקדש. הן היו נאפות בערב שבת קודש עד יום השבת הבא. אז, חלקן היה נאכל על-ידי משמרת הכהונה שהתחלפה באותה השבת וחלקן היו ניתנות לכהן הגדול, וכך חוזר חלילה. הכנת ועשיית חלות הלחם היא מצוות עשה מדאורייתא, שנאמר [שמות כ"ה, ל']: "ונתת על השולחן לחם פנים, לפני תמיד". אכילתן הייתה בקדושה ובטהרה. עשייתן הייתה ללא מחמצת ומשום כך היו החלות בעלות כושר טריות גבוה. אשר על כן, נחתומים (=אופים) אומנים היו ממונים על עשייתן ובשל כך השתכרו וקיבלו שכר גבוה שהיה ממומן מתרומות הציבור. "לחם הפנים" נחשב ל"אחד מעשרים וארבע מתנות כהונה".
יונתן בן עוזיאל תירגם את הביטוי "לחם פנים", "לחמא גוואה" (="הלחם הפנימי"). בכך, יש ציון טכני למיקומו של ה"לחם" (שהיה חלק אינטגרלי מן השולחן) בהיכל פנימה, בדיוק כמו "מזבח הזהב" שאחד מכינוייו היה "המזבח הפנימי", דבר שציין את מיקומו בקודש. ומנגד, הרשב"ם מפרש שנקרא כך כי היה "לחם נאה, לחם הראוי (להינתן) לפני שרים".
הבה נישא תפילה לבורא עולם שיחיש ביאת משיח צדקנו וייבנה בית מקדשנו, "הבית האחרון", בעגלא ובזמן קריב. ושם, נזכה להקריב קרבנות תודה וכפרה, כמו גם הכנת ואפיית "לחם הפנים". פנים, תרתי משמע: פנים להקב"ה ופנים לשאר אחינו בית ישראל ובשל כך, נזכה ל"פנים" המאירות של הקב"ה עלינו בחסד, ברחמים ובשלום, אמן.
ותכל כל עבודת המשכן... ויעשו בני ישראל...

פרשת "פקודי" תיקרא השנה (תשע"א) בכל בתי הכנסת ברחבי העולם היהודי כ"פרשה נפרדת" ולא כ"פרשה מחוברת", משום שהשנה היא "שנה מעוברת". מספר פסוקיה צ"ב [וסימנך: "אל אדון על כל המעשים"] ואין בה שום איזכור מצוותי. ייחודה בכך שהיא לא רק הפרשה החותמת המסיימת את החומש השני אשר ב"חמשת חומשי התורה", אלא גם, ואולי בעיקר, היא חותמת ומסיימת, כאמור, את חמש הפרשיות האחרונות שבחומש, שעסקו ודנו בציווי האלוהי לעם ישראל באמצעותו של משה רבינו, לבנות ולעשות לו ולשמו "בית מקדש מעט", קרי: המשכן. ואכן, הבנייה והעשייה של המשכן וכליו נעשתה, ובגדול, לשביעות רצונם של האל, משה עבדו ושליחו הנאמן וכל צוות ההקמה המקצועי והמיומן ובראשם "בצלאל בן אורי בן חור ואיתו אהליאב בן אחיסמך למטה דן". עבודת המשכן הושלמה במלואה והפסוק [שמות ל"ט, ל"ב] מעיד ומסכם זאת במשפט קצר: "ותכל [=ותכלה, ותסתיים] כל עבודת משכן אוהל מועד. ויעשו בני ישראל ככל אשר ציווה י-ה-ו-ה את משה, כן עשו".
מקריאה ראשונית ודי פשטנית של הפסוק, עולה שהאות ו' במילה "ויעשו" משמשת כ-"ו' המחברת" את שני חלקי הפסוקים הראשונים. מכאן, כביכול, ניתן להסיק שכל עם ישראל, גברים ונשים כאחד, היו פעילים שותפים מלאים בבניית ובעשיית המשכן. וגם בסוף הפסוק, חוזרת התורה ומדגישה עובדה זו במילים: "כן עשו". וזו, תמיהה גדולה. משום שהתורה מציינת מספר פעמים את העובדה שרק שני אישים דגולים, בצלאל ואהליאב, הם ורק הם (יחד עם צוות אמנים ואומנים "חכמי לב") נבחרו על-ידי האל לעשות "בכל מלאכת מחשבת והם עשו זאת. אם כך, כיצד התורה מייחסת ומנכסת זאת לכל עם ישראל?! אתמהה.
ונראה לנו לתרץ בפשטות שגם מן הפסוק עצמו אין משתמע שכל עם ישראל אכן בנו ועשו את המשכן, הן מפאת שהאות ו' במילה "ויעשו" אינה "ו' החיבור", אלא משמשת כ-"ו' ההפרד" וכל חלק בפסוק מדבר על עובדה ומעשה שונים והן מפאת שלא נאמר בפסוק "ויעשו כל בני ישראל...", אלא "ויעשו בני ישראל", כלומר: חלקם רק עשה, ומי הם? - בצלאל, אהליאב וצוות עוזריהם. ומילות העשייה שבפסוק, כוונתן ומשמעותן היא רק לעניין התרומות ונדבות העם בלבד, שאף עניין זה הוא בגדר עשייה. וגם אומנה, כל עם ישראל ביצעו ועשו הוראת האל שנמסרה להם על-ידי משה (כפי שצוין לעיל) במסירות נפש ממש, בשלמות ראויה לציון ולשבח ואף תרמו ונדבו יותר מכפי שהתבקשו ופסוקי המקרא הקדוש מוכיחים זאת בעליל כפי שמעידה תורתנו [שמות ל"ו, ד'-ו']: "ויבואו כל החכמים העושים את כל מלאכת הקודש...ויאמרו אל משה לאמור: מרבים העם להביא...ויצו משה ויעבירו קול במחנה לאמור: איש ואשה אל יעשו עוד מלאכה לתרומת הקודש. ויכלא [=ויפסיק] העם מהביא".
וראיתי לנכון להביא על אתר את דבריו של המקובל, פוסק ההלכה ופרשן המקרא הידוע, הלא הוא ר' חיים בן משה אבן עטר (1696-1743) הידוע בכינויו "אור החיים הקדוש" ע"ש פירושו למקרא "אור החיים", כדלקמן: "והגם שלא עשו (בני ישראל), אלא (רק) בצלאל וחכמי הלב. (ברם), 'שלוחו של אדם כמותו'. וכאילו, כל ישראל עשו". יש לציין, שה"אור החיים" מוסיף נקודת חשיבה מעניינת ואף קשורה לפסקי הלכה חשובים והידועה בכינוי "גמירות דעת". ואכמ"ל: "והגם שלא מצינו שעשה בצלאל אלא במאמר ה' ולא הם [=עם ישראל] שלחוהו. ואף על-פי כן, הרי הסכימו עימו". אין כל ספק, שדבריו של פרשן המקרא באים ומוכיחים בעליל שמימרתם של חז"ל כי "הקב"ה, תורת ישראל ועם ישראל חד הם", כלומר: האל ותורתו שהוענקה לעם ישראל הם למעשה מקשה ויחידה אחת שלא ניתן להפרידם ומעשה המשכן והתנהלות מחזק השקפת עולם זו. שהרי, לא הספיקה העובדה שהקב"ה בעצמו ובכבודו בחר בבצלאל להיות האחראי על בניית ועשיית המשכן ומינהו לכך. אלא, נצרכה לזאת ההסכמה של עם ישראל. ודו"ק.
מי ייתן ויתקיים בנו, בעם ישראל, דברי הפסוק: "והחוט המשולש לא במהרה יינתק" על-ידי ובהחשת משיח צדקנו ובניית בית מקדשנו, "הבית השלישי" שיהיה "הבית האחרון", בעגלא ובזמן קריב, ואימרו אמן!

תאריך:  03/03/2011   |   עודכן:  03/03/2011
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף נוימן
משה דיין, לפני מלחמת יום הכיפורים, העדיף על פני שלום את שארם א-שייח'. פרופסור עוזי ארד - בימינו! - מעדיף על פני שלום - נוף ויין!    אז אני רוצה לברך את היועץ בברכת "ברוך ההולך"
עו"ד ויוה סיון
שוק הנדל"ן בישראל רותח, וכולם מדברים על הצורך בהורדת מחירי הדירות. אולם, בחינה מדוקדקת מגלה כי עליית מחירי הנדל"ן בישראל היא תוצאה של כשלים מצטברים במדיניות הממשלתית
עו"ד אברהם פכטר
בתי הדין המשמעתיים של ההתאחדות לכדורגל משתמשים באמצעי הקיצוני, הלא ספורטיבי, להענשת ציבור אוהבי כדורגל ולפגיעה כספית קשה במועדונים. יש להעניש את קומץ המתפרעים, הבריונים, הפרחחים ולא את הכלל השומר על החוק. צריך לתקן את תקנון הענישה ובמקביל להתקין מצלמות אבטחה באצטדיונים ובאירועי ספורט המוניים
מחלקה ראשונה
מאז יום א' האחרון שוכבת ויקה שפיר, חולת סיסטיק פיברוזיס (C.F) במחלקה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי רבין בפתח תקוה, מחכה לתרומת ריאות שתציל את חייה. הרופאים אומרים שאם לא תתקבל תרומת ריאות בימים הקרובים גורלה ייחרץ. בני המשפחה והחברים מחכים לנס
ראובן לייב
האש המתלקחת בעולם הערבי והמוסלמי היא כסות להקצנה של המצב הקיים בו, שהוא, בסך-הכל, הרע במיעוטו, ולהרמת ראשו של האיסלאם הקיצוני, שיהיה גרוע פי כמה. אצבע מאשימה מופנית למערב ובמיוחד למנהיגו, אובמה, שמעדיף לשבת על הגדר מלהתערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il