X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא בכל מקרה בו פסק הדין הוא מצומצם ומצומק, המסקנה היא כי חוות הדעת עליה התבססה התביעה היא מנופחת. פסקי דין מצומצמים לא צריכים לפגוע בעושים במלאכה לשמירת איכות הבנייה במדינת ישראל
▪  ▪  ▪
האם חוות הדעת צריכה להסתגל למתווה של בית המשפט? [צילום: פלאש 90]

לעתים עולה טענה נגד מומחה כי חוות הדעת שלו מנופחת, והטוענים כך אומרים כלפיו כי הראייה שפסק הדין לא אישר את רוב הממצאים הנכללים בחוות הדעת, והזיכוי הכספי של התביעה היה באותו תיק - חלקי ביותר.
במקרה כזה, עומד מצד אחד המומחה, אשר בדק את הנכס וקבע, לפי הבנתו המקצועית, מהם הליקויים ומהן עלויות תיקוניהם, ובצד השני ניצב השופט, אשר לאור יתר הראיות בתיק, מחליט החלטות ובורר מה נכון ומוצדק, לשיטתו, ומה לא עומד במבחן בית המשפט.
והשאלה היא - כאשר קיים פער ניכר בין חוות הדעת של מומחה התביעה לבין פסק הדין - האומנם חוות הדעת מנופחת, או שמא פסק הדין מצומק?. האם המסר המועבר למומחה באותו תיק הוא כי עליו לשנות את עמדותיו המקצועיות ולהסתגל למתווה המוכתב על-ידי בית המשפט, או על המומחה להישאר ולחוות דעה מקצועית ללא פניות וללא התחשבות בדעות שיפוטיות, אשר הן תוצאה של גורמים רבים ותלויות במכלול של נסיבות?
ושמא פסק הדין בו מדובר שגוי - בין אם מוגש עליו ערעור ובין אם לא, ובמקרה שמוגש ערעור, בין אם הערעור נדון לגופו ובין אם הוא נדחה בשל חוסר עניין לציבור או חוסר רצונו של בית המשפט שבערעור להתעמק בסוגיה השנויה במחלוקת?
דוגמה אחת היא אדן חלון משיש, אשר צריך להיות מוחדר לקיר בצדדים, וזאת - בהתאם לפרט ההנדסי הכלול במפרט הבינמשרדי לעבודות בניה בהוצאת משרד הביטחון. כך דרוש בבנייה קונבנציונאלית, בבנייה הטרומית וגם בבניין מחופה אבן או בנוי אבן. כאשר לא מבצעים את הפרט הנכון, יש סיכוי לחדירת רטיבות לדירה דרך קצות האדן בשני צידי החלון.
והנה, לאור ריבוי חוות הדעת הנוגדות זו את זו, יכול בית המשפט לקבוע כי אין חובה לבנות בהתאמה למפרט הבינמשרדי, ויכול בית המשפט להכשיר בניה פגומה תוך אימוץ חוות דעת אחרת, הגורסת ביצוע איטום בסיליקון [מטעמי חיסכון כספי] במקום התקנת אדני חלונות בהתאמה למפרט.
האומנם צריך מומחה להנדסה אזרחית, במקרה כזה, לחזור בו מדעתו המקצועית, שהיא במקרה גם דעתם של מחברי המפרט הבינמשרדי, ואולי מהם הוא למד, ולהתעלם מליקויים דומים בעתיד?!. האם יהא זה נכון לקבל תכתיבים של בית המשפט בדוגמה זו או שמא ראוי להמשיך לחוות דעה מקצועית נכונה ומבוססת, ללא כל קשר לתוצאה המשפטית, על-אף ה"אשמה" שבפתח כי אותו מומחה עורך חוות דעת מנופחות?!
דוגמה שנייה היא חלון בחדר בית שימוש ששטחו 60x40 סמ"ר = 0.24 מ"ר, כאשר מודדים את שטחו לפי פנים מסגרת האלומיניום [שטח אוויר ואור - שני גורמים שעבורם נבנה החלון]. במדידת החלון לפי הבלוקים - אותם כבר איש לא רואה - השטח הינו, בערך, 48x68 סמ"ר = 0.326 מ"ר.
מדובר בחלון חדר בית שימוש ששטחו כנדרש בתקנות הבנייה צריך להיות [מידות בבנייה] לכל הפחות 0.3 מ"ר, לאמור, שיטת המדידה במקרה זה היא קריטית, שכן לפי מדידת החלון בבדיקת שטח אוויר ואור - החלון קטן ב-20% מהדרישה, ואילו לפי מדידת החלון בשיטה השנייה - החלון תקין.
הטענה למען הבדיקה בשיטה הראשונה היא כי הדיירים מקבלים את גודל החלון נטו, לפי שטח אוויר ואור, וכי מסגרת האלומיניום אף היא חומר בניה, ושיטה זו כבר נפסקה בת"א 922/95 שמואל סולומון נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ, בית המשפט המחוזי בתל אביב, שופטת: צפורה ברון, [ערעור אשר הוגש על-ידי הנתבעת לבית המשפט העליון - לא התקבל. לשון אחר - מדובר בהלכה פסוקה].
והשאלה: האם בעקבות טעות של בית משפט [שלום או מחוזי] הפוסק בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון בעניין זה - אמור המומחה שלא לכלול בחוות דעתו חלון בעל שטח קטן מהדרישות, על-מנת שחוות דעתו לא מוגדר כמנופחת?!
אכן, יש פסקי דין מצומצמים ומצומקים לרוב, ויש גם חוות דעת מקצועיות מנופחות, אולם כאשר פסק הדין מצומק - אין הדבר מלמד כי באותו תיק - חוות דעת המומחה שעליו שענה התביעה היא חוות דעת מנופחת.

תאריך:  12/04/2011   |   עודכן:  12/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 צפורה ברון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוות דעת מנופחת - או פסק דין מצומק?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה גביש
מטרת רשימה זו היא להבהיר לציבור המבולבל ולאזרחים המודאגים כי קיימים כללים ברורים בכל הקשור בנסיעות חברי כנסת ובנסיעות שרים, ולהתנהלותם בכלל, וכי אין מקום לתירוצים
יוני בן-מנחם
המשטר החדש במצרים פועל לחדש את הקשרים עם אירן ומעניק יחס חיובי יותר לתנועת החמאס מהיחס שקיבלה בתקופת הנשיא מובארק    בזירה הפנימית מתחזק כוחה של תנועת "האחים המוסלמים" ונחלש כוחה של תנועת הדור הצעיר שחוללה את המהפכה
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
עידכון קריטריונים להטבות מס מגדיל את האטרקטיביות של מסלול בניין חדש להשכרה לפי החוק לעידוד השקעות הון    כדאי לדעת ששטחי מסחר, חנויות וכיו"ב ינוטרלו מהחישוב, ועל כן ניתן יהיה לזכות להטבות גם אם השטח המושכר למגורים קטן ממחצית השטח הכולל
ראובן לייב
גם בעשור השמיני לחייה לא נס, עדיין, לחה של דליה שץ, הצברית מכרכור, שקנתה את עולמה בתרומתה רבת השנים לחיילי צה"ל הפגועים בגופם, ושאותם היא דואגת ללוות, במסירות אין קץ, מרגע פציעתם ועד לסיום תהליך שיקומם    הגיע הזמן להעניק לה את פרס ישראל
עמוס גבירץ
ביום רביעי (6.4.11) באו נציגי הממשלה מלווים בכוחות משטרה אל הכפר הבדואי הבלתי-מוכר אל-עראקיב, והרסו אותו בפעם ה-22    באותו יום ולמחרת באו נציגי הממשלה עם טרקטורים והחריבו כ-1,500 דונם תבואות של בדואים בנגב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il