X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירועי יום הנכבה האחרונים הוכיחו כי פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני חייב לגעת קודם כל בסוגיית הפליטים. כל המבקש להתעלם מהנושא או להפנות את הדיון לאפיקים אחרים, לא רק שאשם בהולכת שולל את האחרים אלא גם בהמשך הנצחתו של העימות לעיל
▪  ▪  ▪
[צילום: אתר הזיכרון הפלשתיני]

"ינוחו על משכבם חללינו שנפלו היום על-ידי כוחות צבא הכיבוש הישראלי, שעה שהפגינו לציון יום הנכבה בשטחי המולדת, בגדה המערבית וברצועת עזה, וכן בגבול עם סוריה ולבנון". דברים אלו, שנאמרו לא על-ידי מנהיג מחלקה מדינית או צבאית של ארגון טרור כזה או אחר, אלא על-ידי נשיא הרשות עצמו, מחמוד עבאס (אבו מאזן), מראים כי בשנים האחרונות הלך והיטשטש יותר ויותר הגבול בין שני המחנות העיקריים בזירה הפוליטית הפלשתינית. אם פעם הפתח היה היותר פרגמאטי בין השניים ונתפס כפרטנר לשלום, הרי שהתבטאויותיו האחרונות של הראיס ואי-יכולתו ללחוץ על החמאס שיתגמש בדרישותיו במשא-ומתן על שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט, מראות כי גם הוא מבין את מה שאחדים בישראל עדיין לא, כי כללי המשחק השתנו.
כל מי שעוקב אחרי המאורעות ודאי שם לב לכך שאת דעת-הקהל היום ברחוב הפלשתיני מוביל לא מי שנתפש כמזוהה עם הדור הישן של מייסדי התנועה הלאומית. תהילתו של דור זה אומנם נראית מעל פני השטח ולא נראה כי יהיה מי שיערער בפומבי על כבודם של יאסר ערפאת או אבו-מאזן, אך בה בעת גם נחלש כוחם המסורתי של ארגוני הטרור, אשר בא מכך שהיו מי שסייעו בבניית המוסדות של החברה האזרחית דוגמת ארגוני צדקה, בתי חולים, בתי ספר ושאר השירותים הבסיסיים ביותר. הוקרת התודה לא איחרה לבוא והחמאס - הגדול והחזק ביותר מבין אותם ארגונים - זכה בשנת 2006 בבחירות לראשות הרשות. עצם העובדה שכיום נזקק הוא לממשלת אחדות עם הפתח, ונצחונו בבחירות הבאות אינו מובטח כבעבר, מראה כי על ישראל לנקוט בגישה חדשה בבואה להתמודד עם הפלשתינים.
על כן, בבואנו לנסות להבין מה הביא את הפלשתינים מצדו השני של הגבול להסתער על הגדרות ביום הנכבה האחרון, הרי שעלינו להתייחס קודם כל אל התנועה הלאומית הפלשתינית כאל תנועה חברתית. זו מאופיינת בספרות המחקרית של מדע מדינה כמאמץ מודע, קולקטיבי ומאורגן לקדם או למנוע שינוי בסדר החברתי, בדרך-כלל באמצעים לא ממסדיים. השינוי יכול להיות בכל כיוון שהוא ובאמצעים שונים, ובכלל זה פעולות לא חוקיות, אלימות ואף מהפכניות, או לחלופין, כטענת חוקרים אחרים - נסיגה לתוך קהילה 'אוטופית', המתמקדת ביצירת הסדר הראוי בעיני חבריה. אך כיוון שהמציאות מורכבת יותר מכל מודל, הרי שנראה כי ההנהגה הפלשתינית משלבת בתוכה את שני הגורמים לעיל, דבר שהופך אומנם את המצב למסובך יותר אך לא לכזה בלתי פתיר בעליל.

הנכבה ותחושת הזהות הקבוצתית

בבסיס המחאה הפלשתינית והתנגדותה למדינת ישראל עומד מושג אחד שלרוב הישראלים אין מושג אמיתי לגבי קנה מידת החשיבות שלו בעיניהם והוא - 'הנכבה'. בלי להיכנס כאן לדיון אשר כבר מילא עשרות של ספרים ומאמרים האם אכן היה גירוש מכוון של אוכלוסיה זו על-ידי כוחות צה"ל ב-1948 וב-1967 אל מעבר לגבולות הקו הירוק/הסגול, או עקירה מרצון אישי/בעידוד מדינות ערב (אף שלדעתי האישית היה ככל הנראה שילוב של שניהם) - הרי שחשוב להבין כי מושג זה מהווה את המכנה הרחב והמשותף ביותר לכלל בני האומה ומאפשר להם להזדהות עימו בלי קשר למעמד (ואכן יש כאלו בקרב החברה הפלשתינית), למין, למידת הזיקה לדת וכיו"ב. עם הזמן, נגזרה ממושג זה זכות השיבה שבבסיסה עומדת הדרישה כי תינתן ליותר ממיליון פלשתינים האפשרות לשוב לבתיהם בתחומי מדינת ישראל.
יתר על כן, עם השנים הפכה 'הנכבה' בהדרגה לסמל זהות לאומי מקודש ואף למעמד של מיתוס. ככל מיתוס, גם הנכבה מושתתת על מאורע היסטורי אמיתי, אבל הגרעין העובדתי המקורי שלה זכה לעיבוד, הרחבה ופרשנות. כך לדוגמה, היציאה מפלשתין הוגדרה כהיג'רה - מונח בעל קונוטציות דתיות, המתייחס להגירתו של הנביא מוחמד ממכה למדינה ונושא בחובו הבטחה לחזרה ולכיבושים נוספים. ככל שממשיכה ההנהגה הפלשתינית לטפח בקרב נתיניה מיתוס זה, הרי שכך היא מעודדת בקרבם התקוממות נגד הסדר הקיים, בין אם על-ידי התנכרות אליו ובין אם על-ידי הסתייגות ממנו. המשך התכחשותה של ישראל - לפחות ברמת המדיניות הרשמית - למושג זה, מעורר עוד יותר את איבתם של הפלשתינים ומסייע בגיוסם הפוליטי על-ידי אותם כוחות אשר הדבר משתלם להם. הטיב לבטא זאת אבו-מאזן, שערב אירועי הנכבה הבטיח לבני עמו כי "השיבה איננה סיסמה" וכי לא יקום מנהיג פלשתיני שיוותר על זכות השיבה.
מכאן על ההנהגה הישראלית להבין כי סוד הצלחתה של ההנהגה הפלשתינית לשמור על רוח הלחימה נובע משילוב של שלושה גורמי יציבות: יציבות תודעתית, יציבות בפעולה ויציבות במטרות. ההמשכיות התפקודית והרעיונית היא זו שעוזרת בגיוס חברים חדשים למאבק והמבחינה בין תנועה שלא מצליחה להשתלט על חבריה לבין תנועה שיודעת לגייס ולייעל את תסכולם וזעמם של ההמונים לטובתה. שילובם של שלושת הגורמים האלו הוא זה שעוזר כאמור בגיבוש תחושת זהות קבוצתית משותפת אשר בלעדיה למעשה לא ניתן לגייס את ההמונים לפעילות קולקטיבית. הפלשתינים היום אפוא מאוחדים יותר מתמיד ברצון להתנער מעול שליטתה של ישראל, כשהמהפכות שעבר העולם הערבי סביבם לימדו אותם שוב את מה שידעו מזמן. ישועתם תבוא לא מאחיהם במדינות ערב אלא רק מנקיטת קו פעולה עצמאי.

פתרון סוגיית זכות השיבה

בה בעת, השיח הפוליטי היום בישראל נע בין שני הקצוות של הציר. בצדו האחד, יש את הימין הקיצוני אשר חותר לכינון מדינה אחת כמולדתו ההיסטורית של העם היהודי, ויש שיקראו לה מדינת אפרטהייד; ובצדו האחר נמצא השמאל הקיצוני אשר מבקש להקים מדינת כלל אזרחיה, אשר כלפיה נטען כי תהיה זו התאבדותה של המדינה ככזו ששייכת ללאום היהודי. על כן, אלו שנמצאים בטווח המתון באמצע בין שני הצדדים ומבקשים להגיע להסכם שלום אמיתי עם הפלשתינים, חייבים קודם כל לנהל משא-ומתן לא על הגבולות או השטחים, ואף לא על מעמדה של מזרח ירושלים. הדבר הראשון שיש לפתור בדרך לפיוס בין הצדדים הוא הסוגיה של השיבה. על הצדדים למצוא תשובה לשאלה איך ואיפה תמומש הזכות, האם היא תיפתר על-ידי פיצוי כספי או בשיבה פיזית, האם הפליטים יתיישבו במדינה הפלשתינית שתקום או גם בישראל, וכיו"ב.
אך בינתיים נמנעים בקרב שני הצדדים לתת תשובות מוגדרות לשאלות אלו ולהציג מדיניות אמורפית. מדיניות שאמנם נוחה מבחינה פוליטית, משום שהיא מאפשרת לכל אחד לשמוע בדברים את מה שהוא רוצה, אך למעשה אין זו אלא בועה זמנית אשר מסוכנת לא רק כי היא מוכרת אשליה לחלקים נרחבים בציבור הישראלי, אלא גם כי היא מעוררת יותר ויותר את איבתם של הפלשתינים על כל יום שעובר, שבו ממשיכים רבים מהם לחיות בתנאי עוני וצפיפות נוראיים במחנות הפליטים, או ברצועת עזה הנחשבת למקום העני ביותר במזרח התיכון והצפוף ביותר בעולם. ההיסטוריה מלמדת כי מי שרוכב על גבו של נמר סופו שייטרף על ידו. נותר רק לקוות שאלו לא יהיו אנחנו...

תאריך:  18/05/2011   |   עודכן:  18/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אדמה, שלום ושקרים אחרים
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
גם טועה וגם מטעה.
אליהו חיים  |  18/05/11 12:13
2
אליהו .מסכים איתך בכל מילה
משה ו  |  18/05/11 13:31
3
יש פיטרון הרבה יותר פשוט
Fisk  |  18/05/11 13:33
4
ג'וזף פארח בתגובה:"האמת היא של
קורןנאוה טבריה  |  18/05/11 15:15
5
השיבה-לא איך אלא האם
יוליה ב  |  18/05/11 17:03
6
הבנות
אהרן מיטל  |  18/05/11 17:39
7
החמאס לא ניצח בבחירות בזכות
עמי, ת"א  |  18/05/11 18:36
8
שיח של זכויות אין בו כלום!
בוריסבב  |  18/05/11 19:25
9
עצם הדיון מלמד על טעות גדולה
איגורקוב  |  18/05/11 19:28
10
שקום תושבי המחנות בסוריה
ד''ר אברהם שלום  |  18/05/11 20:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורנה רב-הון
כל תרומה שאדם נותן, אפילו אם זו תרומה של מיליונים, למרכז לקבלה, אינה משתווה למה שהוא מקבל. כי כמה צריך בן אדם לתת, או לשלם, עבור כוח החיים שבתוכו? האם יש לזה מחיר בכלל? ובכל פעם שאני באה למרכז לקבלה, אני מרגישה שהתווסף לי כוח חיים
יוני בן-מנחם
הפלשתינים מגבשים אסטרטגיה חדשה למאבק בישראל, שתכלול תהלוכות המוניות ממדינות ערב לעבר גבולותיה של ישראל והפגנות ענק סמוך לגדר ההפרדה ביהודה ושומרון    הבעיה הפלשתינית מתחילה לשוב לסדר היום של העולם הערבי וצפוי שהמגמה הזו תתחזק לקראת חודש ספטמבר
יוסי שחר
ממתי הריבונות היא נכס צאן ברזל במדינת היהודים? מדוע נפגענו עד שורשינו הריבוניים מפריצת גדר הגבול בגולן וכניסתם של כמה עשרות פרובוקטורים? היכן הריבונות הישראלית בקבלת אלפי הרקטות והפצמ"רים הנורות על כפריה ועריה כגזירה משמיים, המסכנות ומשבשות את חייהם של מאות אלפים מאזרחיה?
ראובן לייב
במדינות הערביות, שבהן התחוללה, שורר עדיין תוהו ובוהו. מי שציפה שהדיקטטורה בהן תתחלף לדמוקרטיה - יכול היה רק להתבדות. בערפל הקרב מצטיירת בכל זאת תמונה ברורה, אך עגומה: אם אכן יש קורבן למהפכה שהתחוללה, הריהו בראש ובראשונה השלום הקר של ישראל עם מצרים. את מקומו תחליף האיבה הלוהטת של האחים המוסלמים, אל-קאעידה וכנופיית אחמדינג'אד
רן מלמד
החל בפברואר 2010 יועברו תשלומי המבוטחים שאושפזו בבתי חולים לאחר שהגיעו לשם באמבולנס - ישירות מקופות החולים אל מד"א    עמותת "ידיד" ביקשה להחיל זאת גם רטרואקטיבית    קופות החולים הסכימו    מי שהעמיד מכשולים מהרגע הראשון היה ארגון מד"א
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il