X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצטרפותן לאחרונה של ירדן ומרוקו לארגון ה-GCC (מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ) אמורה לתת לשתי ממלכות אלו תעודת ביטוח כלכלית-צבאית, לה הן זקוקות כל-כך. מצד שני, למרות שמדינות הנפט העשירות לוקחות הימור כלכלי גדול בעצם קבלתן של שתי מדינות העניות מהן לארגון, הן יזכו להישג גדול מצירופן של השתיים: הן יהפכו את ארגונן לגוף בין-ערבי, שיוכל להוות תחליף לארגון ה"ליגה הערבית" הגוסס
▪  ▪  ▪
ארגון ה-GCC

ביום שלישי האחרון, התקבלה בריאד, הבירה הסעודית, החלטה היסטורית. המדינות החברות ב"מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ" (ה-"GCC"), החליטו פה אחד להיענות לבקשתה של ממלכת ירדן, ולצרפה לארגונן, וכן להזמין גם את ממלכת מרוקו להצטרף אליו. זו אינה החלטה של מה בכך. היא משקפת את הקשחת עמדתן של שש מדינות המפרץ הפרסי החברות בארגון (ערב הסעודית, איחוד האמירויות, כווית, קטר, בחריין ועומאן), למול האיומים מצד אירן ולגל המהפכות המזעזע את העולם הערבי.
ארגון ה-"GCC", שנוסד בשנת 1981 על-ידי שש יצואניות הנפט הגדולות של המפרץ, החל את דרכו כארגון העוסק בעיקר בנושאים כלכליים והנמנע מהעיסוק בסוגיות מדיניות כבדות משקל, אך נראה שהאירועים האחרונים שהתרחשו במזרח התיכון, הפכו את הארגון, שהוגדר על-ידי מבקריו כרופס, חלש ובובה סעודית, לאחד ממוקדי היציבות הבודדים שנותרו על-כנם באזור.
הארגון הצליח לשרוד את גל המהפכות האחרון ואת ההתערבות האירנית הבוטה בענייני העולם הערבי, ואף נראה שהתחזק, הפך לאקטיבי בהרבה מבעבר והצליח למתג את עצמו כאי של מתינות, בתוך חבית הנפץ הקרויה "המזרח התיכון".
השינוי החל עוד באמצע מרץ האחרון, כאשר כוח צבאי משותף של למעלה מ-1000 חיילים מטעם "מגן חצי האי", הכוח הצבאי המשותף של מדינות ה-"GCC", בפיקודן של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, נשלח לבחריין על-מנת לדכא את המהומות שפרצו בה מצד הרוב השיעי נגד שלטון המיעוט הסוני של משפחת אל ח'ליפה השולטת במדינה מאז שלהי המאה ה-18.
חציית כוחות "מגן חצי האי" את הגשר המפריד בין ערב הסעודית לבחריין סימלה שינוי תפיסתי בארגון, אותו הובילה ערב הסעודית: הפיכתו מגוף אנמי העוסק בנושאים כלכליים, לגוף המסוגל לקבל החלטות מדיניות חשובות בעלות משמעות אסטרטגית-ביטחונית.
שליטה של ערב הסעודית, המלך עבדאללה, ראה במהומות בבחריין סכנה לביטחונה הלאומי של ממלכתו, ודוגמה מוחשית נוספת להתערבות האירנית הגוברת בענייניהן של מדינות המפרץ. באירן, ישנם גורמים פוליטיים רבים הרואים בבחריין מחוז אירני אבוד, דבר הגורם לפחדים גדולים בקרב שליטיי מדינות ה- "GCC", החוששים שהשתלטות שיעית על בחריין תוביל ליצירת אי שקט נרחב בקרב האוכלוסיות השיעיות המתגוררות בתוך שטחן. כוחות "מגן חצי האי", הנהנים מאספקת נשק מתקדם מצד ארצות הברית, נחלו הצלחה בדיכוי המרד השיעי בבחריין והחזירו את היציבות לאי, שכונה,זמן קצר לפני פריצת המהומות, "גן עדן למשקיעים".
למרות שהפעולה בבחריין גונתה על-ידי אירן וגורמים שיעים בעירק ובלבנון, שאף שלחו איומים מפורשים לעברן של ערב הסעודית ושאר המדינות החברות בארגון - כוחות "מגן חצי האי" ממשיכים לשהות בבחריין ללא שום הפרעה.
בעקבות האירועים בבחריין והגברת תחושת החשדנות בקרב מדינות ה-"GCC" כלפי אירן, יצאו החברות בארגון במספר הצהרות המגנות את התערבותה של אירן בענייניהן הפנימיים של מדינות המפרץ. בנוסף, הצליחה ערב הסעודית, באמצעות הפעלתו של "לחץ מתון", לגרום לקטר, החברה ב-"GCC" ובעלת השליטה על ערוץ אל ג'זירה, "שופר המהפכות בעולם הערבי", המשדר מדוחה בירתה, להפסיק את סיקור המהומות בבחריין ובמדינות המפרץ האחרות. בפעלה כך, הצליחה ערב הסעודית להטות את תשומת הלב הבינלאומית מן המתרחש במפרץ לעבר המתרחש בסוריה ובלוב, מדינות אשר להן אין היא "רוחשת חיבה יתרה", בלשון המעטה.
לאחר שטבילת האש הראשונה של כוחות "מגן חצי האי" בבחריין הוכחה כמוצלחת, נראה שהמדינות ה-"GCC" הפנימו שלאור המצב במזרח התיכון, עליהן לשנות את אופי הארגון, ולהופכו מארגון מפרצי לארגון בין-ערבי. ההחלטה לצרף את ירדן והקריאה להצטרפותה של מרוקו ל-"GCC", מסמלות שינוי זה במדויק.
הצטרפותן של ירדן ומרוקו העניות לארגון, אמורה לתת לשתי ממלכות אלו תעודת ביטוח כלכלית-צבאית, לה הן זקוקות כל כך. ירדן ומרוקו סובלות מאי שקט חברתי גדול, המושפע מהמהפכות שהתרחשו לאחרונה בתוניסיה ומצרים. צירופה של ירדן לארגון מהווה ניצחון יקר למלך עבדאללה הירדני שעמל מזה שנים להתקבל אליו. כמו-כן, מהווה קבלתה של ירדן אות הוקרה מצד מדינות המפרץ לסיוע המודיעיני והצבאי שהעניקה ה"ממלכה ההאשמית" לכוחות "מגן חצי האי" בעת פעולתן בבחריין.
למרות שמדינות הנפט העשירות לוקחות הימור כלכלי גדול בעצם קבלתן של ירדן ומרוקו העניות מהן לארגון, הן תזכינה להישג גדול מצירופן של השתיים: הן יהפכו את ארגונן לגוף בין-ערבי, שיוכל להוות תחליף לארגון ה"ליגה הערבית" הגוסס. ארגון זה, נכשל מאז הקמתו ב-1945, במרבית פעולותיו, ביניהן, מניעתה של מלחמת המפרץ הראשונה.
המסמר האחרון שננעץ בארונו של ארגון זה, היה כאשר נכשל במרץ האחרון, בעקבות המרד שפרץ נגד שלטונו של מועמר קדאפי, שליט לוב, ליצור קואליציה ערבית להפלת שלטונו. למרות שבתקופה האחרונה, זכו מדינות ה-"GCC" להישגים משמעותיים הן במניעת נפילתו של בית המלוכה הסוני בבחריין והן במניעתן של הפגנות רחבות היקף בשטחן, ישנם עדיין נושאים רבים הצריכים לבוא על פתרונם.
בתימן, המדינה השבטית, האנארכית והענייה מבין מדינות המזרח התיכון, המהווה כר פורה לפעולותיהם של ארגוני הג'יהאד העולמי, נכשלו מדינות ה- "GCC", לכפות על נשיא המדינה הוותיק, עלי עבדאללה צאלח ועל האופוזיציה המעוניינת בהדחתו, את יוזמת הפיוס שהציעו. כישלון זה, והסכנה בהיגררותה של תימן למלחמת אזרחים, עלולה לגרום לערעור היציבות במפרץ. בנוסף לכך, הוויכוחים הכלכליים בין מדינות הארגון, בעיקר סביב יצירתו של מטבע משותף, הנובעים ממאבקן של סעודיה ואיחוד האמירויות על ההגמוניה בארגון, פוגעים בתפקודו הסדיר ועלולים לפגוע בהתפתחותו.
לישראל, התחזקותו של הארגון יכולה לסמן התפתחות חיובית. עכשיו נותר לממשלת נתניהו רק לקוות שצירופן של ירדן ומרוקו, וחיזוק השפעתן של המדינות החברות בארגון על המתרחש במזרח התיכון, יתרמו להתנעת שיחות השלום הישראליות-פלשתיניות ולהחלשת השפעתן של אירן ובעלות בריתה על המתרחש באזורנו.

תאריך:  19/05/2011   |   עודכן:  19/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי שטרנברג
התמודדות בבחירות מוקדמות בפריימריז דורשת מהמתמודדים מעורבות פוליטית מאוד מורכבת ובעייתית, כמו גם יכולת לגייס תקציבים ותרומות, המונעים כמעט בהגדרה ממועמדים ראויים רבים מלהיבחר. בחירות מקדימות על בסיס פריימריז פתוחים יאפשרו לציבור לדעת בביטחה ששליחיו בכנסת נבחרים באמצעות הליכים דמורקרטיים תקינים
גיא חזן
התחזיות האופטימיות, רואי השחורות או "מומחי" האמצע - בשוק התחזיות הפיננסיות, ראוי לקחת הכל בעירבון מוגבל, כמו בחיים האמיתיים
נפתלי גוטמן
הכרזת העצמאות הפלשתינית הצפויה מעוררת גלים בשמאל ובימין. בימין נכנסו לאקסטזה ומציעים לבצע צעדי נגד כתגובה להכרזת העצמאות הפלשתינית. לעומתם בשמאל מברכים בחום ומציעים נסיגה כוללת לקווי 67'
טליה פישמן
כדי להכיר טוב יותר את נשיא ארה"ב ברק אובמה צריך להכיר את סול אלינסקי. אלינסקי החשיב את עצמו כרדיקל והעלה על הכתב משנה סדורה שעוסקת במניפולציות כוחניות במטרה לשנות את 'המערכת' מבפנים, ומתאר כיצד יקחו אלו שאין להם את הכוח מאלו שיש להם. המתודה של אלינסקי היא חלק מאובמה שהצליח לשגר את עצמו כל הדרך למעלה
אמציה חן
קיימת רתיעה מובנית אצל קברניטי צה"ל להפעלת כוחות גדולים    סיטואציה בלתי נסבלת זו אינה מכת שמיים, אלא תולדה של מחדל בהכנת הצבא למלחמה    נדרשת הפנמה בדרג המדיני, בתקשורת ובציבור - בצורך בבדק-בית יסודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il