X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ספרות חז"ל חשה מצוקה. היה לה קשה לקבל שבבית אברהם נמצאת אישה במעמד רכושני קנייני נחות, שחיה גם חיי אישות עם אברהם. המצוקה נפתרה במדרש היוצר אידיאליזציה של המעמד בו נתונה הגר. על-פי מדרש רבא [מ"ה, ג'] שרה מסבירה להגר על הזכות הגדולה שנפלה בחלקה להיסחף למיטתו של הצדיק אברהם. המדרש מדדה על קביים מאוד רעועים, כשניכר הניסיון לשלוף תשובות לשאלות ולתהיות מוסריות ערכיות
▪  ▪  ▪
הגר. חיה במעמד נחות [צילום: עכבר העיר]

בספר בראשית "הָגָר" הוא שמה של שפחת שרה, אשת אברהם. לשמה אין משמעות במקור המקראי, אבל המדרש טווה חוטים רבים ביריעת הבד ששזר לשמה של הגר. בבראשית רבא מ"ה ג' מבהירים לנו, שהשם מצביע על היותה מתגוררת זרה. היא חיה במעמד של מתגוררת זרה, וחיי האישות שלה עם אברהם הם במעמד של אשה זרה. ההדגשה היא על היותה נחותה. מכאן גם התפיסה הפוגענית בדבר נחיתות צאצאיה עד היום.
השם הגר בשפה הארמית על-פי בראשית רבא מ"ה א' גזור מהמילה "הגריך" שהוראתו "קניתי אותך - קניתיך", "רכשתי אותך - רכשתיך". כלומר, מדובר באישה שהיא במעמד של קניין ורכוש ואין לה כל מעמד של אישה או מעמד של אם בהמשך הדרך. כדרכו של קניין ניתן להשליכו, כשנמצאים בו פגמים והוא אינו עומד במבחן הצפיות של מי שרכש אותו לצרכיו.
ספרות חז"ל חשה מצוקה. היה לה קשה לקבל, שבבית אברהם אבינו נמצאת אישה במעמד רכושני קנייני נחות, שחיה גם חיי אישות עם אברהם. למרבה הצער, המצוקה נפתרה במדרש היוצר אידיאליזציה של המעמד בו נתונה הגר. על-פי מדרש רבא מ"ה ג' מסופק לנו הסבר מאולץ ומגומגם. שרה מסבירה להגר על הזכות הגדולה שנפלה בחלקה להיסחף למיטתו של הצדיק אברהם. אשריה, שהיא מתחברת לגוף קדוש. למדרש הזה נוסף מדרש נוסף לפיו אביה מכר אותה לאברהם, כי עדיף היה בעיניו, שהיא תהיה שפחה בביתו של צדיק מורם מעם כמו אברהם, מאשר תהיה גבירה בבית של בן עמה המצרי. מעמד השפחה הוא אות כבוד לה על פני חיי חרות.
האידיאליזציה הזו של המדרש מדדה על קבים מאוד רעועים, כשניכר הניסיון לשלוף תשובות לשאלות ולתהיות מוסריות ערכיות. האידיאליזציה הזו של מעמד הגר כשפחת שרה מעלה על שרטון את מוסר ערכי החברה והמשפחה. לי אישית קשה לקבל את המדרש המבליט את הזכות הגדולה שנפלה בחלקה של הגר - להיות שפחה.
לא כל המדרשים מתייחסים בשלילה להגר. בבראשית רבא נ"ג, י"ד הָגָר היא גיורת , יקירתה של השכינה, וזאת מתוך הבט מוסרי מובהק - "וְאָהַבְתָּ אֶת הַגֵּר". אך קשה להשתחרר מעוצמת הפער בין הדגם האלוהי המוסרי בציווי - "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר" ובין המציאות הכאובה והמייסרת העולה מהמדרש עצמו במיכלתא דרבי ישמעאל, המגדיר את תחושת ההשפלה של הַגֵּר בחברה הישראלית.
מצער אותי לקרוא מדרש המקבע בתודעה הדתית שלנו, שזה טבעי כי יהיו מצבים, בהם אנשים ייקבעו את ייעודם בחיים לחיי עבדות . במקרה שלנו מדובר בבת עם אחר. מספרות המדרש הייתי מצפה , שהיא תנתב את מערכותיה לעבר פריצת דרך, הקוראת תגר על כל אפשרות ומצב בהם אדם מייעד את חייו לתכלית כה עגומה כמו עבדות. באותו מדרש גם מבהירים לנו ש"הגר שפחת -מלוג היתה, והיה חייב אדונה מזונותיה, ולא היה חייב למוכרה". ההסבר, לפיו הגר הייתה משועבדת רק לשרה חייב את אברהם להיות תלוי בהחלטותיה - גם אם אינן לרוחו, כי זה רוח החוק - הוא הסבר דחוק ומאוד לא משכנע.
קשה לי לקבל מדרש המסביר , שחיי האישות של אברהם עם הגר בוצעו מתוקף היותה רכושה של רעייתו, שרה . חלקו של אברהם בכל המערכה מסתכם רק בנדיבותו בנתינת לחם לאכול ומים לשתות בעת הגירוש. ההסבר לפיו הָגָר היא רכוש ללא מעמד אישי - הוא הסבר הפוגע בערכי המוסר. לצערי, גם הטקסט המקראי מספק גיבוי למדרש, כאשר מלאך אלוהים אומר להגר הבורחת מפני גבירתה צרתה - "שׁוּבִי אֶל שָׁרָה גְּבִירְתֵךְ וְהִתְעַנִּי". ההגדרה של הגר כשפחה נחותה מחלחלת גם להגר, כשהיא מגדירה עצמה גם כן כשפחה נחותה.
התפתחות זו בסיפור המקראי ובמדרש אינם מתיישבים עם ערכים , כפי שהם מתנגנים אצלי יום יום בהאזנה לשירת המקהלה בסימפוניה התשיעית של בטהובן - "רוֹנוּ גִּיל זֶה נֵר אֱלוֹהַ - בְּנֵי אָדָם אַחִים-אַחִים הֵמָה . רוֹנוּ גִּיל זֶה נֵר אֱלוֹהַ - בְּני אָדָם שָׁוִים-שָׁוִים הֵמָה".

תאריך:  16/06/2011   |   עודכן:  16/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגר בספרות המדרש - חלק א'
תגובות  [ 40 ] מוצגות  [ 40 ]  כתוב תגובה 
1
באחד הימים תשבור את המפרקת
חנה שרה-  |  16/06/11 16:49
 
- זה לא יהודי לקלל
חנה   |  17/06/11 06:36
2
שפחה היא שפחה!
חנה שרה-  |  16/06/11 16:55
3
מעללי הציונות הסוציאליסטית
חנה שרה-  |  16/06/11 17:48
 
- התבונה תנצח ולא הטירוף שלך
לטרוף של חנה  |  17/06/11 08:22
4
מעללי הציונות הסוציאליסטית
חנה שרה-  |  16/06/11 17:59
5
פרק עצוב מביש ומביך
החלמאי  |  16/06/11 18:21
6
נודניק ל"ת
בן טיבוגה  |  16/06/11 22:09
7
נו באמת.....
י.ש  |  16/06/11 23:26
 
- נו באמת .?
לטמטום של י.ש  |  17/06/11 07:25
 
- הבנת הנקרא....
י.ש  |  17/06/11 10:06
 
- בעברית יש פתגם
ל-י. ש..  |  17/06/11 09:54
 
- אתה לא שווה התיחסות ובכל זאת..
י.ש  |  17/06/11 12:08
8
שבת שלום לך איתן, יקירי ל"ת
ענת רא.  |  17/06/11 08:35
9
השיויון מתחיל ונגמר בסימפוניה
איש עצוב  |  17/06/11 09:08
10
מאמר מעורר למחשבה ל"ת
יוחאיבן נון  |  17/06/11 10:22
11
מאיפה הוקרץ הקשקשן הזה? ל"ת
פליפר  |  17/06/11 11:25
12
איתן, נאה דרשת!
עידן סובול  |  17/06/11 11:26
 
- כמה קיויתי!!!
איש עצוב  |  17/06/11 13:23
 
- עכברוש ביבים....
י.ש  |  17/06/11 13:44
 
- י.ש ו- י.ש
עידן סובול  |  18/06/11 11:09
 
- צדק פואטי
סובול (המשך)  |  18/06/11 11:17
 
- גורלו של התובע במשפט מכור
סובול (המשך)  |  18/06/11 11:31
 
- עד האחרון שבהם
סובול (המשך)  |  18/06/11 11:50
 
- דג רקק
סובול (המשך)  |  18/06/11 13:01
 
- הטבות חריגות תמורת תצהיר-שקר
סובול (המשך)  |  18/06/11 13:12
 
- סיכום ביניים
סובול (המשך)  |  18/06/11 13:32
 
- סובול, הג'ורה של המדור?
איש עצוב  |  18/06/11 11:24
 
- המורה! זרוק את עידן החוצה וקרא
איש עצוב  |  18/06/11 13:41
 
- מזלך שלא ניתן להוציא דיבת איש
איש עצוב  |  18/06/11 13:50
 
- "איש עצוב" אנונימיות חלאתית
עידן סובול  |  18/06/11 14:23
 
- האם שקר זו מחלה כרונית??
איש עצוב  |  18/06/11 14:52
 
- "איש עצוב" שאינו אלא
עידן סובול  |  18/06/11 15:30
 
- האם שקר זו מחלה כרונית?? ל"ת
איש עצוב  |  18/06/11 18:00
 
- המורה, המורה, מה עם החרם?
איש עצוב  |  18/06/11 18:03
 
- נראה שפתחת לו פרונקל ל"ת
בן טיבוגה  |  18/06/11 19:17
 
- כבר ערב ירד, יצא כבור הקודש
איש עצוב  |  18/06/11 22:30
 
- עכברוש ביבים....
י.ש  |  18/06/11 19:39
 
- י.ש איש עצוב
עידן סובול  |  18/06/11 21:52
 
- סובול, עובדיה וצדק פואטי
איש עצוב  |  19/06/11 00:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסף פנדריך
ראוי לאמץ את שיטת המושבעים בישראל. לשיטה מספר יתרונות ובכללם העובדות נקבעות ע"י מס' רב של אנשים, תוך דיון ונסיונות שכנוע הדדים. המושבעים מנותקים מהעולם החיצון והם מרוכזים יחד עד לקבלת ההחלטה. הנימוק המרכזי נגד השיטה הוא היותו של השופט אדם מקצועי לעומת חבר המשובעים המורכב מהדיוטות, אך הסיכוי של אדם אחד לטעות הינו גדול היותר. לא ברור מדוע שיטה שהיא טובה למאות מליוני בני אדם בעולם הנאור, רעה למדינת ישראל
ליאור רזניק
מדינת ישראל, מדינת היהודים והיהודים החיים בה נמצאים תחת מתקפה. מתקפה מתמדת אשר פוגעת בלגיטימיות של זכות היהודים על הארץ, מתקפה אשר מציגה את היהודים ככובשי שטחים בלתי חוקים, מתקפה חסרת ביסוס כלשהו .במאמר זה אדבר על האמת מאחורי "השטחים הכבושים" והאם הם באמת כבושים? כבושים ממי? האם מבחינת החוק הבינ"ל הם שייכים לנו או שלא? על כל זה ועוד בגוף המאמר
איתמר לוין
סיכום עדותו הראשית של אהוד אולמרט בפרשת ראשונטורס: קו ההגנה וגלגול האחריות, ריבוי הטיסות והתמיהות שהן מעוררות, האם אולמרט באמת חסך כסף למדינה, וגם התבטאות אחת שלו שעוררה צחקוקים בקהל
נורית גרינגר
ישראל נוהגת עם הערבים-"פלשתינים" לאור הביטוי 'נעשה ונשמע'    הגיע הזמן לחדול מן ההצגה ולהפסיק לשקר לעצמנו - הרשות הפלשתינית מורכבת מקבוצת רוצחים החיים על חשבון כספיהם של אנשים אחרים!
יהודה דרורי
אנחנו לא חושבים שאם הגענו לגיל 60 נגמרו לנו החיים. להפך, עכשיו אנחנו מתחילים לחיות, כי הילדים מסודרים, לנשים כואב הראש תמיד, ואנחנו פוחדים לצאת לפנסיה מוחלטת פן נזקין מהר ולא נדע מה לעשות עם עצמנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il