X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאבקה של מוכתר מאי, שנאנסה ע"י 13 גברים בפקיסטן, לבקש צדק בתוך שיטת משפט אשר נטועה בתוך יחסי הכוח, הוא גם מאבקם היומיומי של משפטנים לשינוי חברתי, המנסים באופן יומיומי לאתר מנגנונים יצירתיים לשינוי שיטת המשפט במסגרת כלליה היא
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון של פקיסטן זיכה את 13 הגברים שאנסו, בהוראת זקני הכפר, את מוכתר מאי (הארץ, 22.4.11 "הנאנסת מפקיסטן: הנאשמים יכולים להרוג אותי עכשיו"). אונס בהוראת רשויות החוק השבטיות (זקני הכפר) אשר מוצדק בדיעבד על-ידי האינסטנציה המשפטית העליונה ביותר של המדינה, נדמה בעינינו, מנקודת המבט הליברלית המערבית, כעדות ל"פרימיטיביות" שיטת המשפט במזרח התיכון השבטי. האומנם?
שיטת המשפט המערבית מאפשרת לא אחת דיכוי של קבוצות מוחלשות ומודרות בחסותה. כך לדוגמה פסק הדין של בית המשפט העליון של ארצות הברית, בעניין דרד סקוט, משנת 1857, קבע כי עבד "כושי" הוא רכוש בעליו. עד לסוף המאה ה-19 ראתה שיטת המשפט באישה - קניין הגבר, ואינוס אישה בידי זר נתפש כפשע כלפי "בעלה", בזמן שהוא עצמו היה רשאי, בחסות אותה שיטת משפט, לאונסה.
אין צורך לילך רחוק - שיטת המשפט הישראלית מכשירה באופן יומיומי את הכיבוש הישראלי בגדה. אשפוז כפוי הוא חוקי במרבית מדינות המערב, הגם שהוא סותר באופן בוטה את עקרונות היסוד של השיטה: הזכות לאוטונומיה אישית, לכבוד ולחירות, ואיסור שלילת חירות בעילות עמומות.
העניין מסתבך כאשר השיח המשפטי מאפשר הכרה רשמית בזכויות של קבוצות מוחלשות, אך מסכלה הלכה למעשה: מקינון המחישה כיצד שוויון פורמלי וזכויות יסוד מהוות חרב פיפיות לנשים, כאשר אלו אינם מאפשרים הכרה בהטרדה מינית, דורשים מנשים להידמות לגברים כתנאי מקדמי לשוויון, ומאפשרים אלימות כלפי נשים ב-ד' אמות הבית, במסגרת "הזכות לפרטיות".
אך גם כששיטת המשפט מכירה בהיבט המהותי של הזכות (כיום מוכרת אפליה סמויה ועקיפה חרף מראית עין של שוויון "פורמלי"), המשוכות בדרך לצדק קשות לצליחה: עו"ד יובל אלבשן הצביע, בספרו "זרים משפט", על אי-נגישותן של אוכלוסיות מוחלשות למערכת המשפט, בשל מחסומים כלכליים, והקושי של אנשים מוחלשים לתרגם את העוול שנעשה כלפיהם לעילה משפטית: כשההכרה מתרחשת באיחור, מחסום ההתיישנות עומד לרועץ.
גם אם מחסומי הסף נצלחו, לא קלה דרכם של נפגעי עוולות מקבוצות מוחלשות: הגם שתכליתו של הליך נזיקי היא כינון צדק מתקן בין צד חלש (התובע) לצד חזק (הנתבע), לעיתים האגרסיביות המובנית בתוך השיטה האדברסרית, המעודדת כל צד להקצין עמדותיו תוך הכפשת הצד השני, ואשר כרוכה בפרקטיקה האכזרית של חקירה נגדית שיכולה להיות משפילה וקשה, מרתיעה נפגעי עוולות לפנות לשיטת המשפט מלכתחילה. שלא לדבר על כך שהתבנית המשפטית הפורמלית של "נזק" ו"אדם סביר", מקשה על ה"אחר" להביא את סיפורו הצודק בפני בית המשפט.
מאבקה של מוכתר מאי, לבקש צדק בתוך שיטת משפט אשר נטועה בתוך יחסי הכוח, הוא גם מאבקם היומיומי של משפטנים לשינוי חברתי, המנסים באופן יומיומי לאתר מנגנונים יצירתיים לשינוי שיטת המשפט במסגרת כלליה היא. הקונפליקט המובנה מוביל לא אחת לפתרונות משפטיים חדשנים, המבוססים על מוסדות משפטיים ישנים, ותביעות נזיקין של מסורבות גט או קורבנות אלימות מינית, הן רק דוגמה אחת.
במקרים אחרים תוצאה משפטית הסותרת באופן בוטה את ערכי היסוד של השיטה, מעוררת שינוי חברתי רדיקלי: קביעת בית המשפט העליון של ארה"ב בעניין דרד סקוט היוותה את אחד הגורמים לפרוץ מלחמת האזרחים.

תאריך:  07/07/2011   |   עודכן:  07/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשנות את השיטה בכלליה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו
הצודקים  |  8/07/11 08:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב משה יהודאי
המאמץ של דוב ליאור ותומכיו, לאמץ את הפרשנויות בהלכה הממעיטות בערך חיי לא-יהודים - הוא פוליטי, לא דתי. יחסם השלילי לפלסטינים ממריץ אותם להדגיש את הפירושים המדירים והמפלים בין יהודים ללא-יהודים, על כל הכרוך בכך
מני ישי
פרשת בלק מלמדת, כי אפילו שיתוף הפעולה בין שני אויביי ישראל בלק ובלעם, לא הועילה להם כנגד ישראל. אולם כאשר ישראל מזיקים לעצמם, כאשר ישראל פוגעים בטוהר המחנה, בייחודיות שבהם כאן מתחילה הנפילה, חורבן בית המקדש
טליה פישמן
אצלנו זה בא בטבעיות, לחשוד במנהיגינו שהם מושחתים ו'לחפש' אותם, אצל האמריקנים - לא. ובכל זאת, אפילו הסבלנות של האמריקנים, עושה רושם, פוקעת. המציאות התקשורתית באמריקה הפכה להיות יותר קוטבית, גם בקרב הצופים והקוראים וגם מבחינת יחסי שלטון מול תקשורת. אני לא חושבת שלנשיא קודם כלשהו הייתה מערכת יחסים עכורה כל כך עם חלקים רבים מן התקשורת כמו שיש לאובמה
איתמר לוין
משה טרי, המנהל הצפוי של רשות המיסים, מוגדר בפי כל "מנהל בחסד עליון". ברשות ניירות ערך הוא התווה קווים אסטרטגיים, דרש מהכפופים לו להיות נאמנים להחלטותיו - ובתמורה העניק להם חופש פעולה נרחב וגיבוי מוחלט. ברשות המיסים יהיו לו גם כמה אתגרים שאיתם טרם התמודד בתפקידיו הקודמים
אברהם בן-עזרא
אדם לעמל נולד: לא כעונש, אלא כעובדת חיים בריאים ויצירתיים, וכאלטרנטיבה לחיי "חופש", "נופש", ריפיון ובטלה. הרעיון להאריך את סוף השבוע ביום נוסף הוא הפחתה משמעותית של היצירתיות האנושית, תוך העצמה משמעותית של הנהנתנות הבהמית.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il