X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המציאות באיחוד האירופי מוכיחה כי לא רק סולידריות לשם שמיים איננה טבעית לאנושות אלא גם "סולידריות מוסדית", זו הנקנית בגזירת הפוליטיקה, עומדת על כרעי תרנגולת צולעת. את היחסים הבין-אתניים כפי שהיא מפתחת היום באירופה קשה לראות עדיין כמציאות של "דיון ציבורי" המקדים יצירתה של "תרבות אירופית משותפת". במקום "תרבות אירופית משותפת" עלולה להתפתח תרבות של עימותים
▪  ▪  ▪
'סולידריות אמיצה' רק בתקופה שבה יגור זאב עם כבש [צילום: AP]

מסע הרצח ההמוני על-ידי פעיל ימין קיצוני בנורווגיה והמהומות הקשות שהתרחשו בבריטניה הם אך אילוסטרציה לדעה שגם בעידן הפוסט-מודרני רעיון האוניברסליזציה של המין האנושי שבו כל בני אדם חולקים ביניהם "שפה אחת ודברים אחדים" אינו אלא אוטופיה. היקום והקיום הם מטבעם געשיים. השמש היא מצבור גזים סוער תדיר, כדור הארץ ועוד כוכבי מרום אוצרים בכרסם אנרגיות עצומות המבקשות לפרוץ להן דרך החוצה, ועל סיפונו של כדור הארץ משתוללת האנושות חסרת מנוח. אחווה וסולידריות בין האומות הם רק מליצות לקשט בהן נאומים כמו גם לתלות תקוה על איזה קרס מופשט.
הוגיו ומוביליו של הפרויקט האירופי לדורותיו הבינו כי אין די באינטרסים כלכליים משותפים או בתקוות פוליטיות משותפות על-מנת לנפוח נשמה בפרויקט זה. היה ברור להם כי גוף ללא נשמה אינו נותר לעמוד על רגליו. היה ברור להם כי אם אין למצוא "תרבות אירופית" מן המוכן, יש להמציא תרבות כזו, באשר סולידריות פאן - אירופית שרצו ליצור אינה נבנית רק מהפלת חומות המכס בין המדינות החברות או מהפלת חומת ברלין.
וכך עם הרחבת האיחוד האירופי בראשית העשור הקודם כאשר הצטרפו מדינות חדשות, בעיקר מאירופה המזרחית ומאגן הים התיכון צצו ועלו שתי שאלות: האחת, מהם גבולותיה הגיאוגרפיים של אותה ישות יבשתית -אירופה, והשנייה, מהי תרבות אירופית. השאלה השנייה הוחרפה לנוכח נראותו ההולכת וגוברת של האסלם בארצות אירופה העקריות.
לפני כעשור הקימה הנציבות האירופית מועצת חכמים, מורכבת מאנשי אקדמיה, אינטלקטואלים ופוליטיקאים, על-מנת לענות על שאלות אלו. גוף זה שישב על המדוכה כשנה וחצי הגיע למסקנה הבלי נמנעת שאי-אפשר להגדיר ערכים אירופיים, יחד עם זאת מכיוון שגורמי סולידריות אחרים הולכים ומטשטשים לא יוכל האיחוד האירופי להמשיך ולהתקיים ללא "תרבות אירופית משותפת". כיצד יוצרים, אם כן, "תרבות משותפת זו? ובן, קבעו החכמים כי תרבות כזו תעלה מתוך תהליך של דיון ציבורי, של משא-ומתן בין מוסדות, של ניסוי וטעיה. "אירופה איננה עובדה אלא תהליך ומשימה" ציינו החכמים.
ואם אכן כך הם פני הדברים הרי שגם אין זה ראוי להגדיר גבולות גיאוגרפיים או התניות אתניות, לאומיות או דתיות לאירופה באשר גם אלה ייקבעו כמסקנה של תהליך ולא כקביעה א-פריורית. "המרחב התרבותי האירופי אסור לו שיהא מוגדר כמנוגד לתרבות לאומית מסוימת. תרבות אירופית אסור לה שתהא מוגדרת מתוך שלילת דת מסוימת", קבעו חכמי אירופה, ובמפורש התייחסו גם אל האסלם. להבהרת מסקנתם הם טענו כי "תרבות אירופית אינה שאלה פילוסופית אלא הכרעה פוליטית". לקראת סיכום ניר העמדה שלהם הדגישו חברי סנהדרין אירופי זה כי גורלו של האיחוד האירופי תלוי בקיומה של סולידריות כזו שתהא אמיצה יותר מסתם סולידריות אוניברסלית הקיימת (או שמן הראוי שתהא קיימת) בין בני אנוש. זו צריכה להיות מעין סולידריות לשם שמים ולא "סולידריות מוסדית" גרידא.
סולידריות בתוך הגזע האנושי קיימת בהיקף מוגבל במצבים מסוימים, בדרך כלל לנוכח בליץ קריג של איתני הטבע. מדינות מסייעות להאיטי וליפן, למשל, בפקוד אותן הזוועה. סולידריות עם רעבי אפריקה היא בהיקף יותר מוגבל. כאן אין דרמה חדה. לא רק בורא שמים וארץ "אשם" במציאות העגומה אלא גם בני אדם השולטים באכזריות בבני מינם. אין כאן בליץ קריג אלא מלחמת התשה. המוות בקרב רעבי אפריקה אינו פוגע כחץ שלוח, אלא הוא מתעמר בקורבנותיו לאורך זמן ואוכל אותם בנגיסות קטנות. בהעדר הדרמה מגיבות בלוטות הסולידריות האנושית אך בריפיון.
המציאות באיחוד האירופי מוכיחה כי לא רק סולידריות לשם שמים איננה טבעית לאנושות אלא גם "סולידריות מוסדית", זו הנקנית בגזירת הפוליטיקה, עומדת על כרעי תרנגולת צולעת. את היחסים הבין-אתניים כפי שהיא מתפתחת היום באירופה קשה לראות עדיין כמציאות של "דיון ציבורי" המקדים יצירתה של "תרבות אירופית משותפת". נראה כי דווקא גיוון אתני עלול להביא לחיכוכים בין האוכלוסיות השונות. במקום "תרבות אירופית משותפת" עלולה להתפתח תרבות של עימותים.
גם ההסדרים המוסדיים שנועדו להבטיח סולידריות נפרמים לעת משבר. בספרד, למשל, חיים כיום 823,000 מהגרי עבודה מרומניה. המצב הכלכלי הקשה הביא את ממשלת ספרד לנעול את שערי הכניסה אליה בפני מהגרים נוספים, זאת בניגוד מוחלט לעיקרון המוסדי של השוק האירופי המשותף. רומניה התלוננה בפני הנציבות האירופית, הגוף האחראי על קיום האמנות האירופיות, אך הנציבות עצמה חסרת אונים לנוכח סירובה של ספרד מוכת האבטלה, ועל כן היא מצאה, למורת רוחה של רומניה, נוסחה מפותלת המניחה לספרד לעמוד על שלה.
גם בפרשת ניסיונות חילוצה של יוון מהתהום הכלכלית לא נרשמת סולידריות אירופית מכל סוג שהוא. אומנם בחודש הקודם הסכימו חברות גוש היורו להפעיל תוכנית נוספת להזרמת כספים ליוון אלא שהחלטה זו כבר נסדקת לנוכח דרישתן במפגיע של כמה מהחברות שיוון תפקיד ערבויות במזומן כנגד כספי הסיוע. זוהי דרישה שיוון לא תוכל, כנראה, לעמוד בה, מה שיקשה על ביצוע תוכנית ההבראה.
נראה, אם כן, כי מציאות של "סולידריות אמיצה" בין מדינות אירופה, כזו שמועצת החכמים האירופית מייחלת לה תופיע רק בתקופה שבה יגור זאב עם כבש.

תאריך:  21/08/2011   |   עודכן:  22/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמים וארץ / Shamaim
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פנטזיה של סולידריות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסולידריות וטבע האנושות.
יצחק מאיר  |  21/08/11 19:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
כמה קסאמים, גראדים, נפגעים והרוגים, ישראל צריכה לספוג על-מנת ש"מקבלי ההחלטות" בישראל יבינו שיש לשנות את הדיסקט?    רק תגובה בלתי מידתית תביא להפסקת אש הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים, אולי תוך שבוע, מקסימום חודש
יהודה דרורי
הכנסת כוחות אוויר ושריון ואוגדות טנקים מצריים לסיני לא באה בחשבון מבחינתנו, ותהווה עילה לישראל לפרוש את כוחותיה בקו הגנה נוח מאוד, שהוא קו אל עריש-שארם א-שייח'. לכן על צה"ל להתחיל מיד בהכנות לגיוס שתי אוגדות מילואים שיהיו מוכנות בהתראה קצרה להיכנס לשטח במידה שמצרים תקדם כוחותיה לתוך סיני
צ'לו רוזנברג
לא קל יהיה להביא שקט בישראל, טילים יפלו ומצוקה מוראלית ונפשית תורגש היטב. יחד עם זאת, מנהיגי ישראל חייבים להבטיח שהשקט יחזור לאורך זמן רב, כפי שהיה לאחר "עופרת יצוקה". וגם לאחר שתושג מטרה זו, עדיין יהיו ניסיונות לפגוע בישראל
יהונתן דחוח-הלוי
תנועת האחים המוסלמים, ושאר הכוחות הפוליטיים המיישרים עימה קו, מובילים את ההמונים להפגנות יומיומיות בדרישה לניתוק היחסים עם ישראל וגירוש הסגל הדיפלומטי שלה    לאור חולשת השלטון המרכזי מול כוחו של ההמון המאורגן והמוסת קיימת סכנה מוחשית לנציגויות הישראליות
עידן יוסף
אגד מרחיב את המקומות השמורים לקווים בינעירוניים    את האופציה לשמור מקום הוא מפרסם בכתב אך ורק בריכוזים חרדיים    שערורייה או הבנה לצורכי המשתמשים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il