X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממאמר זה מוכח שהיום התשיעי קשור בקשר הדוק ליום העשירי. נוסף לכך גם מלשון הפסוק " מערב עד ערב תשבתו שבתכם". דרשו חכמינו שיש חיוב מהתורה להוסיף ביום הכיפורים מהחול על הקודש משמע שהמיוחד ביום הכיפורים חג הטוהר שהיום התשיעי בו מאוחד עם היום העשירי. גם במנהגים בעם ישראל עולים דקדוקים המבוססים על הפסוקים הנזכרים
▪  ▪  ▪
להוסיף על קדושת יום הכיפורים ביום התשיעי [צילום: פלאש 90]

מיוחד הוא יום הכיפורים לכלל עם ישראל. ייחודו ניכר כיום צום לא רק בבתי הכנסת אלא גם ברחובותיה של עיר. מעלתו בתפילות הארוכות בבית הכנסת הגורמים לאנשים רבים לחוות אותו כיום כבד, יום שלא קל לשאתו הן בבית הכנסת והן מחוצה לו.
קיימת תחושה כללית בציבור שיום הכיפורים קדושתו היא מעל ומעבר לקדושתם של כל ימות השנה, וכיום "הקדוש" גורמת לכך שאנשים שאינם שומרים את דיני היום כמצוּוֶה חשים במיוחדותו. עיקרו של היום כיום של "מחילה, סליחה וכפרה" על חטאי השנה האחרונה, על עבירות שבין אדם לחברו ובין אדם לבוראו. על כן מעיקר היום אינו הבכי והצעקה או הוידויים על החטא, אלא היותו יום של מחילת עוונות וכפרה לכלל ישראל. דבר המביא ליום של שמחה גדולה להיותינו זכאים בסופו של תהליך.
ייחוד נוסף ליום קדוש זה שהינו החג היחיד שזמנו נקבע ליום התשיעי: "בתשעה לחודש בערב, מערב עד ערב תשבתו שבתכם" (ויקרא כ"ג, ל"ב).
הלשון שקבעה התורה את זמנו של החג ביום התשיעי ולא ביום העשירי הביא את חכמינו לדרוש שיש חיוב להוסיף על קדושת יום הכיפורים ביום התשיעי. יום זה אינו רק ערב יום הכיפורים אלא שקביעת יום הכיפורים מתבססת על היום התשיעי וחשיבותו של היום העשירי היא רק נוכח התחלתו ביום התשיעי.
בראייה ראשונית ניתן לומר שהלשון בתשעה לחודש בערב מוכיח שערבו של היום התשיעי היא תחילת החג בניגוד לשאר המועדים שביום לפני החג אינו נחשב "כעצם החג". כמו-כן הלשון "מערב עד ערב" מוכיח שדין החג הוא "מערב עד ערב" ולא התאריך המסוים של היום העשירי בתשרי וכדרך כל המועדים שלא קבעה התורה את זמנם אלא על-פי התאריך. ולראיה מלשון הפסוק: "בתשעה לחודש בערב" דרשו חז"ל "שכל האוכל בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי" (ברכות ח',ב').
ממאמר זה מוכח שהיום התשיעי קשור בקשר הדוק ליום העשירי. נוסף לכך גם מלשון הפסוק " מערב עד ערב תשבתו שבתכם" (ראה לעי"ל). דרשו חכמינו שיש חיוב מהתורה להוסיף ביום הכיפורים מהחול על הקודש משמע שהמיוחד ביום הכיפורים חג הטוהר שהיום התשיעי בו מאוחד עם היום העשירי. גם במנהגים בעם ישראל עולים דקדוקים המבוססים על הפסוקים הנזכרים.
במקביל לפסוק "בתשעה לחודש בערב" קבעו חכמינו שיש להקדים את וידוי יום הכיפורים ליום התשיעי בתשרי, שמא יארע דבר תקלה קודם כפרת היום, הרי חז"ל הקדימו את עניין יום הכיפורים לתשיעי בתשרי דבר שלא נמצא בשאר המועדים. כך גם בפסוק "מערב עד ערב תשבתו שבתכם" תוקן הפיוט לליל יום הכיפורים, בו מושם הדגש על ה-ע-ר-ב וזה לשונו: " יעלה תחנוננו מערב, ויבא רינוננו מבקר ויראה שוועתינו עד ערב".
הרי לך איזכור נוסף על ייחודו של יום הכיפורים בשונה מכל המועדים. למעט, את יום השבת שכניסתו עדיין מבעוד יום ביום הששי כפי שמציין זאת המדרש על הפסוק: "ועיניתם את נפשותיכם בתשעה...."- יכול ותענה בתשעה? תלמוד לומר: "בערב" אי בערב יכול משתחשך? ת"ל "ועיניתם את נפשותיכם" בתשעה - הא כיצד? - מתחיל ומתענה מבעוד יום, שכן מוסיפים מן החול אל הקודש. אין לי מלפניו, מלאחריו מנין? תלמוד לומר: "מערב עד ערב", אין לי יום הכיפורים, שבת בראשית מנין? תלמוד לומר "תשבתו", ימים טובים מנין? תלמוד לומר " שבתכם הא כל השבתות שאתה שובת אתה מוסיף לה מחול על הקודש בין מלפניו ובין מלאחריו". רואים אנו שהמשותף ליום השבת ויום הכיפורים שהתחלת קדושתם מבעוד יום.
עם רדת היום ושקיעת החמה של יום ט' בתשרי מתקדש ונכנס לתוקפו היום המקודש ביותר בדת ישראל יום הכיפורים - יום שבת שבתון- יום שבו שובת האדם ממלאכה, מאכילה, משתייה ומכל תענוגות הגוף, מסיח דעתו מכל הגורמים ששיבשו דרכיו ומתעלה לעולם רוחני ומוסרי.
חג הטוהר שלפניו יום הזיכרון - ראש השנה - חג של אמונה והתבוננות. לאחריו מועדים לשמחה הכוללים בתוכם את חג הסוכות ושמיני עצרת הם המעלים את האדם בישראל למצב של שמחה גדולה ע"י היטהרותו ולידתו מחדש.

תאריך:  27/09/2011   |   עודכן:  27/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף בן משה
לשיטתו של נתניהו המדינה היא יהודית כי שטחה חופף את חבל יהודה. ראשית, יש לברך אותו על אימוץ העיקרון הטריטוריאלי ולא העיקרון הדתי של המושג "מדינה יהודית". אם כך, יתכן שהמינוח הנכון הוא "מדינה יהודאית" ושם המדינה היה צריך להיות "יהודה"
עו"ד יוסי דר
בעבר, בעקבות תלונות שונות שהוגשו נגד הרב יונה מצגר בתקופה שהיה רב של אחת השכונות בתל אביב, התקיים שימוע בעניינו בפני הרכב של שלושה רבנים בראשות הראשון לציון דאז, הרב אליהו בקשי דורון. מפרוטוקול הדיון בתלונה עולה כי קיים צילום בו נראה הרב מצגר רוקד עם הכלה ומסביב גברים ונשים
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
ועדת הערר אישרה לאחרונה למנהל מיסוי מקרקעין לתקן שומה בעסקת תמורות כ-7 שנים לאחר המכירה. בפסק דין קצרצר קבעה ועדת הערר כי שינוי התמורות הינו שינוי מהותי של עסקת המקרקעין המחייב דיווח על-פי דין, ועל כן היה מקום לתיקון השומה
נסים גבאי
ככה זה בישראל - אפילו וועדת טראח בום טראח אמורה ליפול כי שר הביטחון שומר לעצמו את כל תקציב המדינה, ותמיד ימצא איזה אירני שיבוא לעזרתו. וכעת למחאה?!, להפגנות או אולי הפנינג נוסף?
אלעזר לוין
על גבי הנייר, אפשר לבנות 165 אלף דירות ב-22 ישובים    למעשה - שורה של חסמים בתחומי התחבורה, הביטחון, הרשויות המקומיות והסחבת האינסופית ישליכו את דוח טרכטנברג למגירה, בצד דוחות קודמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il