X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ע"פ תורתנו הקדושה אחרי המבול, הקב"ה לא הוסיף מצוות נוספות למערכת המשפט הכלל-אנושית. לכן, הסיקו חז"ל שאותן שבע מצוות היוו את כל מערכת המשפט המחייבת את אומות העולם
▪  ▪  ▪
האדם ישחוט את החיות בטרם אכילתם - המצווה היחידה שניתנה לבני נוח במפורש

ע"פ המסורת וההלכה שבע מצוות בני נח ניתנו לאדם הראשון. ליתר דיוק, הכל מסכימים שלפחות שש מהן ניתנו לאדם הראשון והשביעית ניתנה לבני נח אחרי המבול. נשאלת השאלה: איך זה קשור אלינו ומדוע טרח הרמב"ם להקדיש פרק שלם בהלכות מלכים לאותן מצוות?. ועוד: מדוע לא נתן הקב"ה לאדם הראשון או לבני נח לוח שבו מופיעות שבע המצוות כפי שהוא נתן לנו את עשרת הדברות? ושאלה נלווית נוספת: מדוע, אם אומנם הן כל כך חשובות, לא ניתנו אותן מצוות, במפורש, לאדם הראשון ולנח?
ידוע לנו שבקשר ל"מצוות בראשית" הקב"ה ציווה את אדם וחוה במספר מצוות: "פרו ורבו ומִלאו את הארץ וכִבְשֻהָ" (בראשית א, כח), לאחר מכן "לעָבְדָה ולשָמְרָה" של גן-עדן, ולבסוף "ויצַו ה' אלֹקים על-האדם לֵאמֹר מכל עץ הגן אָכֹל תֹאכֵל: ומעץ הדעת טוב ורע לא תֹאכֵל" (בראשית ב, טז-י"ז). המצוות הללו ע"פ מניינן ותוכנן פשוטות למדי ומיד מעלות את השאלה: האם הן בעצמן יספיקו לאדם ולצאצאיו כדי לנהל דרכן את העולם? הרי מערכת משפטית כה דלה נראית מיועדת לכישלון חרוץ. ולכן נשאלת שאלה נוספת: כיצד השאיר הקב"ה את אדם וחוה ללא שום קודקס משפטי מפורש שעל פיו ילמדו את צאצאיהם כיצד לנהל את חייהם?
כמובן שחז"ל היו ערים לשאלות הללו והתמודדו עמן. הם קבעו בגמרא (סנהדרין נו, ב) שמקור שבע מצוות בני נח הינו בפסוק בבראשית: "ויצַו ה' אלֹקים על-האדם לֵאמֹר מכל עץ הגן אָכֹל תֹאכֵל". אכן נשמע מדהים. הרי מה הקשר, כביכול, בין אותו פסוק לשבע מצוות בני נח?
מכיוון שזה לא נראה סביר בעיני, ברצוני להציע פתרון אחר למקור שבע מצוות בני נח - לא בעת קבלתן ע"י בני ישראל ממשה רבינו, ששם אין מחלוקת שהם ניתנו לנו, אלא לגבי מקור "קבלתן" של אותן מצוות ע"י אדם הראשון ובני נח.
מכיוון שהמצוות שנמסרו במפורש לאדם הראשון ואשתו היו כל כך גשמיות - פרו ורבו, אכילה ואי-אכילה מפרות גן עדן, עבודה ושמירת גן עדן - הכיצד יתכן שהמצוות היותר רוחניות שבהן מצוות בני נח - לא נמסרו גם הן במפורש? התשובה, לעניות דעתי, הינה שאכן אותו אדם ראשון, שבחכמתו הגדולה ידע לקבוע את שמם של כל הבריות ע"פ תכונותיהן הייחודיות - בחכמתו הרוחנית גם ידע וקבע את ששת "מצוות בני נח". זה בדיוק מה שאמר הרמב"ם כאשר הוא כתב "שהדעת נוטה להן", קרי, שאפשר להסיק אותן ע"פ חכמת האדם. וכיצד קבע אדם הראשון את אותן שבע מצוות? ראשית, מכיוון שה' דיבר עמו, הכיר האדם את בוראו וידע שה' יצר את אשתו.
לכן, הוא חִיֵיב את עצמו ואת צאצאיו בעבודת ה' ובמקביל במניעת כל עבודה זרה. וקל וחומר ש"ברכת" ה' שבראו תהיה מצווה חמורה שאין כמותה. מכיוון שאדם צווה בפריה ורבייה הוא הבין שבעתיד לבוא יהיו להם צאצאים רבים. כדי שהם יוכלו לחיות במסגרת חברתית הם יאלצו לאסור על איש מלרצוח את אחיו, על איש מלקחת את אשת רעהו, ועל איש מלגזול את רכוש עמיתו. המצווה השישית שאדם הסיק שעליו לקבוע הינה הקמתה של מערכת משפטית שתוכל לשפוט אנשים ע"פ אותם חוקים.
המצווה היחידה שאדם הראשון לא יכול היה להסיק בחכמתו הינה איבר מן החי. והסיבה היא שאדם הראשון וכל האנושות עד למבול נאסר עליהם לאכול בשר. רק אחרי המבול, כאשר הקב"ה ראה את הידרדרותם המוסרית של בני האדם ואת תאוותם לאכול בשר, הוא נכנע לתאוותם זו. ברם, הוא קבע שהאדם ישחוט את החיות בטרם אכילתם, ולא יקרע את איבריהם בעודם בחיים כי קריעת איבר מן החי אינה מתאימה לאדם הנברא בצלם. את המצווה הזו אי היה אפשר להסיק לוגית ע"י בני נח, ולכן היא היא המצווה היחידה שניתנה להם במפורש - בדיוק כפי שניתנו לאדם הראשון 1656 שנים קודם לכן - "מצוות גן עדן" המפורשות.

תאריך:  27/10/2011   |   עודכן:  27/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 פרו ורבו / Pruurvu
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה לנו ולשבע מצוות בני נח?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ניתוח יפה, והמסקנות לעולם....
ירון זכאי 1  |  27/10/11 19:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
בית המשפט מוסמך להימנע מביטול מומחה אשר מונה על ידו, ואפילו לשמור על מעמדו ועל כבודו, אך ביחד עם זאת - להעדיף את חוות דעתו של מומחה צד לדיון על פני חוות דעתו של מומחה בית המשפט, והיו דברים מעולם
עופר לפלר
על-אף שאני נמנע מלטוס עם אל-על, לא הייתה לי ברירה ואת טיסתי האחרונה עשיתי עם החברה    ושוב זה קרה: השירות היה לקוי והכבוּדה היקרה ללבי נרמסה    הכל מתחיל בחוסר ההבנה של אל-על כי לנוסע חשוב שיתייחסו אליו ואל הכבוּדה שלו בכבוד ולא ב"סמוך" הישראלי המכוער    מכתב גלוי למנכ"ל אל-על
עו"ד אברהם פכטר
אריק שרון - חייל, מפקד מגדולי המצביאים של ישראל מאז תקומתה. שרון, כגנרל על מהלכיו הצבאיים והישגיו בשדה הקרב, נמצא בשורה הראשונה של גדולי המצביאים כמו גנרל פטון, מונטגומרי, ברדלי ורומל. באישיותו ובמעשיו דומה יותר לגנרל פטון ומעל לכל בולטת מנהיגותו במלחמת יום הכיפורים    על ספרו הביוגרפי של שרון - שנכתב על-ידי בנו גלעד - "חייו של מנהיג", הערות ותוספות
רעות יעקבסן
אנחנו גאים להיקרא עם הספר, אך האם אנו יודעים את אותו הספר? בימים אלו מגיעה הזדמנות נוספת להצטרף ללומדי התנ"ך
אפרים הלפרין
איזו מדינה יכולה לכתוב על טובי רופאיה שהם אינם נקיי-כפיים? איזו מדינה יכולה לכתוב על טובי רופאיה שהם תחבולנים? רק מדינה שירדה מהפסים...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il