X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מפסים של איגרא רמה לפסים של בירא עמיקתא היא ליבת סיפור יוסף. כתונת הפסים המלכותית עשירת הצבעים והגוונים נקרעת ומלבישים אותו תחתנה כתונת פסי שחור לבן של אסיר, עד אשר ייקרא אל פרעה לפתור לו חלומו, יחלף שמלותיו ויובל אחר כבוד לפני המלך, בבגדי בוץ וארגמן. סוף דבר מי יודע באיזה בגד היה יוסף כלוא יותר, בכתונת הפסים המלכותית או בכתונת פסי האסיר
▪  ▪  ▪
יוסף פותר חלומות במצרים

וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים.וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם. ( בראשית פרק ל"ז, פסוקים ג'-ד')
סיפורו של יוסף הוא סיפור של מלבושים. "יִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו". יעקב לא שעה לאזהרה המאוחרת שכתבו חכמינו בתלמוד: "לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים" (מסכת שבת, גף י' עמוד ב'). גם אביו לא נזהר. הוא אהב את עשו על פני יעקב. גם אימו לא נזהרה. היא אהבה את יעקב על פני עשיו. הם שינו בין בן אחד לבין בן שני. יעקב שינה בין בן אחד לאחד עשר בנים, אותם שילח לרעות צאן בהריה המסולעים של שומרון, ואותו, בו ראה את החכם מכל הבנים, קרב כל היום בביתו וכיאה לבן נסיכים, עשה לו כתונת פסים. כתונת זאת הייתה לכתונת גורל.
עד לעצם היום הזה איננו יודעים אל נכון כתונת פסים מה היא. בתלמוד שהזכרנו היא כתונת מילת עדינה וקלילה עשויה צמר נקי ומעולה. אי-אפשר היה לרועים שלבשו אריגי עבודת רועים גסה להתעלם מיפי בד הכותונת היקרה. היא התגרתה. בטיבה. באיכותה. לא בצבעיה.
גם רבינו סעדיה גאון אינו רואה פסים בכתונת הפסים. היא הייתה ארוגה בד "ששתייו וערבו משי". המשי בכותונת יוסף, השפיל את הכותנה במלבושי האחים. הרמב"ן מפרש כי יעקב, הלביש את בנו, "כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר" (ישעיה ס"א י'), "כבן מלכי קדם" בכותונת " מרוקמת כדמות פסים,(ולא פסים ממש) והיא כתונת תשבץ". כתונת תשבץ היא אחד מן הבגדים שמשה צוו לעשות לאהרון "לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת" (שמות פרק כ"ח,פסוק ב'). רש'י מפרש כי תשבץ הוא כתונת עשויה "...משבצות לנוי, והמשבצות הן כמין גומות העשויות בתכשיטי זהב למושב קביעות אבנים טובות ומרגליות" (שם,פסוק ד').
בקרב המלכים היה המלבוש קרוי כתונת פסים. אותו מלבוש בקרב הכוהנים היה קרוי מעיל תשבץ. יעקב שינה אפוא את יוסף מאחיו, גם במלוכה וגם בכהונה. הכותונת הזאת ניקרה עיניים יותר משהאחים יכלו לשאת.
המשורר רבי משה אבן עזרא (ספרד 1070-1138) כותב בשירו הנודע "כתונת פסים" המתאר את התעוררות הטבע באביב ובייחוד את לידת השושן מתוך ניצנו כותב:
"כתנות פסים לבש הגן/ וכסות רקמה מדי דשאו,
ומעיל תשבץ עטה כל עץ/ ולכל עין הראה פלאו".
בפואזיה של האנשה זאת, מקבילה כתונת הפסים לתשבץ אולם יש בה הדגשה יתירה של צבע, פרחים, דשא, אילנות והוורד הנולד. צבעוניות זאת עולה בקנה אחד עם המסורות שצבעו את כתונת הפסים בצבע אחד או בצבעים הרבה. מסורות אלה, יהודיות ולא יהודיות אחראיות לדימוי הרווח היום של כתונת פסים רבת גוונים. רבינו דוד קמחי סבר כי הפסים הם רצועות ארוגות או צבועות צבעים שונים. מנדלקורן, מוחק את הפסים.
Tunica versicolar, כותונת רבת צבעים, הוא פוסק. תרגומים אנגליים החדירו לתודעה את הביטוי Multicolour. הצרפתים היו זהירים ומאחר שהם לא ידעו, כפי שאיש לא ידע פסים מה הם, הגדירו את הכותונת בתואר Splendide, פשוט 'נהדר', עם צבע או בלי צבע, עד שבאו ההולנדים ולא רצו לשגות ואמרו prachtige, veelkleurige mantel, גם נהדר וגם מרובה צבעים.
אחת ידענו, כתונת הפסים הייתה מלבוש של מלכות. הנסיכה תמר, שקרבתה לבית המלוכה זיכתה אותה בתואר אחות לאמנון, לבשה אותה. תמר כבשה ביופיה את דמיונו של אותו אמנון והוא לא כבש את יצרו, שיחרר את ניצרת אלימותו ואנס אותה "..וְעָלֶיהָ כְּתֹנֶת פַּסִּים כִּי כֵן תִּלְבַּשְׁןָ בְנוֹת הַמֶּלֶךְ הַבְּתוּלֹת מְעִילִים..." (שמואל ב' פרק י"ג , פסוק י"ח). מבוזה ומושפלת, איבדה תמר את דימויה העצמי כבת מלך ובסערת נפשה "... וַתִּקַּח תָּמָר אֵפֶר עַל רֹאשָׁהּ וּכְתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ קָרָעָה וַתָּשֶׂם יָדָהּ עַל רֹאשָׁהּ וַתֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְזָעָקָה" (שם פסוק י"ט). נסיכה מחוללת קורעת מעליה את בגד התום והטוהר המייחד אותה כבת מלכים.
כתונת הפסים שנתן יעקב לבנו הנבחר מכל הבנים, הייתה כתונת של הכתרה והמלכה. לבוש כתונת מלוכה חולם יוסף חלומות של מלכות. הבגד של יום עושה חלומות של לילה.
כשיוסף נראה מרחוק לאחיו הרועים הם מכנים אותו "בעל החלומות" ומיד הם מפשיטים "... אֶת יוֹסֵף אֶת כֻּתָּנְתּוֹ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלָיו. וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה..." (בראשית פרק ל"ז,פסוקים כ"ג-כ"ד). הדחה מן המלכות תחילה. סילוק, מן העולם, או ממרחב המחיה של המשפחה, לאחר מכן. הם מוכרים את יוסף למדיינים כדי לנקום בו על חלומותיו ויותר מזה כדי לנקום באביהם על שהמליך עליהם את בן הזקונים. הם יכולים היו להביא לאביהם נעל, קווצת שיער או כיוצא באלה. לא. הם טבלו את הכותונת הממליכה המרשיעה בדם והביאו אותה. אין לך נקמה מתריסה גדולה מזו.
הבגד רודף את יוסף גם בבית פוטיפר. כשם שכתונת הפסים המוכתמת דם העידה כי יוסף טורף, כן העיד הבגד שעזב יוסף ביד אשת פוטיפר המפתה כי הוא ניסה להתעלל בה. "בָּא אֵלַי הָעֶבֶד הָעִבְרִי...לְצַחֶק בִּי. וַיְהִי כַּהֲרִימִי קוֹלִי וָאֶקְרָא וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ אֶצְלִי וַיָּנָס הַחוּצָה" (בראשית ל"ט, י"ז-י"ח). שוב בגד, שוב בור. בור בשומרון ועכשיו בור בממלכת היאור.
פסים של איגרא רמה לפסים של בירא עמיקתא היא ליבת הסיפור. כתונת הפסים המלכותית עשירת הצבעים והגוונים נקרעת מעל גוו של יוסף ומלבישים אותו תחתנה כתונת פסי שחור לבן של אסיר, עד אשר ייקרא אל פרעה לפתור לו חלומו, יחלף שמלותיו ויובל אחר כבוד לפני המלך, בבגדי בוץ וארגמן. 'יצא מבין משמר עליו/ וישנה את בגדי כלאו" כותב רבי משה איבן עזרא על השושן המשתחרר מניצנו בהשראת סיפורו של בעל החלומות והמלבושים. סוף דבר מי יודע באיזה בגד היה יוסף כלוא יותר, בכתונת הפסים המלכותית שנתן לו אביו או בכתונת פסי העבד שהלבישוהו בבית האסורים.

תאריך:  14/12/2011   |   עודכן:  14/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פסים של איגרא רמה ופסים של בירא עמיקתא
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל נתן
הון אנושי עם קורטוב של טכנולוגיה    הדרת נשים = סרט אילם    יהדות היברידית    ותודה לסיום
איתמר לוין
נחום ברנע מאשים את "ההסתה של רבני יש"ע" באחריות למעשי הנבלה שנעשו נגד חיילים וקצינים. אך כדרכו, הוא מכתים ציבור שלם בלא להביא ולו שמץ של הוכחה לדבריו. אילו היה טורח לבדוק, היה מגלה שהמציאות היא הפוכה
מנחם רהט
ומי מתַחזֵק את הבלוף הפלשתיני?    תחקיר של העיתונאי החוקר דוד בדין העלה: אונר"א מנציחה את הפליטוּת הפלשתינית והפכה מפתרון לעצם הבעיה
אהרון רול
כאז כן היום - אמצעי התקשורת הישראלים משתמשים במונח "מקארתיזם". הללו מכתירים בו את מרבית העם בישראל ונציגיו בכנסת ובמפלגות היהודיות הציוניות והדמוקרטיות, על-מנת להסיט את הנושא מהפעולות האנטי-ישראליות, המפרות את אמון העם הבסיסי בנצח ישראל ובערבות היהודית ההדדית
דביר כהנא
צורך השעה: להתאחד סביב מטרה ברורה - הדרת אנרכיסטים אלימים מימין ומשמאל ממדינת ישראל    דרך הפעולה: הגליה (!) בה נקיא את האנשים הללו מתוכנו בטרם תקיא הארץ אותנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il