X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יוסף ישב בכלא שתים-עשרה שנה. בימינו, אחינו יהונתן פולארד יושב בכלא עשרים ושש שנים. אחיו של יוסף לא ידעו מה עלה בגורלו, ברם אנו יודעים היטב על מקומו, על סבלו ועל עינוי הדין במשפטו של יהונתן
▪  ▪  ▪
קבר יוסף [צילום: מאיר ברכיה]

אחד הדברים המעניינים ביותר בפרשת 'וישב' הוא שבתיאור המעשה הנורא ביותר שעשו אי פעם אחים יהודים זה לזה, כלל לא ברור מי מכר את יוסף, ומה באמת קרה! מדוע כך הדבר? מדוע בחר הקב"ה לערפל בתורתנו הקדושה את הפרטים שבמכירת יוסף, ומהו המסר עבורנו היום?
לפני שנענה על שאלה זו, הבה ננסה להבין מה באמת קרה - ברמה הבסיסית. אפשר לתמצת את שרשרת האירועים כך: יעקב שולח את בנו יוסף לבדוק את שלום אחיו ולחזור אליו עם הבשורה. יוסף הולך מחברון ועד לשכם. איש מצאהו שם וכיוון אותו לדותן. האחים מזהים אותו כאשר הוא בא לקראתם ומחליטים להורגו ולהשליך את גופתו לאחד הבורות. ראובן מתנגד להורגו ומציע להשליכו לבור. הקב"ה עצמו מעיד שכוונתו הייתה לחזור מאוחר יותר ולהוציאו מן הבור. האחים הפשיטו את יוסף והשליכו אותו לתוך הבור הריק.
עד כאן הפשט ברור ביותר. מיד לאחר מכן האחים שמעו את יוסף צועק מן הבור ומתחנן להוציאו, ומה הם עשו? הם התרחקו מרחק מסוים - לפחות כמה מאות מטרים - עד שלא יכלו יותר לשמוע את קולו. ואז הם התיישבו "לֶאֱכָל לֶחֶם" [בראשית ל"ז, כ"ה]. כי באמת אי-אפשר לאכול בשלווה כאשר אחיך מתחנן ובוכה להצלתו.
לראובן הייתה בעיה נוספת. על-פי בראשית רבא, מכיוון שהוא היה בתענית על בלבול יצועי אביו, הוא לא רצה לשבת עם אחיו כאשר הם אכלו והוא היה בצום, ולכן הוא התרחק מהם בסעודתם.
אנשים, מדיינים וסוחרים
אזור עמק דותן היה מקום של מעבר של שיירות סוחרים מהצפון ומהמזרח לדרום הארץ ולמצרים. הבורות אולי נחפרו כמקורות מים לגמלים שבשיירות הללו. האחים גילו ששיירה של ישמעאלים מתקרבת. הם תכננו להמתין עד לרגע הגעתם ואז לשלוף את יוסף מן הבור כדי למכרו, כך שמעמד המכירה הבלתי-נעים יצומצם למינימום. בעוד שהם התמקדו בישמעאלים, באו סוחרים מדיינים מכיוון אחר. האחים לא שמו לב לסוחרים המתקרבים. המדיינים שמעו את יוסף צועק להצלה ומשכוהו מן הבור. על-פי הפשט "ויעברו אנשים מדינים סֹחרים וימשכו ויעלו את-יוסף מן-הבור וימכרו את-יוסף לישמעאלים" [שם, כ"ח].
מדוע כתוב בתיאור המדיינים - גם "אנשים" וגם "מדיינים" וגם "סוחרים"? למה זה אמור לעניין אותנו? התשובה: ללמדנו שהם היו סוחרים, וכסוחרים שהצילו את יוסף הם דרשו את שכרם. ומכיוון שיוסף היה ערום וללא כסף, הם ראו בו כמי שבזכות הצלתו על ידם שייך הוא להם וזכותם למכור אותו. הם נסעו צפונה, ומכיוון שחשדו שמישהו עלול לחפש את יוסף, מכרוהו בהזדמנות הראשונה - לישמעאלים. ומדוע לא באו האחים לבור כאשר יוסף קרא לעזרתם מידי החוטפים המדיינים? כי הם היו רחוקים מדי, בהחלטתם לא לשמוע את צעקותיו של יוסף בעת אכילת ארוחתם. אחרי הסתלקותם של המדיינים עם יוסף, לפני שהאחים סיימו את סעודתם, חזר ראובן אל הבור כדי להוציא את יוסף. ברם, כל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי.
האחים אשמים במכירת יוסף?
לסיכום הפרשה האיומה, האחים רצו להרוג את יוסף, ראובן הציע "פשרה" כביכול - להשליכו לבור, כדי להצילו. יהודה הציע "פשרה" נוספת - להרוויח כסף מן המצב ולמכרו במקום להשליכו לבור כדי שימות. ולבסוף, כל הרעיונות עלו בתוהו, כי יוסף נחטף על-ידי גויים, ונמכר והובא מצרימה.
נשאלה השאלה: האם אשמים האחים במכירתו של יוסף? הרי לפי הפשט של השתלשלות האירועים (המתאימה לפרשנות של הרשב"ם, אך לא לזו של רש"י שטוען שהאחים עצמם מכרוהו ממש ושלאחר מכן הוא "נמכר פעמים הרבה") האחים לא מכרו את יוסף. בכל זאת, כאשר יוסף מגלה לאחים את זהותו הוא אומר: "אני יוסף אחִיכם אשר-מכרתם אֹתי מצרימה" [בראשית מ"ה, ד']. יוסף ידע שלא רק מי שמבצע מעשה אחראי לו, אלא מעגל האחריות כולל את מי שאיפשר וייצר את התנאים לביצועו של המעשה.
לא לחינם חז"ל לומדים שכאשר יוסף שלח את אחיו להביא את יעקב מצרימה, הוא שלח אותם עם עגלות לשאת אותו. אותן עגלות הזכירו ליעקב את הפרשה שהוא ויוסף למדו יחדיו - פרשת העגלה הערופה. ובכך ידע יעקב שיוסף לא איבד את נשמתו במצרים, "ותחִי רוח יעקב". האם במקרה למדו האב ובנו לפני מכירתו את הלכות עגלה ערופה? לא ולא. זו הפרשה שדורשת מתושבי העיר הקרובה ביותר למקום הימצאו של הנרצח, שיוודאו ויצהירו שאין להם שום קשר - ישיר או עקיף - לשפיכות הדמים שבקרבתם. "ידינו לא שפכֻה את-הדם הזה ועינינו לא ראו" [דברים כ"א, ז']. זו רמת האחריות הנדרשת - לא עשינו ולא ראינו.
ידינו שופכות את דם יהונתן
מהי הנפקא מינא מכל זה לימינו אנו? התשובה: כולנו ערבים זה בזה וזה לזה. ולכן, לא נכון לנקות את יהודי ארה"ב, ויהודי הישוב היהודי מאחריות חלקית לשואה. כי הם לא זעקו, ולא מחו - מסיבות פסולות שאי-אפשר להצדיקן בשום פנים ואופן. ומה בקשר לאחריותו של עם ישראל לאסון הנורא של גירוש אחינו מגוש קטיף? האם זריקתם של אחינו מביתם והפיכתם לפליטים ממש לא דומה לחטיפתו של יוסף מביתו ומכירתו לעבד?
ועוד, יוסף ישב בכלא שתים-עשרה שנה. בימינו, אחינו יהונתן פולארד יושב בכלא עשרים ושש שנים. אחיו של יוסף לא ידעו מה עלה בגורלו, ברם אנו יודעים היטב על מקומו, על סבלו ועל עינוי הדין במשפטו של יהונתן. האם ידינו לא "שופכות" את דמו בשעה שהוא חווה את האדישות הנוראה של אחיו אזרחי ישראל?
יהי רצון שמיוסף ליהונתן נלמד סוף-סוף מה הן אהבת אחים ואחריות אחים. וסוף-סוף נמחה שנאת אחים מן הארץ.

לזכרו של חותני היקר מאוד, ר' ישראל צבי בן דֹב זאב הלוי ז"ל, שהלך לעולמו בכ"ג בכסלו תש"ע.
תאריך:  15/12/2011   |   עודכן:  15/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יונתן פולארד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממכירת יוסף ועד היום
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרב אליהו זצל: יהונתן - יוסף
ירדן ובר  |  15/12/11 22:21
2
נהמ ל"ת
ךליך  |  17/12/11 01:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
מבחינתם של נוער ארץ ישראל, המוסר פירושו: התנהגות על-פי כללים המשקפים את הרצון הא-לוהי ואת תוכניתו לקדם את היהודי ואת מדינת היהודים להקמת מלכות קודש. התנהגות נכונה על-פי כללי המוסר, המשתקפים בתורה סדורה ובציוויים ברורים, תביא בהכרח למדינת יהודים בה היהודים יחיו בבטחה ובשגשוג אמיתי
עו"ד משה גולדבלט
כיצד התאפשרה מבחינה פוליטית החלטה זו? הדבר נעוץ באבסורד שיצר חוק לשכת עורכי הדין ביחס לבחירת חברי המועצה הארצית    כללי המשחק בלשכת עורכי הדין מוכרים וידועים. מדובר במאבקי כוחות בין קבוצות פוליטיות
נרי אבנרי
יצאנו משתי נקודות מוצא שונות. אתה יצאת מ"האמת העובדתית", ואני יצאתי מ"האמת המשפטית". על-פי כללי המשחק - "האמת המשפטית" יכולה להיות גם שקר. זה מקומם, אבל ככה זה...
יוסי שחר
אלוף הפיקוד לא ראה זה שלושים שנה כזאת שנאה מיהודי. נו, פעם בשלושים שנה. אבל המתנחלים חווים שנאה פתולוגית זה למעלה מארבעים שנה, דור אחר דור
דניאל גיגי
ראש הממשלה הוא המקור לחקיקה הקיצונית, לאלימות הלאומית הגועשת ולמתקפה המתוזמנת על עקרונות ומוסדות הדמוקרטיה. בנימין נתניהו מקדם שיח קיצוני, שלפני מספר שנים נשמע רק על-ידי לאומנים קיצוניים כמו פייגלין, והיום בתמיכתו הפך להיות המדיניות של הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il