X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שרח נחרתה בספרות המדרש כדמות אלמותית חכמה, החובקת בחובה כוח עוצמתי רוחני , שעם ישראל נשא אליה את פניו, תמיד שאב מקולה ומשירתה עוז ותעצומות נפש בעתות משבר
▪  ▪  ▪

שבעים איש ירדו מצרימה: יעקוב, בניו ובנותיו, נכדיו ונכדותיו. מכל הנכדות הוזכרה רק נכדה אחת ויחידה והיא שָׂרַח (סָרַח) בתו של הבן אשר. "וּבְנֵי אֲשֶר יִמְנֶה וְיִשְוֶה וּבְרִיעָה וְשֶׂרָח אֲחוֹתָם ... " (בראשית מ"ו 17). מכל הבנות צוינה רק בת אחת והיא דינה, בתה של לאה, (שם פס' 15).
שׂרַח, נכדתו של יעקב, מוזכרת בתנ"ך רק שלוש פעמים. במקור שצוין לעיל, כן גם בספר "במדבר" כ"ו 48 ובספר "דברי הימים"
א', ז' 30. אין לנו פרטים עליה, כשם שיש לנו בסיפור על דינה. מי שגאל את שֶׂרַח מאלמוניותה היה ארון ספרים יהודי עשיר, שנתן מקום של כבוד לספרות המדרש והאגדה. ספרות שבזה ולועגת לתופעה המביישת אותנו כחברה, עת צורפו להן אותיות עבריות לכלל מלים שהפכו למשפט אומלל ומבזה - "קוֹל בְּאִשָּה עֶרְוָה".
במיכלתא דרבי ישמעאל פרשת בשלח מוזכרת שֶׂרַח בת אשר, כמי
שיש לה תפקיד משמעותי בליל יציאת מצרים. היא שרה, מעודדת, מפיחה רוח חיים ותקווה בקרב רבים החוששים ממה שטומן בחובו העתיד. היא גם זאת שמגלה למשה היכן קבור יוסף. ציבור גדול האזין לדבריה, כי מצאו בהם מזור ולא ראו בהם ערווה.
ספרות האגדה בבראשית רבתי בפרשת חיי שרה מעניקה לשֶׂרַח, הנכדה האהובה על יעקב, כמי שעודדה אותו בתקופה, בה הוא היה שבר כלי, בחושבו, שלא יזכה לראות עוד את יוסף בנו.
שֶׂרַח שרה לסבא עצוב, שהיגון אוכל את חייו. היא גם שרה לקהל שבא אל אוהלו. נעימת קולה השרתה רוגע על קהל מאזינים והפיחה בו רוח של תקווה גדולה. הקהל לא התייחס לקולה כאל "קול אישה בערווה", אלא כאל "קול באשה ערב" ו"קול אישה חדווה". הקהל והסבא יעקב האזינו לאישה דעתנית, שיש לה מה לומר וחשוב שנשמע את מה שהיא אומרת. אף לא אחד העלה על דל שפתותיו לכתובתה של שרח צירוף אותיות עבריות מצמרר - "קול באישה ערווה".
בבראשית מ"ה, 46 מבשרים ליעקב "עוֹד יוֹסֵף חַי", וכי בנו מושל בכל ארץ מצרים. ליעקב קשה לעכל את הידיעה, כנאמר: "וַיָּפָג לִבּוֹ כִּי לא הֶאֱמִין לָהֶם." לפי תרגום יונתן ולפי הספר "קצת יוסף" (סיפורו של יוסף בערבית יהודית בנוסח המצוי בין יהודי תימן ועירק) האחים מבקשים משֶׂרַח בת אשר, שתנגן ותשמיע בשירה ובנגינה בשורת חיים מחודשים על אודות יוסף.
ארון הספרים היהודי נתן לשֶׂרַח חיים הפרושים על פני דורות רבים - תמיד היא שרה ונואמת בפני הקהל בעתות מצוק ובמבחני חיים קיומיים.
על-פי המדרש שרח בת אשר חיה מאות שנים אחרי יציאת מצרים. היא מופיעה בתקופת דוד (1010-970 לפנה"ס). היא מתוארת כאישה חכמה עטורת שיער שיבה. היא נחושה להתייצב מול פני יואב בן צרויה ומנסה למנוע את הפעולה הצבאית שיזם כדי לדכא את מרד שבע בן בכרי.
ספרות המדרש מייחסת לְשֶׂרַח את האמור בשמואל ב' כ' 17-19 "אַתָּה (יואב) מְבַקֵּשׁ לְהָמִית עִיר וְאֵם בְּיִשְרָאֵל לָמָּה תִּבָּלַע נַחֲלַת ה' ?". הנאום מושמע בפני קהל הלוחמים והפיקוד הגבוה בניסיון למנוע את הפעולה הצבאית . מי שעוקב אחרי המדרש אינו יכול שלא לפרשו , אלא אך ורק במלים הבאות : מה דעתך יואב להפסיק את הפעילות נגד שבע בן בכרי ונגד עיר בה הוא מתבצר . מה דעתך , אדוני יואב , אולי אפשר למצוא אפיקי הידברות אחרים ורק "לא לְהָמִית עִיר וָאֵם בְּיִשְׁרָאֵל !"
שרח - גיברה בשירה העממית
לפי מסורת יהודי בבל וצפון אפריקה שֶׂרַח גלתה לבבל בשנת 586 לפנה"ס בתקופת חורבן הבית הראשון . היא עודדה בשירתה ובנאומיה ציבור נוגה, העוזב מאחוריו בית ומולדת ויוצא אל הבלתי נודע, אל הגלות. היא התיישבה באיספהאן שבפרס.
שֶׂרַח מופיעה כגיבורה בשירה העממית בשפה הערכית יהודית בקהילת ג'רבה. עד היום ישנן מסורות, בהן שרות אליה נשים ופונות בתחינה שתבוא ותשיר בפני כל הקהל דברי ניחומים.
שרח נחרתה בספרות המדרש כדמות אלמותית חכמה, החובקת בחובה כוח עוצמתי רוחני , שעם ישראל נשא אליה את פניו, תמיד שאב מקולה ומשירתה עוז ותעצומות נפש בעתות משבר.
קולה לא היה קול אישה בערווה, קולה היה ערב, קולה נשמע בחדווה.
תאריך:  26/12/2011   |   עודכן:  26/12/2011
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
שיר הלל לקול הֶעָרֵב של שֶׂרַח בת יעקב
תגובות  [ 22 ]מוצגות  [ 22 ] כתוב תגובה 
1
תיקון שיבוש לשון .
איתן קלינסקי  |  26/12/11 13:05
2
איתן אני מברכת אותך על המאמר .
חג שמח  |  26/12/11 13:55
3
תודה על שיעור יפה בספרות המדרש ל"ת
שולה וידידיה  |  26/12/11 14:02
4
כאלה שטויות מזמן לא שמעתי איתן ל"ת
לך ל"ישיבה" חרדית  |  26/12/11 21:46
 
- חבל שאדוני לא קרא את המאמר
גבי 2  |  27/12/11 18:01
5
הפרישות,ההסתגרות וההתנזרות
בן טיבוגה  |  26/12/11 23:57
6
מאמר מעשיר , תודה . ל"ת
ישראליקו  |  27/12/11 00:24
 
- זה כאשר אידיוטיקו חסר השכלתיקו ל"ת
מענה למטומטמיקו  |  27/12/11 09:29
 
- "תגובה יפה" בשפה עברית במיטבה ל"ת
"יופי של תגובה"  |  27/12/11 11:50
 
- המגיב מעיד עד כמה הוא אדיוטיקו
תגובה למגיב  |  27/12/11 17:48
7
שיר שכתב שוקי לקס בנושא.
בוקי לקס  |  27/12/11 11:17
 
- תודה רבה לבוקי לקס על תגובתו . ל"ת
איתן קלינסקי  |  27/12/11 13:49
8
הפלג הפנאטי הזה ביהדות
אלישמע  |  27/12/11 11:29
 
- אלישמע מגיב בלי לקלל?
מה קרה לאלישמע  |  27/12/11 18:23
9
אני זוכרת את הרצאתך
עדית ר.  |  27/12/11 18:15
10
תודה על מאמר שניתן ללמוד ממנו ל"ת
לאיתן תודה  |  27/12/11 18:33
 
- איתן כותב פה תגובות חיוביות  ל"ת
איתן משבח עצמו  |  28/12/11 00:58
 
- זו תגובה של מגביקו מטומטמיקו ל"ת
תגובה למגיב  |  29/12/11 09:01
11
מדוע אתה מתחנף לציבור הדתי
לאיתן   |  28/12/11 15:36
 
- תגובה
איתן קלינסקי  |  28/12/11 19:10
12
איתן , אני מברך אוץך על התמדתך
אמיר . ה. צ.  |  28/12/11 16:31
13
קול אישה ערב
לצאת בקמפייו  |  28/12/11 16:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון כהן
ייעוץ פנסיוני מקצועי יאפשר לך בחירת אפיקים נכונים ומתאימים, כדי להבטיח הנאתך מביטוח פנסיוני בגיל הפנסיה
יוסי ריבלין
אני לא מרחם רק עליו, אלא גם על הנשים שעברו חוויה משפילה. מרחם עליו כי נפל לתהום עמוקה מאוד ממעמד כה רם. לא צריך לסלוח או לוותר לו, אבל לכל הפחות לרחם, כי זה אנושי
עמוס עמירן
יש אולי מקום אחד בו ניתן להשפיע. נכון, זה לא הרבה אך זה הרבה יותר טוב מכלום והרבה יותר טוב מכל החלופות האחרות. מקום זה נקרא "המפלגות". מסתבר כי חברי מפלגה בכל זאת משפיעים והמנהיגים הרוצים להיבחר ולצורך כך זקוקים לכל קול של חברי המפלגה בעת בחירות מוקדמות
צ'לו רוזנברג
אין לי ציפיות ממנה ולא תקוות גדולות, בלשון המעטה מהשרה לבנת. מעניין הוא שראש הממשלה אשר עשה מאמצים אדירים כדי לתת פומבי לדעותיו לגבי הדרת נשים, אך אינו משמיע קול כלפי השרה לבנת? הסיבה - הממשלה הזו היא ממשלה של כן ולא
איתן גנור
המדינה והרשויות שלה הינן אולי ישויות משפטיות עצמאיות, אך הן אינן ישויות כספיות עצמאיות אלא הכספים שייכים לאזרחים. הטלת קנס על המדינה ישולם למעשה מכספי האזרחים, ואין בזה כל אפקט הרתעתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il