X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משמרת שלמה על הרגליים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
נצל את המלצר
חשבתם שמלצרות היא עבודה קלילה ונחמדה לצעירים ולסטודנטים? טעות בידיכם. קיימות מסעדות בהן תנאי העבודה לא מתירים לשבת במהלך המשמרת וגם לא משלמות שכר מינימום לעובדיהן כבר היו ניסיונות לשינוי המצב, אך הם כשלו מחוויותיה של סטודנטית-מלצרית
מה מצאה ועדת הבדיקה ב-1995
אוכלוסיית המלצרים מתאפיינת בערנות ובמודעות נמוכות לזכויותיה הסוציאליות, ובמקומות עבודה רבים אין הקפדה על יישום תנאי העבודה והשכר הנובעים מחוקי העבודה השונים: חוק שכר מינימום, חוק הביטוח הלאומי, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק חופשה שנתית, חוק הגנת השכר, חוק פיצויי פיטורים, חוק דמי מחלה

לא פעם מוצאים את עצמם סטודנטים צעירים עובדים יום וליל כדי לכלכל את עצמם, והתוצאות אינן ראויות. בעלי המסעדות מנצלים את צעירותם, חוסר-אונם והצורך המיידי שלהם לכסף, ואפילו לא מעניקים את התנאים המינימליים המעוגנים בחוק.
"מלצרות" נראית למתבונן מהצד או לחלופין לסועד במסעדה כתפקיד נחמד, כיפי, קליל, אשר לא דורש יותר מדי מאמץ. למרבה ההפתעה, "מקצוע" זה הוא אינו דבר קל כלל. העבודה שוחקת הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית.
נסיעות מהכיס, משכורת מהסועדים
הכללים נוקשים: חייבים לעמוד לאורך כל שעות המשמרת, ללא הפסקה, אסור לגעת באוכל, על העובד לממן לעצמו, מכיסו הפרטי, את הנסיעות הלוך ושוב. עובד שעובד שעות נוספות לא מקבל תגמול. לכולם מותר לצעוק על המלצר ומחובתו להיות אדיב, חייכן ורגיש לכל גחמות יושבי המסעדה. אם יהיה חפץ באוכל יהיה עליו לשלם בעצמו, וסכום המשכורת תלוי באדיבות יושבי המסעדה. רבים חוששים לפצות פיהם מחשש כי יפוטרו ומעדיפים את גמישות העבודה על פני זכויותיהם.
על-פי דוחות בנק ישראל, שיעור המשתכרים פחות משכר המינימום בענף אירוח ושירותי אוכל (מלצרים, חדרניות בבתי מלון וכולי) מגיע לכרבע מכלל המועסקים במשרה מלאה. גם בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלצרים נמצאים בתחתית רשימות השכר עם שכר ממוצע של 3,503 שקל ברוטו לחודש.
סעיף ההגדרות של חוק שכר מינימום סעיף 2(א) לחוק קובע, כי "עובד שמלאו לו 18 שנים המועסק במשרה מלאה, כנהוג במקום עבודתו, זכאי לקבל ממעבידו שכר עבודה שלא יפחת משכר המינימום לחודש, שכר המינימום היומי או שכר המינימום לשעה, הכל לפי העניין".
לפי חוקי העבודה, המעביד חייב לתת לעובד שכר מינימום, הפסקה, ארוחה ודמי נסיעות. תפקידו של אגף אכיפת העבודה לוודא שהמעסיקים אכן מקפידים על חובתם ושזכויות העובדים נשמרות.
אין זה מתקבל על הדעת שמקומות כה מצליחים המגלגלים סכומים גדולים של כסף, לא יתנו את המינימום המגיע לאנשים צעירים העובדים בשביל סכום כה פעוט לשעה, שאף אותו הבעלים כלל לא מוציאים מכספם.
חובה בסיסית: תשלום שכר לעובד
באפריל 1995 היה ניסיון לשנות את המצב הקיים ושרת העבודה והרווחה אורה נמיר, מינתה ועדה לבדיקת נושא תנאי העבודה של מלצרים בבתי קפה ובמסעדות, ואת מעמדו של התשר כשכר עבודה. הוועדה מצאה, כי אוכלוסיית המלצרים מתאפיינת בערנות ובמודעות נמוכות לזכויותיה הסוציאליות, וכי במקומות עבודה רבים אין הקפדה על יישום תנאי העבודה והשכר הנובעים מחוקי העבודה השונים: חוק שכר מינימום, חוק הביטוח הלאומי, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק חופשה שנתית, חוק הגנת השכר, חוק פיצויי פיטורים, חוק דמי מחלה.
בית-הדין הארצי לעבודה קבע בפסק דין תקדימי בשנת 2005, כי הטיפ (תשר) שניתן למלצרים אינו מהווה שכר, וכי הוא מתנה של הלקוח למלצר, לפי לשון החוק: "המעסיק אינו יכול להשתחרר מחובתו הבסיסית לשלם לעובד שכר".
אין ספק שהיו ניסיונות בעבר לשינוי המצב ולקידום תנאי המלצרים, אך כשניסיונות אלו התקרבו לידי מימוש הם כשלו מסיבות לא ברורות. דבר זה גורם לתהות עד כמה באמת המדינה מוכנה לשנות ולבוא לטובת נעריה ודור העתיד?

תאריך:  05/02/2012   |   עודכן:  06/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נצל את המלצר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תביעה לאחר סיום העבודה
אחד העם  |  6/02/12 16:58
 
- איך תובעים
תכלס  |  7/03/13 01:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דבורה לדרמן-דניאלי
מנהיגי המחאה החברתית טוענים כי הפוליטיקאים מנסים למנוע כל אפשרות של צמיחת המחאה מלמטה, אך האם אותו כוח עממי זועם, חדור רוח מאבק ותקווה לשינוי, עדיין חי ובועט?
אלכס נחומסון
מדי יום מתפרסמות הערכות, פרשנויות ודפ"אות שאליהן מתווספים אינסוף פרטים ותיאורים על מה תעשה ישראל, ומתי והיכן נמתח קו הזמן האחרון שלאחריו לא יהיה אפשרי לבצע את התקיפה הוודאית על מתקני הגרעין האירני. לאן מובילה הקקופוניה הזאת?
עו"ד אמיר עסלי
אין ספק שאנו חיים בעידן שבו השימוש ברשתות החברתיות ומידת ההשפעה שיש לכך על חיי היום יום שלנו הולך וגובר, ושיא התופעה עוד לפנינו
יורם דורי
המאה ה-21 מבשרת אוניברסליות דיגיטלית יחד עם אינדיבידואליות יזמית    אוטוסטרדות המידע באינטרנט אינן מאטות לרגע, אינן מכירות בגבולות או בלאומים ומאפשר לכל יחיד להקים אימפריה משלו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הצעה לתסריט, קוד תפעולי, אבא של דנידין, בשש בין המלחמות ומכופפי הבננות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il