X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעתו המהפכנית של יתרו, למשה, מפתיעה האם משה לא חשב בעצמו כיצד לשפוט את העם, והיה זקוק לעצתו של כהן לעבודה זרה?
▪  ▪  ▪
משה רבינו. התכוון להנהיג את העם על-פי השראה אלוקית
הפרדת רשויות
יתרו התווה את הדרך לבחירת השופטים ולבניית המערכת השיפוטית בישראל. הוא היה הראשון שהציע להפריד את הרשות השיפוטית מהרשות המחוקקת, בהציעו למשה: "הֱיֵה אתה לָעָם מול הא-לֹהים"

בפרשתנו, אנו לומדים שיתרו, כהן לעבודה זרה, מציע למשה הצעה מדהימה, מדויקת ומועילה, שנובעת מכוח חוכמת הניסיון שצבר, ובעיקר מאותה אמונה בה'. מציע יתרו למשה את הצעת מינוי הדיינים: "אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה תַּעֲשֶׂה וְצִוְּךָ א-לֹהִים וְיָכָלְתָּ עֲמֹד וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם" [י"ח, כ"ג].
ורש"י מפרש: "וצוך א-לֹהים ויכלת עמד - הִמלך בגבורה, אם יצוה אותך לעשות כך - תוכל עמוד, ואם יעכב על ידך - לא תוכל לעמוד". דהיינו, דברי יתרו לא נאמרו כדברי התנשאות ויוהרה, אלא מתוך אמונה עמוקה בה' שיסייע למשה במלאכת השיפוט, שהיא מרכיב מרכזי בהנהגת העם.
הצעת יתרו מונה ארבע תכונות שהשופט צריך שיהיו בו: "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי א-לֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע", ואכן: "וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי חַיִל מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל הָעָם". כלומר, יש לבחור דיינים שיהיו בעיקר "אנשי-חיל" במובן המוסרי-חברתי של המונח, הווה אומר: לא הבקיאות בתורה בלבד היא זו שאמורה לקבוע את בחירת הדיין, אלא התנהגותו לפי התורה.
יתרו התווה את הדרך לבחירת השופטים ולבניית המערכת השיפוטית בישראל. הוא היה הראשון שהציע להפריד את הרשות השיפוטית מהרשות המחוקקת, בהציעו למשה: "הֱיֵה אתה לָעָם מול הא-לֹהים" [י"ח, י"ט], כלומר יתרו מציע למשה להביא את החוקים מה', ואילו הרשות השופטת תפעל לפיהם.
להיטיב עם משפט העם
ונשאלת השאלה: כיצד מלכתחילה, לא מצא משה לנכון למנות שרים ודיינים, לסייעו בהנהלת העם? התשובה היא פשוטה, שכן משה, שליח האלוקים, ראש וראשון לנביאים, התכוון להנהיג את העם על-פי השראה אלוקית, עובדה שאיפשרה לו להיות מהיר משפט, לתפוס מיד את המהות ולהבין מיד לאן נוטה הדין, בלי צורך בהתפלפלות משפטית, בפלספנות, בווכחנות. כאמור, משה סבר שאין צורך בהוספת מנגנון ביורוקרטי לשפיטה, שכן הוא מקבל הנחיה ישירה מהשם.
ברם, משה הבין שלא לעולם יוכל להמשיך לשפוט הוא את העם מפי הגבורה, ויבוא יום שיצטרכו להחליפו, שופטים, בשר ודם, שלא ניזונים מהגבורה, אלא מראיות ומעובדות, ולכן, הוא מקבל את עצת חותנו, עצה שמטרתה להיטיב עם העם.
יהי רצון שנזכה להתדיין בפני שופטים ישרים והגונים, אַנְשֵׁי חַיִל, שידבקו במוסר, בהגינות וביושרה. שבת שלום.

תאריך:  09/02/2012   |   עודכן:  09/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
אין גבול למגמתיות ולחד-צדדיות השולטת בתקשורת    פסיקתו של ביהמ"ש העליון בפרשת אילנה דיין איננה תרומה לחופש הביטוי אלא לחופש השיסוי, איננה עידוד לעיתונות חוקרת ואמיצה אלא לעיתונות רדודה ומשמיצה, ואיננה חיזוק לכבוד האדם - אפילו אם הוא קצין בצה"ל - אלא למגמה לסרס את מי שמסכנים את חייהם למעננו
ד"ר גבריאל אביטל
אילנה דיין בעצם הייתה כבית משפט לכל דבר: העדויות, הממצאים, הכל בעצם, היה נכון לשעתו, ולכן היה "אמת" בפרסום    אני מנסה להשמיע לעצמי שוב: ואם היה סרן ר' מוצא להורג? מי ישיב את נשמתו לחברה?
צ'לו רוזנברג
אי-אפשר שלא להקיא לנוכח השחיתות המוסרית של ח"כים המתמסרים בקלות ללוביסטים הפועלים היטב עבור פטרוניהם
ד"ר מוטי גולן
יתרו ביצע צעד מכריע ובלתי הפיך במסלול חייו השגרתי והיום-יומי כדי להשיג מטרה נכספת אחרת והיא "חוויה רוחנית יהודית" חוויה אחרת, שונה ואף מנוגדת לחלוטין "לחוויה הפגאנית והאלילית" שעליה יתרו גדל
עליס בליטנטל
כך טענה השבוע מורה המלמדת בבי"ס בעוטף עזה: "חברון היא נושא השרוי במחלוקת”. כן? למי? עבור כל יהודי וישראלי היא עיר האבות. דמי רתח בקרבי לשמע הכרזתה של המורה האינטליגנטית, שכך מלמדת את ילדינו. עבורה - עצם ישיבתנו בארץ האבות שנכבשה על ידינו בצו אלוהי לפני 3,200 שנה, וחזרתנו אליה לפני 130 שנה - כל אלה בטלים ב-60. היא, דרך אגב, דוגלת ב"חינוך דמוקרטי" (נושא כשלעצמו טעון בדיקה מעמיקה)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il