X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אדם שמרצה את עונשו מוגדר לעיתים קרובות ככזה ששילם את חובו לחברה. איך בדיוק? לא ברור שחרורם של מאות האסירים מעלה תהייה פשוטה - מי צריך את זה בכלל?
▪  ▪  ▪
בניזרי. כיצד שילם את חובו לחברה? [צילום: פלאש 90]

ח"כ לשעבר שלמה בניזרי, השוטר לשעבר שחר מזרחי, כריש הנדל"ן לשעבר בועז יונה - הם ועוד רבים אחרים שוחררו ביום חמישי (1.3.12) מבתי הכלא בגלל "חוסר מקום". אם נניח בצד את ההליך החקיקתי שליווה את שינוי התקנונים בבתי הכלא, נוכל להגיע לתובנות חדשות.
למה כלא?
בתי סוהר ככלל הם מקומות שנועדו להרחקת אנשים מסוימים מהמרחב הציבורי בכפייה. זהו אמצעי הכפייה החזק ביותר שיש למדינה כעונש - לצד קנסות, הטלת עבודות שירות, צווי הרחקה שונים.
אדם שמרצה את עונשו מוגדר לעיתים קרובות ככזה ששילם את חובו לחברה. איך בדיוק? לא ברור. אפשר להשוות זאת לאדם שלווה כסף מחברו והתמורה שלו מסתכמת בכך שלא יוכל להשתמש בכסף הזה במשך תקופה כלשהי. זה לא פירעון חוב, זו איוולת.
איפה החסד?
מקורות לכליאה ניתן למצוא ביהדות, שם מוזכרות ערי המקלט. שימושן היה ל"רוצחים בשגגה", כאלו שגרמו בלא כוונה למוות של אדם. מקור נוסף שקיים ביהדות הוא "כרת" - "ונכרתה הנפש ההיא...", לו יש פירושים רבים, אך ניתן לומר כי בסיסו הוא ניתוק הנפש מן הסביבה שלה. אזכורי הכרת בדרך כלל נסובים סביב נושא טומאתו של אדם, כשיש לו אפשרות מיידית או קצרת-מועד לכפר על חטאו, כשרק חטא אחד ניצב מעל לכל ככזה שאין לו מחילה ברורה - עבודה זרה.
אז איך הגענו למתקן כליאה מפוצץ עד אפס מקום?
פאולוס, האפיפיור הראשון, הגדיר את החטא הקדמון כנצחון החומר על הרוח. החטא הקדמון הוא זה המוזכר בספר בראשית, כשאדם אכל מעץ הדעת בעצת אשתו. באותו רגע, אדם מתנכר לגאולתו האפשרית ונדון לחיים של חטא. האפשרות לכפרה היא לחלוטין בידי האל, כלומר, רק באמצעות החסד אדם יוכל לכפר על חטאיו הבלתי נמנעים.
מתוך מחשבה זו, צמח עיקרון בתי הכלא - החטאים כבר היו, את הנעשה אין להשיב, על כן נעניש את האדם בכך שנשהה את חייו. בניגוד לחסד שמייחס פאולוס לאלוקים, בני האדם אינם מרבים חסד עם אסירים, על-אף שהם כביכול שילמו את חובם לחברה.
הפתרון - עבדות
עבדות. כן, עבדות. אותו עיקרון מפר-חופש, מילה נרדפת לכפייה והתעללות, הוא הפתרון הנכון. לא עוד עבודות שירות של החתמת כרטיס וקריצות עין תוך כדי מילוי הטפסים. גנבת מאדם פרטי? תעבוד אצלו עד שתחזיר את מלוא הגניבה. גנבת מהמדינה? מצוין. אנחנו זקוקים לעובדים חדשים בדרום, בונים גדר, סוללים רכבת, כל דבר.
כמובן, התקופה תהיה מוגבלת בזמן. זה בדיוק העיקרון - לשלם את החוב לחברה, וזהו. בכלא, למרות שכיום כבר ניתן ללמוד ולהתפתח, או לעבור קורסים בהתפתחות אישית כדי שיחזרו כאזרחים טובים יותר לחברה, אבל החוב עדיין מרחף מעל ראשם, מחכה לפירעון. היחס אל האסירים הפועלים יהיה שווה-נפש, וכלכלתם תמוממן כפי שהיא ממומנת כיום. ההבדל הוא בתוצר שהמדינה תקבל בחזרה מהם, מעין השקעה באדם.
הסתייגות
יש אנשים שאת חובם לא ניתן לשלם. רוצח לא צריך להיות מעורה בחברת בני אדם, גם לא אנס. יש אנשים שחובם הוא נטל על החברה - והיא לא יכולה ולא צריכה לשאת אותו באופן מוסרי. יש עוולות שבאמת אין להן תקנה.
הכלא לא אמור להתמלא עד אפס מקום, ואם כן זה מציג משהו איום לגבי החברה שלנו. הפתרון הוא לא להעלים את הכלא, כדי שהוא לא יהיה מלא באנשים. ההצעה נועדה לגבות את החובות הרבים הללו לחברה, לטובת האנשים ולטובת המדינה.

תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  02/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה בניזרי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שילם את חובו לחברה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כאשר פוליטיקאית,ציפי ליבני,
בני בנקר  |  2/03/12 09:59
2
אתה מחפש אנרכיה?
א מ רול  |  3/03/12 06:27
3
הרעיון מצוין ואני שותף לו כבר
הרבה זמן  |  3/03/12 14:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
האיומים על מתקפה קרבה ובאה עושים את שלהם. הסנקציות יתבררו כיעילות יותר מאשר הערכות המומחים. אובמה ואירופה התחייבו לא לאפשר לאירן להגיע ליכולת גרעינית-צבאית, והתחייבות זו בהחלט מחייבת. אסור להתייאש. מה שקרה במצרים יקרה גם באירן. קצת סבלנות ופחות דברת מיותרת
שולמית קיסרי
לפני שבועיים הגיש ח"כ מאיר שטרית בכנסת להצבעה, הצעת חוק למניעת הלוואות נוספות, או אפשרות למכור עוד אג"חים לציבור - על-ידי טייקונים המבקשים תספורות. במילים אחרות, אלה שלא מחזירים חובות, אלה המחלקים לעצמם ולמקורביהם דיבידנדים וגם מוכרים אג"חים חדשות של חברות אחרות בבעלותם - החוק ביקש לעצור את ההתנהגות הפושעת של הטייקונים שמרשים לעצמם הכל
עו"ד ראובן דינור
כשהושבע ג'ובראן לשופט, התחייב לכבד את מדינת ישראל וחוקיה. זאת עושה השופט ג'ובראן ללא סייג, הלכה למעשה בשבתו בכס המשפט. זאת עשה גם כשקם בשירת ההמנון. להכריח אותו לשיר. רבותי הגזמתם
דניאל גיגי
ישראל הולכת ומתרחקת מהצדק החברתי שאותו דרשו האזרחים בקיץ האחרון, כאשר ממשלת נתניהו מובילה מדיניות שמחריפה את המצב של מעמד הביניים. הממשלה עשתה מעט מדי כדי להיענות לזעקה של האזרחים, ואנחנו רואים קיצוצים מתמשכים במשרדים החברתיים שקורסים בגלל מחסור במשאבים. כנראה לא תהיה ברירה אלא לצאת שוב לרחוב כדי להבהיר שהמדיניות הכושלת לא תעבור בשתיקה
אלעזר לוין
שפע של שלג יורד בעיר הקנדית הצפונית, אך בניגוד לישראל, איש לא נבהל, איש לא נכנס לפאניקה, והחיים נמשכים כסדרם    יש מה ללמוד מהשקט ומהסדר שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il