X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלכס טנצר פעיל חברתי וממנהיגי עולים ממדינות חבר העמים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אנשים שמתחתנים בחו"ל חיים בארץ כאזרחים ישראלים. חלה עליהם חובה השירות בצה"ל, תשלום מיסים, וכל יתר החובות החלות על אזרחי ישראל. למרות זאת, מדינת ישראל גורמת להם לחוש שהם אזרחים סוג ב'. מדינת ישראל אינה רואה בזכותם להינשא עניין חשוב דיו כדי לקבוע זכות זו בחוק
▪  ▪  ▪
נישואי קפריסין. מוסד מנודה בישראל

המצב החוקי בישראל, לפיו מוגבלת זכותם של אזרחים רבים להינשא בישראל הופכת אותם לאזרחים סוג ב'. "נישואי קפריסין", שבעשורים האחרונים היו כתובת לרבבות מהם, הפכו בהתאם למוסד טעון ומנודה פוליטית.
על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 1990 (התחלת העלייה ההמונית מבריה"מ), נרשמו כ-270 זוגות ישראלים לנישואים בקפריסין, ואילו בשנת 2000 הוכפל מספרם יותר מפי 11 והגיע ל-3,170. לשם השוואה: במשך אותו עשור עלה מספר הנשואים בישראל ב-23% בלבד.
בשנת 2008 נרשמו כנשואים במשרד הפנים 5,028 זוגות שערכו את הטקס מעבר לים. בהשוואה לנתוני שנת 2007 (5,705 זוגות שדיווחו בישראל על נישואיהם בחו"ל), זוהי ירידה של כ-11%, ובהשוואה לנתוני 2004 (6,987 זוגות), זוהי כבר צניחה - 28% פחות. מדוע ואיך זה קורה? בדוח אין הסבר, אבל ניתן להעריך כי הדבר קשור לחלופות חוקיות שנוספו בשנים האחרונות להסדרת יחסים זוגיים בישראל במסגרת אזרחית, ולעובדה כי זוגות רבים בוחרים שלא להסדיר כלל את יחסיהם, גם כאשר הם מביאים ילדים לעולם.
אין דרך אחרת להתחתן
יש חשיבות לא רק למספר הכולל של הישראלים היוצאים לחו"ל כדי להינשא, אלא גם לפילוח הפנימי שלהם. על-פי נתוני הלמ"ס, מבין 7,951 ישראלים שנישאו בחו"ל בשנת 2008 - 4,806 נולדו במדינות חבר העמים ו- 2,134 נולדו בישראל. השיעור הגדול של חסרי דת מבין הנישאים בחו"ל (2,624) מצביע על כך כי הדבר נכפה עליהם באין להם דרך אחרת להתחתן. גם חוק ברית זוגיות לחסרי דת שחוקקה מפלגת ישראל ביתנו שחל מ-5.11.2010, איננו מצליח להביא לירידה דרמטית בנישואין בחו"ל, שכן רובם או שאינם מוכנים לבדיקה יהדותם ברבנות או שהם רוצים להתחתן עם יהודי.
מצב זה עומד בסתירה להכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם של האו"ם שאושררה גם על-ידי ממשלת ישראל, הקובעת כי "כל איש ואישה שהגיעו לפִרקם, רשאים לבוא בברית-הנישואין ולהקים משפחה, ללא הגבלה מטעמי גזע, אזרחות או דת ..." (סעיף 16). חתימת ממשלת ישראל על ההכרזה מזכירה לי הבטחות שהפוליטיקאים נוהגים להפריח ערב בחירות ...
חובות ללא זכויות
אנשים שמתחתנים בחו"ל חיים בארץ כאזרחים ישראלים. חלה עליהם חובה השירות בצה"ל, תשלום מיסים, וכל יתר החובות החלות על אזרחי ישראל. למרות זאת, מדינת ישראל גורמת להם לחוש שהם אזרחים סוג ב'. מדינת ישראל אינה רואה בזכותם להינשא עניין חשוב דיו כדי לקבוע זכות זו בחוק.
על מדינת ישראל לחשוב על אותם זוגות עניים אשר אינם יכולים להתמודד עם העלות הכספית של "חבילת נישואין" בקפריסין. מדינת ישראל מאלצת עניים אלה לחיות כרווקים. כאשר המדינה פוגעת בזכותו הבסיסית של אזרח מבלי שהאזרח עשה מעשה שיצדיק את הפגיעה, חובתה של המדינה לפצות את האזרח על הפגיעה. זהו כלל מקובל והגיוני, השואב, הן מעקרונות הצדק הטבעי והן מעקרונות הנזיקין.

הכותב הוא פעיל חברתי וממנהיגי העולים מבריה"מ לשעבר
תאריך:  12/03/2012   |   עודכן:  12/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אזרחים סוג ב'
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
Emet !
javan  |  13/03/12 10:41
2
ממש הקוזק הניגזל...
קורא בעיון  |  13/03/12 11:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
אובמה עושה את כל מה שביכולתו לקחת את התואר מנשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קרטר, ולהיות הנשיא המוביל והכי אנטי-ישראלי שהיה לארה"ב אי פעם. אני לא חושבת שישנם יהודים רבים בעלי אמון בדיפלומטיה של אובמה, אני מקווה שכאשר זמן ההצבעה יגיע, רוב האמריקנים כבר ידעו שאובמה הוא פשוט לא נשיא טוב לכל האמריקנים
אברהם פכטר
פסק דין תקדימי של בית המשפט העליון, מפסיקתה האחרונה של הנשיאה דורית ביניש, מחזקת את זכויות האזרח - להגן על פרטיותו וחיפוש על גופו. ההחלטה האחרונה (בתיק אברהם בן חיים - 2012) - מרחיבה את הלכת יששכרוב (2006), לגבי ראיות שהושגו בדרכים פסולות. הלכת "פרי העץ המורעל", שהייתה מקובלת בישראל - נשחקת למינימום עם ההלכה החדשה ומקרבת אותה לפסיקה בארה"ב
אורי שטרוזמן
שחרורם של חולי הנפש מטריד את הצבור המעוניין למנוע את שחרורם. "הלחץ הציבורי נובע" - כתב מומחה נכבד בתחום הפסיכיאטריה שכיהן שנים רבות כמנהל בית חולים לחולי נפש - "הן מהפחד מחולה נפש, דעות קדומות ותפיסת בית החולים הפסיכיאטרי כמקום בו מבודדים את העשבים השוטים של החברה ולא כמקום שמטרתו העיקרית היא טיפולית"
הרב רפי פוירשטיין
מדרש מפתיע בתחילת פרשת השבוע קובע, כי בחטא העגל היה היבט חיובי - האחדות. את הלקח הזה צריך ללמוד כל מי שמדבר על ה"יחד", גם כאשר עיקרון זה לכאורה נראה סותר את עצמו
יהודה דרורי
אינני בקיא בסטטיסטיקות עליהן מבוססות ההערכות הפסימיות של הכלכלנים, אבל אם נכון הדבר, יש דווקא לברך על כך, מפני שזו לדעתי תוצאה ישירה מהמחאה החברתית. .מחאה זו הייתה צודקת ביסודה וסימנה לחברי הכנסת ולשרי הממשלה "אור אדום"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il