X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השאיפה לחברה ערכית המעניקה לכל באיה ביטחון תעסוקתי לעובד וקיום בכבוד מהעבודה היא אחת מנכסי התרבות של מסורת ישראל לכבוד האחד במאי
▪  ▪  ▪
הרמב"ם. עבד כרופא ועשה חיל [צילום: בי"ח רמב"ם]
חג הפועלים במסורת ישראל (א')
איתן קלינסקי
קריאה להתגייס למאבק על דמותה של החברה, להיות חברה המושתתת על שוויון חברתי וחלוקה שווה של המשאב הלאומי היקר ביותר, הקרקע. קריאה המגייסת את החברה העובדת להביע מחאה וסלידה מאצולת ממון
לרשימה המלאה

הערצה לעבודה, להתקיים בכבוד מהעבודה, ראיית העבודה כנכס ערכי וקיומי היוצר את הונה ואונה של החברה מלווה את ספרות ההלכה. אפילו הערך העליון של לימוד תורה, ערכו בא לידי ביטוי רק אם הוא מתקיים על תשתית של קיום מעבודה.
אני מוצא לנכון להודות למגיב אלמוני לרשימתי הקודמת (פרק א') שהתייחס למבואה מהרמב"ם, שאיתה אני מבקש לפתוח את פרק ב'. זה שכרי הפעוט, כי זכיתי לתגובה מאירת-עיניים של מה שנקרא - "טוקבקיסט". רק בשל תגובה אחת כזו של קורא, אני אומר בלשונו של משורר ההשכלה יהודה ליב גורדון בשיר "למי אני עמל" - "יש שכר לעמלי".
הרמב"ם בהלכות מתנות עניים, פרק י', הלכה י"ח, כותב: "לעולם אל ישליך אדם עצמו על הציבור, אפילו היה חכם ומכובד, יעבוד באומנות, אפילו באומנות מְנֻוֶּלֶת - מוטב יפשוט עור בהמות ולא יאמר לעם - חכם גדול עני, כהן גדול אני, פרנסוני... יהיה חוטב עצים, שואב מים, עושה ברזל ופחמים...".
מצד אחד איסור מוחלט להפוך את התורה קרדום לחפור בה ולחלוב את הקופה הציבורית ללימוד תורה. אך בהמשך ישנה התייחסות רחבה למציאות, לפיה אם אדם נקלע למצוקה קיומית עקב נסיבות החיים, שכתוצאה מהן הוא אינו יכול לעבוד, כאן מזמן הרמב"ם מבחן לעוצמתה הערכית של החברה, האם היא תעניק לאותו אדם את קיומו בכבוד מתוך הכרה של שוויון חברתי - שוויון בין כל ברואי בצלם.
תודעת העבודה והקיום מהעבודה היא כה חזקה, היא ממש נכס צאן ברזל בחברה היהודית בתקופת המשנה והתלמוד, ראיה לכך - האמירה בקידושין כ"ט, א': "כל שאינו מלמד את בנו אומנות כאילו מלמדו ליסטות".
השאיפה לחברה ערכית המעניקה לכל באיה ביטחון תעסוקתי לעובד וקיום בכבוד מהעבודה היא אחת מנכסי התרבות של מסורת ישראל. לקיום מהעבודה ניתנת זכות בכורה אפילו מעל התורה ומעל יראת שמיים - אמר רבי יחיא: "גדול הנהנה מיגיע כפיו יותר מיראת שמים" [ברכות ח', א'].
גם חכמי ישראל עבדו!
אדם שאינו עובד פסול למתן עדות בבית דין. הגדיל לעשות רבי טרפון בהחדרת ערך העבודה כערך קיומי וכבסיס להונה ולאונה של החברה: "הקדוש ברוך הוא לא השרה שכינתו על ישראל עד אשר עשו מלאכה ועבודה". העבודה היא שמנכסת לישראל את רוחה של השכינה. חובתה של החברה לתת יחס של כבוד לעובד. עליה לראותו כנכס ראשוני, שמחייב דאגה לביטחונו התעסוקתי ולרווחתו הכלכלית.
אין זה מקרה שחכמינו היו אנשי עבודה פיזית קשה ועבודה רוחנית מאומצת, כמו הרמב"ם שהתקיים מעבודה כרופא בה עשה חיל. לעומתו, רבי ישמעאל התפרנס מעיבוד עורות ואף הגיע לדרגת מומחיות. רבי יהושע, ראש החכמים בדורו של רבן גמליאל, היה עובד בפחם - עבודה פיזית קשה מאוד. שמעון, שהסדיר את תפילת שמונה-עשרה לפני רבן גמליאל, התפרנס מעבודה בצמר גפן (פיקולא), לכן נקרא גם רבי שמעון הפיקולי.
הזוג הידוע מבין הזוגות - הלל היה חוטב עצים, ולעומתו שמאי היה בנאי. רבי מאיר התפרנס מלבלרות ומשכורתו הייתה שלושה סלעים [עירובין י"ג]. כן מוכרים לנו רבן יוחנן הסנדלר, רבי יצחק נפחא (הנפח) ורבי ששת, שהתפרנס מעבודת סבלות - נושא קורות.
אין ספק שגדולי ההלכה כאנשי עבודה, כולל עבודה פיזית קשה מנשוא, חשו את כאבם של אנשים עובדים, שזכויותיהם נפגעו ועל כך הם לא רק מתריסים בנחרצות, אלא גם פוסקים הלכות ברורות כמו הפסק הארוך והמנומק המובא בבבא מציעא כ"ג, המחייב מעסיק לדאוג לתנאי העסקה נאותים כמו מזון בשעת העבודה ופיצוי הוגן לפועל, אם נפצע בתאונה, כמו במקרה המדובר, אם נפלה חבית יין על כתפו ואבד כושר העבודה לפועל.
על פסקי הלכה נוספים - בחלק השלישי של המאמר.

תאריך:  26/04/2012   |   עודכן:  26/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חג הפועלים במסורת ישראל (ב')
תגובות  [ 30 ] מוצגות  [ 30 ]  כתוב תגובה 
1
אחרי שסטאלין מת וערוותו נחשפה
חשדנית  |  26/04/12 18:20
2
איתן שומר שבת, נידה וכשרות
איש עצוב  |  26/04/12 18:44
3
בטחון תעסוקתי במקורות
איש עצוב  |  26/04/12 23:04
4
קלינסקי הוא מורה ו"משורר"
מין פוליטרוק כזה  |  26/04/12 23:48
5
אני מודה לך , איתן
בת ישראל   |  27/04/12 08:44
6
אני מודה לך , איתן
בת ישראל  |  27/04/12 08:50
7
להתיחס בחיבה גם למה שלא מקבלים
אלמונית.  |  27/04/12 09:31
 
- חיבה והערכה למי?
איש עצוב  |  28/04/12 22:56
8
המעודדות הקשישות הפאתטיות
בן טיבוגה  |  27/04/12 12:47
 
- אני בת 88
אני בת 88  |  27/04/12 14:32
 
- אם 80 זה גבורות אז 88 על אחת
איש עצוב  |  27/04/12 18:00
 
- לאיש העצוב
ע.ב  |  28/04/12 00:53
 
- אין מקום לרחמים
איש עצוב  |  28/04/12 16:47
 
- את מוצאת את כל מאמריו מצוינים
אלישמע  |  29/04/12 18:24
9
תודה ל"ת
תודה  |  27/04/12 16:58
10
מכבד את גישתך. וחולק על דרכך ל"ת
דב ורדי  |  28/04/12 10:13
11
מי יתן ונזכה לימים טובים יותר.
עמירם רבינוביץ  |  28/04/12 11:26
 
- מקבל באהבה את הביקורת החובטת .
איתן קליסקי  |  28/04/12 16:35
 
- בין מטיף מקצועי להוגה דעות
איש עצוב  |  28/04/12 17:20
12
אנע ערבי שמברך אותך
מנצרת  |  28/04/12 11:58
 
- המחסומים התרבותיים לא קיימים
איש עצוב  |  28/04/12 23:05
 
- לנצרתי
אורה בן גל  |  29/04/12 11:29
13
חג שמח  ל"ת
דב ורד  |  28/04/12 14:33
14
שלום לך איתן
פג'ה  |  29/04/12 10:51
 
- למלבסי מפג'ה שלום
qwertyu  |  30/04/12 16:45
15
לו יהי
אורה בן גל  |  29/04/12 12:43
 
- נכבדי, נשיא בית המשפט העליון
איש עצוב  |  29/04/12 15:18
 
- טעות בכותרת
איש עצוב  |  29/04/12 15:26
16
ועוד
אורה בן גל  |  29/04/12 14:36
 
- דיסקין לא משקר-הוא חסר אחריות
איש עצוב  |  29/04/12 15:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
את מחיר הטעות ההיסטורית של המערך לאחר מלחמת ששת הימים, שלא החיל את ריבונות ישראל על יהודה, שומרון וחבל עזה, לאחר שישראל הותקפה בכל גבולותיה ואוימה להישמד, אנו משלמים מאז בדמים. הממשלה דאז חיכתה שהערבים, שכנינו (שנוצחו), יבואו אלינו בבקשה להגיע להסכם שלום ולהסדר. חלומות באספמיה. כמו היום. לא שלום ולא ציפורים. היהודים חייבים להישמד ויהי מה. כאן, כמו באירופה. זו גישת הערבים ואין בילתה
איתי יהל
בחברה קפיטליסטית צעירה, אטומה וחסרת עקבות ומצפון, ניתן להביט 64 שנים לאחור ולהבין שמה שיהיה, יהיה הרבה יותר חזירי; אבל אסור לאבד את התקווה
נסים גבאי
"רוצים לנסוע שעה אחת מחיפה לת"א? החליפו את 40 שרי הממשלה ב-40 רכבות חדשות, בשתי מסילות מקבילות, וקיבלתם תמורה כפולה: גם מאבק בשחיתות והמושחתים, וגם צעד ראשון לכיוון העשייה המבורכת שהייתה צריכה להתבצע לו היו לנו מנהיגים אמיתיים"
ניצן הורוביץ
מי שמועך את הכנסת וכל הזמן מדבר על "משילות", וחיזוק מעמדו של ראש הממשלה, ובחירות אישיות וביטול המפלגות וממשלת "מומחים", רוצה בעצם דבר אחד: פוטין. שלטון בעל מאפיינים רודניים, אוליגרכיה - שלטון המעטים
איתמר לוין
המחלוקת בנושא הגיור היא מאבק תרבותי על פניה של המדינה. בצדק נמנע בג"ץ מלהכריע בו, אך מבחינה משפטית פסק הדין ברור ביותר: מי ששוב ייתקל באטימות לב ובקשיות עורף מצד בתי דין רבניים - יקבל מענה מבית המשפט העליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il