X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט קבע כי בסמכותו להורות לתביעה לשאת בעלויות העתקה של חומרי חקירה, עלויות שעשויות להגיע לעשרות אלפי שקלים בתיקי גדולים רבי היקף
▪  ▪  ▪
בצורה ליבראלית את זכויות הנאשמים [צילום: איתמר לוין]

חוק סדר הדין הפלילי מעניק לנאשם בהליך הפלילי ולסנגורו זכות עיון בחומר החקירה והעתקתו על-מנת שיוכלו להכין את מתווה ההגנה כנגד האישומים בצורה הטובה ביותר. עם זאת, החוק לא מטיל על התביעה חובה למסור להגנה עותק מחומר החקירה או לשאת בעלות יצירתו של עותק.
בפסק דין שניתן לאחרונה, בעניינה של מדינת ישראל נגד נאשמי תיק חפיציבה פרדי אלגמיל ואחרים, ניתנה החלטה עקרונית וכלכלית בצעד חשוב לטובת הנאשמים במערכת המשפט הפלילית. עלויות ההליך המשפטי מטילות משא כלכלי כבד על הנאשם. הפחתת הנטל הכלכלי, תאפשר לציבור רחב יותר של נאשמים להגן על עצמם בצורה אפקטיבית יותר כנגד האישומים העומדים נגדם.
נדון עניינם של מספר נאשמים אשר הוגש נגדם כתב אישום בתיק רחב היקף אשר כלל לא פחות מ-230 ארגזים של חומר חקירה. חלק ניכר מהחומר נסרק על-ידי התביעה, ועותקים דיגיטליים נשלחו אל הנאשמים. בית המשפט המחוזי חייב את התביעה לסרוק על חשבונה את יתרת החומר אשר טרם נסרק, כמות שעמדה על כשישים ארגזים, ולהעביר עותקים להגנה. בית המשפט המחוזי פעל בדרך זו מתוך התפישה שההסדר הנוהג, לפיו אנשי ההגנה מגיעים למשרדי התביעה בשביל לעיין בחומר החקירה ומעתיקים רק את הנדרש להם, אינו מתאים לתיקים רבי היקף אשר מחייבים התייחסות מיוחדת. המדינה ערערה לבית המשפט העליון.
לאפשר תנאים הולמים לעיון בחומר
בית המשפט העליון קבע כי כל עוד התביעה עומדת בחובתה לאפשר לסנגורים תנאים הולמים לעיון בחומר החקירה ולהעתיקו, אין ההסדרים הקבועים בחוק סדר הדין הפלילי מחייבים אותה לשאת בעלות העתקת החומר. עם זאת, מוסיף בית המשפט העליון כי נוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות והרווחה הכלכלית של ימינו, יש לפרש בצורה ליבראלית את זכויות הנאשמים וחובות המדינה בהתאמה.
במסגרת אותה פרשנות ליברלית זו מדגיש בית המשפט העליון כי ייתכנו מקרים בהם הטלת עלות ההעתקה על נאשם חסר אמצעים תעלה בפועל כדי שלילת זכות העיון. במקרי קיצון אלה, בית המשפט יבחן היטב את יכולתו הכלכלית של הנאשם לשאת בהוצאות ההעתקה והן את הצורך הממשי, אם ישנו, בנשיאה בהוצאות אלו.
בנסיבות הקונקרטיות של פסק הדין נקבע כי כיוון ומדובר בסכום סריקה נותר של התיקים פחות מ-60,000 שקלים, כסכום שאינו מטיל משא כבד מידי על כתפי ההגנה, יש לחלקו שווה בשווה בין הנאשמים.

הכותבת היא שותפה ומנהלת מחלקת מיסוי פלילי במשרד עורכי דין דורון, טיקוצקי צדרבוים
תאריך:  27/08/2012   |   עודכן:  27/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה תישא בעלויות העתקה של חומר חקירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה כסיף
הבוקר שמעתי את הקריין בקול ישראל מדווח לכל הסועדים את ארוחת הבוקר והמקנחים סעודתם בכוס של קפה: "השר בוגי יעלון לא החליט עדיין אם הוא בעד התקיפה באירן או נגדה    הוא יעשה זאת מיד אחרי התקיפה"
עדי ארבל
כוחה של שלי יחימוביץ'    שמאל ללא ביטחון    אמנת ז'נבה    אדר לבושה    ישיבת גול שמח    כבעל ניסיון    בעד הבעד
איתן אראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את ניסיון הלינץ' במעיר הערבי ואמר: "זו לא דרכנו"    הכנסת, הממשלה ובתי המשפט המנהלים משא-ומתן קבוע על גורל ישראל, כנגד כל הגיון כולל מסירה והפקרת נִכְסֵי האומה מול אותו טרור שִבְטִי - יעני "עַם פלשתיני" - אל יבואו בטענות מתחסדות, מְיוּפיָפוֹת צְבוּעות כנגד צעירים יהודים הנוקטים ודוברים - בדיוק אותה שפה
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
לאחרונה ניתן בוועדת הערר בחיפה פסק דינה של ועדת הערר בעניין ברמן שעסק בשאלת ניכוי פחת משווי רכישה לצרכי מס שבח את הפחת שלא נוכה בשוטף לצרכי מס הכנסה וקבע כלכלית כי אין להתחשב בפחת זה
אלישע פורת
זכר המסוקים המתפרצים פתאום אל תוך ראש-החץ הסדור להפליא של השקנאים הנודדים, מעל לראש המגדלור של סטלה מריס, על רכס הכרמל המוריק, זיכרון זה אינו מרפה ממני. ואינו רוצה להישכח. וכמו ידידי הסטודנט מירושלים, גם אני יש לי ימים שאני שוקל בלבי לאן אפשר לברוח כדי להיסתר מהקול הנורא הזה, טרטור המסוקים, המרדף אותי בכל אשר אשב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il