X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לצערי, הורים ותלמידים מעדיפים לתת פרשנות מצומצמת למושג 'מוסד חינוכי' כבית לימוד ומכונת ידע בלבד יש להחזיר לפנימיות את 'גאוות היחידה' ולשווק אותן כ'יחידות עילית'
▪  ▪  ▪
להחזיר לפנימיות את גאוות היחידה [צילום: AP]

"עמלנו - אלו הבנים"
מעל מיליון וחצי תלמידים החלו השבוע את שנת הלימודים שלהם בחינוך היסודי והעל-יסודי. בנוסף עוד ארבעה מאות אלף בגני הילדים הציבוריים. שני מיליון חובשי-ספסלים אלו מהווים מעל רבע מאוכלוסיית המדינה, לא כולל חינוך גבוה - תורני ואקדמי. התקציב השנתי של משרד החינוך הוא מעל 35 מיליארד שקל, השני בגדלו לאחר משרד הביטחון.
מבט מיגזרי יעלה את הנתונים הבאים: כארבעה מאות אלף תלמידים אינם יהודים. ההתפלגות בתוך המיגזרים היהודיים היא 57% חינוך ממלכתי, 24% - חרדי ורק 18% - ממלכתי דתי. גם אם הסטטיסטיקה מעגלת כמה פינות, כמו תלמודי תורה חרד"ליים שאינם ממ"דיים, או בתי ספר מסורתיים וכד' - עדין תמונת המצב הכוללת בעינה עומדת.
אעיר שלש הערות לחינוך הדתי העל-יסודי, גם אם הרלוונטיות שלי לנושא היא 'רק' נכדים ונכדות נחמדים, המשתרעים על פני כל מידרגי החינוך בישראל.
השקעה
בשנתיים האחרונות קמה צעקה רבתי על עלות שכר הלימוד בחינוך העל-יסודי הדתי. הורים 'קורעים את עצמם' לעמוד בנטל הנדרש, ובמשפחות מרובות ילדי תיכון הם נדרשים להרים בו-זמנית מעמסה כפולה ומשולשת. מנהלי רשתות החינוך מצביעים על התייקרויות רבות ועלויות יחודיות לחינוך הדתי שאינן מכוסות מתקציב משרד החינוך. אפילו משרת 'ראש ישיבה תיכונית', שהיא אלמנטרית במסגרת כזו, אינה מוכרת למתקצבי המוסדות. לדידם, "מי שרוצה ראש ישיבה - שישלם!"
זעקות ההורים הצמיחו ועדה מקצועית שהוקמה ביזמת ח"כ זבולון אורלב לבדיקת עלויות הלימוד. נציגי הרשתות, ההורים ונוגעים-בדבר נוספים פרשו את היריעה בפני חברי הוועדה, בראשות בנצי דל, מנכ"ל החינוך לשעבר. לפני כשבועיים התפרסמה המלצתם לתשלומי הורים בסך כ-550 שקלים לחודש (12 חדשים) בחטיבות הביניים וכ-650 שקלים לחודש בכיתות ט-יב. אינני בקי בתשלום שנדרש עד כה, אך מתוך היכרות עם חלק מהנפשות הפועלות חזקה עליהן שהוציאו דבר מתוקן מתחת ידם, בנסיבות הקיימות. האם ההמלצות ימומשו?
ועדין קול עולה במחנה; הוועדה לא טיפלה כלל במוסדות פנימיתיים, היקרים פי כמה, כהנה וכהנה. ואף אנכי מצטרף לתמיהה?
פנימיוּת
אכן, דבר נפל בישראל בעשור האחרון (לפחות); העדפת ההורים מוסדות חינוך, גם תורניים, ללא פנימיה. חוששני שלא העדר יכולת כספית של ההורים גרמה לכך, אלא פינוק ואגואיזם מסוים, בשיתוף הילדים שאינם אוהבים הגבלות ופיקוח בשעות הפנאי. חבל, משום שאני מעריך כי ברוב הפנימיות הישיבתיות והאולפנות קיימת אוירה חינוכית יותר מבית הורים ממוצע, כולל בשבתות, בערביהן ובמוצאיהן. לצערי, הורים ותלמידים מעדיפים לתת פרשנות מצומצמת למושג 'מוסד חינוכי' כבית לימוד ומכונת ידע בלבד.
בצד שאלת המחיר אני מציע 'להקים ועדה', כמובן, שתבדוק איך אפשר להחזיר לפנימיות את 'גאוות היחידה' ולשווק אותן כ'יחידות עילית'. ואז - הורים ישלמו את המחיר, ונדיבי עם יסבסדו בני-עניים.
ריכוז הפיצול
בחינוך העל-יסודי הדתי מתבלטות והולכות שתי מגמות מהופכות, שאולי מאזנות זו את זו ואף עולות בקנה אחד; מחד - רשתות חינוכיות 'רוכשות' מוסדות חינוך תיכוניים, ישיבות ואולפנות, ופורסות מצודתן עליהם בתהליך של שליטה ריכוזית. הכוונה לרשתות כמו אור-תורה, אמי"ת, 'מרכז ישיבות בני עקיבא' ו'נעם-צביה' (לפי סדר א"ב), ואולי נוספות שנשמטו מעטי. אינני מכיר את התנהלותן הפנימית, אך לכאורה ריכוזיות כזו מבורכת לא רק בשל יעילות מינהלית אלא גם בקטע של הכשרת המורים, תוכניות לימודים ותוספים אשר הסיטונאות יפה להם.
המגמה המהופכת היא הקמת מוסדות יחודיים על בסיס רמה דתית, מדעית, מגמות לימוד, גוון חינוכי או תרבותי שונה. מגמה זו נוגדת לכאורה את מגמת ההתכללות ברשתות-על, אשר אולי מטשטשות את היחודיות הספציפית של המוסד החינוכי. בפועל, כנראה שניתן לשלב את המגמות, באשר הרשתות השכילו לאפשר יחודיות מוסדית. יתר על כן, לעתים תחת אותה קורת גג, ובאותו מוסד לימודי עצמו, קיימות מגמות לימודיות שונות, ולברכה.
חכמים העידו (סנהדרין עא,א) על 'בן סורר ומורה' הנדון בפרשתנו: "שלא היה ולא עתיד להיות, ולמה נכתב? דרוש וקבל שכר". הסיבה היא אי יכולת מימוש התנאים הנדרשים שיהיו אביו ואמו שוים "בקול, במראה ובקומה". במשנה (שם) נדרשת גם התאמה חינוכית בין ההורים: "היה אביו רוצה ואמו אינה רוצה אביו אינו רוצה ואמו רוצה אינו נעשה בן סורר ומורה". לפי דרכנו למדנו על חשיבות שאיפות חינוכיות זהות בין ההורים.
תאריך:  29/08/2012   |   עודכן:  29/08/2012
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 זבולון אורלב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
בסופו של יום עוד יתברר שהשאלה היא על כן אינה אם האזרח מן השורה רשאי לצפות לשוויון בפני החוק ולשוויון באכיפת החוק. כיום כל שופט מכהן ישאל את עצמו האם הוא כשופט היה נהנה בנסיבות דומות מהיחס המועדף לו זכתה השופטת אלשיך? אם שופטי ישראל יחששו שהם עצמם אינם שווים בפני החוק מה עתיד לחשוב על כך בוזגלו?
יצחק מאיר
אדם שמתעלם מאדם, שכובש עיניו מראות את מצוקת אחיו, לא את אבדת שורו וחמורו, לא את אבדת שמלתו, לא את ניכורו ולינתו על ספסל שדרת העיר, שאינו מפנה עצמו להשיב גזלה כי הוא לא רואה את הגזול, ואינו אוסף את האומלל לביתו כי אין עיניו רואות אומלל כלל, אין לו בעולמו עניין אלא בעצמו וכל שאינו משרת אותו אינו קיים בעבורו כלל    עיניו כהות    ליבו ריק    וינייטה לפרשת כי תצא התשע"ב
בעז שפירא
הצעה שנראתה לי יעילה וטובה הייתה, שכל הגברים במגרון המשרתים בצה"ל, יכנסו מסיבת עיתונאים מתוקשרת היטב ובה יודיעו כי בהיות חרב החורבן מונפת על יישובם הם אינם יכולים להמשיך ולשרת בצה"ל, ולפיכך מחזירים כולם את פנקסי המילואים
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הדימוי של מקצוע ההוראה    פרס ישראל ליובב כץ    אגד לא חזרה בתשובה    ולקינוח בריא וטעים
יוסף מישל דוד
במעבר הזהות הקשה שבין היהודי הגלותי וליהודי הישראלי העצמאי, הלאומי, יש לפעמים געגועים למעמד הגלות. רבים בישראל רוצים להיות תחת כנפי הגויים, להישמע להם, להתקבל אצלם. לכן, לא פלא שרואים את השמאל הישראלי, עומד מצד אלו שרוצים שנתקוף "ביחד עם ארה"ב"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il