X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חלק מאנשים המוגדרים מתחת לקו העוני אינם אנשים שאין להם די אמצעים לקיים את עצמם, המוגדרים "עניים מוחלטים" אלא אנשים שחיים ברמת חיים נמוכה מסביבתם. העובדה שמשפחות מסוימות חיות ברמת חיים נמוכה יותר היא ללא ספק הוכחה לאי-שוויון, אבל כשלעצמה זו אינה הוכחה לעוני
▪  ▪  ▪
עוני בישראל. עפ''י הגדרת האו''ם אין עניים בישראל [צילום: פלאש 90]

דוח העוני התפרסם. ושוב הממצאים קשים. אחד מכל שלושה ילדים חי בעוני, כמעט רבע מהאזרחים עניים והתקשורת חוגגת. ממצאים אלה נכונים וכואבים. ונכון, חשוב לפרסם אותם. אך האם הדוח באמת מציג את הזקוקים לעזרה? עושה ההבחנה בין אלה שאין להם אוכל לבין אלה שאין להם אוטו? כנראה שלא. התייחסות לעניים כקבוצה אחת הנקבעת לפי קו העוני פוגעת בשכבות הצריכות באמת את העזרה. ולא, לא מדובר במעמד הביניים.
'עוני יחסי' מול 'עוני מוחלט'
קו העוני בישראל מוגדר כ-50% מההכנסה הפנויה החציונית, למשפחה. לפי שיטה זו, ככל שיהיו יותר עשירים, יהיו יותר עניים. כתוצאה מכך, חלק מאנשים המוגדרים מתחת לקו העוני אינם אנשים שאין להם די אמצעים לקיים את עצמם, המוגדרים "עניים מוחלטים" אלא אנשים שחיים ברמת חיים נמוכה מסביבתם, "עוני יחסי". ומי אמר שעוני יחסי זה רע?. אנחנו חברה קפיטליסטית עם פערי הכנסות גדולים ולכן יש מס' קטן יחסית של עשירים, שבעוד שהרוב נמצא במרחק רב מהם מבחינת הכנסתם. העובדה שמשפחות מסוימות חיות ברמת חיים נמוכה יותר היא ללא ספק הוכחה לאי-שוויון, אבל כשלעצמה זו אינה הוכחה לעוני.
ולכן, האנשים המוגדרים בעוני יחסי לא נמצאים בהכרח במרחק רב משאר האוכלוסיה, ולדעתי העזרה שצריכה להינתן להם היא פחות הענקת קצבאות, אלא יותר תכנון נכון של המשאבים הקיימים אצלם. הקצבאות צריכות להישמר לאוכלוסיה החלשה באמת, העניים המוחלטים, במטרה לעזור להם בשיפור מצבם.
פרסום מדכא
הואיל וקו העוני משקף בצורה חלקית את מצב העוני בישראל, כפי שטענתי קודם, פורסם בתקשורת נתון מדוח העוני לפיו יותר משפחות עובדות הפכו לעניות. זהו נותן שיכול להזיק מאוד. נגיד וזה היה נכון. איזו חברה אנחנו רוצים לייצר במדינה?, פרסום נתון שכזה מדכא גם אנשים בעלי כושר עבודה לצאת לעבוד כי זה לא יעזור להם לצאת ממעגל העוני. אנחנו רוצים לתת תקווה לאנשים!, לעודד אותם לא לחיות על חשבון הקצבאות, אלא בזכות עצמם. בפרט אם סביר מאוד שנתון כזה מדגיש בעיקר את פערי ההכנסות במדינה ואת החינוך הקלוקל של החברה לחלוקת משאבים נכונה.
לסיום נתון מעניין שאולי יעודד במקצת את המצב: הסף המוגדר כ"עוני מוחלט" על-ידי האו"ם הוא הכנסה יומית של 2 דולר. לפי סף זה, אין בישראל עניים בכלל, בעוד שבמדינות עולם שלישי שיעורם גבוה. ברור שאי-אפשר להתקיים בישראל מ-2 דולר ליום, אך צריך לזכור לקחת את הדברים בפרופורציה ולחיות קצת יותר בענווה ובצניעות. זה לא יזיק גם לעשירים ביננו..

הכותבת היא סטודנטית לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  31/12/2012   |   עודכן:  31/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח העוני - נתונים ועיוותים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הדס, את עניה?
מזכיר_המדינה  |  31/12/12 09:52
2
טוב לראות שיש אנשים שמבינים.
אהוד פרלסמן  |  31/12/12 17:19
3
שני דולר ליום רלוונטי לאפריקה ל"ת
לא למערב  |  5/01/13 23:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן כוכבי
הפס"ד שנתן כבוד הנשיא קובע כי גם אם ירד מן מהשמיים וכיסה את חובו של החייב אין לשחררו מהליך פשיטת הרגל. דינו נגזר לשמש כעבד לבעלי התפקיד עד שיפרעו את שכרם מתוך רכושו המופקד בידיהם. זהו שינוי סדרי בראשית. זוהי חקיקה שיפוטית אסורה
ציפורה בראבי
אם יש ברירה בין עצמאי לשכיר, מוטב שכיר. ושלא ימכרו לכם שעצמאי חי באושר ועושר. הוא עבד לעסק שלו. בדרך כלל
ד"ר יאיר ויסמן
צבא בלתי מוסרי הוא הסכנה הגדולה ביותר, כי צבא כזה עסוק בציות לגחמות הפוליטיות במקום להילחם באויבים    זאת ועוד - גזל קרקע של אנשים רק בגלל הזעם היהודי הוא פשע מוסרי ויש לסרב לבצע פקודה כזו
ד"ר אמנון רמון
מבחינה היסטורית ניתן לומר שהנצרות הייתה במידה רבה ה"רמקול" שהפיץ את קדושתה של ירושלים ברחבי תבל ומי שהפך אותה ל"עיר עולם". פעילות זהירה וחכמה של הממשל הישראלי ברמה הממשלתית והעירונית לחיזוק מעמדם של הקהילות והגורמים הנוצריים - תוך ניסיון להתגבר על ההתנגדות של גופים דתיים וחרדיים - תגדיל את כוח המשיכה של העיר
אלי אלון
תיאטרון "הבימה" צבר גרעונות כבדים עקב ניהול כושל ולא אחראי. במסגרת תוכנית להבראתו שגובשה באוצר תעביר המדינה לתיאטרון זה מיליוני שקלים למחיקת חובותיו ומענק של מיליוני שקלים להמשך תפעולו. מדוע על הציבור הרחב לממן בכספי מיסיו גרעונות "הבימה" שנגרמו מניהול כושל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il