X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
י' כבר שכח איפה ימין ואיפה שמאל, כי אפליקציית GPS מנווטת אותו. א' כבר לא מסתכל כלל על מד הדלק באוטו, הוא סומך רק על אפליקציית מחשבון הדלק. וק' אומרת שהיא לא צריכה להצביע, כי האפליקציה כבר הצביעה בשבילה
▪  ▪  ▪
הטלפון החכם כבר עושה בשבילנו את העבודה [צילום: AP]
"לבדוק אם אפליקציית מרן היא עבירה"
עידן יוסף
עמותת חדו"ש (לחופש דת ושוויון) פנתה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית למנוע ממפלגת שס שימוש בברכות, בקללות ובקמיעות במסגרת מערכת הבחירות
לרשימה המלאה

אנו חיים בעולם מרתק. מהפכה ענקית מלווה אותנו. כל אחד מאיתנו גידל עוד ראש גדול, הרבה יותר גדול מהראש שלנו, ולראש הזה יש מוח שתול, שמייצרים אותו במיליונים במזרח. במקביל, בכל העולם יש יצרני תוכן למוח הזה, ואנחנו, רק אנחנו, מחליטים איזה תוכן להכניס. זו מתת-אל הראש הזה, למי ששולט ומווסת נכון את התכנים.
גם בעבר היה לנו ראש כזה, אבל בהתחלה היינו חייבים להיפרד ממנו בכל פעם שיצאנו מהבית, ובעבודה היה לנו ראש אחר – ואז בנינו רשתות לחבר בין הראשים, ואז באו נוכלים ונכנסו לרשתות והרסו להם את הנשמה, אז שמנו בריקדות שהרסו את כל הכיף, ואחרי זה יכולנו כבר לקחת את הראש מהבית, לשים אותו בתיק, ואז להוציא אותו בעבודה, ושוב נוכלים קילקלו את החגיגה ואסרו לחבר ראשים מהבית לתשתית של העבודה.
עד שבא סטיב ג'ובס זצ"ל, לקח ראש גדול, ענק, דחף אותו למימדים של טלפון נייד, הוסיף לו גם יכולות של טלפון נייד. זצ"ל הבין היטב שחומר בלי רוח זה כמו חמור בלי אתון אז הוא הסדיר גם את התוכן, וכמובן הבטיח לעצמו קופון יפה מהכל. זצ"ל בנה אחלה של תשתית, אבל אנחנו מחליטים אם היא מחיה אותנו או מרעילה את חיינו.
זצ"ל גם הצליח לפרוץ קיבעון מעולם ההגבלים העסקיים, אשר לפניו פרצו אותו גוגל והחינמונים, קיבעון ההיצף, הצפת השוק בסחורה חינם על-מנת להשתלט עליו ואחרי כן להיות מונופוליסט בו. ההיצף הפך פתאום למותר, ולא רק מותר, אלא הפך למשאת נפש של כל סטארטאפיסט, הפך דלפונים למיליונרים. על כולנו לחשוב אם הכיוון הזה נכון בכלל – ואם לא נכון, להטיל בו מגבלות, כי עובדתית הוא משבש את חיינו – בד-בבד עם הפרחת הכלכלה – נדרשת פה חשיבה, וודאי נדרשת רגולציה מקורית.
GPS, מחשבון דלק ואפליקציות בחירות
אז GPS זה אחלה, אם כי שימוש נרחב בו די דופק לנו את האוריינטציה, ואם לא בדור שלנו, אז לדור הבא תידפק האוריינטציה, ולכן אדם חכם יפעיל את ה-GPS רק בניווטים מורכבים, כמו למשל שמומלץ מאוד לנסוע מחיפה לתל אביב ברכב או ברכבת ולא על חמור, אך את הקומות ביעד מומלץ לגמוע לפחות בירידה רגלית ולא במעלית – ואם עולים אנו במעלית, אז מאוד מומלץ מכון כושר אחרי העבודה, אפשר גם וגם, חייבים לאמן את האוריינטציה, כפי שמאמנים את הגוף – אחרת העסק מתנוון.
גם מחשבון דלק זה פנטסטי, וזה מאפשר לנו לנהל נכון את ההוצאה השוטפת המרכזית ברכב – אבל אולי הוא גם מרדים אותנו, וכדאי לשים לב במקביל למחוג, כדאי גם לבדוק בסוף החודש דף החשבון מחברת האשראי, ואולי בכלל עדיף לנסוע בתחבורה ציבורית ואז הצורך במחשבון דלק הוא לא כזה מובהק.
עד שמגיעים לבחירות, ואז צצות להן אפליקציות האומרות לנו במי אנו צריכים לבחור, או במילים המכובסות של יצרני האפליקציות - "איזו מפלגה הכי מתאימה לך". בבחירות הקודמות הייתה אחת, ובבחירות האלה יש לפחות שתיים, אחת מהן לפחות מתפשטת ויראלית בניידים של הצעירים, ומאחר שווירוסים קשה לעצור, בייחוד בזמן הקצר שנותר עד הבחירות, כדאי להזהיר, חובה להזהיר.
מה לא טוב באפליקציות האלה?
1) לדעתי אפליקציה כזו מחסלת לנו את המוח לגמרי ומשאירה את הגוף המסכן שלנו חי, בעוד שציאניד לוקח לנו את המוח אבל מתוך רחמים על מה שנשאר – הוא מחסל לנו גם את הגוף – תודה לציאניד על ההתחשבות.
2) כי אפליקציה כזו לטעמי היא פתח לתרגילי בחירות, למניפולציה, לנוכלות, להטיות, וברור לנו שבחירות הן פתח ענק לשחיתות. בכל בחירות יש שחיתות, וכל כלי חדש שנכנס עלול להכניס איתו שחיתות חדשה, בייחוד כל שמעקר למשתמש את המוח ואומר לו במי לבחור. אני מאמין ומקווה שהאפליקציות הקיימות אינן מושחתות, אבל זה רק בגלל חזקת החפות ותו לא, אבל כולנו יודעים שהיכן שיש פתח לשחיתות בחירות, היא תופיע. המניעים הם ענקיים וברורים, יש בעניין הרבה כסף, הרבה אגו, הרבה יצרים – עם מינימום חסמים. סף הביקורת של הרשויות מאוד נמוך ובצדק, כי יד קשה תפריע להליך הדמוקרטי. לכן הנוכלות והנכלוליות ודאי יגיעו לעולם הזה, אם הן עדיין לא שם, ואני מקווה ומאמין שהן לא שם, לפחות לא באופן מונחה ומכוון.
3) כי אני סבור שהאפליקציות האלה דפוקות מן היסוד. אני טוען שמדעית הן דפוקות מן היסוד, אני מאמין שאין להן שחר (אני מדבר על אלה של המכון הישראלי לדמוקרטיה ושל "מאקו"), וזאת בניגוד לאפליקציות שעוזרות לי בדיאטה או כאלה שעוזרות לי לנקות את האסלה בבית (מחר תהיה ודאי גם כזו שתלמד אותי איך לנקות את התחת).
ומאיפה באה הפסקנות הזו מול פרופסורים ודוקטורים ופסיכולוגים? למה תהליך הבחירה הוא כל כך מורכב, ואנשים בורחים או לאפליקציה או לחבר שימליץ או למשפט המחוזי "אין במי לבחור"?
לא בגלל שאנו לא יודעים את מדיניות המפלגות השונות. לא בגלל שאיננו יודעים להחליט על מידת ההתאמה שלנו למדיניות של המפלגות. 101% מהאנשים שנגישים לאפליקציות האלה יודעים עד כאן הכל בעל-פה (ודי לנו שיודעים בקווים כלליים – וגם האפליקציות יודעות רק קווים כלליים).
הקושי האמיתי שלנו הוא לא השאלות ולא השוואתן לשבלונות של המפלגות. הבעיה שלנו היא המשקלים. איזה משקל לתת לכל פרמטר. לי ברור שרווחה חשובה לי מאוד, אני יהודי, אני בן אדם. וגם כלכלה חשובה לי מאוד. שמאלי ייתן לרווחה משקל גדול יותר, והימני ייתן לכלכלה משקל גדול יותר. ואז יבואו המומחים ויגידו, אבל בכל שאלה יש סקאלה של תשובות - ואני אומר להם שהסקאלה דפוקה, מה שהם רואים משם בעיניהם האקדמיות, האספסוף לא רואה מכאן, כי הסקאלה שהם נותנים אומנם מכסת"חת אותם ואת מצפונם, אך היא אינה עונה כלל לייעוד שלה. הסקאלה חייבת להיות משקלים בין הנושאים השונים ולא בקרבם.
ומכאן שמאה אנשים שיקלידו אותן תשובות למכונות הדביליות האלה יקבלו מהן פתק הצבעה זהה, וכאשר ילכו לקלפי באופן חופשי יצביעו לגמרי אחרת, בגלל המשקלים. כן, בגלל המשקלים.
שני ישראלים כבר קיבלו פרס נובל על המשקלים האלה, ועל העובדה שלא רק שהם קיימים הם אף לא ביחס ישיר (לינארי) לנזק או לתועלת שכל החלטה מביאה עמה. ואם ישתלט הסמארטפון גם על קבלת ההחלטות שלנו, תוך התעלמות משמעותית ממשקלים, אז כהנמן (ייבדל לחיים ארוכים וטובים וטברסקי ז"ל) יהיו האחרונים שזכו בפרס נובל בנושא זה. הציאניד המוחי "יהרוג" גם אותו.
ואם היו עושים אפליקציה שמזינים לה גם משקלים (שאלות כן/לא – אשר בסיומן מוצגות לבוחר השאלות והתשובות + בקשה לציון המשקל היחסי לכל תשובה – היינו אומנם מתקרבים יותר ליכולת ניבוי ראויה, אבל אז איש לא היה משתמש בה (למעט אנשי מקצוע אולי) כי הרבה יותר קל לחשוב (והמחשבה היא בעצם מכונה משוכללת העושה חישובי "ציונים" ו"משקלים" בלי ניירות, באופן "אינטואיטיבי", ותמיד טוב לעזור לאינטואיציה, עם פיסת נייר, קשקוש של קריטריונים ומשקלים – שתוצאתם – החלטה מיטבית בדרך-כלל).
אז זהירות מווירוסי בחירות אלה. אי-אפשר לאסור את השימוש העצמי באפליקציות (אם כי צריך להטיל בהן מגבלות – ובואו נקווה שהכנסת תיתן דעתה לנושא), אבל בשום מקום לידיעתי לא כתוב שאסור גם להשתמש שימוש עצמי בציאניד, וכבר אמרנו שציאניד עושה עמנו חסד בזה שלוקח לנו גם את הגוף אחרי שאכל לנו את המוח, והווירוסים האלה מסתפקים במוח בלבד.
י' כבר שכח איפה ימין ואיפה שמאל, כי אפליקציית GPS מנווטת אותו. א' כבר לא מסתכל כלל על מד הדלק באוטו, הוא סומך רק על אפליקציית מחשבון הדלק. א' הגיע אתמול לאיכילוב במקום לאסותא, כי הוא אידיוט ואין לו שום אפליקציה על הסמארטפון שלו, וק', כן, ק', אומרת שהיא לא צריכה להצביע, כי האפליקציה כבר הצביעה בשבילה.

גילוי נאות: הכותב קשור לתעשיית האפליקציות, כולל מן הסוג שהוזכרו במאמר, ואשר לדעתו אינן דומות כלל ועיקר לציאניד, אך גם בהן רצוי להשתמש בתבונה, ודאי לא להשתעבד להן.
תאריך:  16/01/2013   |   עודכן:  16/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שקרן, הצליחה, לא-אוהד, ארבעה בנים והסבר פשוט
הרב אליהו קאופמן
מי שנימנה על היהדות החרדית ומצביע בבחירות הללו נותן ידו ללגיטימציה של המשך בנייתו של ה"עם החדש" החילוני על חורבות המצוות שציווה אותנו ה' ונתנן בשלשלת הדורות לאברהם, יצחק ויעקב להעביר אותן לנו
אליזבט רימיני
מערכת הבחירות מתקרבת לסיומה וכמו כל מערכת בחירות, היא רק הצליחה לבלבל את כל המצביעים. אז איך בכל זאת נדע במי לבחור? מורה נבוכים קצר
רפי לאופרט
אוסף המאמרים במדור 'דעות' של מעריב, והעובדה שדווקא בחר העורך לייצוג סוגיות השעה, מדגימים היטב את משבר התקשורת הכתובה לפחות: בנאליות, אג'נדות שקופות, ניתוחים שטחיים וטחינת מים במסווה של מצוות חכמים מלומדה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: די לזוללי דרעי לתיאבון    ביבי ומשל הביצה    שתי שקל?    מי מממן את כוכבי הטלוויזיה?    הפוליטיזציה של בתי המשפט    ולקינוח האבסורד של הגיחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il