X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
את המצטרפים לכתות בישראל, הפורחות כפטריות אחר הגשם, מאפיינת אמונה מוחלטת וצייתנות עיוורת לכת. הדבר נעשה באמצעות שטיפת-מוח, שנועדה להסיר מן המצטרף לכת את האוטונומיה החשיבתית שלו
▪  ▪  ▪
כת הארי קרישנה [צילום: פלאש 90]

הכתות בישראל ממשיכות לפרוח. במרוצת השנה האזרחית האחרונה הצטרפו אליהן רבבות מאמינים נוספים, יותר מבכל שנה קודמת. מאז שצמחו לראשונה, בראשית שנות השבעים של המאה החולפת, הצליחו רובן, פחות או יותר, ללכוד ברשתן חסידים-שוטים שמאפיינת אותם אמונה מוחלטת וצייתנות עיוורת.
מסתבר שהאינדוקטרינציה האידיאולוגית מושגת על-ידי שליטה מוחלטת או חלקית על מסגרת החיים של החברים בכת. ישנו פיקוח הדוק על כל ערוצי התקשורת והמסילות המובילות אל חבריה. בד-בבד יש גם שליטה על קשריהם הרגשיים בעבר ועל העברת מוקדי התמיכה הרגשית שלהם מההורים, האחים, המשפחה, החברים והסביבה למנהיג הכת או למורים הרוחניים ולמדריכים האישיים. בקיצור: כל מרחב החיים מתקשר לעולמה הפנימי של הכת, תוך הדגשת הניתוק מן העולם החיצוני ותוך הדגשת עיקרי תורת הכת וערכיה.
תחושת תלות
יותר ויותר מתברר שראשי הכת מצליחים ליצור אצל החברים תחושת-תלות והופכים את הקבוצה התלותית כתחליף לעולם החיצוני. מתברר גם שלדינמיקה הקבוצתית יש השפעה מכרעת על איכות ההחלטות. ככל שעזים יותר רגשי האחווה והשיתוף בין חברי הקבוצה,וככל שגדלות הסכנות המאיימות על הכבוד העצמי של החברים בה, גדלה הסכנה שאת מקום החשיבה הביקורתית-העצמאית תתפוס צורת חשיבה קבוצתית, המתייחדת בהפחתת היעילות הנפשית והרוחנית. בשל כך חלה ירידה ברורה בכושר השיפוט המוסרי ובכושר ההתייחסות לבחינת המציאות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה ששמירת האמונים לקבוצה הופכת להיות המטרה האמיתית במקום המסירות למטרה ולעניין שלשמו כוננה הקבוצה.
הקבוצה הכיתתית מטפחת ליכוד עצום ותלות הדדית רבה. ממש כמו קשר של ילד אל המסגרת המגינה עליו והמדריכה אותו. חברי הכת עוסקים כל העת בפעילות משותפת של-אכילה ביחד, תפילה בצוותא ועיסוק משותף בתרגול הטכניקות השונות.
פצצת אהבה
זאת ועוד: הקבוצה מנוצלת לצורך השגת אווירה מיוחדת מאוד, מלאכותית ושטחית, בדרך של "פצצת אהבה". כל אחד משבח את רעהו לקבוצה, מחייך אליו, לוחץ את ידו, והדבר מביא בסופו של דבר ל"אגו טריפ". ה"אני" פשוט זוכה לתחושה טובה מתמדת.
תחילתה של ההתנהגות הקבוצתית בצווים מסויימים, פשוטים יחסית, כמו סדר, משמעת, כללי התנהגות, ולאט לאט ניתן להביא את הקבוצה כולה לאווירה של טוטליטריזם מוחלט. מסבירים לך שעליך להתעלם ממושג הזמן ולכן עליך למסור את השעון שלך. זהו, בעצם, הוויתור הראשון שלך. אתה אינך צריך להיות עסוק באוכל, ועל כן מוותר על מוצרי המזון ואפילו על המסטיק. אתה מוותר גם על זכותך ללכת לשירותים, וכך אתה מתחיל להיענות לצווי הקבוצה עד לכל שלב שיידרש ממך.
בכתות רבות הפרט מוותר לא רק על עצמאותו הרגשית והנפשית, אלא גם על חירותו הכלכלית, על הקריירה העצמאית שלו, והכל לפי הנחיות ראשי הכת. עד כדי כך שזה מה שהניע את אחד מחברי הטובים לשעבר להישמע להוראות ראשי הכת שלו ולהתאבד.
כשפנטסיה שולטת
למן הרגע הראשון בחיינו קיבל כל אחד מאיתנו גישה מדעית ורציונאלית לחיים. אלא שעם זה מלמדים בכת את המצטרף אליה מערכת חשיבתית אחרת לגמרי, שאינה מבוססת על שום מדע או הוכחה. המדובר במערכת הניזונה מספרות הילדים הבדיונית של פיות, של צפרדעים ההופכים לנסיכים, של מראה הקובעת מי היא האשה היפה והמושלמת. את חבר הכת מלמדים, בשטיפת-מוח, שחשוב מאוד לעסוק בעולם הפנטסיה ולא להיצמד, חלילה, לחוקים יבשים וקרים של המציאות. מעל לכל מטפחים בכת את השארת הפתח לחלומות ומסתייעים בהם לביצוע תהליך המרת הדעת.
שטיפת המוח נועדה להסיר מן הפרט את כל האוטונומיה החשיבתית שלו והופכת אותו לרובוט אנושי, ללא יכולת או כישורים לחשוב בצורה עצמאית. הפרט נמצא תחת שליטה מלאה או פיקוח החשיבה של אנשים המשפיעים עליו, עד שהוא מקבל בהכנעה וללא ערעור, תוך משמעת מוחלטת, את הדברים שהוכנסו לראשו. ובכך, בעצם, השיגה הכת את יעדה.

תאריך:  16/01/2013   |   עודכן:  16/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
כמעט ללא פרסום תקשורתי עולה מדי שנה באופן עקבי התשלום שאנו משלמים לדואר ישראל עבור דמי שימוש בתא הדואר שלנו בסניפי הדואר. שאלתם את עצמכם פעם על מה בדיוק אנו משלמים? אלו הוצאות מיוחדות יש לדואר ישראל על אחזקת תיבות הדואר שלנו?
אפרים הלפרין
י' כבר שכח איפה ימין ואיפה שמאל, כי אפליקציית GPS מנווטת אותו. א' כבר לא מסתכל כלל על מד הדלק באוטו, הוא סומך רק על אפליקציית מחשבון הדלק. וק' אומרת שהיא לא צריכה להצביע, כי האפליקציה כבר הצביעה בשבילה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שקרן, הצליחה, לא-אוהד, ארבעה בנים והסבר פשוט
הרב אליהו קאופמן
מי שנימנה על היהדות החרדית ומצביע בבחירות הללו נותן ידו ללגיטימציה של המשך בנייתו של ה"עם החדש" החילוני על חורבות המצוות שציווה אותנו ה' ונתנן בשלשלת הדורות לאברהם, יצחק ויעקב להעביר אותן לנו
אליזבט רימיני
מערכת הבחירות מתקרבת לסיומה וכמו כל מערכת בחירות, היא רק הצליחה לבלבל את כל המצביעים. אז איך בכל זאת נדע במי לבחור? מורה נבוכים קצר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il