X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל זמן שהסחבת נמשכת, התקציבים לא עוברים ופעילות הממשלה נעה מקיצוץ אחד למשנהו בתחום הבריאות, המצב רק יורע ויוחמר. החולים סובלים, רפואה ומזור לנזקקים אין, כאשר המשמעות בפועל של כל אלה היא אשפוז במסדרונות והשפלה של חולים הסובלים ממילא
▪  ▪  ▪
כישלון ניהול מערכת הבריאות בישראל [צילום: פלאש 90]

אחוז התפוסה בבתי החולים הוא סוג של ישראבלוף שלועג למתמטיקה של התכנון, אך בצד כך גם חושף מאחוריו מחדל מערכתי אשר יסודו עוד בזמן הקמת המדינה. בעצם במקור, גבול תפוסה והתחום שבו היא מתניידת נועד לקבוע אופן פעילות רגיל ותפקוד יומיומי אל מול פעילות בשעת חרום וצורך נקודתי מוגבר.
פעילות במשך תקופת החורף בעיקר בנוגע לשפעות, וירוסים, דלקת ריאות ומחלות עונתיות אופיניות נכללת בהגדרות אלו ואמורה להיות מספקת והולמת את הצרכים.
ואולם כשל תשתיות ארוך שנים, תכנון לקוי, חוסר עקביות, פיגור בהשלמת תוכניות ומערכת ביורוקרטית נכשלת מסתכמים למחדל שרותי בריאות שערוריתיים ופוגעניים כלל ארצי.
מסכת הדברים נשענת בעיקר על העובדה שמערכת הבריאות הציבורית בישראל נבנתה על בסיס מערכת הבריאות שפעלה בארץ בתקופת המנדט הבריטי. כמו-כן, מערכת ביטוחי הבריאות בישראל מושתתת בעיקרה על פעילותן של קופות החולים, כשהמנגנון של רובן הוקם על-ידי ארגוני עובדים, עוד לפני קום המדינה.
לפני הקמתה של המדינה, שירותי הבריאות והאשפוז כוסו עלי-ידי מוסדות שונים שנשלטו על-ידי ממשלת המנדט, ההסתדרות, "קרן חולי", "ארגון הדסה" וגופים וולונטריים אחרים.
כשנוסדה המדינה, נאלצו לשכן מוסדות רפואיים באופן לא מוסדר ובלתי מאורגן במבנים שהתפנו מפעילות מוסדות ממשלת המנדט. הבניינים לא היו ערוכים לכך מבחינת תשתית ולא מבחינת האופי הנדרש לפעילות שונה מזו שלה הם תוכננו במקור.
מרכזים רפואיים נוספים שוכנו במבנים מוסדיים אחרים לא מתאימים, ומאחר שלא היה תכנון ארצי כללי ופעולה מתואמת נוצר מצב של פעילות שלא במסגרת אחידה וללא קשר מקצועי מבחינת תשתיות, תפקוד ופיתוח.
בעצם, התכנון של מערכת הבריאות באופן ארצי וכללי החל בשנות החמישים ולאחר מכן. מאחר שכך הפעילות של המרכזים שנוסדו בתקופת הקמת המדינה, בבניינים שלא היו ערוכים ומיועדים לפעילות כמרכזים רפואיים, ועיקרון מתן השרותים הרפואיים לאזרחים דרך קופות החולים כבר הושרש והתקבע, ומצב זה נמשך עד היום.
קופות החולים ששינו לאחרונה את שמם מקופות חולים למרכזים לשרותי בריאות, הן מנגנון כושל, מסורבל, שקוע בחובות של מיליארדי שקלים ובלתי יעיל באופן מחריד. חלקן הוקמו לפני כמאה שנים, לא התיעלו ולא הדביקו מבחינת התפתחותן את הקצב של שיעור הגידול של האוכלוסיה בארץ. לדוגמה - קופת חולים כללית, נוסדה ב-1911 על-ידי "הסתדרות הפועלים החקלאים ביהודה". ואת קופת חולים מכב"י - ייסדו ב-1941.
למרות המצב המחדלי של התנהלות הקופות, החוק משנת 1995 מתבסס על המערך שלהן וקובע שהביטוח הרפואי חובה בארץ, יעשה דרך הקופות כאשר כל אזרח יוכל לבחור את חברותו באחת מארבעת הקופות הקיימות.
במדינות אירופה המפותחות נשען עיקרון התכנון של מתן שרותים רפואיים על מערכים מתואמים ביניהם של מרכזים רפואיים גדולים, כאלה שמותאמים לצרכים של שיעור אוכלוסיה גדל והולך ולאתגר הגדול של נושא הזדקנות האוכלוסיה והגידול בתוחלת החיים.
ההתבססות על מרכזים שהוקמו לשם הפעילות שהם מקיימים במקור, והמערך הביורוקרטי הישיר, חוסכים סחבת, טרדה ביורוקרטית ובעיות חוסר תיאום. לדאבון הלב כל אלה הם בעצם טבע הפעילות של המרכזים הקטנים, המבודדים, הבלתי מתואמים והנשענים על המערכת הביורוקרטית הלא יעילה של קופות החולים בארץ.
בישראל ישנם 11 בתי חולים כלליים ממשלתיים, 13 בתי חולים אשר בבעלות שירותי בריאות כללית, ו-8 בתי חולים כלליים גדולים אחרים. מערך זה איננו מספק ומתאים לאוכלוסיה שמונה כיום כשמונה מיליון תושבים וששיעור הגידול בה הוא מן הגבוהים בעולם המערבי.
כל זמן שהסחבת נמשכת, התקציבים לא עוברים ופעילות הממשלה נעה מקיצוץ אחד למשנהו בתחום הבריאות ומדי תקציב, המצב רק יורע ויוחמר. החולים סובלים, רפואה ומזור לנזקקים אין, כאשר המשמעות בפועל של כל אלה היא אשפוז במסדרונות ובחדרי אוכל תוך סבל, פגיעה בפרטיות והשפלה של חולים הסובלים ממילא. מחדל התשתיות הנמשך בתחום הרפואה שיוצר מצב של תפוסה בשיעור 150 אחוז הוא כישלון של 100 אחוז בניהול מערכת הבריאות בישראל.

תאריך:  03/02/2013   |   עודכן:  06/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תפוסה של 150% בבתי החולים = כשלון ממשלתי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הציבור מטומטם ולכן...
מזכיר_המדינה  |  4/02/13 17:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
הטרגדיה הגדולה ביותר של החברה הישראלית היא במחשבה שיכול להיות פרגמטיזם בלעדי אידיאליזם. במציאות כזו, שליחי ציבור חלולים כמו נתניהו ולפיד הם רק ההתחלה. אין זה מקרי ששניהם התחמקו מן העבדות הקורעת את ישראל. שניהם מצדדים בה
יהודה דרורי
ואליציה אפשר להרכיב או להרקיב תלוי כמובן בתפיסה של מרכיב הקואליציה על טובת במדינה כנגד טובתו האישית/מפלגתית, ועל סדרי העדיפות הלאומיים. לפיכך, נתניהו שכשל בבחירות, חייב לנתח ולהבין מדוע חלק גדול מתומכיו עזב אותו לטובת כוח צעיר , חסר ניסיון ועם עתיד לא ברור
אלכס לוין
אני חש בושה על כך שיש בני אדם החיים בקרבנו החושבים שהם בני אדם עליונים, העם הנבחר. זה מזכיר לי שלטון מסוים שהיה בו עם נבחר שטבח בבני עמנו ובעמים אחרים לפני כ-70 שנים. מי שחושב כך הוא שווה לאותו עם שהרג אחרים בשל עליונותו ואיבד את צלם אלוהים
מוטי דזנה
יאיר לפיד הוא יהודי. מי שקרא כתבותיו בסופי שבוע מבין שהוא יהודי אשר חשובה לו הזהות היהודית, וגם זו של ילדיו    ובכל זאת - מהי המסוכנות בלפיד ובמפלגתו "יש עתיד"?
נרי אבנרי
חוק טבע הוא שכל המראה מסתיימת בנחיתה. והשאלה לגביך, איזו נחיתה מצפה לך. אם תתעקש לרחף עד טיפת ההליום האחרונה, מצפה לך נחיתה קשה (ע"ע טומי לפיד). כדי לעזור לך לנחות ברכות, יאיר, הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il