X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלוהים חנן את האדם בכוח גדול של הבנת דבר מתוך דבר. כוח זה טמון בנפש האדם. ישנם אנשים המפתחים כוח זה יותר, וישנם שפחות, אך כוח זה טמון בנו, וכל אדם באשר הוא צריך לחדד ולחזק כוח זה
▪  ▪  ▪

"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם". הגמרא במסכת שבת ל"א: אמר רבא, בשעה שמכניסים אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה? קבעת עיתים לתורה? הבנת דבר מתוך דבר? והנה גמרא זאת תמוהה ביותר, איזו שאלה זאת, הבנת דבר מתוך דבר? מילא נשאת ונתת באמונה, קבעת עיתים לתורה מובן, אך איזו שאלה זאת הבנת דבר מתוך דבר? הרי דבר זה מתחלק בין אנשים וכוחות נפשם וכולי, ואיך אפשר שזו השאלה מהשאלות הראשונות אשר שואלים את האדם במאה ועשרים?
אלא פה לומדים יסוד גדול. הקב"ה חנן את האדם בכוח גדול ביותר של הבנה של דבר מתוך דבר וכוח זה טמון בנפש האדם. וישנם אנשים אשר מפתחים את החוש והכוח הזה יותר וישנם אנשים אשר פחות, אך כוח זה טמון, חבוי עמוק, וכל אדם באשר הוא צריך לחדד ולחזק את הכוח הזה.
וכך מצאנו פעמים רבות בתורה הקדושה אשר לומדים יסודות גדולים מהבנה של דבר מתוך דבר. וכך מביאה הגמרא במסכת סנהדרין ז': דרש בר קפרא מהיכן יודעים ולומדים את דברי חז"ל: "הוו מתונים בדין"? מהפסוק לא תעלו במעלות וסמוך ליה ואלו המשפטים ופה לומדים דבר מתוך דבר וכן מקומות רבים בתורתנו הקדושה. ולכן יחדד האדם בנפשו בכל עניין ועניין להבין דבר מתוך דבר, לדעת היכן להבין, היכן לא להבין, היכן לעמוד על שלו, היכן להרפות וכשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר אשר איננו נשמע. ובהבנה של דבר מתוך דבר וסימנים מן השמיים אשר מחברים את כל הסימנים יחד ולא רואים תמונה חלקית אלא תמונה מושלמת.
כפי שלמדנו מיתרו אשר נאמר "ויחד יתרו" ואפשר לדקדק: יתרו ראה את החלק הסופי של גאולת בני ישראל מארץ מצרים. וישמע יתרו: יציאת מצרים, קריעת ים סוף, מלחמת עמלק, הוא ראה רק את החלק הזה וזו ראייה של גוי, של כל אדם אשר אין שם ה' ויראת ה' מנת חלקו. אך כשבא למדבר ופגש את משה רבינו, משה רבינו חזר וסיפר ליתרו הכל מתחילת ירידת יעקב לארץ מצרים 320 שנים, איך הקב"ה הוריד שפע מרובה למצרים, רעב בעולם, איך כל העולם ירד למצרים לקנות אוכל והשאירו את כל רכושם בארץ מצרים, איך בני ישראל משתעבדים, מצטערים, מתענים בגזרות והשפלות קשים ביותר, איך הקב"ה מקשה את לב פרעה עשר מכות קשות וכו', עד אשר מגיעים לנקודה הנמוכה ביותר ומשם גואל הקב"ה את ישראל עד אשר מגיעים למעלה הגבוהה ביותר בקריעת ים סוף, "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי במראה מרכבה". וכן בהר סיני התגלות גלויה של הקב"ה על הר סיני.
זה הסיפור אשר סיפר משה ליתרו, השמועה ששמע יתרו הייתה שמועה חלקית, שמועה של פרק אחד בסיפור ארוך של 320 שנים ואז "ויחד יתרו", אסף את כל הסיפורים וכל השמועות יחד ועשה מהכל מקשה אחת סיפור אחד ולא ראיה חלקית. וכך ילמד האדם להבין עניין מתוך עניין משום שביום המוות האדם ייתבע מדוע לא הבנת עניין מתוך עניין לטוב או ח"ו לרע.
עבד וטוב לו
וידע האדם שההרגל והנוחות של האדם נהיים טבע ונהיה עול הרעיון על דרכיו והנהגותיו ומעשיו. הנה מצאנו בפרשת השבוע: "אם יאמר העבד אהבתי את אדוני", דבר זה קשה ביותר, מי רוצה להיות עבד, להיות משועבד, חייו במסגר נשלטים על-ידי אדם אחר. איך אפשר להעלות על הדעת שאדם מרצונו בעצמו יבקש להישאר עבד? אלא כשאדם מתרגל לדבר מסוים קשה לו להתנתק מהדבר הזה ואף עבד שהתרגל שרודים בו ופוקדים עליו פקודות נוח וטוב לו להישאר כך וקשה לו לשנות ולהחליף את דרכיו ולכן התורה הקדושה יודעת שקשה לאדם לשנות את הנהגותיו ומזהירה מירידה כזאת, אך התיקון נמצא בדלת, אדוניו לוקח את העבד לדלת ורוצע את אוזנו. ומדוע דווקא בדלת ובאוזנו? אלא הדלת והאוזן הם שני פתחים מסוכנים שמורידים את האדם לכל הרע והחורבן, ומי שלא מקפיד בדלת ובאוזן נפשו מתבהמת ואף עבדות ושיעבוד נוחים וטובים לו.
וכך מצאנו זמן מועט לפני יציאת בני ישראל ממצרים הקב"ה מצוה את משה רבינו לצוות את בני ישראל לשים דם על המשקוף, מדוע דווקא על המשקוף ולא במקום אחר? אלא רגעים וימים אלו לפני הגאולה היו גדולים עם משמעות מרובה להמשך עם ישראל והבנתו כעם חדש, עם הנבחר. ופה מלמד הקב"ה את עם הנבחר, הדלת, הסכנה מה נכנס לבית. איזו רוח נכנסת לבית, איזו אווירה, האם האווירה ריקה, קלה, אוויר מורעל, אוויר עם כפירה, אפיקורסות, שנאה, מחלוקת, לשון הרע, או אוויר של דם, של מסירות נפש ואהבת ה'. ולכן המזוזה על הדלת מבחוץ סימן לעם ישראל. עוד מחוץ לבית בדלת תישמר ותיזהר ותרחיק את הרע מפתח ביתך ותדע ש"לפתח חטאת רובץ".
וכך גם האוזן, כשאדם שומע רע מחלל ומקלקל את נפשו, והמרחק בין השמיעה לירידה וההתדרדרות קרוב מאוד, לכן דווקא במשקוף ובאוזן רוצעים ומחנכים את האדם ומלמדים מוסר השכל להיכן יכול להתדרדר האדם כשדלת ביתו ופתח אוזנו פתוחים לכל.
נשתדל אחי ורעי להבין דבר מתוך דבר ועניין מתוך עניין ובסימנא טבא ניכנס לחודש המיוחד חודש אדר, זמן מחיית עמלק, זמן הילולא של הסבא הגדול רבנו יאשיהו פינטו זצוק"ל אשר ביטל ועקר עבודה זרה מן העולם.
ויודעים אנו שתיקון גדול והשלמה של עניינים נשגבים יחד תיקננו בשנים האלו. בחודש זה הבא עלינו לטובה נראה אור, סוף וקץ לצרותינו תחילה לגאולת נפשנו ושפע מרובה בחודש בו נאמר: הרי זה שירבו נכסיו יטע בהם אדר. שנאמר: אדיר במרום ה'. ישועה והצלחה וגאולה שלמה בקרוב ממש.
תאריך:  06/02/2013   |   עודכן:  06/02/2013
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
בשקט בשקט עוברים אל מול עינינו איש טלוויזיה מוכשר, ליאור שליין, אשר כנראה שיש יסוד "ימני" בדעותיו, וזוגתו העיתונאית וחברת הכנסת החדשה מירב מיכאלי שיש יסוד להניח שהיא "שמאלית" ועם כל הבסיס לניגודי עניינים צועקים לשמים, השניים האלה דוגמה ומופת לדמוקרטיה, והכל בגלל האהבה והכול בגלל "בואו נדבר על זה", הכול בגלל האינטגרציה והשקיפות
עו"ד משה גולדבלט
איני יודע מה תהיה התוצאה במשפט אם יתקיים, אבל בעיניי אין זה נכון לקבוע מראש שתביעתה של ענת קם מופרכת
מרדכי ליפמן
"חומות בטון וירטואלי" חוצצות כבר עשרות שנים בין הציבור החרדי לזה החילוני והממלכתי דתי. הן הוקמו על-ידי עסקנים חרדיים, בגיבוי אנשי דת, שנפלו ברשת הסיסמאות שיצרו עסקנים אלה, וביניהם הסיסמה המשתקת של שמירה על עולם התורה. הגטו הולך ונבנה בשקידה
אבנר אביב
חגיגת הדמוקרטיה הגיעה לשיאה, בה זקן חברי הכנסת כינס את המליאה. שלא כמנהגי, את דעתי באומר ושיר אביע, בתקווה שבבחירות הבאות אממש את זכותי להצביע
גורי גרוסמן
על הודעתו של יאיר לפיד על כוונתו להיות ראש ממשלה כשהוא חף מכל ניסיון המכשירו לתפקיד זה, עוד טרם הזיע ולו בדיון גורלי אחד בוועדת החוץ והביטחון, ניתן לומר: איכה הייתה לזונה ראשות ממשלת ישראל?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il