X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מגילת אסתר מספרת לנו על הצהרה המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. אני לא אהיה עם הרוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת למקרא פסוק של התייהדות מתוך פחד ואימה. אינני נמנה אל העולזים בבתי הכנסת המעלים על נס יהדות שיכורת כוח
▪  ▪  ▪
קריאת מגילת אסתר [צילום: פלאש 90]

בהתקרב חג הפורים, אני מוצא לנכון לשתף את הקורא בדיאלוג כואב שיש לי עם סיפור המגילה, הממלא את ליבו של עמי בחג הפורים. אני אוהב את מגילת אסתר, כי חברתי לחיים למעלה מששים ואם ילדינו נושאת את השם אסתר. יש לי שיח ושיג מר ונוקב עם לא מעט פסוקים במגילה, הנושאת את השם אסתר. המגילה האחרונה בין חמש המגילות.
בסוף האגדה על ניצחון מרדכי ואסתר המלכה על המן האגגי הרשע בממלכת פרס מופיע הפסוק המפורסם : "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים , כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" ( מגילת אסתר ח' , 17). זו הפעם היחידה שמופיעה בתנ"ך המילה "מתייהדים". לצערי, המילה הנושאת את שם העם היהודי פעם יחידה בתנ"ך אינה מופיעה בהקשר של ערכים אנושיים, אלא אנו פוגשים אותה בהופעה מבהילה של פחד מהשררה.
מגילת אסתר מספרת לנו על הצהרה המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. אני לא אהיה עם הרוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת למקרא פסוק של התייהדות מתוך פחד ואימה. אינני נמנה אל העולזים בבתי הכנסת המעלים על נס יהדות שיכורת כוח ועוצמה שאליה מבקשים גויים להסתפח.
לא אהיה עם שיכורי שמחה למקרא הפסוקים המעידים על גלי גיורים המוניים. מה שהחל בעידן הפרסי על-פי עדות מגילת אסתר הפך למדיניות רשמית בתקופת החשמונאים. רק שההתייהדות נעשתה ביתר כוחנות על-ידי דמויות, שהבולט בהן בימי בית שני היה אלכסנדר ינאי. מדיניותו של אלכסנדר ינאי העלתה מהאוב את מדיניות ההתייהדות הכוחנית, שנקט בתקופת בית ראשון המלך עוזיהו.
לבי לא עם הפסוקים המעוררים זקפה לאומנית "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך ...הָרְגוּ בְּשוֹנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף". (מגילת אסתר ט' 16) אינני מוכן להיות שותף לצעקות הגיל בבית הכנסת בעת שמחה על טבח המוני. אני מוכן להשלים עם כל ענישה של אשמים ישירים בהתאכזרות ליהודים, אבל לא בטבח המוני של 75.000 אנשים ונשים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות. וזאת בנוסף ש"בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׁר בְּאָדָר הָרְגוּ בְּשׁוּשָן שְׁלֹש מֵאוֹת אִישׁ". (מגילת אסתר ט' 15)
אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידיאל שלה מעלה על נס בבית הכנסת, בית מקדש מעט של עם ישראל, את עובדת היות כל עמי העולם מעריצים את היהדות, "כִּי נָפַל פַחֲדָם שֶׁל כָּל הָעַמִֹים". (מגילת אסתר ט' 2) אינני רוצה את תאוות הנקם וההנאה ממנה, כפי שעולה מהמגילה "וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אוֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאָבְדָּן, וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם". (מגילת אסתר ט' 5) קשה לי לקבל את הביטוי "וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם". גם האויב הוא יצור הנברא בצלם, ואין לקבל את ההיתר של פרק ט' פס' 5 במגילה .לכן במגילת אסתר שלי במקום פסוק 5 מפרק ט' אני אקרא לילדי ולנכדי משירה של המשוררת חגית גרוסמן, הכואבת את המציאות בה אנחנו סותמים "אֶת אָזְנֵינוּ מִן הָאֱנוֹשִׁיּוּת שֶׁבְּעֵינֵי הָאוֹיֵב שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת אָהוּב".
אני אמחק ממגילת אסתר שלי את פסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז". (מגילת אסתר ח' 11) . השפה העברית השגורה בפי אינה מתירה לי להעלות על דל שפתי מלים עבריות, שיש בהן התר להרוג טף ונשים ולבוז שלל. לזכותו של העם על-פי הסיפור במגילה, הם לא חטאו בחטא השלל והביזה.
תאריך:  21/02/2013   |   עודכן:  21/02/2013
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
לנקות את המגילה מהטפה לרצח חפים מפשע
תגובות  [ 30 ]מוצגות  [ 30 ] כתוב תגובה 
1
מסביר ר' צדוק הכהן כי יש הבדל
פלא יועץ  |  21/02/13 11:12
 
- לפלא יועץ
איצי  |  22/02/13 15:03
 
- משום שמדובר בעמלק," ל"ת
פלא יועץ  |  27/02/13 10:38
 
- משום שמדובר בעמלק,"שמכירים את
פלא יועץ  |  27/02/13 10:47
2
פאטתי
מגיב ותיק  |  21/02/13 11:38
 
- שר התחבורה והמגיב הוותיק
איצי  |  22/02/13 15:24
 
- לטמבל
מגיב ותיק  |  22/02/13 17:06
 
- "חי ופעל בתקופה אחרת"
עידןסובול  |  23/02/13 01:20
 
- חתיכת אוויל משריש
מגיב ותיק  |  23/02/13 11:15
 
- טפשותך עוברת כל גבול -של הולכי
על שנים  |  23/02/13 21:46
3
אזני קלינסקי
איריס כהן  |  21/02/13 15:21
 
- איריס,"כסיל מלומד שוטה יותר מא
קורןנאוה טבריה  |  23/02/13 18:36
 
- ומרדכי היהודי רצוי לרוב אחיו..
איריס כהו  |  23/02/13 21:10
 
- בדואט מופרע. יש מצחיק מזה? ל"ת
הרעה והמשוגעת יחד  |  24/02/13 09:12
 
- וגם ויזתא בן עם לא שוכח להגיב
איריס כהן  |  24/02/13 15:23
 
- ויזתא בן המן כמובן ל"ת
איריס כהן  |  24/02/13 15:29
 
- רצוי לרוב אחיו-אומרים חז"ל:
פלא יועץ  |  27/02/13 10:57
4
אין להזדהות עם טבח של נשים וטף
אבי.  |  22/02/13 07:27
5
התיהדות מתוך כפייה ???
אבי..  |  22/02/13 07:33
6
מתיהדים כי נפל פחד עליהם
איצי  |  22/02/13 14:43
7
איתן
יולו  |  22/02/13 19:55
8
פשוטו כמשמעו
עידןסובול  |  23/02/13 01:13
 
- עידן הפלשתינאי רואה את כול
מרדכי היהודי.  |  23/02/13 02:39
9
יש פה כמה תגובות שהם אדם אחד
qwertyui  |  23/02/13 09:32
10
לנקות את מדינת היהודים מהטפה ל
קורןנאוה טבריה  |  23/02/13 18:26
11
אי אפשר לנקות
מזכיר_המדינה  |  23/02/13 22:28
12
מגית אסתר
meni487000  |  24/02/13 08:52
13
זה הרג רוחני סימבולי
אורנה רב-הון  |  28/02/13 09:16
 
- לאורנה
איתן קלינסקי  |  28/02/13 21:13
14
קלינסקי מדווח ההפך ממה שבמגילה
גדעון ארליך  |  22/03/16 16:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותחגים ומועדים
הרב אייל ורד
אנחנו חיים בעולם בלי סודות - החל מהצעות נישואין מעל נתיבי איילון ועד פרשת האסיר X. פורים מלמד אותנו שיש מקום גם לסודות, שמי שיודע לשמור עליהם זוכה להרבה יותר כבוד והצלחה ממי שחושף הכל
עדנה דור-און
תחפושות משעשעות בחגיגת פורים לצוות העובדים שהתקיימה בביה"ח
בלפור חקק
בימינו איננו מטילים גורל. החג היה למשחק של החלפת זהויות והתחפשות במסכות, וגם אסתר שלנו נעה בין זהותה כיהודיה בשם הדסה ובין זהותה כמלכה פרסייה ושמה אסתר על שם האלה אסתהר מן הפנתיאון הפרסי
ראובן לייב
פורים בפתח, ובמרכז רמת השרון שוקק לו חיים "ביר גארטן" עליז, כשהבירה שבו נשפכת כמים; בצידה יש נקניקיות ונשנושים, כמיטב המסורת של חצרות הבירה הפופולריות במערב-אירופה
הרב יאשיהו יוסף פינטו
אדם השם מבטחו בבורא עולם ועושה רק את ההשתדלות המחויבת על-פי הטבע, אזי מקוים בו "הבוטח בהשם חסד יסובבנו" וישועתו מושלמת מאת הקב"ה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il