X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נכנסתי עם חרדים לשיח שבעצם מוביל למסקנה שממשלה שנבחרה על-ידי רוב הציבור דין מלכות לה. והבאתי מקור לכך ממסכת ברכות נ"ה, שאומרת: "אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכין בציבור". ממש דמוקרטיה על-פי תורה
▪  ▪  ▪
לממשלה שנבחרה על-ידי הציבור - דין מלכות לה[צילום: פלאש 90]

הייתה לי פגישה מעניינת עם חרדים מאתגרים, לפני כשנתיים, בל"ג בעומר, בהמתנה בצוותא להתעלות משותפת, למרגלות הר מירון.
הועלתה בשיחתנו התוססת, ביני כחרדי לאומי או אם תרצו ציוני דתי, לבינם כטוענים נגד ממשלת ישראל ומדינת ישראל בכלל, שכביכול אין לממשלת ישראל תוקף של מלכות, מאחר שמנהיגי המדינה אינם אנשים כשרים.
הזכרתי להם שאגריפס לא היה ראוי להתמנות מלך (מסכת סוטה מא). ועם זאת היה לו דין מלך (ביכורים ג, פסחים סד: כתובות יז). הם הראו סימני שאלה בארשת פניהם, והזכרתי להם שלהורדוס היה דין מלך, כפי הנצי"ב על התורה (דברים יז טז ד"ה מקרב אחיך). פתחנו את המקור וקראתי בו לפניהם: "מיוחס אינו אלא למצוה, אם אפשר, אך אינו לעיכובא שהרי הורדוס לא היה ממיוחסי ישראל, מכל מקום היה לו דין מלך". ועוד זכרתי לפניהם את הקדמת האברבנאל לשופטים, המונה את אבימלך, אף שהיה רוצח, בן שופטי ישראל, וכן עוד מפרשים שם.
ממילא נזכרנו יחדיו, שגם ליפתח היה דין שופט, כפי התלמוד במסכת ראש השנה כה: וכך זכרתי את הכתוב שם שאומר ששקל הכתוב שלושה קלי עולם, (גדעון שמשון ויפתח), כשלושה גדולי עולם, ללמדך שאפילו קל שבקלים ונתמנה פרנס על הציבור, הרי הוא כאביר שבאבירים. והשלימו חבריי החרדים מן הזיכרון: אין לך לילך אלא אצל שופט שבימיו. ואומר: אל תאמר מה היה שהימים הראשונים היו טובים מאלה. החברותא הייתה כל כך נעימה שאפילו זכרתי שהמהרש"א שם, אפילו הזכיר שיפתח לא הייתה בו נבואה, ולא התמנה מן השמים, והוא בן אישה זונה. ומייד נזכרנו שהרמב"ן על ויקרא כז כט, והתורה והמצווה שם, קובעים שליפתח היה דין מלך ומשפט מלוכה.
יחדיו נזכרנו שלאחאב היה דין מלך (מנחות צח). ויצא לנו לפתוח את שו"ת החתם סופר על חושן משפט סימן קצ המאשר זאת. ומייד נזכרנו גם בעמרי שזכה למלכות (סנהדרין קב:).
כאן כבר נכנסתי איתם לשיח שבעצם מוביל למסקנה שממשלה שנבחרה על-ידי רוב הציבור דין מלכות לה. והבאתי מקור לכך ממסכת ברכות נה. שאומרת: "אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכין בציבור". ממש דמוקרטיה על-פי תורה. ועוד נזכרתי בתוספות שבועות כט: דיבור המתחיל 'שבועת העדות', על כוח הקבלה של הציבור. ושם גם בחידושי ר"ן שם ל.
הביאו לי חבריי החרדים את שיטת הר"ן, לפיה אין למלך ישראל בארץ ישראל, דינא דמלכותא, כמו לכל ממשלה של אומות העולם. אכן, עניתי להם, זו דעת יחיד, אך במנהגים ונימוסים שהם לטובת המדינה לדברי הכל אין לחלק בין מלכי ישראל למלכי אומות העולם, כפי שניתן ללמוד משו"ת חתם סופר חושן משפט סימן מד. ואכן, הרמב"ם בהלכות גזילה ואבידה פרק ה' הלכה יא, ובפירוש המשניות נדרים כז: כח. ובשו"ת הרשב"א סימן קלד, ובמאירי נדרים כח. והטור שולחן ערוך שסט, ו, כולם פוסקים שאין הבדל בין ישראל לאומות העולם בדינא דמלכותא דינא בכל דבר.
ראיתי כי נבוכו חבריי החרדים. ובכדי לשמח אותם בדברי תורה, ביקשתי להביא את פרשנות המלב"ים למיכה ד ה וקראתי לנו משם את הדברים הבאים: "ואתה מגדל וגו' ממלכת לבת ירושלים'. שהגלויות יתחילו להתקבץ, וגלות יהודה ובנימין (מאזור המועצה האזורית בנימין הגעתי למירון כתושב בית אל) שהם בת ציון - שגלו מציון בחורבן בית שני יתקבצו אליך. מגדל עדר - עדר הצאן הצולעה והנידחה (העם אשר נתייגע בגולה שבשובו לארצו ישוב להיות גוי חזק (עיין פסוקים ו-ז, ומצודת דוד שם ז) תחילה תהיה כמגדל של צאן ואחר כך עופל - שהוא מבצר חזק, ואחר כך ובאה הממשלה הראשונה - תבוא ממשלה קטנה, שיהיה להם שופטים מנהיגים אותם ואחר כך תבוא ממלכת לבת ירושלים - יהיה להם מלכות קבועה שהיא מלכות בית דוד. שמלכות בית דוד תתגלה בהדרגה, ותחילה לא יהיה רק במדרגת שופט ויתעלה לאט לאט עד שיהיה לד' המלוכה".
נתחייכו ונמשך השיח ועל כך במאמר הבא.

תאריך:  24/02/2013   |   עודכן:  24/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חרדים בתשובה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אמונה היכן היא
תחושה קשה  |  25/02/13 06:57
 
- תחושה קשה צודקת ומבשרת טוב
משה חסדאי  |  25/02/13 10:39
 
- תשובה
תגובה לתשובה  |  26/02/13 01:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
יותר מכל חג יהודי אחר מתאפיין חג הפורים בגילויי-שיא של אמנות פלסטית. עובדה שהחג הזה העניק השראה עילאית לאמנים דגולים, שתמונות השמן שלהם, המעשירות את סיפורי המגילה, מפארות היכלות-מלכים ומוזיאונים
דרור אידר
לאחר שתוסרנה המסיכות ותושל התחפושת, יגיח אדם אחר מהעבר השני, אחר מזה שנכנס אל התחפושת. תחפושת יכולה להיות עניין רציני, לעתים גורלי
אלכס לוין
על המנהגים והמצוות בחג פורים. וכיצד החל מנהג התחפושות, וכיצד הוא מתאים לכתוב במגילת אסתר?
אלישי בן יצחק
לבושו של האדם, גם אם הוא אינו רוצה בכך, יש בו כדי ללמד על האדם. על כן, ראוי לו לאדם לשים לב לבגדיו ולתת את הדעת כי בגדיו מייצגים משהו
אלברט שבות
העצם "כדור הארץ" נע סביב השמש במהירות של 105,000 קמ"ש והוא משלים מידי שנה מסלול שאורכו כ-900 מיליון ק"מ. יוצא שכל העצמים שעל פני כדור הארץ נעים ללא לאות במהירות של 105,000 קמ"ש ועוברים מידי שנה מרחק של 900 מיליון ק"מ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il