X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עצות רבות נשמעות לגבי השינויים המתבקשים בנטל המס ובתמהילו. לכל אלו כדאי לזכור לא רק את אמרתו השנונה של נלסון מנדלה, אלא גם את דבריו של הרמב"ם בנוגע לבחירת שביל הזהב
▪  ▪  ▪
מנדלה. מיוחס לו [צילום: AP]

נזכרנו במשחק המילים השנון שבכותרת (המיוחס - בצדק או שלא בצדק - לנלסון מנדלה), משנחשפנו לשלל העצות שמשיאים בימים אלה רבים (וטובים?) בדבר השינויים המתבקשים בנטל המס ובתמהיל המס.
יש הגורסים, שצו השעה הוא ביטול הטבות המס, מהן נהנות כיום חברות (מבוססות) מתוקף הוראות החוק לעידוד השקעות הון; אחרים סבורים, שרק הטלת מס עזבון (ומתנות) תובילנו לחוף המבטחים המיוחל; לא נפקד גם מקומם של המומחים השמים את יהבם על ביטול מקלטי המס (בעיקר דירות המגורים וקרנות ההשתלמות של יחידים), ויש הקוראים להילחם עד חורמה בתכנוני המס האגרסיביים (הכינוי הזה, בדרך כלל, מיועד לתכנוני המס שהגו האחרים ו/או לתכנוני המס שהיטיבו עם האחרים).
אנו מבקשים להזכיר, כי כל מערכת מס מודרנית במדינה מתוקנת, בנוסף לתפקידה העיקרי כמכשיר למימון המוצרים והשירותים שהמדינה מספקת לתושביה ולאזרחיה, משמשת גם כמכשיר לקידום מדיניות פיסקלית, לרבות תמריץ חיובי - או שלילי - לפעולות מסוימות.
כך, למשל, החליטה מדינת ישראל להעניק הטבות מס מרחיקות לכת לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ותיקים (ופגעה בכך במודע בעיקרון חשוב, שהוא הדרישה לנייטרליות במיסים), כדי לייצר תמריץ מס חיובי ליחידים שצברו רכוש בחו"ל (ולאלה שיעשו כן לכשיהפכו לתושבי ישראל), במהלך תקופת חסד של עשר שנים מהמועד שהיו לתושבי ישראל.
מטרה חשובה אחרת בשיקולי המחוקק הישראלי הייתה עידוד וחיזוק האוכלוסיה באזורי הפיתוח, הן באמצעות תמריצי מס שניתנו למעסיקים והן באמצעות תמריצי מס שניתנו לתושבים, למרות הפגיעה הברורה בנייטרליות של המס.
בנוסף לכל אלה, וכפי שקבע אדם סמית בספרו הקלאסי על עושר העמים, קיימות ארבע דרישות הכרחיות מכל מס טוב ואלו הן:
1. המס צריך להתחשב בנישום.
2. המס צריך להיות שדאי וידוע מראש.
3. המס צריך להיות יעיל.
4. המס צריך להיות מושתת על הגינות ויושר.
אשר על כן, פיתוחה ותיפעולה של מערכת מס מושלמת (ככל שניתן להגיע לכך) מהווה יעד רצוי, אך לא בהכרח מצוי (שלא לומר אוטופיה בהתגלמותה).
יתרה מכך, קיימת אף אסכולה הדוגלת בביטול גורף של המס הישיר (מהלך שיחייב, מן הסתם, הטלת מסי צריכה ומסי הון בשיעורים מוגדלים), וזאת מתוקף התחושה שמערכת המס הולכת ונעשית מסורבלת ויקרה מדי, הגובה מהמשק הלאומי מחיר כבד ומרתיע (בין היתר, בשל היותה גורם מדכא צמיחה).
לא יהיה זה מעשי, למיטב הבנתנו, לצפות כי מקבלי ההחלטות יוותרו על השימוש במערכת המס כמכשיר רב עצמה להשגת יעדים חברתיים וכלכליים, אך מן הראוי להפנותם (ובמיוחד את חברי הכנסת החדשים, שזה עתה נבחרו לתפקידם החשוב) אל המלצתו האוניברסלית של הרמב"ם, לפיה יש לבחור תמיד בשביל הזהב (דרך האמצע) באופן מבוקר ומאוזן, ולהימנע מקיצוניות.
הכותב הוא רואה חשבון ושותף במשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי
תאריך:  14/03/2013   |   עודכן:  14/03/2013
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
האם בנימין נתניהו יאזור אומץ, ייקח את הסיכון של בחירות חוזרות, ויקרא לחברי כנסת בודדים מהעבודה, ממרצ, מיש עתיד ומהבית היהודי לתמוך בממשלה אשר ודאי החרדים, הליכוד והתנועה יתמכו בה?
אליקים העצני
לא באמת את הכסף מחפשים מוציאי הדיבה, כי אם את ההתנחלויות לגופן, שאותן הם רוצים למחות מעל פני האדמה ולהפכן לפלשתין ערבית. וזה בדיוק המקום בו נפגשים שני הקצוות, של השמאלנים והחרדים האנטי-ציונים
אריאל י. לוין
חייל לשעבר בצבא ארה"ב משרת את אל-קאעידה, בכיר בחמאס מכוון תוכניות לחטיפת חיילים, פלשתיני שנהרג בשטחים דווקא משרת את מטרותיו של אבו מאזן
שולמית קיסרי
דמותו של שולחן הממשלה שהוגדל והוגדל כדי לאפשר לאין-סוף שרים להסתופף סביבו הופכת נגד עינינו המשתאות להיסטוריה. האם נזכה בקרוב מאוד לראות שולחן נורמלי של ממשלה שלכל שר בה יש תפקיד אמיתי?
ד"ר יעקב קורי
נוצר מצב משונה, כאשר דווקא פשוטי העם הם אנשי הכבוד, האריסטוקרטים, המחזירים את חובותיהם, משלמים את מלוא המיסים, עובדים בשכר ההולך ונשחק, חיים ברמת חיים ההולכת ויורדת, ואילו הטייקונים פושטי העור והרגל, המקרקפים אותנו על-פי מיטב המסורת האינדיאנית, הם חסרי כבוד ובושה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il